Gå til innhold

Går mer ned i vekt når jeg ikke slanker meg?

PaperFlower

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til noe som jeg synes er litt rart, og som jeg ikke får helt til å stemme. Kan ikke akkurat si at det plager meg, men lurer på om noen andre har det på samme måte, eventuelt vet hvorfor det er sånn.

Hele livet mitt har jeg slitt med overvekt, men nå, etter at jeg har begynt å gå til og fra skolen, spise mindre porsjoner, osv., har jeg gått ned en god del.

Jeg går fortsatt ned i vekt, sakte men sikkert, og som sagt har jeg lagt merke til noe rart. Når jeg ikke konsentrerer meg om å spise sunt, og lar meg selv spise sjokolade, popkorn og litt større porsjoner - som i helger og høytider, o.l. - ser det ut til at jeg går enda mer ned i vekt enn når jeg spiser "normalt" og prøver å holde meg unna usunne ting.

- Kan dette være psykisk? Når jeg stresser med å gå ned i vekt og "tvinger" meg selv til å holde meg unna godteri, så går ikke kroppen ned i vekt like fort som når jeg slapper av og spiser det jeg vil?

- Eller er det noe ala i samme retningen som at du går fortere ned i vekt når du spiser oftere? Det eneste som er med meg at jeg ikke spiser oftere enn vanlig, (jeg har den uvanen at jeg bare spiser 2-3 ganger om dagen, faktisk) men jeg spiser mer/mer kalorier enn vanlig. Kan dette få kroppen til å forbrenne mer? Altså, at den tenker: "oi, nå får vi inn så mange kalorier at nå kan vi forbrenne ekstra mye!" Gir ikke helt mening, men må nesten foreslå det likevel.

- Eller er det helt og holdent umulig, og bare i hodet mitt?

Etter uker/helger der jeg har spist masse godt sverger jeg på at klærne er litt mer komfortable og ikke så trange som ellers. Samme med jula ifjor. Der veide jeg mindre etter jula var over enn det jeg gjorde før. Det er bare så rart...?

Endret av Starchild91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være flere grunner. Kanskje kan det være at når man blir så fokusert på å spise "sunt" og lite så får man et større behov for "kosemat" og det kan være lettere og sprekke og overspise i blant - noe som kan gjøre at totalsummen av inntak faktisk blir større enn forbruket.

Når du tillater deg å spise litt innimellom ved spesielle anledninger så får du ikke det samme behovet.

Det kan også være fordi du faktisk spiser mer når du teller kalorier enn du gjør når du ikke teller? Er jo alltids en mulighet for det.

Eller det kan være at mange som slanker seg faktisk spiser for lite, sånn at kroppen automatisk går saktere ned i vekt fordi den prøver å holde på det lille den får.

Jeg merket da jeg begynte å slanke meg at og lå på 1500 kcal om dagen eller så så gikk det treigt, så økte jeg til 18-1900 kcal om dagen og da fikk nedgangen fart på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...