Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 19. februar 2012 #22 Skrevet 19. februar 2012 (endret) Jeg har sett ordet jort. Jeg vet hva en hjort er, og jeg vet hva gjort betyr. Men jort? Å jorte er drøvtygging, og jort kan være bydeform av dette. WF tillater en del teoretiske former og bøyninger som ikke er brukt i praksis, noe som gir litt rare utslag, siden man jo ikke pleier å kommandere kyr til å tygge drøv. – Noen forkortelser er veldig rare. Samtidig tillater spillet automatisk gradbøying av adjektiv, slik at man får godkjent både «gift», «giftere» og « giftest» eller «bifil», « bifilere» og «bifilest». Språket mangler noen regler for hvilke adjektiver som kan gradbøyes, sier Næss. Fra artikkelen over, om adjektiv. Man kan også hive -en og -er bak de aller fleste substantiv. Og altså lage bydeform av de fleste verb, ved å droppe endelsen. Endret 19. februar 2012 av Macha Mong Ruad
meja Skrevet 19. februar 2012 #23 Skrevet 19. februar 2012 (endret) jibb, tase, bravr jada, man får da utvidet språket noe.. Endret 19. februar 2012 av meja
Gjest Consensio Skrevet 19. februar 2012 #24 Skrevet 19. februar 2012 (endret) .. Endret 19. februar 2012 av Consensio
Zzyzx Skrevet 19. februar 2012 #25 Skrevet 19. februar 2012 Kan noen fortelle meg hva "lødd" skal forestille? Å lø - lør - lødde - har lødd Et mer brukt ord er å stable, men hjemme lør vi ved, vi stabler den ikke. Så jeg har lødd noen mål med ved i løpet av livet.
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 19. februar 2012 #26 Skrevet 19. februar 2012 Å lø - lør - lødde - har lødd Et mer brukt ord er å stable, men hjemme lør vi ved, vi stabler den ikke. Så jeg har lødd noen mål med ved i løpet av livet. Artig. Hvilken kant av landet er dette? 1
Zzyzx Skrevet 19. februar 2012 #27 Skrevet 19. februar 2012 Sørlandet for min del, men jeg tror det brukes andre steder også.
Rakkerunge Skrevet 20. februar 2012 #29 Skrevet 20. februar 2012 Krafsne er et eneste jeg komme på i farta. Hva skal det bety liksom?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. februar 2012 #30 Skrevet 20. februar 2012 En yogi er en som praktiserer yoga, en slags yogamester.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #31 Skrevet 22. februar 2012 jibb, tase, bravr jada, man får da utvidet språket noe.. En jibb, evt. å jibbe er det motsatte av et slag (i seiling). Under en jibb har man vinden i seilene under hele jibben, i motsetning til under et slag, der man må gjennom vindøyet. Det gjør det vanskelige å jibbe enn å slå. Man må også passe på at man ikke får en ukontrollert jibb når man lenser (=seiler med vinden bakfra), dvs at seilene slår over uten at man har planlagt det. Det irriterer meg egentlig mer at ting som faktisk er et ord, ikke godkjennes og at noen forkortelser er greit, men andre og mer vanlige, ikke er tillatt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #33 Skrevet 22. februar 2012 Haiet er og et ord i følge Wordfeud. Hva betyr det liksom?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #34 Skrevet 22. februar 2012 hvilke tobokstaversord kan man lage med W bortsett fra wc?
nøytral Skrevet 25. februar 2012 #36 Skrevet 25. februar 2012 hvilke tobokstaversord kan man lage med W bortsett fra wc? Ingen. KRISTN??? Imperativ av å kristne [et land]?
Gjest Applecore Skrevet 25. februar 2012 #37 Skrevet 25. februar 2012 "Gå og kristn det landet der borte!" Høres litt sært ut ja.... 1
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 25. februar 2012 #38 Skrevet 25. februar 2012 hvilke tobokstaversord kan man lage med W bortsett fra wc? KW er visst lov, men har ikke testet det selv.
Viernes Skrevet 25. februar 2012 #39 Skrevet 25. februar 2012 Her i relativt sentrale strøk av Buskerud sier vi også "lø" om å lø opp ved. Tror nok det kommer fra gaaammelt av, for jeg husker bestemor ville ha hjelp til å lø opp all veden hun hadde fått. "EKSA" er et ord jeg ikke kjenner til, men WF vet nok mer enn meg. Det må jo nesten være en (for meg) ukjent hunform av ordet eks? Feks en gutt sier "det er eksa mi" om sin tidligere kjæreste.
Gjest Sobril Skrevet 27. februar 2012 #40 Skrevet 27. februar 2012 KW er visst lov, men har ikke testet det selv. Hva betyr kw??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå