Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har det litt vanskelig om dagen, en oppgave jeg ikke får helt til og et kjærlighetsliv som går rett vest for å si det mildt. I dag mens jeg skrev så tenkte jeg at et glass vin ville smakt godt og roet noen nerver. Det gjorde det jo også, men ett glass ble til ti og nå sitter jeg her og er ganske full. Er dette normalt? Eller har jeg så problemer at jeg burde snakke med noen? Jeg kan også nevne at jeg ofte lengter etter helgen hele uka (fra mandag av), fordi det da er greit å drikke "litt".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er noe å bekymre seg for, jeg gjør dette stadig vekk :fnise: Deilig for å bare roe nervene litt og få slappet av/tenke på noe annet. Et herlig lite avbrekk :) Eneste problemet er at da kan jeg ikke kjøre på noen timer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det stadig vekk også :fnise: Når jeg har fri da såklart :P

Skrevet

Alt går bedre med en liten drammelam:

• Liker 3
Gjest Marregutt
Skrevet

Om man trenger alkohol for å slappe av, og drikker for rusen sin del (som det virker som dere skriver dere gjør her), så mener jeg man har et problem

• Liker 5
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Hvem drikker ikke for rusen sin del?

• Liker 6
Gjest Marregutt
Skrevet

Sitte alene på en hverdag, begynner å drikke for å bli ruset for å klare å slappe av. Da har man et problem

• Liker 6
Skrevet

De som drikker for smakens skyld?

• Liker 5
Skrevet

Jeg drikker ikke lenger fordi jeg har utviklet en slags inntoleranse mot alkohol, men jeg skulle ønske jeg kunne drikke. Og det er IKKE rusen som gjør det, men rett og slett fordi jeg liker smaken av både vin og øl.

Bortsett fra det, jeg hadde ansett det som ett problem dersom jeg hadde sittet hjemme (mer en en sjelden gang i blant) å drukket meg full midt i uka, alene.

Og ikke minst hadde jeg hatt problemer med å trenge alkohol for å kunne slappe av!

Men om dette er første gang det skjer, og du er så obs som du er, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for noe. ;)

Det er mange uten alkoholproblemer som bruker alkohol i helgene for å "slappe av litt". Det i seg selv er ikke nødvendigvis ett problem. Men det at du er obs, lenge før du faktisk har utviklet noe problem, ville jeg tro at kanskje kan være med på å hindre at du utvikler problemer også.

Skrevet

Om man trenger alkohol for å slappe av, og drikker for rusen sin del (som det virker som dere skriver dere gjør her), så mener jeg man har et problem

Du er vel en sånn en som nyter alkohol og du? :fnise:

Jeg vil ikke tro at det er unormalt, så lenge det ikke er noe du gjør flere ganger for uka og som den eneste muligheten til å roe nervene :jepp:

• Liker 1
Skrevet

For meg høres det veldig rart ut, men så er jo jeg ei som drikker fordi det er godt, og ikke for rusen sin skyld ;)

Men hva folk gjør med sin egen kropp, og med sin egen vin er opp til dem selv mener jeg. Men i mitt hode ville varsellampene blinket rødt ;)

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg gjør det også, hvis jeg har fri dagen etter.

Skrevet (endret)

Det er strengt talt ikke et problem med unntak av at det blir en vane som jevnlig må praktiseres i hverdagene.

Selv drikker jeg svært sjeldent i hverdagene, selv om jeg har fri. Og jeg er student. Om jeg så drikker en sjelden gang, så er det aldri mer enn 1-2 pils.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tar gjerne et glass vin dersom jeg lager litt ekstra god mat, eller kanskje en øl til fotballkampen, dersom favorittlaget spiller, men ellers ser jeg liten vits i å drikke på hverdagene.

• Liker 2
Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

For meg høres det veldig rart ut, men så er jo jeg ei som drikker fordi det er godt, og ikke for rusen sin skyld ;)

Men hva folk gjør med sin egen kropp, og med sin egen vin er opp til dem selv mener jeg. Men i mitt hode ville varsellampene blinket rødt ;)

Det er jo mye som er godt her i verden -hvorfor velger du da noe med alkohol hvis du har null interesse av rusen? Finnes masse god alkoholfri øl f.eks -og nå har det også kommet flere alkoholfri viner som smaker såpass godt at til og med kjente vineksperter har innrømmet at det faktisk går an å lage vin uten alkohol uten at det smaker rar saft.

Folk flest drikker alkohol for kombinasjonen av smak, rus og sosialt samvær. Og det er jammen meg ikke noe galt i det. At noen velger å være avholds er en personlig avgjørelse som jeg synes er positiv for de jeg kjenner til som har tatt det valget, være seg fordi de ikke klarer å kontrollere inntaket/effekten, er straight edge eller kanskje ikke liker smaken av alkohol. Noen er veggiser, andre er avholds. Men at folk som drikker alkohol påstår at de ikke, på noe vis, bryr seg om rusen er etter min personlige mening bare b***shit! Og ta et glass vin til maten er jeg med på, eller en øl etter jobb -men fortsetter du på det andre og tredje glasset så mister du meg på logikken om at rus ikke betyr noe, for uansett om du vil eller ikke så virker alkoholen på kropp og hjerne -(nesten) uansett hvor lite du drikker.

Misbruk er en helt annen sak. Å misbruke/bruke for mye av noe er som regel en dårlig deal for kropp og sjel. Men TS, som tydeligvis ikke er vant til å drikke så mye -iallefall ikke til hverdags, og i tillegg nå er midt inne i en litt vanskelig periode, har ikke vondt av å plutselig drikke en flaske vin alene. Men selvsagt -den dagen du våkner opp i skumringstimen og lurer på om du har sovet deg bort fra polets åpningstider fordi du ikke har vært edru på et par uker og bare må ha en flaske vin eller to til denne dagen også. Ja -da er det på tide å ta seg sammen. ;)

Kjenner flere som har vokst opp med at foreldrene tok et glass vin til maten til hverdags, men stort sett så er de fra litt varmere land enn kalde Norge. Kanskje vi har utviklet helgefylla for å holde varmen når vi ikke er på jobb? En venninne av meg sa med en veldig ironisk og humoristisk tone for ikke så lenge siden at "It took me a while before I understood why you guys (nordmenn) drink so much, but then I had my first winter here! (Hun er fra Venezuela) We don't have to drink so much to feel the tingly, cos' it only takes small amounts because of the heat -but here? It's f** cold and the alcohol is way too expensive -but still vodkashots all around! Gotta' keep warm u know!"

Det er vel en grunn til at Russland og Finland er kjent for vodkaen sin kanskje? Hmmm...men Tequilaen kommer jo fra Mexico...må kanskje jobbe litt mer med den teorien der. ;)

Endret av Oblivion
Skrevet

Det er jo mye som er godt her i verden -hvorfor velger du da noe med alkohol hvis du har null interesse av rusen? Finnes masse god alkoholfri øl f.eks -og nå har det også kommet flere alkoholfri viner som smaker såpass godt at til og med kjente vineksperter har innrømmet at det faktisk går an å lage vin uten alkohol uten at det smaker rar saft.

Alkoholfritt øl smaker knapt nok øl, iallefall ikke godt øl. Det er noe som skjer med smaken når man avbryter prosessen på den måten.

Og ikke få meg til å starte engang når det gjelder alkoholfri vin. Det kan ikke sammenlignes. Det er jo ikke selve alkoholen som gjør smaken, men det er den prosessen man gjør for å utelate alkoholen som sørger for at mye av smaken blir borte.

Skrevet

Det er godt mulig det eksisterer gode alkoholfrie øl og viner, men de er jammen ikke lette å finne!!!

Jeg savner SMAKEN av øl og vin, jeg synes SMAKEN er god. Hadde alkoholfri øl smakt likt som øl med alkohol, så hadde jeg drukket det. Jeg synes ikke det smaker likt.

Og jeg kunne godt drukket mer en ett glass øl, for smaken sin skyld.

Mange drikker da en hel halvannenliter cola f.eks, glass etter glass. Det er ikke alkohol i det, så det at man tar mer en ett glass av noe man liker smaken på, trenger overhode ikke ha med rus å gjøre.

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Sorry avsporingen -men jeg måtta bare kommentere Bandit -det var skrevet med så stor uvitenhet at jeg kunne bare ikke la være. Og jeg må si, det er ikke meningen å være noen bedreviter her -jeg har bare jobbet innenfor bransjen og er over middels interessert -og håper at opplysningen ikke slår feil vei. Kanskje noen lærer noe nytt? :)

Alkoholfritt øl smaker knapt nok øl, iallefall ikke godt øl. Det er noe som skjer med smaken når man avbryter prosessen på den måten.

Og ikke få meg til å starte engang når det gjelder alkoholfri vin. Det kan ikke sammenlignes. Det er jo ikke selve alkoholen som gjør smaken, men det er den prosessen man gjør for å utelate alkoholen som sørger for at mye av smaken blir borte.

Hehe, ok -jeg vet ikke hva du drikker når du er ute, men om du sliter med å finne god alkoholfri øl så kan jeg mer enn gjerne anbefale f.eks Erdinger Weissbier Alkoholfrei. Evt. en enkel norsk "anmeldelse" her.

Når det gjelder vin -prosesser som blir avbrutt? Altså, det aller meste alkoholfri vin blir filtrert (fordampet bort) eller kad-filtrert ETTER at vinen er lagd som en helt vanlig vin. De samme ingrediensene blir brukt, og det er alkohol i vinen før de da fjerner den -og stort sett er det eneste som forsvinner av smaken ettersmaken av alkohol. At det har blitt laget mye alkoholfri vin av fantastisk dårlig kvalitet tidligere handlet mye om useriøse produsenter, da man innså at det var et marked i denne typen vin tok de seriøse produsentene (som lager den samme vinen du drikker MED alkohol) opp kampen med å produsere alkoholfri vin av god kvalitet og som er god på smak. De har de klart -og stadig nye og bedre alkoholfri alternativer kommer på markedet. Og det er omtrent det samme gjør de med alkoholfri øl -det er den samme bryggeprosessen som øl med alkohol før man helt til slutt koker eller filtrerer bort alkoholen.

Sakset fra wikipedia

The conversion from a traditional alcohol brew to a non-alcoholic brew takes place after the seventh step and preceding the finishing step. The un-carbonated beer is brought up to the boiling point of alcohol. Alcohol boils around 173.3 °F;[3] this will vary slightly with altitude “barometric pressure”; higher temperature at lower altitude and lower temperature at higher altitude. Another method of removing the alcohol is to decrease the pressure so the alcohol boils at room temperature. This is the preferred method because the addition of heat this late in the brewing process can greatly affect the flavor of the brew. If brewers decide to convert their brew to a non-alcoholic brew they must consider the volume of liquid they have lost from the removal of the alcohol. Typically the volume is reduced by roughly 4%, to compensate simply add water. Because water is a key ingredient in beer it will not alter the flavor. Another tip would be avoiding using corn sugars; corn sugars simply increase the alcohol content without adding to the flavor or body of the beer.[3] Once the alcohol is removed proceed with the normal finishing process where the beer is carbonated and bottled.
Endret av Oblivion
Gjest Oblivion
Skrevet

Og jeg kunne godt drukket mer en ett glass øl, for smaken sin skyld.

Mange drikker da en hel halvannenliter cola f.eks, glass etter glass. Det er ikke alkohol i det, så det at man tar mer en ett glass av noe man liker smaken på, trenger overhode ikke ha med rus å gjøre.

Og jeg er helt enig med deg i at det smaker godt, jeg er også enig i at man kan drikke noe som er alkoholfritt i massevis på grunn av smaken -men du kan da ikke være uenig i at alkohol påvirker deg og hjernen din?

Ok, for å ta den litt veeel langt da. De finnes mange der ute i verden som synes at blant annet sjokoladekake og småkaker smaker sykt mye bedre med cannabis enn uten, fordi cannabisen gir en søtlig god og særegen smak. Men tror du det finnes mange av de som spiser cannabiskaker bare fordi det smaker godt men ikke bryr seg om rusen?

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Og så er det hele spekteret.

Jeg ser ikke noe galt i den varianten at en person kommer sliten hjem fra jobb og søker avslapning i et-tre glass vin eller et par øl. For meg er det ekstra deilig å sette seg ned med noe sånt etter en lang dag, men jeg drikker strawberry daiquiri. :rodme: Og det skjer kanskje 4-5 ganger i året.

Jeg synes det er så rart at nordmenn generelt ikke er mindre kritiske til den irrasjonelle fylleoppførselen på byen, hvor det konsumeres enorme mengder alkohol, fremfor at man drikker kanskje samme mengden, om ikke mindre, fordelt utover ukedagene. Vet ikke hva som er verst? Mange nyanser her. Tilfeldigvis er det visse personer som får kick i belønningssenteret, helt greit det. Jeg får minimalt av kick i belønningssenteret mitt når jeg drikker alkohol, synes det er kjedelig rusmiddel, og fatter ikke at noen liker det som rusmiddel. Det ligger tungt i magen, masse meningsløse kalorier, fyllesyke og så vet man ikke på forhånd hvordan man reagerer på rusen - noe som kommer av at det er ren gift.

Og hvorfor er det ansett som stusselig å nyte alkohol når man er alene? :klo:

Holder meg til diazepam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...