Gå til innhold

Feriepenger


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Har forstått det som at skatt av feriepenger trekkes gjennom hele året, slik at man ikke trekker skatt av dem når man får feriepenger utbetalt i juni igjen. Stemmer dette?

Er det slik at man da i juni kun får betalt feriepenger, og ikke lønn? For da trekkes man jo for ferien man tar ut.

Jeg har fem uker ferie. Hvordan og når trekkes man for den femte uken?

Beklager dumme spørsmål, men i fjor var det første året mitt i full jobb, så jeg kan så altfor lite om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at når feriepenger utbetales i ferieåret trekkes ikke skatt av dem. Vanligvis skjer all utbetaling og kontering av feriepenger i juni. Med den femte uka skjer dette i praksis slik at du i juni ikke får noe lønn, kun feriepengene, og at feriepengene da er fratrukket 4/26 månedslønn for å kompensere for at feriepengene dekker mer enn du jobber. Da tar du deretter dine fem ferieuker når som helst på året (etter avtale med arbeidsgiver selvsagt...), og får utbetalt full lønn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

istedenfor å lage en helt ny tråd om nesten samme tema, så spør jeg litt videre.

Hva med lærere? Jeg har forstått det slik at som nyutdannet lærer med første året i fast jobb så kan man få utbetalt en månedslønn istedenfor feriepenger det første året, dersom dette lønner seg?

Blir det da trukket skatt av denne månedslønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedenfor å lage en helt ny tråd om nesten samme tema, så spør jeg litt videre.

Hva med lærere? Jeg har forstått det slik at som nyutdannet lærer med første året i fast jobb så kan man få utbetalt en månedslønn istedenfor feriepenger det første året, dersom dette lønner seg?

Blir det da trukket skatt av denne månedslønnen?

Det første året jeg var i jobb (begynte på våren), fikk jeg vanlig månedslønn uten skattetrekk i juni, istedet for feriepenger.

Jeg hadde ikke opparbeidet ferie, men hadde likevel krav på ferie. Da jeg tok ut ferie en uke i juli og en uke i august, så ble jeg trekt i lønn for disse ukene på august- og septemberlønningene.

Endret av kakemonsteret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har bare feriepenger grunnlag, hvordan beregner jeg hvor mye feriepenger jeg får neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg har bare feriepenger grunnlag, hvordan beregner jeg hvor mye feriepenger jeg får neste år?

Feriepenger utgjør enten 10,2% (25 feriedager) eller 12% (30 feriedager) av feriepengegrunnlaget. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedenfor å lage en helt ny tråd om nesten samme tema, så spør jeg litt videre.

Hva med lærere? Jeg har forstått det slik at som nyutdannet lærer med første året i fast jobb så kan man få utbetalt en månedslønn istedenfor feriepenger det første året, dersom dette lønner seg?

Blir det da trukket skatt av denne månedslønnen?

Du får vel neppe en full månedslønn i en måned du skal ha ferie.

Da får du sikkert ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Hmm, et par kilder så det virker som du skriver om noe du har peiling på, hadde vært greit.

Det er nemlig noen spesialordninger for lærere siden de er tvunget til å ta ferie, men akkurat hvordan det fungerer i praksis er jeg usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...