Gjest trine_oslo Skrevet 8. januar 2004 #1 Del Skrevet 8. januar 2004 Hei.. Jeg jobber som pleieassistent ved et sykehjem.. ( jobber mer eller mindre 100% stilling) skulle jobbet nyttårsaften, men ble syk etpar dager før. Fikk sykemelding av lege. Det jeg lurer på er hvorvidt jeg har krav på helligdagstillegget, eller om det er forbeholdt de som faktisk er " til stede". I utgangspunktet synes jeg det er rimelig at man ikke får tillegget, men så hører jeg noen si at de har fått beskjed om å føre dette ned på timelista.( ved et annen sykehjem vel og merke, men det er oslo kommune som har arbeidsgiveransvar i begge tilfeller) Disse er imidlertid fast ansatt, men skal det ha noe å si?? Arbeidsmiljøloven gjelder vel uavhengig hvilken ansettelsesforhold man har når det kommer til lønn og slike ting?? trine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 8. januar 2004 #2 Del Skrevet 8. januar 2004 Det skal føres på timelisten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trine_oslo Skrevet 8. januar 2004 #3 Del Skrevet 8. januar 2004 takk for svar :-) trine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 8. januar 2004 #4 Del Skrevet 8. januar 2004 Når du får sykepenger, så får du det på bakgrunn av hva du har tjent tidligere og ikke hva du skulle ha tjent når du er syk. Om arbeidsgiveren gir deg ekstra for helligdager uansett, så er arbeidsgiveren snill. Jeg gikk godt opp i lønn i mai, men har aldri sett pengene. Har gått sykemeldt og sykepengene er beregnet ut fra lønna jeg hadde før jeg ble sykemeldt i mars. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. januar 2004 #5 Del Skrevet 8. januar 2004 På min turnusjobb (timebetalt) får man ikke helligdagstillegg ved sykdom, fordi man da ikke ahr den ekstra belastningen det er å jobbe på en helligdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trine_oslo Skrevet 8. januar 2004 #6 Del Skrevet 8. januar 2004 Det er jo arb.giver som skal betale de første 16 dagene ( før trygdekontoret tar over ) og da får jeg som extravakt betalt for de vaktene jeg er oppsatt på. Dersom det går utover de 16 dagene tar trygdekontoret og regner på bakgrunn av hva jeg har tjent tidligere... trodde jo i utg.punktet at man ikke fikk helligdagstillegget ved sykdom, men det må da vitterlig gjelde alle arb.takere ?? Eller kan arbeidsgiver velge hvorvidt de vil utbetale dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #7 Del Skrevet 8. januar 2004 Helligdagstillegget er fordi du gjør noe som regnes som utenom det vanlige. Så tillegget er fordi du faktisk er der. Dersom du er syk har du rett på timelønn - men jeg tviler på tillegget. Liskom, siden du ikke var der. Spesielt ettersom du jobber i kommunen/fylkeskommunen (gjør du ikke) tenker jeg at ikke regn med det i hvert fall., Men, man vet jo aldri. Det er jo litt avhengig av hvordan de gjør det, dersom de regner ut fra timelister er det ikke sikkert de merker seg hvem som faktisk var der og hvem som var syk. Men dersom dere stempler har du ikke stemplet på tillegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 8. januar 2004 #8 Del Skrevet 8. januar 2004 Du har ikke krav på sykepenger for helligdagstillegg. Men om du får det er det nok kun fordi arbeidsgiveren din er snill. I overenskomsten for min arbeidsplass står det iallefall at tillegg er en gode for dem som faktisk er på jobb den dagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 8. januar 2004 #9 Del Skrevet 8. januar 2004 I vår tariffavtale står det at man skal ha ordinær lønn inkludert de tillegg man skal ha dersom man er syk ved egenmelding eller har sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 8. januar 2004 #10 Del Skrevet 8. januar 2004 Hm, tydeligvis varierende praksis det der. Jeg foreslår at du tar kontakt med de som er ansvarlige for lønna der du jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 18. januar 2004 #11 Del Skrevet 18. januar 2004 Når du er syk skal du ha den betalingen du ville hatt om du jobbet. Altså er du syk en søndag skal du ha alle de tilleggene du ville fått ved å være på jobb. Dette er ikke noe arbeidsgiver SELV kan bestemme. Jeg hadde diskusjoner om det på min jobb og tok kontakt med forbundet jeg er organisert i, og fikk dette svaret!! Så stå på kravene alle mann; det gjør jeg :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 18. januar 2004 #12 Del Skrevet 18. januar 2004 Når du er syk skal du ha den betalingen du ville hatt om du jobbet. Dette gjelder i så fall bare de 16 dagene arbeidsgiver betaler sykepengene og ikke når Trygdekontoret begynner å betale sykepenger. Provisjon får man vel ikke estimert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 20. januar 2004 #13 Del Skrevet 20. januar 2004 Du får den samme lønnen som om du hadde jobbet. Det har du iallfall krav på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. januar 2004 #14 Del Skrevet 20. januar 2004 Spesielle helligdager og helger/kvelder går (har i hvert fall aldri skjedd noen steder jeg har jobbet) ikke under samme lov. Dersom det er snakk om en vanlig helgevakt eller kveldsvakt har du rett på tillegg fordi dette inngår i din vanlige arbeidstid. Men dette med ekstratillegg i sammenheng med spesielle dager - det blir annerledes - Selv om jeg faktisk tror det skilles mellom de forskjellige helligdagene og - så jeg ville sjekket hva loven sier om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 27. januar 2004 #15 Del Skrevet 27. januar 2004 Atmi: "så jeg ville sjekket hva loven sier om dette". "Loven" sier ingenting om lønninger. I teorien kan derfor arbeidsgiver betale deg hva han vil, så lenge du godtar det. Unntaket er hvis man er bundet av avtaler. Det er bl.a derfor man har fagforeninger - de skal forhandle fram lønningene våre. Hvis du jobber i kommunen er man bundet av avtaler, og i avtalen for alle landets kommuner (minus Oslo, som har egen avtale) står det at du skal ha utbetalt ..."variable tillegg etter oppsatt turnusplan." Derfor vil det riktige være at du skal ha utbetalt for nyttårsaften, med mindre du bor i Oslo, da, for der kjenner jeg ikke avtalen. De har sannsynligvis en lignende avtale, men det er bare å ringe f.eks. Fagforbundet i Oslo, så kan de svare på det. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 28. januar 2004 #16 Del Skrevet 28. januar 2004 Jo, men det er klart. Loven var helt feil uttrykk. reglene selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 29. januar 2004 #17 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg jobber som pleieassistent ved et sykehjem.. ( jobber mer eller mindre 100% stilling) skulle jobbet nyttårsaften, men ble syk etpar dager før. Du skriver at du jobber "mer eller mindre 100% stilling". Hva vil det si? Ligger svaret i dette? Går du ikke i FASTE vakter? I min kommune er praksisen: Dersom du går i FAST turnus og skulle (etter turnusen) ha jobbet nyttårsaften, ville du fått helligdagstillegget (i tillegg til din faste lønn). Men dersom du skulle ta ekstravakt (timebetalt?), måtte den ha vært satt opp på turnuslista (vært bestemt at du skulle ha den vakten) minst to uker før du ble syk, for at du skulle få lønn og tilleggene for den vakten. Det er noe av grunnen til at det (noen plasser) blir satt inn folk i ledige vakter "i siste liten", for at ikke arb.giver kan bli nødt til å betale både to- og tre- dobbelt (må betale både den faste, vikar og "vikar for vikar"...). Sånn har jeg fått beskjed fra min arb.giver om å gjøre det. Urettferdig? Nei, egentlig ikke... Vet at noen har forsøkt å "jukse" med det. Sagt at "ja da, den vakten kan jeg ta", på tross av at de visste at den dagen skal de til sykehuset på kontroll. Så kommet noen dager senere og sagt at "nei, jeg blir nok sykemeldt den dagen...". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå