Gå til innhold

Ekkelt og rart!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg starter denne tråden for å stoppe avsporinger i en annen. Den senere tiden har jeg lagt merke til et fenomen på KG. Selverklærte moralske voktere, med et behov for å felle dom over andres seksualitet. TS spør ikke om hva andre mener om seksuell handling x, eller om alle deler eller forstår fantasien. Allikevel så er det ekstremt viktig for noen, å gå inn i tråden for å fortelle verden at "Dette liker ikke jeg!", eller "Det der er bare ekkelt og/eller rart!". Hva er greia? Sånn helt seriøst? Hvor kommer dette behovet fra?

Er det slik at noen føler at deres mening er så ekstremt viktig, at den må frem, selv når ingen ber om den? Jeg har en mening, og den må ut, for enhver pris? Eller er målet i seg selv å fremstå som mer moralsk, og i samme slengen fortelle de som liker noe annet enn en selv, at de er perverse freaks som burde skamme seg? Begge alternativer er i mine øyne en uting.

For, la meg være helt ærlig, din mening er ikke så jævla viktig. If you're one in a million, there are six thousand people exactly like you. Vi overlever uten din subjektive menig i tråder hvor denne ikke etterspørres. Om du har et behov for å degradere eller dømme andre på grunnlag av deres seksuelle ønsker, vel, så er du i tillegg et ganske stakkarslig menneske. Voksne mennesker, som gjør noe de liker, helt frivillig, uten å skade andre, bør få nyte det. Uten å møtte en vegg av kommentarer som handler om hvor ekle, rare og snåle de er. Det er ikke ditt problem. Om du ikke liker det de gjør, vel, så la være å gjøre det! Finn tråder hvor din mening er ønsket, eller som handler om noe du liker. Seksualitet er intimt, det er personlig. Det er latterlig å bruke det som et våpen til å angripe mennesker som ikke har gjort deg noe.

Det er flere ting innen fetisjer og seksualitet som ikke er noe for meg. Men hvorfor i all verden skal det være et problem for meg at andre liker disse tingene? Kan ikke folk få lov til å nyte sine fetisjer, fantasier og sin seksualitet i fred? Vi er ikke like, vi liker forskjellige ting.. og det er noe av det som gjør verden til et spennende sted.

Så, da venter jeg i spenning, kan noen opplyse meg om hva dette behovet kommer av? Hvorfor er det så viktig å gå inn i tråder for å fortelle andre at deres seksuelle fantasier er ekle?

  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg starter denne tråden for å stoppe avsporinger i en annen. Den senere tiden har jeg lagt merke til et fenomen på KG. Selverklærte moralske voktere, med et behov for å felle dom over andres seksualitet. TS spør ikke om hva andre mener om seksuell handling x, eller om alle deler eller forstår fantasien. Allikevel så er det ekstremt viktig for noen, å gå inn i tråden for å fortelle verden at "Dette liker ikke jeg!", eller "Det der er bare ekkelt og/eller rart!". Hva er greia? Sånn helt seriøst? Hvor kommer dette behovet fra?

Den dømmingen går begge veier. Skriver man at man blir forsøkt presset til en aktivitet, så mener mange at dette må man gjøre siden det er helt vanlig og man ellers må forvente å bli forlatt. Og de fleste som lager en tråd spør jo faktisk hva man mener om en aktivitet, men hvis noen svarer at de ikke gjør det så får de beskjed om å holde kjeft eller komme seg ut av tråden.

  • Liker 2
Skrevet

Så, da venter jeg i spenning, kan noen opplyse meg om hva dette behovet kommer av? Hvorfor er det så viktig å gå inn i tråder for å fortelle andre at deres seksuelle fantasier er ekle?

De fleste stedene dette skjer har jo trådstarter faktisk spurt noe ala "tenner dere på dette", "er dette normalt" (noe jeg aldri har skjønt poenget med å spørre om, men greit nok), eller "hva synes dere om dette". Men mange blir veldig gretne når de ser at mange ikke deler fantasiene deres. Selv om du i åpningsavsnittet sier at det ikke spørres hva andre folk synes, så gjøres jo faktisk det i de aller fleste tråder. Det er jo et diskusjonsforum, og de fleste tråder har et element av spørsmål/problemstilling ved seg. Hvis alle tråder het "dette liker jeg, punktum", så hadde det ikke blitt mye diskusjon.

  • Liker 1
Skrevet

Når man åpner en tråd på et forum prakker man seg faktisk på andre, uansett hvordan man vrir og vender på det. Problemstillingene går ut til alt og alle, og det blir som å stille tilfeldige personer på gata et spørsmål angående eget sexliv å forvente at alle skal svare saklig og ordentlig å ikke la seg rive med emosjonelt. Alternativet er jo å få masse lesere som bare må klikke seg ut av tråden. Er sikker på at det ville blitt oppfattet negativt også. Vær forberedt på at folk vil si fra når de ikke liker noe. Det behovet er ganske iboende i mennesker.

Skrevet

I de trådene hvor TS spør om man tenner på noe, så er det selvfølgelig ikke noe problem å si at man ikke gjør det. Men det finnes også endel tråder hvor det ikke er tilfelle, og det er først og fremst de jeg reagerer på. Det er nemlig en del tråder her som ikke handler om "Tenner du på dette?", men hvor problemstillingen går i retning av spørsmål, eller råd. Ordbruken er også spesiell til tider. Det burde gå an å uttrykke at man ikke liker noe, uten å stemple andre som ekle. Eller?

For min del er det ganske enkelt. Folk bør få gjøre det de vil. Om det er å utføre handling x, eller ikke utføre den. Å stemple noen som kjipe fordi de ikke har lyst til å gjøre noe man selv liker, er i prinsippet det samme som å stemple noen som vil gjøre noe man ikke liker som ekkel. Cluet er at behovet for å dømme andre er en uting. Spesielt når det gjelder seksualitet. Ikke bare fordi det strengt tatt kan være ganske sensitivt, men også fordi hva andre gjør på soverommet, ikke er noe som påvirker resten av oss på noe som helst vis. Ja til debatt, men en debatt som er preget av respekt for at man er forskjell, og hvor man både klarer å uttrykke sin mening på en grei måte, og holde meningen sin for seg selv når den er irrelevant.

  • Liker 3
Skrevet

Get over yourself.

Du har sikkert masse rare fetisjer og liker ikke at folk poengterer at slike vaner er avvikende.

Skrevet

Jepp! Å holde meningen min for meg selv i tråder der det er irrelevant er et prinsipp for meg. Særlig når det gjelder seksualitet eller annet som ikke påvirker meg på noen som helst måte og er personlig for folk. Å leke moralist og gjøre meg morsom på andres bekostning er ikke min ting.

  • Liker 3
Skrevet

Get over yourself.

Du har sikkert masse rare fetisjer og liker ikke at folk poengterer at slike vaner er avvikende.

Damn, busted. :sjenert:

Skrevet

De fleste stedene dette skjer har jo trådstarter faktisk spurt noe ala "tenner dere på dette", "er dette normalt" (noe jeg aldri har skjønt poenget med å spørre om, men greit nok), eller "hva synes dere om dette". Men mange blir veldig gretne når de ser at mange ikke deler fantasiene deres. Selv om du i åpningsavsnittet sier at det ikke spørres hva andre folk synes, så gjøres jo faktisk det i de aller fleste tråder. Det er jo et diskusjonsforum, og de fleste tråder har et element av spørsmål/problemstilling ved seg. Hvis alle tråder het "dette liker jeg, punktum", så hadde det ikke blitt mye diskusjon.

Mange blir veldig gretne når de ser at andre kan tillta seg å ha fantasier de ikke tillater seg, også.

Og mange har et helt infernalsk behov for å bekrefte for seg selv at de er bedre mennesker enn andre. Som om de bygger sitt eget menneskeverd på det. Vampen har rett. Det er små, patetiske og ynkelige vesener, som er avhengige av å fortelle andre hvor j***a tvista de er for å kunne bekrefte sin egen suverenitet.

  • Liker 2
Skrevet

Mange blir veldig gretne når de ser at andre kan tillta seg å ha fantasier de ikke tillater seg, også.

Og mange har et helt infernalsk behov for å bekrefte for seg selv at de er bedre mennesker enn andre. Som om de bygger sitt eget menneskeverd på det. Vampen har rett. Det er små, patetiske og ynkelige vesener, som er avhengige av å fortelle andre hvor j***a tvista de er for å kunne bekrefte sin egen suverenitet.

Litt som du gjør akkurat nå? ;)

  • Liker 1
Skrevet

Mange blir veldig gretne når de ser at andre kan tillta seg å ha fantasier de ikke tillater seg, også.

Og mange har et helt infernalsk behov for å bekrefte for seg selv at de er bedre mennesker enn andre. Som om de bygger sitt eget menneskeverd på det. Vampen har rett. Det er små, patetiske og ynkelige vesener, som er avhengige av å fortelle andre hvor j***a tvista de er for å kunne bekrefte sin egen suverenitet.

Ah, du kom med det tredje alternativet, som jeg glemte i farta!:jepp: Jeg har nemlig også lurt litt på om det i noen tilfeller er et snev av misunnelse som gjør at folk på død og liv må påpeke hvor galt noe er. At man selv kanskje har behov man ikke får tilfredsstilt, eller ønsker man ikke kan/vil/tør realisere, og at det derfor er kjipt å se at andre gjør det. Eller at å se at andre gjør ting man selv ikke tør og eller vil gjøre, gir en usikkerhet i forhold til seg selv og sitt eget sexliv. Man ser jo stadig her inne at det ikke skal mye til for å gjøre folk usikker, på alt mellom himmel og jord, så det er sikkert en mulighet for at noen kan føle seg "kjipe" og lite attraktive, om de stadig opplever at andre gir uttrykk for et mer "utradisjonelt" sexliv. Da blir angrep det beste forsvar. Det er isåfall også trist, for innen seksualitet, så bør det ikke være en fasit, utover hva som funker for deg og din partner. Om det betyr at man er ekstremt eksperimentell eller mer konservativ, spiller ingen rolle.

  • Liker 4
Skrevet

Litt som du gjør akkurat nå? ;)

Jepp ;) Enkelt å se, ikke sant?

Men ikke så enkelt når temaet er f.eks. sex, eller religion, etc. Da konsentrerer man seg om temaet, ikke om metodene folk benytter til å trykke andre ned og seg selv opp.

Skrevet

Jeg er ikke en av dem som skriver "æææsj, ekkelt!", men noen ganger blir jeg redd for hva unge folk som har lite sexerfaring tenker når de leser sånne tråder. Tenker de at de også burde prøve bondage og analsex for å ha ordentlig sex? Blir de påvirket til å prøve ting de egentlig ikke vil, fordi de tror det er sånt alle gjør?

Da hender det jeg syns det er greit om folk sier i sånne tråder at de syns det er ekkelt å ha sexorgier med ti menn, håndjern og pisk på nachspiel, for da vises det at det fins flere sider av en sak.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Vampen.

Om du har merket fenomenet den senere tiden kan jeg opplyse om at for min del har det vært slik ganske lenge. Jeg tror det primært handler om at mange brukere er unge kvinner (type 17-22 år) og disse har som kjent en lei tendens til kategorisk og bombastisk å rakke ned på alt og alle som ikke er konformt tilpasset egen (navlebeskuende) verden.

Som mann merkes det ekstra godt da unge kvinner typisk karakteriserer menn/gutter de ikke beundrer/er forelsket i som ekle.

Dette begynner faktisk å bli så framtredende at jeg seriøst har vurdert å slette meg på KG.

Jada, jeg bærer ved til bålet nå så dere kan bare oppfordre meg til å følge egen overbevisning om nettopp å gjøre alvor av det.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke en av dem som skriver "æææsj, ekkelt!", men noen ganger blir jeg redd for hva unge folk som har lite sexerfaring tenker når de leser sånne tråder. Tenker de at de også burde prøve bondage og analsex for å ha ordentlig sex? Blir de påvirket til å prøve ting de egentlig ikke vil, fordi de tror det er sånt alle gjør?

Da hender det jeg syns det er greit om folk sier i sånne tråder at de syns det er ekkelt å ha sexorgier med ti menn, håndjern og pisk på nachspiel, for da vises det at det fins flere sider av en sak.

så for å gjøre noen trygge på sin seksualitet, og fortelle dem at det er greit at de ikke vil gjøre sånn eller sånn, så må man fortelle andre at det de gjør er ekkelt og at de ikke må finne på å gjøre sånt?:klo:

Jeg skjønner tanken din, og jeg synes det er flott at det kommer frem flere sider. Det går jo på det jeg skrev, om at det ikke bør være en fasit. Det som funker for deg er det eneste som betyr noe. Men måten det gjøres på er til tider litt tvilsom. For å ta et av eksemplene dine, ikke alle vil ha analsex. Det er helt greit. Men betyr det at de som vil ha det, eller liker det, er ekle? Analsex er ikke akkurat så tabu at det er noe helt ekstremt som bare de villeste bedriver. Her kommer måten man ordlegger seg på ingen. Det bør finnes en måte å få frem at ikke alle liker dette, uten å ty til beskrivelser som ekkelt. Jeg tror også det er et poeng i forhold til de som er unge og mangler erfaring. At man gir uttrykk for at det er greit at man liker forskjellige ting, ikke at man er ekkel, kjip, rar, eller unormal, basert på hva man liker eller ikke liker.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Vampen.

Om du har merket fenomenet den senere tiden kan jeg opplyse om at for min del har det vært slik ganske lenge. Jeg tror det primært handler om at mange brukere er unge kvinner (type 17-22 år) og disse har som kjent en lei tendens til kategorisk og bombastisk å rakke ned på alt og alle som ikke er konformt tilpasset egen (navlebeskuende) verden.

Som mann merkes det ekstra godt da unge kvinner typisk karakteriserer menn/gutter de ikke beundrer/er forelsket i som ekle.

Dette begynner faktisk å bli så framtredende at jeg seriøst har vurdert å slette meg på KG.

Jada, jeg bærer ved til bålet nå så dere kan bare oppfordre meg til å følge egen overbevisning om nettopp å gjøre alvor av det.

At jeg har lagt merke til det den senere tiden, kommer vel først og fremst av at jeg er relativt ny på seksualdelen av forumet. ;) Jeg tviler ikke på at det ikke er noe nytt. Man ser jo den samme fordømmelsen og bombastiske holdningen i andre deler av forumet, så da er er det ikke akkurat en bombe at det eksisterer her også. Men jeg synes det er hakket verre. Det er en ting å fortelle folk at de er snåle fordi de ikke bytter kjøkkenklut 5 ganger hver dag, eller lufter uthuset hver tredje søndag. Det er hakket mer personlig når man går løs på folks seksuelle fantasier og behov, fordi det går mer på identitet, og tanken om synd og skam. Altså blir slike bombastiske påstander og sleivete kommentarer potensielt mer destruktive.

Og når det er sagt, så vil jeg oppfordre deg til å bli på forumet. ;)

Endret av Vampen
  • Liker 2
Skrevet

Vampen.

Om du har merket fenomenet den senere tiden kan jeg opplyse om at for min del har det vært slik ganske lenge. Jeg tror det primært handler om at mange brukere er unge kvinner (type 17-22 år) og disse har som kjent en lei tendens til kategorisk og bombastisk å rakke ned på alt og alle som ikke er konformt tilpasset egen (navlebeskuende) verden.

Som mann merkes det ekstra godt da unge kvinner typisk karakteriserer menn/gutter de ikke beundrer/er forelsket i som ekle.

Dette begynner faktisk å bli så framtredende at jeg seriøst har vurdert å slette meg på KG.

Jada, jeg bærer ved til bålet nå så dere kan bare oppfordre meg til å følge egen overbevisning om nettopp å gjøre alvor av det.

Er du seriøs?

Jeg er 27, og finner at de mest kategoriske menneskene er de som er langt eldre enn meg. Skjønt, de formulerer seg jo på en litt finere måte da når de først skal håne folk. Litt sånn ovenfra-og-ned "jeg vet alt"-aktig, som automatisk virker avvæpnende, og nedgraderende på all form for annerledestenking fra ungdom. Oppdrager-/autoritetsrollen blant voksne her inne er til tider enorm!

Fjortiskommentarene er langt "lettere å godta", da fanger jeg automatisk opp håningen uten å lete bak "fine formuleringer".

Seriøst. Dette er jeg iallefall uenig i, Gorgonzola. Og jeg synes du kommer med mye fornuftig vanligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...