honning Skrevet 21. oktober 2012 #561 Skrevet 21. oktober 2012 Så fin fødselshistorie! Godt du fikk deg ei bra jordmor til slutt, det har mye å si
Wanita Skrevet 21. oktober 2012 #562 Skrevet 21. oktober 2012 Fiiine kvist-familien. Gleder meg alt til å se dere neste gang
Kvist Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter #563 Skrevet 21. oktober 2012 Andre natta hjemme. Lillegutt er akkurat ammet og han har lagt seg i vugga si for første gang. Vi har sånn hengevugge og i går var jeg for sliten til å orke å be mannen justere høyden på den. Litt greit om det er mulig å få lagt ungen oppi uten å klatre Storesøster ba om å få sove i vår seng hun også i natt, men roet seg heldigvis med å få sovne her og så bli flyttet. Jeg orker ikke en hel natt med en treårspropell i senga! Håpet er at det skal føles mindre urettferdig når W også må sove i egen seng.
Kvist Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter #564 Skrevet 21. oktober 2012 Posting fra mobil... Vi skal på sykehuset for å lytte på hjertet til lillegutt i morgen tidlig. Det var en bilyd på det ved sjekken før vi dro så de vil følge opp. Skal veie også. Så nervøs og spent på vekta. Vil så gjerne kunne fullamme denne gangen og vekta vil jo være et tegn på om det går. Ammer ofte da, hver gang han er våken og noen ganger når han søker etter pupp i søvne. Merker at han roer seg ved puppen. Og det er mye lettere enn jeg husker fra sist å melke ut noen dråper før jeg legger han til. Men er det nok melk? Eller er babyen min unødig sulten? Var det riktig av oss å gi han smokk for å unngå blødende brystvorter? Er det normalt at han har bæsjet mange ganger men vi har enda ikke hatt en våt bleie? Åhh, vondt i mammahjertet!
pusilus Skrevet 22. oktober 2012 #565 Skrevet 22. oktober 2012 Her var det bare bæsj omtrent de 8 første ukene, våt bæsj, tiss var vanskelig å få øye på men det var der Lykke til med både lytting og veiing
Kvist Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #566 Skrevet 22. oktober 2012 Lyttinga gikk veldig fint. Ingen bilyd i dag. Veiinga gikk ikke fullt så bra, lå 10-20g under det han var på lørdag. Og det enda han hadde diet fire ganger i natt, inkl to ganger på morgenen etterfulgt av 50 ml erstatning som gikk ned på høykant. Han ble veid før og etter amming på sykehuset nå. Og resultatet var nedslående. Riktignok ikke særlig lenge siden sist, og det ble litt forstyrrelser, men han fikk bare i seg ca 15g fra begge puppene tilsammen. Så da fikk han litt med kopp fra barnepleieren. Det fine var at vi fikk skryt for både ammeteknikk, ammehyppighet, innstilling og at vi ga han smokk og erstatning. Så da vet jeg at jeg gjør det som er best for gutten min med de forutsetningene jeg har. Og så får jeg bare ta med meg sorgen over å ikke helt få til denne gangen heller. Kjenner at i dag blir det nok en del tårer uansett. Hormoner nok til at jeg blir svimmel. Etterpå dro vi innom senteret og fikk kjøpt litt mer ulltøy. Viste seg å være litt frysepinne denne ungen så da var det like greit at jeg ventet til nå med å kjøpe noe særlig. Ellers må jeg bare skrive ned at barseltiden ser ut til å bli utrolig mye lettere denne gangen. De digre bindene jeg trengte i tre uker sist trengte jeg i tre dager denne gangen. Og det virker som om ting faller på plass raskere kroppslig også. Ser at magen krymper og at msgemusklene nærmer seg å være der de skal være. Bekkenet merker jeg lite til og det eneste ubehaget nå er egentlig at stingene kjennes når jeg går ut eller inn av bilen eller flytter meg litt for fort i senga. Formen er så bra at mannen nesten flirer av meg. Tror han liker at kona er tilbake
Edie Skrevet 22. oktober 2012 #567 Skrevet 22. oktober 2012 Så herlig å lese at du har det bra! Du har hatt det tungt dette svangerskapet, vennen.. Leit å høre om ammeproblemer. Det er ingenting vi mammaer vil mer enn å gi barna det beste. Og jeg vet at du gjør absolutt det beste for lille mannen! Nysgjerrig jeg, er det mulig å få vite navn?
pusilus Skrevet 22. oktober 2012 #568 Skrevet 22. oktober 2012 Godt formen din går seg til mye raskere denne gangen, det fortjener du etter det strevsomme svangerskapet. Så kjedelig at ammingen ikke helt går som du ønsker. Lurer litt på navnet til lillebror jeg også.
Soon Skrevet 22. oktober 2012 #569 Skrevet 22. oktober 2012 Ammingen kan vel ta seg opp, Kvist?? Tenk jeg, som styra sååå fælt med storebror og måtte pumpe de 3 første ukene og bruke skjold i en ebighet og tilslutt begynte med mme - og som denne gangen også har styra endel med såre brystvorter, helt frem til for ett par uker siden - jeg begynner å få til amminga skikkelig Fatt mot
Gjest Macaron Skrevet 22. oktober 2012 #570 Skrevet 22. oktober 2012 Skjønner at du er frustrert over problemer med ammingen, men løpet er vel ikke helt kjørt ennå i forhold til melkeproduksjonen? Synes jeg har lest flere steder at det faktisk for noen kan ta inntil 1-2 uker før melken kommer for fullt. Men godt at barseltiden ser ut til å bli lettere for deg i hvert fall, det fortjener du jo etter det strevsomme svangerskapet du hadde!
Kvist Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #571 Skrevet 22. oktober 2012 Takk for oppmuntring jenter Jeg har liten tro på at melkemengden kommer til å bli tilstrekkelig nå. Gutten er fire og et halvt døgn, jeg har gjort "alt riktig" og er ikke i nærheten av noe som kan minne om melkespreng eller sånt. Bare litt stikking. Har ikke økt en millimeter i størrelse heller. Akkurat som det var sist. Det skyldes nok PCOSen og er ikke noe jeg kan påvirke. Det beste jeg kan gjøre er å forsøke å opprettholde det lille jeg har, så ha får antistoffer og sånt fra meg, og så får heller mengden og kaloriene komme fra erstatning. Og etter et par sånne kombimåltider i dag har vi en fredelig gutt som sover et par timer i slengen, og så har våkne stunder der han er blid, rolig og titter storøyd på oss. Helt herlig! Da får jeg heller være delammer, og tåle litt merarbeid og ikke minst de ekle ekle blikkene til "jeg-er-verdens-beste-mamma-og-det-er-ikke-du-mafiaen" på kafé. For det er faktisk sånn, å slenge ut puppen gir koselige smil fra de fleste, mens flaske til en liten en gir masse sånne herregudblikk og megetsigende nikk til venninna. Grøss! Selv med sterk selvtillit svir sånne blikk...
Nótt Skrevet 22. oktober 2012 #572 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg synes du er superflink som faktisk ser at du gjør det som er best for ditt barn. Jeg har selv vært flaskemamme og vet veldig godt hva du snakker om.
honning Skrevet 22. oktober 2012 #573 Skrevet 22. oktober 2012 Usj, jeg håper du slipper unna for mange av de blikka. Sykt hvordan folk kan reagere på at man ikke ammer, det burde ikke vært lov!!
Wanita Skrevet 22. oktober 2012 #574 Skrevet 22. oktober 2012 ååå vennen min syns du er en fantastisk mor, du prøver faktisk....for barna dine. Syns du er tøff jeg
Edie Skrevet 22. oktober 2012 #575 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg vet også dessverre så godt hva du snakker om. Jeg fikk særlig en kommentar jeg aldri kommer til å glemme. Etter en av de aller første kontrollene på helsestasjon setter jeg meg på kafé for å gi lillegutt mat. Fra nabobordet hører jeg to gamle damer; dagens unge, de skal være så moderne, vet hun ikke at morsmelk er det beste? Midt i verste barseltid, hormonell til tusen og allerede verdens verste samvittighet for at jeg etter fire ukers pumping hadde gått tom for melk. Kan du tenke deg hvor mye jeg grein den dagen?
Kvist Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #576 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg vet også dessverre så godt hva du snakker om. Jeg fikk særlig en kommentar jeg aldri kommer til å glemme. Etter en av de aller første kontrollene på helsestasjon setter jeg meg på kafé for å gi lillegutt mat. Fra nabobordet hører jeg to gamle damer; dagens unge, de skal være så moderne, vet hun ikke at morsmelk er det beste? Midt i verste barseltid, hormonell til tusen og allerede verdens verste samvittighet for at jeg etter fire ukers pumping hadde gått tom for melk. Kan du tenke deg hvor mye jeg grein den dagen? Åhh, herregud! Det må ha vært helt forferdelig. Da hadde jeg brutt helt sammen i gråt der og da. Det der er mye drøyere enn de blikkene, nikkene og himlingene jeg har opplevd. Du sto jo på som bare det for gutten din, og gjorde alt som var tenkelig for å gi han det beste du kunne. Lurer på om sånne ekle damer aldri har opplevd noen utfordringer med helsa i det hele tatt jeg. Jeg får så lyst til å si hardt i fra til sånne mennesker og jeg kommer nok til å gjøre det om jeg får noen sånne direkte stikk denne gangen. Hvis jeg klarer da. Føler meg litt mer forberedt denne gangen, så håper jeg ikke lar meg overrumple helt. Åhh, nå ble jeg så sint på dine vegne at jeg kjenner at jeg nesten gleder meg til å sitte med medbrakt termos med vann, flasker og pulver på kafé og bare gliiiiiise over at jeg da uansett har et sunt, mett og fornøyd barn som kommer til å vokse opp med en mor som ikke aksepterer mobbing og slemme kommentarer.
pusilus Skrevet 22. oktober 2012 #577 Skrevet 22. oktober 2012 Aricept, frekke gamle damer. Flaskemødre er like gode mødre som ammemødre! Så dermed basta, ikke mer å si om den saken. Kvist, det er bare å gi folk et sannhetens ord hvis de slenger med leppa.
Gjest Alabama Skrevet 23. oktober 2012 #578 Skrevet 23. oktober 2012 Gratulerer med baby!! Skal få lest litt mer her inne, men lillemann krever oppmerksomhet..
Kakaoen Skrevet 23. oktober 2012 #579 Skrevet 23. oktober 2012 Bare at dere blir kalt "flaske mødre" syns jeg er helt på bærtur. Trodde folk var klar over at det er ikke alle som faktisk klarer å amme fullt. Det fine med flasken må jo være at også pappaen kan delta i måltidene Syns det er så mye fokus på at man skal slite seg helt ut for å få til amming når det faktisk finnes et bra alternativ at jeg gruer meg skikkelig til det selv. Gruer meg ikke til fødsel, men til tiden etterpå fordi det høres ut som at amming er en slitjobb. Jeg har jo trodd det kom naturlig Men om jeg ikke får det til selv og får kommentarer for at jeg gir barnet mitt flaske skal de som kommenterer jammen få høre det!! Håper dere sier ifra så dere blåser av håret på dissa folka Og Kvist.. Så bra at formen din har tatt seg veldig opp Det er godt å høre
Edie Skrevet 23. oktober 2012 #580 Skrevet 23. oktober 2012 Ja, altså, de sa det jo ikke direkte til meg. Men de satt på nabobordet og sa det høyt nok med vilje så de visste jeg ville høre det. Jeg sa dessverre ingenting. Gjorde meg ferdig med matinga og gikk hjem og grein. Uff, jeg sleit lenge med skikkelig dårlig samvittighet pga så lite morsmelk han fikk av meg. Ødela mye av barseltida. Hender jeg innimellom får litt stikk av det selv om han er 3 år nå! Jeg trøster meg med at han er den friskeste ungen på avdelingen i barnehagen, så han har tydeligvis fått i seg nok antistoffer. Lykke til med amming, og pumping og flaskemating og det som er. Uansett skal du kose deg med lille W! Hvordan går det med storesøster nå da? Anfall av sjalusi, eller går det bra?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå