Gå til innhold

Når et barn vil ha mer samvær med far, men mor nekter...

Ulrikke

Anbefalte innlegg

Gjest ikke innlogget Sissi

Ikke meningen å "ta" deg på noe vis Ulrikke, syns du virker meget reflertert i forhold til egen rolle, og barnas behov. Men jeg syns alltid det er viktig å få fram at en slik sak som regel har flere sider.

Lykke til! Håper dere finner løsninger som er bra for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La mor sitte foran en familierådgiver for å forklare hvorfor far ikke får ha barna oftere.... da forsvinner muligheten til å skylde på at hun vil motta mindre penger.

Funket hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tule ikke i log
Men hva er det egentlig dere vil overtale mor til? Delt omsorg eller at noen eller alle barna flytter til dere? Det kan vel hende barna vil savne moren sin tilsvarende hvis rollene byttes om? Du insinuerer at mor ønsker omsorg for barna av økonomiske årsaker, det har vel aldri vært økonomisk gunstig å ha barn?

En annen ting er at det statistisk sett fortsatt er slik at menn tjener bedre enn kvinner og kvinner kommer ofte dårlig ut av det økonomisk etter barnefødsler. Det kan jo tenkes at denne moren faktisk ikke har mulighet til å holde en bolig med plass til alle barna hvis hun mister bidraget. Hvis dere bryr dere om barna, ønsker dere vel også at barna skal ha et ordentlig hjem hos mor også, ikke bare hos dere?

Mellom (og på) linjene leser jeg at du syns barna har det mye bedre hos dere enn hos mor.. Nå er det jo slik at det er mor de tilbringer mest tid hos, og det at hun trener og har kjæreste burde vel heller være et sunnhetstegn snarere enn et bevis på at hun ikke er noen god mor?!

hei

deyt her dreier seg om at mor er mye hos kjæresten og at det er lite fast vorfaor er det så vanskelig og inse at en mor kan gjøre feil fordi hun er kvinne, og når det gjelder det økonomiske så får hun jo helt bidrag selv om de har barna mer en annen hver helg, da svir det vel mer for fare ut fra intektene så betaler ikke den eene mer for barna en den andre de er slik det blir regnet ut og fare n må også ha stor bolig for og ta i mot barnadet skulle ikke bli oen forksjelledet, jeg syns moren kunne drase g ut og jobbe og tjenepenger hun som andre, kvinner tjener det sammme for samme jobb som menn

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva når det er faren som nekter mor mer samvær...

Erdet mere legitimt eller ??

hei

skjønner ikke helt va du mener det er vel ikke så vnalig det er vel som oftest kvinnene som har omsorgen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tule ikke i log

Hei

det er basrna som har rett til samver ikke foreldrene vil han ham mer samver så skal han få det, jeg syns at han kan få prøve femti femti vis han vil det dere bor ikke så lamngt unna sel om det erpå grensen, jeg skjønner at det enebarnet er litt lite til det enda men det bør være naturlig farne er like mye forelder som moren, hennes økonomi er ikke deres ansvar vis det blir hardt for dere for dere is i fra, vis hun har for dårlig råd for hun dra seg ut og jobbe som andre og ikke barefly med kjæresten og trene, hun kan gjøre lit selv jeg syns ikke mannen skal forsørge hennne. jeg ksjønner at det ikke blir stanbiltvis hun skal være ute hele tiden men jeg ysns dere bør nskke om det, jeg syns dere kan ta kontakt med familievernkontoret, jeg syns også emaline er litt rar hun mener at foreldre ikke velger femti femti fordi det er det beste for barna jeg tror det er derfor de velger det, barn som har bodd slik har hat de tbramen det bør ikke være for lang avstand mellom hjemene det bør ikke være mer fem minutters kjøring jeg tror det er naturlig en far er like mye forelder til barna som en mor man bør dele pådet syns jeg man bør tenke på at den som ikke skal ha barna har et savn jeg tror det er bedre for barna og se at alle er fornøynd

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Synes ikke den holder i hele tatt den der med å bruke imot mora at hun har kjæreste og at hun trener.

Skal hun ikke få ha noe liv utenom jobb og barn?

Denne gutten virker uselvstendig.

Han skal tåle å være hjemme alene ett par timer.

50/50-samvær er ikke av det gode i det hele tatt.

Da blir jo barna flyttet rundt på som en pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

hun kan gjøre lit selv jeg syns ikke mannen skal forsørge hennne.

hilsen

Ulrikke skrev at hennes samboers X hadde jobb.

Da er det ikke snakk om at han forsørger henne.

De pengene far betaler er hans bidrag til forsørgelsen av sine barn.

Er det for mye forlangt at menn skal betale for sine barns livsopphold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log
Synes ikke den holder i hele tatt den der med å bruke imot mora at hun har kjæreste og at hun trener.

Skal hun ikke få ha noe liv utenom jobb og barn?

Denne gutten virker uselvstendig.  

Han skal tåle å være hjemme alene ett par timer.  

50/50-samvær er ikke av det gode i det hele tatt.

Da blir jo barna flyttet rundt på som en pakke.

hei

de andre barna er vel også alene uansett kan hun vel stille opp vis hun skal ha barna og når hun gikk fra farenble det jo økte utgifter hun måtte jo regne med det, nå må de ha vert sitt hus når de var i sammen måtte de ha et det blir dyrere klart hun må jobbe mer det wer vel ike verre for henne og ha full joben andre vis det er det kan hun vel dele på omsorgen jeg sysn det er fei log bruke et økonomisk argument mot mer samver vis han har barnet mer har hun ferre utgifter

når det jgelder femti femti omsorg er det en bra løsning det er mye du ikke har forstått, barna er like mye knyttet til begge sine foreldre og vil sikkeret bo like mye hos ver, det er også naturlig, vis foreldrene bor nert og det gjør de her så¨er det naturlig, vis barn skal bo slik bør foreldrene bo i gnaavstand ellerminst femminutter kjøreeing ftra hverandre vis det er mer blir det ikke bra, de fleste barn som har bodd slik sier det var bra og at det var naturlig fordi begge er foreldrne deres det er ikke riktig at en skal ha ansvaret alene det bør deles, det er barn som ikke syns det er braq men de har hat lang vei vvis du mnere at barn ikke skal flyttes skal de ikke ha samver i det hele tatt da, jeg grøsser vis du har barn selv det er mye av det som er riktig du ikke har skjønt

hislen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log

Ulrikke skrev at hennes samboers X hadde jobb.

Da er det ikke snakk om at han forsørger henne.

De pengene far betaler er hans bidrag til forsørgelsen av sine barn.

Er det for mye forlangt at menn skal betale for sine barns livsopphold?

hei

han behøver ikke da betale mer en han er pliktig hun kan vel betale for barna sine hun også, faren har vel også en familie og ta seg av vorfor skal han jobbe ekstra for og betale henne og ikke få tid til og vere mer med sine barn vorfor er det mer syn på en mor han har vel utgifter han også vorfor kan man ikke vere litt ard mot mor

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: bare for å gjøre en ting helt klart. Barnas pappa er fullstendig oppegående. Jeg skrev innlegget i frustrasjon over at både far og barn vil se mer til hverandre, noe mor ikke går med på. Jeg står på sidelinjen, og prøver på ingen måte å "ordne opp" for far, men det er ikke like lett å se folk man er glad i slite på denne måten.

Jeg er på ingen måte ute etter å sverte mor heller. Jeg sier hva 8-åringen har sagt, og hvordan han uttrykker det han ønsker. Han er fullt i stand til å være hjemme noen timer alene, dette er han hver dag - ofte i to "puljer" liksom.

Og selvfølgelig skal far være med å forsørge sine barn. Det har da aldri vært snakk om noe annet. Poenget er at mor ikke vil gi far mer samvær pga nye bidragsregler hvor mengde samvær påvirker bidraget. Far vil ha barna mer, og fortsatt betale samme bidrag (dette gjør han i dag, har dem mer enn bidraget tilsier - dette for å få tid med sine barn). Det virker som om mor ikke stoler på at han ikke vil innrapportere dette etter en stund - og at hun ikke forstår at den ENESTE grunnen til at han vil ha dem mer er at han ønsker å tilbringe tid med dem - ikke at bidraget skal settes ned noen hundrelapper...

Dette er ikke min business, men jeg er glad i ham og glad i barna, og derfor luftet jeg min frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting:

Er ikke ute etter å diskutere om den beste løsningen for alle er 50-50. Jeg tror ikke det. For mange er det flott, men for mange vil det være pyton.

Jeg synes bare det er rart, og på en måte vondt, at moren sier "nei" til 8-åringen når han sier han vil være mer hos pappa, og pappa også ønsker dette. Jeg tror ikke 8-åringen nødvendigvis går med et ønske om å være like mye hos mamma som hos pappa (som i en strikt 50-50 løsning), men ha muligheten til å være MER hos den han i øyeblikket ser minst. Jeg forstår ikke at mor (uten grunn, eller kun av økonomiske grunner, som ikke er noe tema her egentlig) kan si "nei" til sin sønn når han ønsker å se sin far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tule ikke i log

hei

tror jeg har en løsnig,jegsyns far og mor skal sette seg ned og bli enige om hva barnakoster ver måned, så kan de lbi enige om vor mye ver skla betqale først, det er de lov til med de nye reglene, den som for penger skal ikke skatte og den som betaler skal ikke ha fradrag, så kan de ta samveret jeg syns de skal ha den samme avtale som i dag men jeg sysn barna skal kun ha lov til kontakt med dere og besøke dere utvore det etter de har behov for, med dette trenger hu ikke og vere redd for penger vis ikke dette virker syns jeg dere skal gå til familievernet, jeg godt ikke dere ksal bruke noe mot henne men jeg syns dere kan smøre på lit med a ha nhar det vont fordi ha nikke for se dere mer.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

tror jeg har en løsnig,jegsyns far og mor skal sette seg ned og bli enige om hva barnakoster ver måned, så kan de lbi enige om vor mye ver skla betqale først, det er de lov til med de nye reglene, den som for penger skal ikke skatte og den som betaler skal ikke ha fradrag, så kan de ta samveret jeg syns de skal ha den samme avtale som i dag men jeg sysn barna skal kun ha lov til kontakt med dere og besøke dere utvore det etter de har behov for, med dette trenger hu ikke og vere redd for penger vis ikke dette virker syns jeg dere skal gå til familievernet, jeg godt ikke dere ksal bruke noe mot henne men jeg syns dere kan smøre på lit med a ha nhar det vont fordi ha nikke for se dere mer.

hilsen

Nå var det slik i denne saken at det var ikke pengene som var poenget. Det har seg slik at de er villige til å betale det de alltid har gjort, de ønsker bare å ha barnet oftere, de ønsker ikke å betale mindre. Skal de da begynne en lang diskusjon om bidrag eller ikke bidrag - eller vil det være mer konstruktivt og diskutere det som faktisk er saken her. Om barnet skal få være oftere hos far eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ulrikke; les dine egne ord i åpningsinnlegget, du sverter moren.

Selv om du er ivrig med på alle måter, er det moren og din samboer som er barnas foreldre - ikke du. Jeg vet ikke hvor lenge du og din samboer har bodd sammen, men antar at det ikke er veldig lenge, siden minstebarnet er 3. Forhold endres, man skifter partnere, men moren og din samboer vil alltid ha spesielle relasjoner til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest:

Jeg har da ikke nevnt noe om at min samboer og barnas mor ikke skal ha et bra forhold? Og et spesielt ett? Jeg vet at jeg aldri blir barnas mor, det har jeg ikke noe ønske om å være heller - de HAR en fin mor! Men det er meg min samboer sitter og er trist sammen med fordi han ikke får se barna mer enn han gjør, og som kommer med sin frustrasjon når 8-åringen forteller at mamma sier "nei"...

Jeg kan heller ikke se at jeg i hovedinnlegget sverter mor. Hun gjør ting jeg ikke er enig i, ja - men det er da ikke å sverte. Jeg har full respekt for henne som mor - men jeg har store problemer med å forstå hennes avgjørelser på enkelte punkt - som f.eks. dette. Hvis jeg har uttrykt meg på en slik måte at det oppfattes som om jeg sverter mor, så ber jeg om unnskyldning for dette, da dette ikke var intensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

Jeg har da ikke nevnt noe om at min samboer og barnas mor ikke skal ha et bra forhold? Og et spesielt ett? Jeg vet at jeg aldri blir barnas mor, det har jeg ikke noe ønske om å være heller - de HAR en fin mor! Men det er meg min samboer sitter og er trist sammen med fordi han ikke får se barna mer enn han gjør, og som kommer med sin frustrasjon når 8-åringen forteller at mamma sier "nei"...

Jeg kan heller ikke se at jeg i hovedinnlegget sverter mor. Hun gjør ting jeg ikke er enig i, ja - men det er da ikke å sverte. Jeg har full respekt for henne som mor - men jeg har store problemer med å forstå hennes avgjørelser på enkelte punkt - som f.eks. dette. Hvis jeg har uttrykt meg på en slik måte at det oppfattes som om jeg sverter mor, så ber jeg om unnskyldning for dette, da dette ikke var intensjonen.

Du har da ikke det. Det kan misforstås fordi vi som leser "tror" du har tenkt å sverte mor (vi er jo på kg vet du :)) Men du har ikke sagt noe galt, og jeg er helt enig i at du har kun fått ut dine følelser og tanker omkring noe du er uenig i. Det må være lov. Dessuten syns jeg at du som stemor har ganske mye du skal ha sagt. Det er ikke slik at mor og far kan gjøre hva de vil over hodet på deg - du har helt klart rett på et ord med i spillet. Du har ikke bestemmelsesrett, men du er en klar del av familien og der er ingen tvil om at dine tanker, følelser og meninger har stor betydning og bør tas mye hensyn til.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Atmi!

Av og til er det godt å høre at man har lov til å være et menneske også, og ikke bare få pepper for at man enten bryr seg for mye eller for lite :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en pappa med delt omsorg 50/50, eller delt bosted som det heter nå. Jeg betaler allikevel bidrag fordi jeg tjener 3 x så mye som moren.

Min sønn er også 8 år, og han er kjempefornøyd med ordningen og har vært det i over to år.

Hvis dere er villig til å betale fullt bidrag uansett, og moren faktisk ser et argument i det økonomiske for sin del (noe jeg faktisk heller tror er en unnskyldning), så kan kanskje barnefaren forklare henne følgende:

Hun vil uansett få fullt bidrag, og for hver dag sønnen er hos faren sparer hun løpende livsoppholds-utgifter. Utgangspunktet kan sies å være delt bosted 50/50 ikke sant, og da har man allerede delt på utgiftene. Men i tillegg får hun fullt bidrag, OG hun sparer utgiftene til barnepass.

Kanskje det blir fristende nok for moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...