Gå til innhold

hvordan forklare en 6åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker badet om morgenen i sammen, og da er det ikke til å unngå at min 6 åring stiller spørsmål om ting, og i dag var det; du mamma bruker du bleie? hvorfor bruker du det? er det blod? Han får jo faderullan meg med seg alt også..

jeg klarte ikke å forklare skikkelig..

hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn og har aldri tatt de med meg på badet da jeg skifter bind/tampong. Herregud, noe må man da kunne gjøre uten barna? Eller klarer ikke 6 åringen din seg alene den korte tiden det tar å gjøre dette?

• Liker 17
Skrevet

Skifter du bind/tamponger med guttungen tilstede? :fy_fy:

Husker mamma skifta genser o.l på badet hvis jeg var der inne, men det stoppet der heldigvis. Han har nok fortalt alle vennene i klassen om at mamma bruker bleie fordi hun bløf fra tissen.

• Liker 8
Skrevet

Altså, man må da kunne sette visse grenser. Hvis du insisterer på å ha ham med deg inn på badet når du skifter bind/tampong, så får du forklare ham hva det er også. Er han ikke klar til å høre forklaringen, er han nok ikke klar til å observere fenomenet heller.

• Liker 18
Skrevet

Altså, man må da kunne sette visse grenser. Hvis du insisterer på å ha ham med deg inn på badet når du skifter bind/tampong, så får du forklare ham hva det er også. Er han ikke klar til å høre forklaringen, er han nok ikke klar til å observere fenomenet heller.

Signerer!!

Gjest NozMonster
Skrevet

trodde du kanskje at alle barn er født med som allvitere ts?

jeg trodde virkelig at alle visste at barna har en lang "hvorfor det" periode!

• Liker 1
Skrevet

Aldri i mitt LIV har jeg skiftet eller vil skifte bind foran guttene mine!

Men datteren (den gang 4-5) til eksen min viste at man brukte bind sånn "at trusa ikke skulle bli skitten"... Søt

Skrevet

Kan ikke snakke for TS, men av egen erfaring: Langt fra at jeg "insisterer" på å ha med tilskuere på do, men dersom det aldri skjer hos dere at det kommer en unge busende inn på badet når det ikke forventes, så bøyer jeg meg i støvet.

Vi bruker badet om morgenen i sammen, og da er det ikke til å unngå at min 6 åring stiller spørsmål om ting, og i dag var det; du mamma bruker du bleie? hvorfor bruker du det? er det blod? Han får jo faderullan meg med seg alt også..

jeg klarte ikke å forklare skikkelig..

hva sier dere?

At "ja, damer blør, det heter mensen, og alle voksne damer har det- men ikke barn. Kan du banke på neste gang?"

Case closed ;)

• Liker 14
Skrevet

Oi, høres ut som oppskriften på varige men - å ha barndomsminner om at mamma skifter bind/tampong.

Når barna når en viss alder er det vel på tide å begynne å låse døra.

Uansett, det å snakke om dette med barn (uten at de behøver å se det i praksis) bør ikke være så vanskelig. Man behøver ikke å ta alle detaljene om hvorfor og hvordan. Men å forklare at dette er en del av å være voksen, at mamma blør litt en gang i måneden, men at det ikke er farlig, bør ikke være noe problem. Og barn kommer til å være opptatt av to ting, om det er farlig/vondt, og hvor blodet kommer fra, så det kan vær greit å ha svar på det.

• Liker 5
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Voldsom til krasse svar det var her gitt..

Jeg hadde forklart 6-åringen akkurat slik det er. Hva han forteller vennene sine eller klasseforstanderen sin om mensen hadde ikke brydd meg så veldig mye. Det er da helt naturlig. :)

• Liker 16
Skrevet

Merkelig å lese alle svarene i denne tråden rett etter å ha lest i "Nakne foreldre"-tråden.

• Liker 3
Skrevet

ÆSJ! Stakkars unge, kommer til å ha traumer om det å se mamma skifte tampong :tristbla: Jeg kan huske å ha sett morra mi naken, guffent nok det :fnise:

Skrevet

Jeg ville forklart at dette er noe som alle damer gjør av og til, og at det er slik fordi de skal kunne få baby i magen sin.

Hva han forteller til sine venner er vel ikke så nøye.. De fleste unger får høre om mensen i løpet av de første skoleårene uansett, og hvis de har fått en normal forklaring så er det ikke så skummelt/ ekkelt.

• Liker 5
Skrevet

Jaja, jeg får tre fram fra de mørke rekker jeg da. Jepp, jeg skifter både bind og tampong med unger på badet. Det betyr ikke at jeg svinger tampongen rundt fingeren som en lasso mens jeg hoier "Se her da unger!!!"

Første "hvorfor" kom vel i fireårsalderen, og ble besvart med alle voksne damer har noe som heter mensen en gang i måneden, da blør man litt og må bruke bleie og nei, det gjør ikke vondt. Et år eller to senere kom spørsmålet hva er egentlig mensen, og da tok vi hele et barn blir til-samtalen.

Verre er det ikke.

• Liker 16
Skrevet

Husker jeg fant et brukt bind i søppelkassen på badet når jeg var liten. Det var min søsters!

Hun ble selvsagt helt fra seg (det er mulig jeg måtte vise frem denne oppdagelsen - tror jeg var 5-6 år gammel).

Moren min forklarte meg hva mensen var, at man får det i tenårene, og jeg ba om unnskyldning til søsteren min. Verre var det ikke.

Men hallo, TS! Barna dine kommer til å huske dette. Ikke bytt bind og tampong med dem på badet - det er skikkelig sært.

• Liker 3
Gjest ms_kwang
Skrevet

Merkelig å lese alle svarene i denne tråden rett etter å ha lest i "Nakne foreldre"-tråden.

hehe sant det :fnise:

Skrevet

Jeg sa til sønnen min at noen ganger bruker damer damebleier (han lurte på hva bindene mine var). Han slo seg til ro med den forklaringen og spurte ikke noe mer.

Gjest gjesten S
Skrevet

Whats done is done. Viss situasjonen noen gang kommer opp igjen, så si det som det er; Siden mamma er dame så får hun noe som heter mensen, noe som er helt vanlig og alle mammaer får, Derfor putter jeg en liten ting i trusen som heter bind, slik at trusen ikke blir skitten. :) Bagatelliser det, si det som det er og thats it. Alle 6 åringer er nyskjerrige og gjør man denne hendelsen spennende for barnet er det noe de vil fortsette å spørre om.

• Liker 3
Skrevet

jeg gikk inn på doen til mamma mens ho skifta bind en gang, og også gjordt det med ei tante. jeg blei litt redd for at mamma hadde vondt, men når ho forklarte det var det helt greit. til tross for at jeg ikke er så vandt til nakenhet(som jeg er litt bitter for) var ikke dette noe i nærheten av traumatisk. derimot tror jeg det bidrog til at jeg synes det var mindre skummelt og flaut enn vennene mine, har sikkert litt med hvordan mamma forklarte det også da.... takk og lov at jeg viste det når jeg fikk mensen hvertfall, sommeren mellom 2. og 3. klasse(tidlig har jeg skjønt)

...hadde ikke lås til dodøra siden jeg altid klarte å låse meg inne, gammel hard lås..

• Liker 3
Skrevet

Det er da virkelig ingen krise. Min 6 åring kom inn på badet til meg og så blodig bind. Han fikk forklaringen - at voksne damer har små egg i magen som kan bli til babyer (dette hadde vi snakket om før) når disse eggene ikke blir til baby så må de likevel komme ut av kroppen. Da vil det blø litt - for det blir et lite sår der egget løsner. Men det er helt naturlig og gror igjen - akkurat som et lite sår utenpå kroppen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...