Gå til innhold

Rettigheter som arbeidstaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at en bekjent har mottatt oppsigelse som butikksjef av den grunn at et familiemedlem av eieren av bedriften ønsker seg stillingen hennes! Hun har fått tilbud om butikksjefstilling i et par andre (mye!)mindre butikker innen samme kjede.

Si at hun nå jobber på feks H&M på Oslo City, og skal måtte bytte jobb til en liten H&M i feks Kongsberg. Butikkene kan ikke sammenlignes i det heletatt med tanke på omsetning og "kundetrøkk", og denne butikken hun jobber i nå er egentlig en slags spesialbutikk innen kjeden.

Alt dette fikk hun greie på 9. eller 10 februar, og det gjelder fra 1. mars allerede!

Jeg synes alt dette er litt på kanten, og lurer på lovligheten i dette? Kan ikke si jeg finner noe i arbeidsmiljøloven, er det noe jeg har oversett?

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

jeg anbefaler å ta kontakt med verneombudet om man føler seg urettferdig behandlet- samme hva det måtte gjelde :)

de er veldig behjelplige!

men det jeg egentlig er veldig sikker på, det er at det er avgjørende hva som står i kontrakten hennes. om arbeidssted ikke står spesefikt i kontrakten, så kan hun faktisk flyttes på!!

derfor er det veldig viktig å ha kunnskap om hva en arbeidskontrak skal og bør innholde!

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den siste der - hvis hun er organisert så bør hun kontakte fagforeningen sin og be om en vurdering fra juristene der.

Sånn rent umiddelbart så vil jeg tro at bedriftseieren ikke gjør noe ulovlig så lenge hun får tilbud om en annen jobb. Det er så vidt jeg vet lov å flytte arbeidstakere - selv lange avstander. Det har vært gjort flere ganger før. Tror dette kommer inn under begrepet som kalles "endringsoppsigelse" i og med at hun på sett og vis blir sagt opp fra sin nåværende stilling og tilbudt en ny. Dette har arbeidsgiver lov å gjøre, men det skal være "saklig begrunnet". Den begrunnelsen som er angitt i første innlegget virker litt "tynn".

Det som jeg stusser mest på er imidlertid varslingstiden. Der kan det være gjort en feil, for jeg vil tro hun skulle hatt beskjed minst en måned i forveien nesten uansett hvilket forbund hun er organisert i.

Tror det er lurt av henne å kontakte en jurist og få litt veiledning der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun har en god sak mtp at det ikke er flytting pga nedbemanning men at stillingen skal besettes av et familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verneombud er ikke riktig vedkommende for dette.

Er du organisert lar du organisasjonen ta jobben. I motsatt fall bør du snakke med advokat. Finn en med gode referanser.

Om det at de flytter deg fra Oslo til Kongsberg er tariffstridig vet jeg ikke. Sjekk tariffavtalen. De har imidlertid ikke anledning til å si deg opp bare for å ansette en annen i jobben.

Jeg tviler på at de kan flytte deg til en annen avdeling langt unna. Men det er mulig de kan flytte deg til en annen avdeling i samme by. Uansett er det arbeidsgivers ansvar å vise at dette lar seg gjøre i ditt tilfelle. Du har ikke bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...