Gå til innhold

stålkondis hjelp


Gjest Rastl0s

Anbefalte innlegg

Gjest Rastl0s

Har allerede teipet en del :P Men føler det ikke blir det samme siden jeg blir avhengig av teip. Hadde vært godt å kunne løpe uten å være avhengig av teip, innleggssåler og svindyre sko! Men det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å dele når jeg finner noe spennende!

Jeg ville ikke kastet meg i det og trodd at det skulle gå bra med en gang. Løpeteknikk med forfotlanding er veldig belastende for leggmuskulaturen. Det baserer seg på å utnytte spretten i fotbuen og leggene. Derfor bør du gradvis tilnærme deg en slik metode. Det finnes drøssevis av driller du kan trene på først, i tillegg til å trene spenst. Begynn med slike, løp litt og tren styrke (tåhev).

I begynnelsen bør du ikke løpe spesielt langt. De sier at man bør holde seg under 1km per tur. Etterhvert som du er tilvent kan du øke distansen. De nevnte drillene er også greie å bruke som oppvarming når du begynner å få dreisen.

http://www.youtube.com/results?search_query=POSE+running+drills&oq=POSE+running+drills&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=9484l10396l0l10563l8l7l0l0l0l2l158l818l2.5l7l0

Jeg deltok på en workshop for å lære dette og da begynte vi faktisk uten sko (innendørs). Da er det lettere å kjenne når du gjør det feil. Ev bruke en minimalistsko, men det er jo ingen vits å kjøpe det før du vet om dette er noe for deg.

Fordelen med sko er at du får mer friksjon mot underlaget og så skader du ikke føttene om du tråkker på noe harde/skarpe klumper.

Tusen takk! Det her var spennende :) Nå fikk jeg virkelig noe å tenke på.

Haha, noen av de running drillsene tør jeg ikke prøve på senteret, hvert fall! Syns jeg ser meg ta sikte og jogge i Charlies Angels-mode rundt omkring på treningssenteret :hoho: Men det må definitivt prøves ut, bare med lite folk rundt ;)

Tror ikke jeg tør å bruke barfotsko altså, for overproneringssåler har ENDELIG gitt meg fungerende knær. Men tusen takk for all informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg tør å bruke barfotsko altså, for overproneringssåler har ENDELIG gitt meg fungerende knær. Men tusen takk for all informasjonen!

Når du løper på forfoten eller midtfoten pronerer du ikke i normal forstand. Minimalistsko er veldig fleksible slik at foten skal bevege seg slik den ønsker å gjøre i stedetfor å bli tvunget inn i en "stabil" støtte. Dersom du ikke har muskulatur til å stive av riktig selv må man trene seg gradvis opp. Hvis man stadig fortsetter å la noe annet være støtten (avstiving i sko, etc) så vil musklene aldri bli sterke nok til å klare det selv.

Men prøv først med de skoene du har, og ev uten sko (innendørs). Gymsokk kan være et fint lavterskelalternativ fremfor å kjøpe nye sko.

Når det gjelder knær og forfotlanding så er dette ikke noe problem. Lander du riktig belaster du ikke knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så klart! Takk for svar :) Da skal jeg prøve i sokkelesten. Prøvde litt med sko i dag, men det var vanskelig å få det til siden jeg jo hadde sko med masse støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...