Gå til innhold

så flaut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke vask deg for ofte heller da. Vann opp i skjeden eller bruk av intimsåpe hver dag kan nemlig gjøre det verre. Litt skylling med lunkent vann hver dag burde gå bra, bare pass på at du ikke får så mye vann inn i skjeden. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det verre med vask flere ganger? dette visste jeg ikke!

Skrevet

Fiskelukt kan også være bakteriell vaginose..har slitt med dette siden jeg var 13-14år, før første menstruasjon.

Og det ble ikke bedre før jeg ble 23, og begynte å skylle meg etter toalettbesøk, med kun vann, nesten hver gang. Jeg vasker meg ikke innvendig, jeg bare skyller litt med lunket vann med hånda, og tørker meg med håndkle. Merker også at glattere undertøy gjør saken verre.

Jeg må også alltid gå på toalett etter sex, og vaske meg, innen ti min.

Og kan forøvrig IKKE bruke lactal eller lignende, for min del gjør det bare saken ti ganger verre..men, for noen fungerer det sikkert ypperlig:)

Skrevet

Det er så plagsomt! Jeg bruker glatte undertøy da..

Skrevet

Utflod er vanlig, og den kan være klar eller hvit. Er utfloden klumpete/grumsete, endrer farge eller om du i tillegg opplever svie, kløe er det en eller annen infeksjon på gang. Utflod lukter normalt ikke noe særlig, men folks neser er forskjellig. Det vil jo lukte noe, men skal absolutt ikke være ubehagelig.

Noe du kan prøve selv:

- La underlivet være mest mulig i fred for såpa og overdreven vasking. Skyll med lunkent vann en gang om dagen (altså rundt kjønnslepper/klitoris - IKKE opp i selve vagina, den ordner seg selv), det holder. Bruk evt kluter/håndklær kun en gang, vask ved høy temperatur.

- Bruk kun undertøy av naturlige stoffer (bomull eler silke). Bytt hver dag, vask alt undertøy ved høy temperatur.

- Ikke bruk stringtruse eller alt for trange bukser.

- Sov gjerne naken nedentil, lufting er bra!

- Vurder bruk av menskopp. Minimer bruk av tampong, bind er bedre for "klimaet" der nede.

- Søk råd på apoteket, de kan anbefale f eks melkesyrekapsel for å gjenopprette bakteriefloraen.

-----------------------

Om du ikke merker endring i løpet av en syklus, ville jeg kontaktet lege for å sjekke om jeg hadde en soppinfeksjon eller bakteriell vaginose.

Lykke til!

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Plutselig så smakte det ikke så godt med reke akkurat nå..

Skrevet

Siden du sier at det er fiskelukt så er det jo veldig sannsynelig at det er bakeriell vaginose, lukten kommer da også sterkere etter sex. Du får kjøpt reseptfritt middel mot dette på apoteket, husker ikke hva det heter nå men er 5 små ampuller som du skal putte oppi der... Funker.

Skrevet

Vask deg med en mild såpe i underlivet hver dag, men pass på å skylle godt bort såpen etterpå.

Du blir ikke skikkelig ren kun av å bruke vann, merkelig at noen tror det.

Ta deg også en tur til legen, det skal kun være en mild, nesten umerkelig (og ikke vond) lukt av utflod, så det høres ut til at du trenger behandling. Dette er ikke noe flaut, legen behandler sånt jevnlig og vil ikke tenke noe over det. Det fine er at du blir frisk, og kan møte kjæresten din uten å grue deg.

Skrevet

Ta en kur som du kjøper på apoteket. Kan hende du har sopp. Hvis det ikke blir bedre må du sjekke om det er bakteriell v. Du virker veldig ung, men reis til legen om det ikke bedrer seg!!

Skrevet

Ta en kur som du kjøper på apoteket. Kan hende du har sopp. Hvis det ikke blir bedre må du sjekke om det er bakteriell v. Du virker veldig ung, men reis til legen om det ikke bedrer seg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...