Gå til innhold

Tar vi for mange bilder av barna våre i dag?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Etter at jeg ble mamma i 2003 og fikk digitalkamera, har jeg vært en svært ivrig fotograf. I jula slang min bestemor ut en kommentar om at dagens barn blir fotografert for mye og flere andre tilstede var enig med henne. Jeg synes det må være opp til enhver hvor mange bilder de vil ta, det kan da umulig plage andre?

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk gretten kommentar fra et menneske av en annen generasjon og et annet øknomisk "opplegg" enn deg. I hennes barndom var fotografering av et barn en luksussak og det ble skjelden gjort - så sant man ikke hadde veldig god råd.

Det er morsomt og koselig å se på sine egene barnebilder - det vil bli det samme for dine barn - så gjør som du lyster :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Vi tar i hvertfall mye mere bilder enn før - og har flere "hverdagsbilder" enn hva vi ville hatt uten digitalkameraet. Og best av alt - vi har mange flere gode blinkskudd som vi fremkaller på papir og setter i album. Synes ikke vi tar for mye bilder jeg - det er hyggelig å ha bilder som ikke er fra jul eller 17. mai også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Fotoregel nr 1: jo fler bilder du tar jo større er sjansen for et blinkskudd.

Så du kan rett og slett ikke ta for mange bilder. På en vanlig søndagstur hos oss er det ikke uvanlig at vi bruker en film, vi har ikke barn engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her, det er da ikke noe galt å ta mange bilder av barna? Synes det er hyggelig med barnebilder jeg, tror ikke barna tar skade av det heller akkurat. Hva var argumentet til de som mente at man tar for mye bilder? Hvorfor skulle det være galt? Suzy er sikkert inne på noe om at de eldre ser på det som en luksusting, men det er jo ikke det lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Jeg tar ikke så innmari mye bilder for tiden, det koster noen kroner å fremkalle, og bildene er sjelden så bra at det gjør noe. Hadde jeg hatt digitalkamera hadde jeg nok knipset mye mer, da fremkaller man jo bare de bildene som ble gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de over! Etter at tulla kom i september har vi tatt utrolig mye bilder.. vi har digitalt kamera og det er genialt at vi kan velge ut hvilken bilder vi vil ha.. kommer garantert til å fortsette å være ivrig fotograf!!!

Knips i vei folkens!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ha massevis av bilder enn få dersom det en dag skulle være nødvendig med mange bilder av våre små vidundere fordi noe har endret seg i livet, gud forby.

Digital kamera er helt vidunderlig å ha da man kan fremkalle de bildene man selv liker best, noen søte og noen hysterisk morsomme som man bare må ha på papir. Resten ligger lagret, så har jeg likevel mange mange bilder å se på når årene har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn bled det nesten ikke tatt noen bilder av meg . Men da jeg giftet meg og fikk barn . Skulle ihvertfall vi ta mange bilder av barna våre. Det er så mange filmer at eg husker ikke hvor mange filmer vi har tatt . Mange fine minner ihvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var vel ikke ment som en sur kommentar, men det kom fra en dame for hennes tid og alder.

Jeg tar masse bilder, men hiver mange i søpla. Blir for mye om jeg skal samle på alle dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mye mere bilder før datteren min ble født enn etter.

Dette sikkert fordi jeg er hobbyfotograf, og synes jeg har hatt mye dårligere tid til å drive på med hobbyen min.

Også blir det stort sett til at vi filmer mer enn vi tar bilder.

Men jeg skal prøve og ta litt mer bilder. Synes det skal veldig mye til før man tar for mye bilder.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjenner noen som er etter min mening er litt ekstreme (ikke negativt ment) og de har tatt mellom 10 og 15 tusen bilder av sitt 6 måneder gamle barn.

Til deres forsvar så lager de fine fremvisninger på dvd med musikk i bakgrunn, legger de meste ut på internett (for at også de i familien som bor langt vekke også skal kunne følge barnets utvikling ) og de fremkaller bare favorittbildene.

Jeg syns det er moro at de er så fasinerte av barnet sitt og ønsker å forevige den spesielle tiden. Det jo så mye som skjer de første leveårene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Til deres forsvar så lager de fine fremvisninger på dvd med musikk i bakgrunn,

Håper ikke de inviterer venner alt for ofte på slike visninger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting kan jeg i allefall bekrefte.

Med førstemann tar man en drøss med bilder og en fyller opp album etter album.

Med andremann må man ta seg i at en må prøve å ta en del bilder så det ikke blir urettferdig.

Med tredjemann, må man virkelig ta seg sammen, og la kameraet ligge framme for å huske det. :wink:

Men at vi tar for mye bilder, det synes jeg ikke. Vi har nå fått utdelt den goden at vi kan ta bilder, så hvorfor skal vi ikke få ta de bildene vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å forstå at man tar haugevis av bilder av barna sine, men foreldre må også forstå at ikke ALLE er like intreressert i å se 4 ny-fremkalte filmer av "Sindre med bøtte og spade", "Sindre smiler", "Sindre gråter", "Sindre vinker", "Sindre med hatt", "Sindre uten hatt", "Sindre på trappa", "Sindre som sover", "Sindre uten bleie", "Sindre med ny t-skjorte", "Sindre i hagen" osv.

Hadde jeg hatt barn, hadde jeg sikkert knipset i vei i vilden sky, men kanskje vist frem de aller beste til venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen foreldre som viser tusenvis av bilder av Sindre med bøtte eller liknende.

Men jeg elsker bilder, egne og andres, setter dem i album samme dag som de kommer fra fremkalling og elsker å titte i albumene mine. Og så er det vel noen tusen på pc'en ja.

Føler meg litt fjollete når jeg drar frem kameraet i tide og utide, men når jeg har slik glede av det, så.

Og så blir det jo mange fine avatarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre knipser så mye, at det rett og slett er slitsomt i enkelte sammenhenger. For ofte skal de jo ha bilde av barnet "sammen med den", "sammen med den andre" og "sammen med begge" osv.. I tilleg knipser de en så uhorvelig mengde bilder av barnet at de ikke har tid til å sette seg ned og snakke med familien eller de vennene de er sammen med.

Men om det ikke er slike tilstander kan jeg ikke skjønne at det skal gjøre noe å fotografere barnet. Dersom en ser at det ikke er plagsomt for barnet med den skarpe blitsen i øynene selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...