Gå til innhold

Tast inn totalbeløp


Gråspurven

Anbefalte innlegg

.. for jeg vet jo servitørene har fastlønn.

Ser flere henger seg opp i dette med fastlønn, så jeg sporer litt av. Og da kan jeg si som så at nei, alle har ikke fastlønn. Der er det lønn på provisjon og tips som gjelder. Det finnes faktisk egen tariffavtale for de som går på provisjon, for å selvfølgelig sikre at vi ikke blir underlønnet over tid. MEN begrepet fastlønn eksisterer ikke, jeg kan gå hjem fra jobb og ha tjent 200 kr på en full dags arbeid, for at dette kanskje veies opp igjen når jeg neste gang har hatt flere gjester.

Så alt i alt, jeg tjener greit og er fornøyd. Men man skal ikke automatisk forvente at servitøren foran deg tjener 140 kr i timen.

Og tilbake til tema. Disse terminalene er noe som leveres til restauranter og andre innenfor bransjen, med det oppsettet som er. Da vil det automatisk komme opp en "total" som kunden skal taste inn. Om man ikke føler for å tipse, nei da slår man bare inn identisk beløp, og lar det være med det. Lite å irritere seg over mener ihvertfall jeg. Men å tipse før servicen, er ikke aktuelt, da man tipser for å vise at man er meget fornøyd med servicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipser aldri hvis jeg selv må gå til disken og bestille maten. Hvis jeg skal tipse så skal det være pga. service, og da synes jeg at servitøren må gjøre litt mer enn å bare levere maten til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min jobb som kunde å betale lønna direkte til de ansatte, så jeg taster naturligvis inn akkurat kjøpssum. Viser servicen seg å være eksepsjonell i forhold til type sted, kan det havne noen småpenger ved siden av tallerkenen når jeg er ferdig med måltidet.

Jeg tipser for øvrig mest når jeg er på dyrere nisjerestauranter, rett og slett fordi de har svært dyktige medarbeidere, samt at jeg vet hvor lite fortjeneste det er i disse restaurantene selv om prisnivået er høyt, og jeg ønsker at nisjerestaurantene skal bestå, vi har nok kjederestauranter i de større byene som det er. På kjederestaurantene tipser jeg aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taster bare inn totalbeløp. Synes rett og slett det er frekt å "be" om tips før man i det hele tatt har fått mat eller noe særlig service, som på Egon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser ikke hvis jeg selv må gå til disken og bestille og betale, og i hvert fall ikke når jeg betaler på forhånd.

Sitter jeg ned og blir bevertet ved bordet og servicen er bra, runder jeg kanskje opp til nærmeste runde tall når jeg betaler.

Ordentlig tipsing (altså en god del mer enn å runde forsiktig opp) gjør jeg kun hvis service og mat er mye mer enn jeg forventet, og det har jeg opplevd svært sjelden. Kun på steder som Oscars gate i Oslo og Colonialen i Bergen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser gjerne, men ALDRI før måltidet er inntatt.

Tipset er noe en må gjøre seg fortjent til, og da må man naturligvis levere både varer og tjeneste i henhold til det jeg forlanger. Om det er oppfylt vet man først mot slutten av oppholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...