Gå til innhold

Hva slags størrelse på seng?


Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Svigermor to-be har allerede spurt oss hvilken størrelse på sengen vi skal ha, vi har ikke flyttet inn i leiligheten ennå og ikke kjøpt seng heller, men hun vil gjerne kjøpe noen sengetøysett til oss som innflytningspresang. Soverommet vårt er ikke digert, emn ikke bittelite heller. Det er nok plass til en king size, men det er kanskje ikke nødvendig?

Hva foretrekker dere? Hvilken størrelse lages det flest av (tenker på utvalget - blir jo mer å velge i hvis det er en "vanlig" størrelse)?

Hilsen en som ikke har peiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både 150 og 180 cm bredde er ganske vanlig! Tror det selges mest 180 senger, uten at jeg skal påstå at jeg vet dette. Vi har Jensen kontinentalmadrass 180 bredde, og kunne ikke tenkt oss noe smalere. Men det henger sammen med at vi begge trenger litt "space" når vi sover! :ler: Vet om mange par som sover omtrent sammenfiltret og snur seg samtidig; de greier seg fint med 150 cm bredde på sengen. Men det hadde nok aldri fungert hos oss!

Det dere bør ta stilling til hvis dere skal få sengtøy i gave, er jo også hvilken størrelse på dynetrekk hun skal kjøpe. Hvis dere i tillegg til seng også skal investere i nye dyner, anbefaler jeg å likegodt kjøpe dyner med ekstra lengde (220 cm lange) først som sist - det er kjempedeilig! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips Væren! Ja, vi må kjøpe nye dyner, tror jeg! Enda en ting å tenke på....Men det er jo bare gøy, egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1.50 seng og det fungerer greit. Nå skal vi kjøpe ny seng snart, og da blir det 1.80, men det er mest pga 2 små tupper som har en tendens til å krype opp i enga om morgenen :wink: Også er det deilig med god tumleplass da.

Hvis dere i tillegg til seng også skal investere i nye dyner' date=' anbefaler jeg å likegodt kjøpe dyner med ekstra lengde (220 cm lange) først som sist - det er kjempedeilig! :wink:[/quote']

Lurer på om jeg har merket forskjell som bare er 1.55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også trenger "space" når vi sover og har derfor 180 seng (Hadde heller ikke klart dobbeltdyne jeg da :oops: når jeg sover er jeg ego)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 180 cm bred seng - og stortrives med det! Men soverommet vårt er ikke det største - så det kan bli litt trangt. Men på den annen side, vi gjør ikke annet på soverommet enn soving (og :sjarmor: , selvsagt), så vi trenger i grunnen ikke så mye plass på rommet til annet enn senga. Men vurdér størrelse på seng i forhold til størrelse på rom - og hvis det er plenty med plass - kjør på med stor, digg seng!

Lykke til! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om jeg har merket forskjell som bare er 1.55

Jeg er heller ikke så veldig høy eller lang, bare 167,5 cm! Men jeg må liksom ha dyna både UNDER føttene og OVER hodet, sånn at ingen skal komme og ta meg eller noe... :ler: Og det er deilig med lang, varm gåsedunsdyne...mmmm!!!

Vi også trenger "space" når vi sover og har derfor 180 seng (Hadde heller ikke klart dobbeltdyne jeg da når jeg sover er jeg ego)

:enig: Dobbeldyne hadde definitivt ALDRI fungert for oss, heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjøper seng på Ikea er det andre størrelser: 160 og 180 (og noen ganger også 140). Lengden er 2m som vanlig.

Vi har 160cm Ikea-seng med dobbeldyne (med ramme er sengen 176). Liker dere å sove sammenfiltret anbefales dobbeldyne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå bestemt oss for vanlig dobbelseng. Med dobbeldyne (vi liker å sove tett sammen). Men om det er 150 eller 180 aner jeg ikke - forloveden min er engelsk og han snakket om enten dobbel eller king size. Er vanlig dobbelseng 150 bred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anar dessverre ikkje kva som er 'vanleg dobbeltseng'...

Me har 1.20-seng - ikkje akkurat dobbel, men brei nok til oss i alle fall. Passar fint på vårt vesle soverom, dessutan har eg hatt den senga sidan eg var 4, så det var ikkje noko utgift med ho...

Me har dobbel dyne (200 x 220), og eg kunne ikkje tenkt meg noko anna...

Lukke til i ny leilighet og alt då, Popelka! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjøper seng på Ikea er det andre størrelser: 160 og 180 (og noen ganger også 140). Lengden er 2m som vanlig.

Vi har 160cm Ikea-seng med dobbeldyne (med ramme er sengen 176). Liker dere å sove sammenfiltret anbefales dobbeldyne. :)

Har også 160 seng fra Ikea og det er akkurat passe! Merker faktisk veldig godt forskjell fra 150-senga jeg hadde før.

HER er det mål på ulike king og queen size senger - så er det bare å regne om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 160 og det er helt passe. Kunne ikke hatt større pga soverommet - husk å beregne plass til kommoder, skap, plass til å gå rundt etc - og vi ville ikke ha mindre, det hadde blitt trangt.

Men jeg kjenner noen som har 140 cm seng - det funker utmerket fordi det er vegg på hver side (alkove) - og da tjener du noen cm. fordi du kan utnytte hver cm inntil veggen, kontra når det som vanlig, er åpent på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har 180x210. Har en kjæreste på 190, og da er det greit å ha lang seng.

Vi har også dyner som er 200 cm, og det er kjempedeilig. Eneste problem er at vi må minne om det i julegaveønskelister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Ikea er dobbeldynene større enn i vanlige norske butikker. Der er en dobbeldyne 240x220, mens ellers er størrelsen 200x220. Deilig med ekstra stor dyne. Ulempen er at man da helst bare bør bruke Ikea-sengetøy (men mange sier at vanlig dobbeldyne trekk som regel passer også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så veldig høy eller lang, bare 167,5 cm! Men jeg må liksom ha dyna både UNDER føttene og OVER hodet, sånn at ingen skal komme og ta meg eller noe... :ler: Og det er deilig med lang, varm gåsedunsdyne...mmmm!!!

:ler: Ja, da skjønner jeg at du synes det er deilig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Vi har nå bestemt oss for vanlig dobbelseng. Med dobbeldyne (vi liker å sove tett sammen). Men om det er 150 eller 180 aner jeg ikke - forloveden min er engelsk og han snakket om enten dobbel eller king size. Er vanlig dobbelseng 150 bred?

Her finner du de amerikanske madrassmålene. Queen size er 60x80 tommer (ca 150 x 200 cm) og king size er 76x80 tommer (ca 190 x 200 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har STOR seng på 210x210, og nyter hver eneste centimeter! Det er en Hästens seng, og de kan bestilles i omtrent samtlige vanlige/uvanlige størrelser.

Dyner med lengde 220 er også en selvfølge - og hver sin takk :wink: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så amerikanske mål brukes også i Stobritannia? Jeg får spørre svigermor, tror jeg!

Heldigvis trenger vi ikke tenke på plass til skap - vi har digre walk-in garderober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Vi har 1,80 seng og kunne ikke tenkt oss noe annet! MÅ ha litt plass rundt meg når jeg sover! Og ofte kommer det tusslende noen barneføtter inn i løpet av natten...og da trengs jammen plassen!! :wink:

Har eller 2,20 dyner selv om jeg er ganske liten 1,64 høy. Men deilig med dyne under føttene om vinteren! Mannen min trenger 2,20 pga høyden!

Lykke til!

-Charmina :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...