Gå til innhold

Tast inn totalbeløp


Gråspurven

Anbefalte innlegg

En smule inspirert av tips - krangelen i en annen tråd.

På en del spisesteder skal en betale før en får maten/drikken. Ofte må en taste totalbeløp her også.

Så da lurer jeg på: Forventes det virkelig at en skal tipse før en får service? Hva velger du å gjøre?

Jeg blir alltid en tanke forfjamset, og runder opp beløpet. Føler kanskje ikke alltid at de fortjente de ekstra tierne når servicen består av å peke mot kaffekanna og si "Kopp finner du ved siden av", eller pizzaen kommer svartsvidd på bordet uten et ord (på steder der den som baker også serverer)...

Hva mener du, skal vi tipse før vi har fått se servicen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snoopy_93

Jeg mener det er feil. Man tipser jo fordi man liker servicen man får og fordi det man har bestilt er av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke tipse. Det er dyrt nok som det er, men spiser jeg sammen med andre og de skal tipse, så gjør jeg det jeg også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke på steder de ber oss taste totalbeløpet selv. De har fast lønn, og jeg tipser dem ikke for å gjøre jobben sin. Slik har vi det heldigvis ikke her i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser gjerne, men kun etter jeg har fått god service så jeg taster bare det faktisk beløpet om jeg må betale på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt meningsløst, og skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Og nei, jeg taster ikke inn en høyere sum enn det som står som totalsum. Synes faktisk det er ganske ubehagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det hender at noen taster inn lavere beløp?

Eller går det ikke an, kanskje?

Det er ikke mulig nei, da vil man få feilkode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de fremstiller det slik når jeg er ute og spiser så velger jeg alltid og ikke tipse av prinsipp.

Jeg tipser gjerne om maten og servicen er utmerket, men det er da vitterlig ikke noe jeg gjør før etter jeg har inntatt måltidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser kun etter at jeg har spist, så da ville jeg ikke ha tipset i en slik situasjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting at en blir bedt om å taste totalt beløp. Det er sjelden jeg føler for å betale ekstra her i Norge. I "syden" derimot tipser jeg gjerne dersom servicen er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Hvis det er forskuddsbetaling (som f.eks på egon) taster jeg inn nøyaktig beløp og legger heller igjen noe under tallerken e.l. hvis servicen er eksepsjonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å betale noe ekstra med mindre jeg MÅ. Er det ikke sånn nå at tipsen allerede er lagt inn i prisen på varen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egon er det eneste stedet jeg har opplevd å betale før maten. Gidder ikke tipse servitører som ikke går til bordet og tar bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ike sett det på andre steder enn på Egon, og der tipser jeg aldri.

Samme på utesteder der du kjøper en øl eller et vinglass i baren, så skal du taste inn totalbeløp. Blir ikke noe tips fra meg kun for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er forskuddsbetaling (som f.eks på egon) taster jeg inn nøyaktig beløp og legger heller igjen noe under tallerken e.l. hvis servicen er eksepsjonell.

Helt enig. Og legger stadig sjeldnere igjen tips, for det er sjelden jeg opplever såpass god service. I Norge har man også godt nok betalt. Jeg tipser derimot rikelig når jeg feks er i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser ikke i en slik situasjon, nei. Får jeg god service kan jeg gjerne finne på å tipse litt, men å tipse i forkant av servicen blir litt...merkelig.

I andre situasjoner så tipser jeg litt etter innfallsmetoden så lenge jeg er i Norge, for jeg vet jo servitørene har fastlønn. Men, klart, dersom noen viser ekstra god service så plusser jeg gjerne på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, skal vi tipse før vi har fått se servicen???

Humm. Nei. Da skulle man isåfall også kreve hele eller deler av tipsen tilbake hvis servicen viser seg å være dårligere enn forventet, og den scena ser jeg ikke helt for meg :fnise:

"Du fikk 40 kroner, men innsatsen din var ikke verdt mer enn 7, synes jeg. Så da skal jeg ha 33 kroner tilbake, takk"

Jeg kjenner en som alltid krangler og nekter å betale fullpris for maten pga hver minste lille filleting (den ene pommes frites-pinnen var litt slappere enn de 37 andre, o.l.), han ville muligens ha fått seg til noe sånt også, men han gir av prinsipp aldri tips så det er uansett et ikke-tema. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...