Gå til innhold

1. gangsgravid <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Trallalaaaaa!

Fornøyd liten meg i kveld altså ;)

Lå å så tv i noen timer og slappet av etter en deilig kyllingmiddag!

Imens var L å klippet seg. Altfor langt hår på gubben :closedeyes:

Han var skikkelig heldig med klippen altså :hoppendeglad:

Kom hjem igjen og så utrolig fresh ut! Nyklippet hår, klippet skjegg og sexy ! :smilorange:

Nå er han ute å rydder litt mere på låven. Han ønsker å få ordnet ferdig 2 etg på låven før vi blir foreldre. Vi har jo fast tradisjon på å feire jul der oppe nå! Ikke julemiddagen, men pakkeåpning og sosialt med kaker og slikt :)

Første året vi gjorde det var jo i fjor, men det ga fryktelig mersmak til alle :)

Og konklusjonen vår er at det er en sjans for at vi blir litt "opptatte" med andre ting fram til jul, så alt ferdig gjort er bra :)

Nå er han oppe der og flytter alt av trematrialene som skal skjules på veggene, samt at han setter opp skigard :) Hadde jo opp skigard i fjor og det var bare lekkert!!!!

Jeg har begynt å pakke sykehusbag i mellomtiden :tommelsmil:

L kom hjem fra butikken i dag og hadde kjøpt med seg redbull, rett i koppen og nøtter for å ha i bagen. Jeg kjøpte jo også med litt sånt for noen dager siden, og han trodde det jeg hadde kjøpt var kun til meg selv :fnise: Raring! Selvfølgelig skal jeg ikke ha 2 redbull for meg selv og en gigantisk melkesjokolade?!?

Merker jeg blir myk i sjela når han har gått og plundret på småting iløpet av arbeidsdagen sin :lillesky:

Har lagt inn noe smått i baggen allerede, men mangler også en del.

Skriver ned det her for morro skyld jeg ;)

Dersom det er noe dere synes mangler eller ikke trenger å være med så gjerne gi lyd! :tommelsmil:

Pakket:

- Ullsett i str 50

- ullsett i str 54

- ullvotter + lue (for hjemturen)

- babyteppe

- 1 kosesett for besøk og slikt i blått.

- brystskjold (tilfelle veldig ømme og vonde brystvorter som trenger litt hvile)

- våtservietter (fikk tipset av ei venninne, var vist lettere enn hva man får bruke på barsel)

- Nattbind

- ett sett bleier i str 1 og ett i str 2 (får jo i grunn bleier på sykehuset når man er der, men tilfelle man trenger noe ekstra)

- Ammeinnlegg i ull

- Engangs ammeinnlegg (mandela)

- Spedbarnssalve (fikk en bitteliten tube som prøve i en gratispakke)

- 2 gulpekluter

- 2 Redbull

- 2 plater sjokolade

-Cashew-nøtter

- Babyteppe

Mangler:

- Klær til meg. 3 sett (regner med å måtte skifte dersom "uhell" på barsel)

- Klær til L, 2 sett

- Crocs til oss begge to

- AmmeBH

- Store truser, 3 stk (får jo sykehustruser, men kan være greit med noen egne også?)

- Tannbørster + tannkrem

- Brystvortekrem (?)

- Bodylotion (kan være godt å smøre seg inn om man er tørr noen plasser?)

- Shampoo + balsam

- Dusjsåpe (dette har de strengt tatt på sykehuset, men jeg bruker bevist Lactasyd for å slippe sopp og urinveisinfeksjon som jeg får veldig lett)

- hårbørste

- leppomade

- Hårstrikk (greit å ha ekstra siden jeg har ganske langt hår)

- Kleenex (tror det er greit å ha noe med balsam i for barseltårer og slikt)

- Deo

- Fotoaparat + lader

- mobillader for både meg og L

- mini-pc/tab

- Betulac (tilfelle forstoppelse som er veldig vanlig. Tips fra ei venninne)

- Bilsetet må være installert i bilen på forhånd, samt at vi må lære oss hvordan den fungerer.

- Sokker baby, 2 sett i ull.

- Bæreposen med ekstra mat og slikt (innkjøpet til L)

- Tynn lue for å ha på barsel i bomull.

Tror jeg har mesteparten jeg trenger, må bare finne fram det :)

Er jo ikke akkurat noe system i alle tingene akkurat nå, ligger i poser og pappesker i lagerskapet nede ;)

Blir vel innen uken at de kan komme opp og bli litt sortert....

Phu, masse å tenke på!

Noen gode tips fra dere som kanskje er innom en snartur? :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at det gikk bra hos fysio i dag!! Skal selv til MT i morgen, og kjenner at jeg gleder meg :jepp: Er så godt når de fikser på oss!!

Kjenner igjen det med drømmer :fnise: Huff, er ikke moro når det står på, men ganske festlig når man har våknet og begynner å tenke igjennom hva det var man egentlig drømte :fnise:

Synes lista di så laaaaaang ut, jeg :hakeslepp: Men når jeg ser på hva som står der, ser jeg jo at det er nødvendige ting du har tatt med!! Kan ikke kommer på noe mer, egentlig! Bor dere langt unna sykehuset? L kan kanskje hente det du evt har glemt når lillegutt har kommet? :jepp: Vi har i alle fall muligheten til det!

Hvordan er det med overnatting og sånt på St. Olavs (regner med det er der du skal føde?) Får mannen tilbud om å ligge over? På Ahus blir man overført til barselhotellet med en gang dersom fødselen var uten komplikasjoner, og da har mannen mulighet til å bo der med mor og babyen :) Får enerom, nesten som en liten leilighet :jepp: Er kanskje sånn i tr.heim også?

Håper du har hatt en fin dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninnin:

Ja lista virker forferdelig lang :overrasket:

Selve lista mi er jo 2 sider! Men det jeg har pakket hittil tar bare opp plass i en halv bærepose :fnise:

Engangs ammeinnlegg tar f.eks bare plass i en knytneve :gjeiper:

Vi bor 20 minutter unna sykehuset, og jeg regner med at L kommer til å svippe hjemom på et eller annet tidspunkt for å hente noe vi glemmer av. Kjenner jeg han rett så er det ikke noe problem å hente ting, men et større problem å faktisk finne hva han skal ha laugh.png Han er en liten rotekopp! haha!

På St.Olavs så blir man flyttet rett på barselhotellet også. Og mannen bor med meg og minstemann :)

Er vist som et hotellrom med dobbelseng og bad. Man får tilbud om å være der i 2.5 døgn etter fødsel.

Optimalt er det jo om man slipper å dra hjemom, så han får mest tid med småen han også...

Slik jeg forstod det på fødselskurset så har man aleneansvaret for barnet når det kommer til. Det betyr at fra 1. stund så må man selv passe på at man skifter nok på han, mates og slikt. Det er vist en del dyktige pleiere som går imellom rommene for å vise og hjelpe til, men de tar ikke med seg babyen slik at man får f.eks sove.

Selvfølgelig kan man jo muliggens spørre om litt avlastning i en halvtime eller noe slikt, men det er ikke noe tilbud.

Tidligre hadde man vist egen "barnepass" på St.Olavs slik at foreldrene kunne gjøre annet noen timer (spise middag f.eks), men det har de sluttet med.

Dersom det er noen komplikasjoner så blir man ikke flyttet til hotellet, men til barselavdelinga. :)

Det er vist resturang som vanlige hoteller i 1. etg og man må ha med seg småttisene nede for å spise.

Synes det høres litt tungvindt ut den første dagen når alt er så nytt og ukjent :overrasket:

Kommer vel til å bli lite mat på oss tror jeg.... :fnise: Redd for å ta han med ut av de trygge rommene sikkert :gjeiper:

Begynner du å tenke litt mere over fødsel og barsel du og nå?

Nærmer seg med stormskritt til deg :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, bikkja var for EN gangs skyld ikke med på bildet :fnise:

Haha!

Og samme ikea-pose som ligger framme...

Sånn er det å ha en kjekk kommode å sette kameraet på hver uke ;)

Kom på noen få ting jeg hadde glemt på lista i går:

- Ørepropper

- Drikkeflaske

- 1 Dorull (De på sykehuset er vist veldig harde og ikke så godt i et ferskt fødselssår?)

I natt har jeg sovet 4 timer sammenhengende :tommelsmil: + 2 timer etter det!

Fantastisk deilig!

Til sammen har jeg fått 8 timer på øyet, kontra 3 timer dagen før.

Kjenner meg helt ør i hodet av så mye søvn.... haha! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 35 uker!

Fetteren min og kona ble flyttet til barselhotell rett etter fødsel, tror de syns de fikk litt lite oppfølging... hun slet med amminga blant annet. Så husk å mase på dem hvis du føler at du trenger hjelp :jepp:

Hjelp, det var omfattende liste. Vi har ikke kjøpt så små klær engang, og intenting innerst i ull... flere jakker og bukser da, av den hjemmestrikka varianten :) Jeg tålte ikke ull mot huden da jeg var lita, så har i grunn vært litt avventende med å kjøpe det. Vi får se hva det blir til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å huske på selv også, her kommer et bilde med strekkmerker!

Trodde jo selv at det var MASSE av de, men ser nå at det er ikke så mye da :)

Håper det ikke kommer så veldig mange flere, men regner egentlig med det. Han skal jo legge på seg iallefall 1 kg til nå....

3503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhiannon:

Ja det er mange som sier at de synes de ble veldig forlatt og lite hjelp på S.O etter fødsel :)

Så jeg tror vi vet litt hva vi går til.

Jeg er iallefall forbredt på lite hjelp, så får jeg heller bli positivt overraska.

Fryktelig dumt at et så stort (og dyrt!!!) sykehus skal ha så lite oppfølging på barselhotellet.... :)

Ja lista er lang.

Jeg liker ikke ull mot huden i heletatt, det klør og er ekkelt! L elsker det... Så da er det jo 50% sjanse for om han liker det eller ei ;)

Tenkte i grunn bare å ha et sett ull til hjemreisen i bila, men vet jo ikke om han blir født bitteliten eller "normalt stor". Derfor 2 størrelser :)

Vi får jo lånt klær til han på sykehuset mens han ligger der, men kanskje det er koselig med et blått sett på han når vi får besøk? Ikke de utvaskede hvite bodyene som alle andre har brukt i åresvis før oss...

Tar iallefall minimalt med plass, så det blir med et sett klær for å ha på barsel :)

Det som tar mest plass tror jeg blir mine egne klær :fnise:

Er jo som regel så frossen av meg, så må vel ha med litt varme gensre og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Når dere alle synes at lista mi var så lang så må jeg i grunn stusse over om jeg må halvere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 35 uker! :hoppendeglad:

Jeg synes også at listen så veldig lang ut når jeg først så den, men det er jo fornuftige ting du har skrevet opp, og masse av det der som ikke tar så mye plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes koselig ut med den julefeiringsplanen! Liker sånn stil, jeg...:-) Vi har låve vi også, men den er gjort om til treningsrom, og det tror jeg ikke blir så veldig romantisk! I år blir det nok litt lite julete på oss, gubben sin tur å bestemme, og tror det blir utenlandstur i år, siden det nok blir siste langtur på en stund:-) Og jeg får vel bare bli med han da, siden han ble med til mine foreldre i fjor;-) Jeg er skikkelig glad i juletradisjoner, og klarer ikkeå se for meg julaften uten at jeg er hjemme hos mamma og pappa. Hihi, 32 år og aldri feira jul hjemmefra ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes koselig ut med den julefeiringsplanen! Liker sånn stil, jeg...:-) Vi har låve vi også, men den er gjort om til treningsrom, og det tror jeg ikke blir så veldig romantisk! I år blir det nok litt lite julete på oss, gubben sin tur å bestemme, og tror det blir utenlandstur i år, siden det nok blir siste langtur på en stund:-) Og jeg får vel bare bli med han da, siden han ble med til mine foreldre i fjor;-) Jeg er skikkelig glad i juletradisjoner, og klarer ikkeå se for meg julaften uten at jeg er hjemme hos mamma og pappa. Hihi, 32 år og aldri feira jul hjemmefra ennå....

Forrige jul var første jul uten at foreldrene mine arrangerte også ;)

Til gjengjeld så kom heldigvis både mine og gubben sine foreldre til oss, så det ble masse sosialt likevel.

Kan ikke se for meg ei jul uten mamma og pappa der... Det kommer vel etter hvert, men jeg er veldig glad for at mine foreldre og svigermor kommer så godt overens at vi kan slå sammen begge familiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har bare rast avgårde!

Surfet nett til rundt 10 en gang, så ryddet jeg hus og slikt før jeg fikk besøk til 12 :)

Ble sittende noen timer å prate om alt og ingenting omkring barn, fødsel og slikt.

Hun som var innom er en kollega som nå er 6 uker på vei. Har også en liten sønn på 2 år fra før av. Så hun vet hva hun går til, og samtidig er alt "nytt" helt på nytt igjen :)

Hun dro rundt 14.30, og noen minutter etter det kom svigermor innom. Stod å pratet noen minutter med henne før L også kom hjem. Tidlig ferdig på jobb :)

Så ble det å ordne noen flere klesvask før vi dro på middag til brodern. Taco.

Oss to, brodern og en kompis av han.

Det var meningen at kun gutta skulle dra på skytebane etter middagen, men jeg tenkte at jeg like gjerne kunne være med å se hva all ståa rundt dette var.

Kom på skytebanen rundt 18. Da stod det noen bilder der, men ingen som skjøt.

Det var ingen fra skyteklubben som var der som var ansvarlig...

Ventet i 35 minutter før vi ga opp og innså at det ikke ble noe skyting på de :overrasket:

Teit ettersom det var planlagt skytedag og tid for alle i klubben....

Så var det å kjøre hjem igjen, innom XXL for å kjøpe noen leirduer og komme hjem hit.

Så nå er L og broderen ute på svabergene og skyter litt.

Vi ligger heldigvis såpass til at skuddene ikke høres for naboer eller andre. Og såfremt de skyter ut mot sjøen uten at det er båter der, så er det bare å kjøre på.

Jeg har vondt i hodet og er helt utslitt.

Føles ut som om jeg har løpt maraton med 20 kg sekk på ryggen :overrasket:

Så nå tar jeg med meg en sjokolade og finner senga! Sette på litt tv og slappe av til det er på tide å sove :)

Mulig det er ei som kommer innom for å hente et dekken, men det går sikkert kjapt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 + 1 :hjerter_rundt:

I natt har bekkenet vært vondt igjen, altså minimalt med søvn.

Merker jeg helt ubevisst endrer bevegelsesmønster når jeg får så mye vondt.

Jeg må først sitte på kanten av senga i 10-30 sekunder før jeg kniper sammen bekkenbunnen og vagger til toalettet :overrasket:

Må se helt merkelig ut.

Våknet av at jeg hadde ganske vondt i høyre side i natt (lå på høyre side) og ble litt satt ut av at jeg lå og var andpusten av å ha det vondt.

Helt rart.... Var som om jeg hadde en skikkelig treningsøkt i grunn :overrasket:

Etter en tur på toalettet og at jeg la meg andre veien så kom ikke andpustheten tilbake.

Rart at jeg "pustet meg igjennom" smerten i søvne? haha!

Når jeg drømte om at katten var skadet så hørte jeg også såvidt i oppvåkningen at jeg lå og laget sutrelyder :fnise:

Merkelig!

Småen har jo generelt blitt mye roligre den siste uken. Ingen tvil om det.

I går så kom han med noen spark igjen :hoppendeglad:

Var godt å kjenne noe annet enn kun hikke eller "stryking" og vridninger der inne :)

Kjenner til stadighet at han gjør et eller annet med armene nede mot bekkenet også.

Kanskje han suger på tommelen, vifter med armene eller klør seg?

Hadde vært morro å vist i grunn :)

I gårkveld så kom det innom ei for å hente dekkenet hun hadde kjøpt.

Både hun og sjåføren hennes var folk jeg stod på stall med tidligre. Koselig å høre hvordan det går med dem der borte. Får se om jeg kan ta meg en tur til helga for å hilse på alle sammen :)

Greit å gjøre det før småen kommer vil jeg tro...

Men poenget var! (som jeg rotet bort) at hun som kjørte har jo 3 barn selv.

Og hun syntes overhode ikke at magen var noe stor for å ha igjen kun 5 uker :hoppendeglad:

Jeg blir litt glad når folk sier slikt da, likevel om jeg vet hvor individuelt det er :)

Føler meg jo som en badeball selv, så godt å høre at andre ikke er helt enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine gravidmagen!!

Huff, vondt å høre at du sliter sånn med bekkenet :( Håper du får sovet litt utover dagen, og at plagene gir seg nå lillemann er ute! Er jo bare 5 uker igjen nå :jepp:

Høres ut som St. Olavs har omtrent samme opplegg som Ahus, og jeg synes det høres veldig allright ut! Håper på en ukomplisert fødsel og overføring til hotellet ganske med en gang :jepp: Godt å ha eget rom!!

Håper du får en fin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninnin:

Takk for magekommentaren :hjertesmil:

Er heldigvis bare 5 uker igjen til småen er her, max 7 uker! Og så er det mellom 3 og 12 uker til bekkenet glir tilbake til normalen. Så er det opptrening :)

Alt i alt er det max 19 uker til jeg er mer eller mindre meg selv igjen :)

Jeg har hatt vondt i lengre enn 19 uker, så jeg skal nok klare det på en eller annen måte!

Håper på at han kommer om 3 uker, og at bekkenet kjennes noenlunde normal ut igjen 3 uker etter det igjen :fnise: Dæh det hadde vært fantastisk!!!!

Du får ha en super helg du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bassengtrimmen for i dag over igjen!

Merket for første gang at alle øvelsene var tunge. Vonde og tunge og magen var helt i veien. Likevel om det er en rolig time i vann så ble det i overkant for meg i dag. Er tom for energi etter noen trasige netter den siste tiden. + at småen krever mye energi fra kroppen min...

Føles egentlig ut som om jeg er 10 uker gravid igjen laugh.png Den tiden man bare vil sove og glemme alt annet...

Etter timen ble det ny runde med akupunktur.

Lå 20 minutter på hver side med X antall nåler på skinka/hofta. Fikk også en nål ved storetåa på høyre fot som skal være for generell smertelindring og gi mere ro i kroppen :)

Handlet litt mat på vei hjemover og skal nå finne senga når jeg har skrevet noen meldinger på facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun som kjøpte dekkenet sa at du ikke var så stor, det er NOK av de som må påpeke at man vokser.. og som får store øyne når de hører når terminen er, for da kommer det jo sikkert til å sprekke før tiden er der (ja, jeg er litt lei av disse kommentarene) ;)

Jeg syns du er kjempefin, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...