Gå til innhold

Hjelp :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært mer eller mindre syk i 3 uker(spysjuke og kraftig influensa),og har mer eller mindre ikke spist noe særlig,og særlig siste uka :( Levd på en appelsin og litt poteter om dagen,that's it. Har ikke mye å gå på fra før,er 172 høy og veier nå 55 kg,synes det ikke er noe fint. Problemet er at jeg blir kvalm av å se/tenke mat og hører "du må jo spise,tving i deg mat",men klarer bare ikke :( Er svimmel,slapp og kvalm,orker ngenting.

Jeg som alltid har vært så matglad greier ikke spise :( Er livredd for å utvikle noe form for spiseforstyrrelse. Ville jo ikke ned i vekt,men klarte bare ikke få i meg mat pga sykdom :frown:

Trenger noen gode råd her,hvordan klare å spise seg opp igjen? Er det bare å tvinge i seg mat uansett hvor kvalm det måtte gjøre meg? Adri hatt denne problemstillingen før :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde noe av samme greia, og jeg bestemte meg for at det ikke spilte noen rolle hva jeg spiste, så lenge jeg spiste. Så jeg spiste det jeg hadde lyst på og ikke ble kvalm av = potetgull og cola. Det fungerte, etter noen dager hadde jeg lyst på vanlig mat igjen.

• Liker 3
Skrevet

Juice?

Klarer å drikke,skulle nok klart å få i meg litt juice :)

Skrevet

Jeg hadde noe av samme greia, og jeg bestemte meg for at det ikke spilte noen rolle hva jeg spiste, så lenge jeg spiste. Så jeg spiste det jeg hadde lyst på og ikke ble kvalm av = potetgull og cola. Det fungerte, etter noen dager hadde jeg lyst på vanlig mat igjen.

Hm,får fortsette å spise appelsin og poteter da,og håpe matlysten snart melder seg igjen :gjeiper:

Skrevet

Har vært mer eller mindre syk i 3 uker(spysjuke og kraftig influensa),og har mer eller mindre ikke spist noe særlig,og særlig siste uka :( Levd på en appelsin og litt poteter om dagen,that's it. Har ikke mye å gå på fra før,er 172 høy og veier nå 55 kg,synes det ikke er noe fint. Problemet er at jeg blir kvalm av å se/tenke mat og hører "du må jo spise,tving i deg mat",men klarer bare ikke :( Er svimmel,slapp og kvalm,orker ngenting.

Jeg som alltid har vært så matglad greier ikke spise :( Er livredd for å utvikle noe form for spiseforstyrrelse. Ville jo ikke ned i vekt,men klarte bare ikke få i meg mat pga sykdom :frown:

Trenger noen gode råd her,hvordan klare å spise seg opp igjen? Er det bare å tvinge i seg mat uansett hvor kvalm det måtte gjøre meg? Adri hatt denne problemstillingen før :tristbla:

Ta deg en tur til fastlegen din, eller legevakten. Iallwfall kan du ta en tlf dit.

Og ved senere anledning kan du begynne med å skrive mer utfyllende i overskriften på trådene dine slik at vi vet hva det handler om før vi trykker inn på selve tråden.

• Liker 1
Skrevet

Matlysten din har forsvunnet pga veldig lite mat. Helt normalt.

Spis det du vil, etterhvert så kommer den tilbake igjen. Om du sliter i flere dager til så finnes det ernæringsdrikker å få kjøpt på apoteket. Så får du i deg det du trenger av næring ihvertfall.

Skrevet

Uff, jeg hadde store problemer med det før. Jeg fikk angst for å kaste opp & å bli syk. For da visste jeg alltid at jeg ble syk etterpå ( greide ikke spise) og LIVREDD som du sier for å få spiseforstyrrelse. Meen, det jeg levde på var smoothie, suppe og alt så kan vær enkelt å spise. Jeg brekte meg og spydde visst folk snakket om mat eller om jeg så det. Du må altså prøve å tvinge i deg mat. Det blir mye bedre. Lover ! :klemmer: Begynn med bitte litt. Noen salte kjeks, eit lite glass smoothie, en liten skive. Så blir magen vant med mat !:)

God bedring!

Skrevet (endret)

Hvis du klarer å drikke "maten" så gå for alt av juice, smoothies, supper, drikkeyoghurt og slikt. Det er mye god mat i flytende føde :)

Endret av Mubba
  • Liker 1
Skrevet

Og ved senere anledning kan du begynne med å skrive mer utfyllende i overskriften på trådene dine slik at vi vet hva det handler om før vi trykker inn på selve tråden.

Det står da ganske greit beskrevet i overskriften hva TS sliter med.

Hjelp:( Klarer ikke spise mat etter langvarig sykdom :(

• Liker 3
Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen din, eller legevakten. Iallwfall kan du ta en tlf dit.

Jeg har da skrevet klart i overteksten hva tråden omhandler? Det Står :"Hjelp! Klarer ikke spise mat etter langvarig sykdom!" ;)

Skrevet

Nøtter og mandler er jo ganske lett-spist, og veldig energirikt. Tror du kunne levd rimelig bra på nesten bare det, for det inneholder veldig mye kroppen trenger. Legg til potetgull, helst av de litt dyrere med god olje og skallet på, og jeg vil tro det skal godt gjøre å ikke legge litt på deg :)

Skrevet

Uff, jeg hadde store problemer med det før. Jeg fikk angst for å kaste opp & å bli syk. For da visste jeg alltid at jeg ble syk etterpå ( greide ikke spise) og LIVREDD som du sier for å få spiseforstyrrelse. Meen, det jeg levde på var smoothie, suppe og alt så kan vær enkelt å spise. Jeg brekte meg og spydde visst folk snakket om mat eller om jeg så det. Du må altså prøve å tvinge i deg mat. Det blir mye bedre. Lover ! :klemmer: Begynn med bitte litt. Noen salte kjeks, eit lite glass smoothie, en liten skive. Så blir magen vant med mat !:)

God bedring!

Akkurat sånn har jeg det nå,blir kjempekvalm når jeg ser andre spiser :tristbla:

Men må vel bare gjøre som du sier,tvinge det i meg,litt og litt,så kommer vel matlysta tilbake :spise:

Det er så uvant å ha det sånn,fordi jeg er ellers veldig glad i mat og finnes ikke kresen,veldig glad i å lage mat og :frown:

Skrevet

Det viktigste nå er ikke hva du spiser, men at du spiser. :)

Spis det du har lyst på i de mengdene du klarer å få i deg. Om du spiser potetgull, boller, frukt, nøtter, rå poteter eller sjokolade er per akkurat nå likgyldig, bare du får i deg noe. Dersom du har spist veldig små mengder mat over lang tid nå, så er magesekken din ganske så innskrumpet og det er ikke plass til å mye av gangen. Da vil du heller ikke få noen særlig sultfølelse, og det er ikke unaturlig å ha følelsen av at man spiser kun for å spise.

• Liker 1
Skrevet

Spis det du har lyst på i de mengdene du klarer å få i deg. Om du spiser potetgull, boller, frukt, nøtter, rå poteter eller sjokolade er per akkurat nå likgyldig, bare du får i deg noe. Dersom du har spist veldig små mengder mat over lang tid nå, så er magesekken din ganske så innskrumpet og det er ikke plass til å mye av gangen. Da vil du heller ikke få noen særlig sultfølelse, og det er ikke unaturlig å ha følelsen av at man spiser kun for å spise.

Rå poteter? :klo:

Skrevet

Rå poteter? :klo:

Det var et eksempel... ;)

Skrevet

Problemet er å finne noe jeg har lyst på,det er omtrent ingenting :frown:

Men jeg har klart å tvinge i meg en miniporsjon med kyllingryte nå,det var ikke mye å skryte av men.

Opplevde før "middag" at jeg måtte kaste opp og,brakk meg,men hadde så klart ikke noe å kaste opp,ble litt skremt hvis jeg kastet opp fordi jeg nesten ikke har spist de siste dagene :tristbla: Må jo bety at magen er ganske ustabil ?

Skrevet

Problemet er å finne noe jeg har lyst på,det er omtrent ingenting :frown:

Men jeg har klart å tvinge i meg en miniporsjon med kyllingryte nå,det var ikke mye å skryte av men.

Opplevde før "middag" at jeg måtte kaste opp og,brakk meg,men hadde så klart ikke noe å kaste opp,ble litt skremt hvis jeg kastet opp fordi jeg nesten ikke har spist de siste dagene :tristbla: Må jo bety at magen er ganske ustabil ?

Hmmm... Det sies jo at havresuppe er noe som skal være godt for magen, være lett fordøyelig og ganske enkelt å få i seg, så kanskje det kan være verdt et forsøk? Det er ihvertfall noe som blir servert syke og eldre når de er nødt til å få i seg noe næring som er skånsomt for magen. Du finner mange oppskrifter på nettet dersom du søker på "havresuppe". :)

Dersom ting ikke blir bedre snart, så bør du nok kontakte legen. Kroppen tåler en stund uten noe særlig mat, men så lenge som du har gått er neppe spesielt bra.

Skrevet

Smoothie, kjøp ferdig på butikken. Jeg tyr til denne: http://www.bama.no/eway/no/bendit/smoothies/mango,-gulrot-og-pasjonsfrukt/index.aspx

når jeg sliter med å få i meg noe, er nemlig ikke glad i banan og denne er uten.

I tillegg har de jo næringsdrikker på apoteket, vet ikke hvordan de smaker, men de skal inneholde alt du trenger:)

Hm,får prøve å ty til smoothie :)

Smaken er ikke så nøye akkurat nå,fordi jeg har ingen smakssans enda,fortsatt tett i hodet :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...