Gå til innhold

Tips for å unngå "sprekk" i slankingen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer det aldri! :kjempesinna:

Er så lei! Nå SKAL jeg ned i vekt altså.

Hvordan skal jeg unngå en såkalt sprekk? Jeg spiser jevnt, og spiser meg mett. Allikevel sprekker jeg.

Er det bare motivasjonen det står på da? Noen tips? Blir gal av at det alltid går til helvete med slankingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du kaller en sprekk da? En bit sjokolade?

Det er lettere å gå ned i vekt, hvis du unngår å fortelle deg selv at "det og det" har du IKKE lov å spise. For da er det det du ikke har lov å spise som du hele tiden går og tenker på at du måå ha.

Ver flink å holde opppe motivasjon. Noen får ny motivasjon når de ser fremgang (ta et undertøysbilde av deg, å de på det når du føler det går tregt). Få en turkammerat, Det er lettere å dra ut på tur sammen, da blir ikke dørstokkmila så lang :)

Sett deg små delmål, og ukesmål (både med vaknedgang, og trim, eller andre ting du "plages" med. Jeg har ofte som mål å drikke mer vann. Klarer du de småe målene dine, får du en mestringsfølelse, å det er godt!).

Ta mål av midjen, armene etc. Selv om vekten står stille, så kan centimeterne gå ned.

Ellers, ikke vær redd for å unne deg noe!! Men bruk sunn fornnuft, ikke frots, men KOS deg og NYT det lille du faktisk unner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det som hjalp å faktisk komme seg på trening, eller ta en joggetur. Ikke for at treningen i seg selv gjør den største forskjellen, det er faktisk kostholdet. Men når jeg har vært på trening får jeg alltid lyst på sunn mat etterpå - både for at det i mitt hode ikke er "vits" å trene for så å spise masse dritt, men også fordi det rett og slett var det kroppen hadde lyst på.

Lag deg god mat, selvom du er på slank. Det finnes så uendelig mye god, sunn mat!! Fks laks bakt i folie med grønnsaker, fullkornspasta og pestodressing (1ts pesto+2 ss naturell yougurt) :) det handler jo om en livsstil, nytter ikke å slanke seg i 3 mnd, for så å miste de kg man ønsket, og begynne på den gamle dietten igjen. :P

Mitt problem er kveldstid. DA kommer søtsuget, så til de grader, haha. Synes det funker godt med frosne bær varmet/tint med litt vaniljekesam på. Vaniljekesamen er jo ikke det sunneste, men MYE bedre enn sjokolade eller vaniljesaus, i hvertfall! :P

Sprekker du likevel en kveld, må du bare tenke at "ok, det var kosedagen denne uken", i stedet for at nå har du ødelagt alt :)

Det er mange som sier at man ikke skal spise så mye frukt når man slanker seg (og ellers), og heller bytte med grønnsaker. Men om alternativet er godis, er jo frukt så uendelig mye bedre! :) Ha som mål å teste ut en ny grønnsak/frukt hver uke, det er så syykt mye godt der ute! :D

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først sprekker, så nyt den ene sjokoladen/kakestykket/bollen uten dårlig samvittighet. Ikke tenk at "nå har jeg først sprukket, så da kan jeg lke gjerne ta en sjokolade/kakestykke til".

For øvrig anbefaler jeg deg å ikke gå på slankekur en periode for så å gå tilbake til det gamle kostholdet. En varig livsstilsendring som du kan holde på med resten av livet er bedre. Legg heller inn én dag i uka der du har lov til å spise litt godteri, men sett f.eks. et tak på hvor mye du skal innta.

Ha fokus på målet, er det verdt å spise dette kakestykket? Er den lille lykkestunden akkurat mens du spiser det viktigere enn å følelsen du får du går ned i vekt? Dersom du ikke spiser får du i tillegg en god følelse fordi viljestyrken din var sterk nok til å ikke spise godteri. Når du har klart det en gang, så VET du at du kan klare det igjen. Lag gjerne en avtale med deg selv, om at de neste sju dagene skal du ikke spise godteri/kake/snacks o.l. Jobb deg gjennom dag for dag, og ha delmål for hver dag dersom du trenger det. Gikk det bra? Kanskje du skal prøve en uke til? For noen hjelper det å kutte ut godteri/snacks/kake/boller en periode, og de har ikke det samme sukkerbehovet etterpå.

Hvorfor spiser du det? (forventet i situasjonen, du blir lykkelig, du MÅ ha sukker etc., gammel vane) Når du bare MÅ ha noe søtt, kan du spise vanlig mat først? Ofte får man lyst på noe godt fordi kroppen er sulten, og vanlig mat kan gjøre at godtebehovet forsvinner. Prøv å erstatte godteriet med noe med litt næring, f.eks. rosiner, tørkede aprikoser, annen tørket frukt som ikke er rullet i sukker.

Ha fokus på målet. Får du lyst på godteri, så lag en avtale med deg selv om at du skal gjør noe annet først, f.eks. for å fortjene godteriet. Det kan være at du skal gå en tur, rydde på kjøkkenet. Ved å gjøre noe får du fokuset vekk fra godterisuget.

Vet ikke om det er så mange gode råd, men håper det kan hjelpe deg litt på vei. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...