Gå til innhold

1. gangsgravid <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

31 + 1 :hjerter_rundt:

Har kjent meg fryktelig tung og sliten de siste dagene.

Så i dag tidlig hoppet jeg på vekta igjen, og så til min forundring at jeg har gått opp enda mere!

Faen altså!

Er nå på 13.5 kg opp!!! HATER det!

Jeg har jo spist akkurat som jeg pleier og synes det er kjempekjedelig å se at vekta går oppover :kjempesinna:

Tror at de siste kg er vann/væske dog, fordi de fine anklene mine er nå pløsete og hoven tillogmed når jeg våkner om morgenen....

Fantastisk dårlig start på dagen gitt :overrasket:

Kan jo ikke slutte å spise heller, og jeg får jo ikke lov til å slanke meg.....

Ser ikke helt hvordan jeg skal unngå å ende opp på 20+ kg til slutt.

Hjelper jo bare SÅ mye at jeg er konstant tørst og drikker sikkert noen liter ekstra med vann/saft i løpet av dagen... Det legger seg tydeligvis rett på kroppen :balltre:

Hører folk rundt meg synes at jeg ser bra og fornøyd ut, men jeg har aldri før vært så missfornøyd med kroppen min! Til den grad at det overskygger litt å kjenne at småen sparker i magen.

Jeg føler meg elendig! Bekkenet skrangler og vekta stiger! Fantastisk motivasjon..... :overrasket:

Synes at de siste ukene her kan gå kjapt, så jeg kan føde og begynne å bli "normale meg" igjen....

Dagens lille utbrudd :)

Ikke alt kan være fryd og gammen!!

Skrevet

Jeg skjønner at det er frustrerende å se vekta krype oppover uten at du spiser noe mer enn ellers! Men du får trøste deg med at det er helt normalt, og at det ikke er så lenge igjen! :Nikke: Kiloene kommer sikkert til å renne av når du begynner å amme! :smilorange:

Skrevet (endret)

Tror (og håper?) at kg vil komme av ganske kjapt etter fødsel. Det sies at overvektige mister gjerne 10-15 kg de første 2-3 dagene etter fødsel i vesketap og barnet. Så da er jo ikke totalen så stygg etterpå kanskje?

Men igjen så er jo det bare et "snitt" for folk på min vekt, og ingen mal huh.png

Jeg har jo gode 30 kg å ta av i tillegg til graviditetsvekten, så jeg håper på å være i mål innen 1 1/2 år iallefall :)

Kjenner jeg gleder meg masse til å kunne spise normalt igjen og ikke minst få lov til å trene! :)

Nå har jeg vært hos ny fysioterapaut :)

Første timen i dag var en gjennomgang av tidligre historikk og en grundig undersøkelse.

Hun spurte mye omkring alt fra a til å gjennom oppvekst og historikk på ryggen og bekkenet mitt. Jeg har jo slitt litt med nedre korsrygg og bekken før jeg ble gravid, så jeg mistenkte om det kunne være et utslagsgivende årsak.

Etter alle undersøkelsene ble konklusjonen at det er bekkenet og bekkenløsningen som er synderen. Ikke ryggen.

Etter å ha vært øm og vond lenge så har jeg spent meg en god del i musklene i venstre rumpe og hofte, slik at de musklene er kortere og vondere enn høyre side.

Og det mest spennende var egentlig hvorfor jeg har fått bekkenløsningsproblemer. :smilorange:

Ingen har tidligre kunne sagt at "derfor" er det. Men igjen så har ingen undersøkt meg SÅ grundig heller. Masse bøy og tøy og pressing på forskjellige punkt.

Jeg er rett å slett for myk. Jeg har også en litt kortere venstre fot enn høyre.

Høres kjemperart ut i grunn, men når hun forklarte det så var det veldig logisk i grunn....

Jeg er jo generelt ganske myk i sener og ledd. Litt over gjennomsnittet kanskje :)

Det har jeg alltid vært, og har kunne dratt mye nytte av det i ridningen og håndtering av hest.

Ulempen er kun når man går gravid. Når jeg er så myk fra før av, så er ligamentene allerede veldig myke og klarer å strekkes en del. Når da hormonet Relaxin slår til så skal jo den myke opp alle disse ligamentene og senene for å la barnet få passere fødselskanalen. Dersom jeg allerede har et veldig mykt og "åpent" bekken fra naturens side, så vil det bli veldig løst og ledig når Relaxin i tillegg kommer.

Da blir det veldig ustabilt og jeg opplever en sterkere ubehag.

"vanlige" kvinner som er litt stivere i musklene og senene vil som regel ikke få bekkenløsningsproblemer, fordi Relacin gjør at de blir slik jeg er "til daglig" :overrasket:

Høres kjemperart ut. Hun demonstrerte tillogmed på fingrene mine. Dersom hun dyttet sine egne fingre tilbake så gikk de "så" langt tilbake, og når hun gjorde det på meg så var mine mye mykere.

Jeg har aldri i grunn tenkt over at jeg er så myk, men når hun fortalte om det så gikk det på en måte opp et lite lys for meg ;)

Ikke alltid bra å være myk og smidig altså!

Hun sjekket også ståa på magemusklene mine, og de er ikke ille i heletatt. Jeg har fått kun en liten åpning mellom magemusklene på noen få cm. Magemusklene skiller seg jo som regel og sklir til siden etter uke 20 i svangerskapet. Husker godt at ei på termingruppa hadde fått 5-6 cm skille allerede i uke 25. Hun er liten og nett, så det vistes veldig godt når hun lente seg bakover og strammet magen. Da bulte på en måte ting ut på midten hvor magemusklene skulle ha vært :)

En veldig spennende undersøkelse og vi fant ut av en plan framover :)

Jeg skal få øvelser for å styrke musklaturen rundt bekkenet og de nedre magemusklene. Samt at jeg må begynne å tøye en del på de musklene som er korte. De har nok gått lenge å vært vonde og da blir de veldig korte og ømme.

Husker godt at gampen hadde en plass på høyre skinke som musklene var mye strammere og kortere enn venstre pga akkurat det samme. Da måtte jeg tøye de musklene daglig i noen mnd før de ble som venstre skinke igjen :)

Altså samme behandling til meg selv som jeg måtte gjøre til gampen :)

Snedig og morro på en gang :fnise:

Så da blir første time på mandagen i basseng.

Bassengtreningen er 2 dager i uken (mandag og fredag) med andre bekkenløsningspasienter.

I tillegg skal vi gå igjennom noen øvelser som jeg skal gjøre på land.

Hun ønsket også at jeg fortsatte å trene de øvelsene etter fødselen og det har jeg absolut tenkt å gjøre :)

Ringte hu fysioen jeg har gått til tidligre og fortalte at jeg skulle begynne til ei anna fysio som kunne tilby bassengtrim i tillegg. Hun syntes det hørtes ut som en god ide og ønsket meg lykke til videre :)

Hun mente også at hun hadde gitt meg så mye informasjon nå om bekkenløsning at jeg helt sikkert klarte å jobbe med det.

Nja, hun har vel funnet fram masse bøker jeg har lest meg opp ang. dette ja ;) Rar dame. Greit at det ikke ble noe dum stemning av at jeg avsluttet behandlingene hos henne.

Ringte også manuellterapauten som jeg hadde time til neste fredag og avbestilte det. Tror ikke jeg trenger å knekke opp noe som helst når det kun var muskulært det satt :)

Skal likevel møte hun andre i ettermiddag kl 13, så får vi se videre :)

Var forsåvidt ømt å bli undersøkt i dag, og i dag har jeg en god dag :fnise: Bra det ikke var i går hun skulle undersøke meg, da hadde det meste vært vondt tror jeg....

Endret av tr.heimspia83
Skrevet

Jeg har forresten begynt å kjenne noe annerledes i magen det siste døgnet.

Virker som om han ligger å presser på alt nede i bekkenet.

Lurer på om de kaller det nedpress-følelse?

Kjennes ut som om jeg må på do for å gjøre nr 2 hele tiden, men når jeg kommer på do så må jeg ikke det :rolleyes: Merkelig følelse...

Er et trykk nederst i magen som om noen har lagt en vekt nede i bunnen av livmora...

Klarer ikke helt å forklare følelsen, men det er ømt og litt vondt.

Regner med at det er slik det skal være når jeg nærmer meg fødselen sakte men sikkert :)

Skrevet (endret)

Snakket forresten med føden i dag. Ringte de for å spørre om nedpress-følelsen.

Jordmora jeg snakket med forklarte at det trolig var at småen hadde skiftet stilling. Enten sitter han i seteleie (noe som var veldig vanlig rundt uke 31 pga stor plass der inne), eller så har han kommet langt nede i bekkenet.

Dersom han kom for langt nede i bekkenet til at det skulle påvirke livmorhalsen så skulle jeg oppleve spotting/litt blod.

Så fremt jeg ikke opplever noe blod eller større ubehag så trodde hun at alt var ok :)

Godt å høre det også :)

Unnskyldte at jeg ringte for å mase, men det var bare å spørre så mye jeg ville sa hun :)

Så dersom det ikke ga seg innen noen dager eller ble værre, så skulle jeg ringe og de sjekker det bedre på sykehuset :)

Godt å kunne spørre de på føden direkte. Jeg har ingen ekkel følelse om at noe er galt, så jeg føler meg trygg med å avvente litt :)

Var innom hu siste fysioterapauten i ettermiddag. Denne heter Ellinor.

Hun jobber med psykomotorisk fysioterapi.

Veldig trivelig dame. Først så undersøkte hun litt hvordan jeg står, går, sitter og løftet på bena.

Jeg har jo en "ande-holdning" med veldig svai korsrygg. Har hatt det siden jeg var lita i grunn. Alltid hatt en "knekk" i ryggen når jeg står og går.

Når jeg sitter så klarer jeg å rette ut svaien og når jeg skal ligge med rette ben så dukker den opp igjen.

Samme som når jeg skal løfte på en fot så bikker jeg over til motsatt ben for å finne balansen.

Jeg har vist stramme og ømme hoftebøyere. På framsiden.

Så når jeg får lov til å ha en liten bøy i knærne så er ryggen rett, mens med rette ben så drar de sterke og korte senene i lysken/hoftene bekkenet litt framover slik at jeg får en gakk-gakk stil :overrasket:

Merkelig!

Hun kjente en del på lysken når jeg lå på rygg og prøvde vel å strekke litt på dem. Det var ganske ømt, men gikk nesten helt ok. Fryktelig vondt når hun skulle jobbe inn mot bekkent og litt mindre vondt når hun jobbet med de som er på lårbeinet.

Tilogmed nede til knærne var det stramt.... :closedeyes:

Merket veldig godt at ting "løstnet" når hun jobbet med dem. Tøyde og bøyde litt og uansett hva hun gjorde så ble det ikke vondt i selve bekkenet i korsryggen.

Så la hun meg på siden for å undersøke selve bekkenet og korsryggen. Hun mente også at jeg har en god del spenninger i baken, rundt hofte og bekkenkammen.

Smertene ligger mere muskulært enn direkte i bekken-spalten (husker ikke ordet for den plassen).

Det var såpass ømt rundt hele området at det ikke var noe veldig forskjell om hun klemte direkte over bekken-spalten eller på musklene like rundt :overrasket:

Hun jobbet litt med de mest spente musklene i venstre skinke og hofte. Kjente selv at ting slapp opp litt og at noe av spenningen forsvant.

Når jeg skulle stå etterpå så stod jeg rettere med mindre svai rygg.

Fikk 3 små øvelser jeg kunne gjøre som går på å trekke halebeinet inn og på en måte skyte rygg for å rette ut korsryggen.

Jeg skal kun gjøre øvelser dersom de ikke blir vonde og jeg har en god dag. Flere år med feilbelastning kan ikke korrigerers kjapt :closedeyes:

I tillegg må jeg lære meg å SENKE skuldrene. De var for høye og skaper litt spenninger videre oppover ryggen.

Var en veldig spennende time hos henne og jeg merket veldig godt at holdningen endret seg og at kroppen kom mere på plass :)

Snakket litt med henne om å kombinere behandlinger hos henne + bassengtrim, og det var helt ok.

Jeg har første runde med bassengtrim på mandagen og time hos henne igjen på tirsdag :)

Det mest morro var at jeg merket at holdningen min var annerledes når jeg dro fra henne. Tenkte mere på å la rumpa "falle ned" og svinge mere i bena og bekkenet. Jeg gikk bedre enn jeg har gjort på flere uker :)

Ikke mange meterne bort til bilen, men jeg følte meg myyyyyye bedre :)

Kjempemorro!!!!!! :hoppendeglad:

Vel hjemme var det en liten valp som heter L som ventet ;)

Haha!

Merker utrolig godt at han ikke er vant til eller liker å være hjemme :fnise:

Han kjeder seg sååååå mye og blir som en liten valp som dilter etter meg.... Vil gjerne kose og bare holde senga. Vil ikke være alene og vil helst bare prate og prate og prate og prate :gjeiper:

Han blir skikkelig selskapssyk og hyperaktiv.

Er jo en aktiv kar som ikke liker å være stille uten å ha noe å gjøre. Vil heller bygge et søppelkassestativ enn å være inne å slappe av ;)

Raring!

Nå har vi sovet en times tid sammen og jeg måtte stå opp :)

Tenkte oss en tur for å handle noe mat i kveld, og det er alt jeg tenker å gjøre iallefall :)

Endret av tr.heimspia83
Skrevet

Hu Ellinor mente forsåvidt ikke at magen min var veldig stor heller ;)

Første dama som har sagt til meg at magen ikke er gigantisk. Godt å høre det også ;)

Skrevet

31 + 2 :hjerter_rundt:

Sovnet en gang rundt midnatt i går. Våknet rundt 3tiden og da var jeg alene.

Stusset litt over hvor gubben var blitt av, så jeg ruslet rundt i huset for å lete litt. Fant han til slutt på sofaen i tvrommet.

Jeg hadde vist vært fryktelig urolig! Fektet med armene og snorket noe så inni granskauen :overrasket:

Det er ikke likt meg i heletatt.... Gudene vet hva jeg har drømt, men stakkaren har fått all kjefta.... :fnise:

Han er nå så søt at da la han seg like gjerne en annen plass istedenfor å vekke meg.

Sovna etter hvert igjen, men sov urolig. Fant ingen god liggestilling og var småøm i bekken og hoftene.

Etter hvert kom L tilbake til senga igjen for å prøve lykken (prøve å ikke få juling?) og ble liggende en times tid. Så våknet han til igjen og måtte legge seg nede på tvrommet....

Jeg merker ikke noe selv i heletatt om at jeg er urolig. Vet at jeg ikke er urolig med bena, fordi det er for vondt å røre på seg. Armene er tydeligvis helt friske når jeg kan ligge å små-klapse han på armene om natta :hoho:

Magen har vært så vond det siste døgnet og tror det er derfor jeg har vært urolig. Nedpress og usikkerheten som gjør det?

Minstemann har herjet ganske godt der inne også, mer enn en gjennomsnittsdag i grunn. Så det er tydelig at enkelte dager er det masse bevegelse og andre dager litt mindre :)

Jeg liker best de dagene han herjer masse, for da smiler jeg og småler når magen skifter fasong og jeg kjenner ei rumpe og en fot i ny og ne :)

Er ganske sikker på at han ligger med rumpa høyt oppe, for det er en litt større "kul" der som er myk når jeg dytter på den.

Utifra hva jordmor sa så kjennes hodet hardt ut og rumpa myk. Ryggen kjennes ut som en banan og bena og armene som små klumper/pinner :)

Merkelig å kjenne hvordan han er der inne :)

Kjenner ikke alt så tydelig hele tiden, men når jeg legger meg på ryggen eller sitter tilbakelent så kan jeg finne ryggen og rumpa :) Hodet er nok så langt nede at jeg ikke kjenner det :gjeiper:

I gårkveld hadde han hikke :hjerte:

Var utrolig morro å kjenne små regelmessige "dump" nede i magen. Helt nederst til høyre :)

Hikket i omkring 3-5 minutter sammenhengende. Hadde vel vært litt ivrig på å drikke fostervannet sitt da :fnise:

Nå ligger stakkar og slitne L og tar en dupp, og jeg tenker meg nede i tv-rommet for mere The Mentalist :)

Fantastisk dag ute med sol og sommervær!

Kjedelig at L har vondt i øyet og får hodepine av å se sola, ellers kunne vi funnet på noe sammen :)

Han får skikkelig vondt i hodet og blir sliten av å måtte konsentrere seg. Venstre øyet som er skadet og det er hans sterke øye.

Slik jeg har forstått det så har alle mennesker et dominant og et ikke-dominant øye. Han vet godt at det er hans venstre som er dominant etter forsvaret og all våpen-treninga :)

Så når det ikke er helt med på leken, så blir det tungt og vondt å konsentrere seg.

Han var med sin mor for å handle på OBS i går og gjorde unna en ganske stor handel. Masse tilbud som vi kunne fryse ned. Var borte i 1 1/2 time og var helt kake etterpå. Det var altfor mye på en gang når øyet ikke er helt ok.

Det ser heldigvis mye bedre ut nå :hoppendeglad: Ikke like rødt og irritert og det ser ut som om det er kommet en hinne over såret på hornhinna.

Jeg regner egentlig med at han trenger noen flere dager med sykemelding etter helga, fordi konsentrasjonen tar tid å få til å fungere igjen.

Kjekt å kunne konsentrere seg når man styrer så mange tonn med gravemaskin :fnise:

Skrevet (endret)

Dagen i dag har vært vond og tung....

Jeg har konstant vondt i magen og en nedpress-følelse. Kjennes ut som om han ligger så langt nede i bekkenet som han fysisk kan komme uten å titte ut! :overrasket:

Kjennes ut som om det sitter noen og trykker nedover fra innsiden. Trykker mot både underliv og endetarmen. Fryktelig ekkelt og vondt.

Er verst når jeg står oppreist og litt mindre når jeg sitter.

Utover dagen har det også kommet en samme følelse (bare mindre grad) når jeg ligger....

Jeg har for det meste sittet å sett tv hele dagen og det har ikke hjulpet noe mere på dette....

Teit!! :kjempesinna:

I tillegg har dagen vært fylt av halsbrann fra ende til annen! Tror jeg har spist et helt brett med Gaviscon i dag.... Hjelper ei lita stund før det er på den igjen...

Dersom jeg våkner med smertene her i natt eller de ikke er over innen i morgen tidlig så blir det nok en tur ned til føden igjen....

Ikke noe lyst til at han skal komme allerede, har mange uker igjen for å vokse på :)

Ekkel følelse!

Vi var i kveld på storshopping på OBS. Masse tilbud og vi endte opp med å kjøpe med en haug med mat som kan fryses ned. Har vel i grunn middag for 3 uker framover nå :fnise:

Greit å handle når man først kan, men verken jeg eller L er i toppform.

Fant også noe ullklær til minstemann der. God babyull i str 50 og 60, både body og strømper.

Fornøyd med det :)

Får vel finne senga om ikke altfor lenge.... Vurderer om jeg skal ringe føden å høre med de før jeg legger meg.

Er trøtt, sliten, vondt og uvel.

Ønsker meg en god dag i morgen :hoppendeglad:

Endret av tr.heimspia83
Skrevet

31 + 3 :hjerter_rundt:

Dagene snegler seg av gårde. I en blanding av lykke, smertehelvette og ventetid.

Gårsdagen gikk med på å ikke gjøre noe særlig. Så litt tv og sosialiserte litt med L. Han fikk ryddet litt i forsvars-utstyret sitt og ellers gjorde vi ikke noe fornuftig noen av oss....

Vaffler til lunsj og litt sosialt med naboene til kvelds.

Jeg liker ikke å gå gravid. Enkelt og greit utsagn som på mange måter ikke "er lov" å føle på når man er gravid.

Virker som om det er forventet at vi skal storkose oss, stråle og elske kroppen vår for at vi kan bære fram et barn. Jeg misliker kroppen min til en slik grad som jeg aldri trodde skulle være mulig. Forferdelig tanke, ja. Og jeg hater å måtte inrømme det, men jeg misliker virkelig å gå gravid unsure.png

Ja, belønningen er stor og helt sikkert verdt det til slutt, men når jeg står midt oppe i det så innser jeg at dette trolig blir et alenebarn :closedeyes:

2-3 mnd nå med et bekken som har gitt en helt ny opplevelse av smertehelvette, bekymringer og vondter. Jeg er LEI!

Og enda er det 8 1/2 uke igjen!!!! :kjempesinna:

Jeg synes at jeg har lov til å være litt irritert!

Kjenner ikke igjen min egen kropp og husker nesten ikke hvordan det var å kunne gå/fungere en hel dag. Det å kunne gå i en butikk uten å måtte planlegge hvor lang handlerute jeg får til, uten å ha max 1 ærend pr. dag uten å gå i bakken.

Jeg ønsker å være frisk igjen!

Lei og sliten av å gå rundt å bekymre meg. Ønsker å holde minstemann i armene og ha han på utsiden :)

Han er blitt så sterk i magen at det er vondt når han sparker hardt og treffer gudene vet hvilke punkt i magen. Vondt er det uten tvil.

Tveegget å gå gravid. Glad og lykkelig over at lille E er på vei, men jeg ønsker at de siste ukene kan være over i grunn....

Og så skjemmes jeg litt over å ha disse tankene om at jeg ikke liker det.

Og den skammen kommer enkelt og greit av at alle de andre man kjenner/vet om som er gravide er bare SÅÅÅ lykkelige og livet er SÅÅÅ bra!

Er det virkelig sant eller liker folk bare å gni inn og overdrive sin egen lykke til omverden?

Føler meg som en elendig mor når tankene dukker opp, men jeg klarer ikke å stoppe de huh.png

Jeg liker ikke hva kroppen min gjør for tiden!

Jeg vil være meg selv igjen!

Jeg vil klare å barbere leggene uten å holde pusten hver gang jeg må bøye meg ned og ende opp med å bli så svimmel at jeg må sitte på gulvet i 5 minutter etterpå.

Jeg vil gå tur!

Jeg vil klare å sove en hel natt !

Jeg vil klare å sove uten å være så urolig at L må legge seg et annet sted fordi jeg har det så vondt.

Jeg vil klare å kjøre bil mere enn 30 minutter uten at bekkenet streiker.

Jeg ønsker ikke å være avhengige av at folk rundt meg bærer posene mine for meg dersom jeg har handlet.

Jeg ønsker å ha en midje igjen og ikke se ut som et pølseskinn.

Jeg vil ha kontroll på følelsene mine igjen og ikke sitte å grine som ei lita jente når jeg skriver dette.

Lista er bare utendelig lang i grunn.... :rolleyes:

Blir litt sliten av mine egne tanker, men de er nå der.

Kroppen har slitt meg ut de siste månedene og det er nå det egentlig begynner å demre.....

L ligger å prøver å sove på sofaen før vi skal stå opp om en times tid, jeg har ikke sjans til å få sove noe. Kroppen verker og hormonene er på overload :rolleyes:

Er liksom ingen jeg kan prate med om slikt som negative ting i graviditeten.

Enten syter man bare og ikke setter pris på barnet, eller så skjønner ikke folk hva man mener fordi de selv er kun lykkelige....

Er lei av å lyve og sette på et smil for å dekke over smertene i grunn..... :overrasket:

Håper de ukene her kan gå fort og bli litt mere smertefrie.

Skal på første time til fysio i basseng i morgen. Tja, senere i dag heter det vel i grunn...

Og ny time til hu psykomotoriske på tirsdagen.

Håper for all del at de kan lette litt på smertetoppen, for helga har vært ganske jævlig i grunn...........

Nok syting for en natt nå :)

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Skrevet (endret)

31 + 4 :hjerter_rundt:

Og frustrasjonen lenge leve ;)

Var trøtt, sliten og vondt overalt i dag tidlig. Lite utbrudd tidligre gitt ;)

Det er nå en del av å gå slik som dette, så jeg velger å verken redigere eller slette det innleget :overrasket:

Kjørte gubben en snartur til jobb rundt 7 i dag, så fikk han levert sykemeldingen sin. Slo av en liten prat med noen av de eldre karene på jobben hans når jeg først var der. Han ene klapset meg på magen mens han lo og sa at "nja, nå begynner det å bli større ja!" :fnise:

Trivelige karer det der :)

Han sa det på en annen måte enn de som bare hiver ut noe som "dæh så stor du har blitt", så jeg reagerte 0 på det :) Måtte le litt i ettertid at jeg overhode ikke reagerte på han :) Intet sagt feil fra hans side og da er jeg ikke akkurat hårsår heller.

Har vært på den første timen hos fysio med bassengtrim. 6 andre gravide med stoooore mager, samt ei som hadde en gutt på 2 år og fortsatt slet med bekkenet.

Var faktisk litt godt å se at mange av fruene var i 20årene, stram i kroppen og ikke et eneste strekkmerke på seg! Likevel hadde de samme problemene som meg :)

På en litt merkelig måte var det godt å se :)

Sliten etter en times tid i bassenget, og regner med å finne senga nå når jeg har spist opp lunsjen...

Småen våknet mildt sagt når vi var i bassenget og herja noe villt der inne!

Deilig å ligge å duppe i vannet. Enn hvor heldige de er i magen som kan ha en slik daglig tilværelse? Ligge å flyte rundt uten noen bekymringer og hindringer :)

Tror han har det rimelig fint der inne laugh.png

Ringte helsestasjonen for å snakke med jordmora ang. følelsen av nedpress, men hun var opptatt. Skulle ringe meg tilbake før 11 eller etter 13. Hun hadde vist ringt 10.57 stod det på telefonen. Da var jeg i bassenget....

Får prøve igjen i morgen :)

Endret av tr.heimspia83
Skrevet

Det er akkurat hva KG er for: her kan man syte og klage så mye man vil, og attpåtil få forståelse og støtte av medsøstre i samme situasjon;-)

Skjønner at det ikke er lett. Du har jo virkelig umenneskelige plager. Misunner deg ikke i det hele tatt! Og det som gjerne er kjipt, er jo at det er ingen som vet og kjenner hvordan du har det, de rundt deg har vanskelig for å forstå kanskje...

Egentlig har jeg tenkt samme tanken som deg; hvorfor skal folk bare rosemale situasjonen alltid? Er det ikke lov å si det som det er? Har en kollega som sier det som det er. Hun sier at første jula med en nyfødt var kjipeste jula ever, og at det skal bli godt å kunne begynne på jobb igjen. Har aldri tvilt et sekund på at hun elsker barnet over alt på jord og er en fantastisk mamma likevel...:-)

Skrevet

Tina_O:

Ja absolutt :)

Rosablogger er blitt til rosamammaer iblandt. Da liker jeg heller blogger slik som fetmenfattet ;)

Liker folk som sier ting rett ut enten det er godt eller ikke. Da vet man iallefall hvor man har folk :)

De rundt meg forstår at ting ikke er en dans på roser, men jeg sier ikke så mye om det heller da ;)

Er ikke morro å sutre høylytt og måtte få hjelp til alt.

Sambo er heldigvis ganske kjent med meg og gjennomskuer meg rimelig lett når jeg prøver å si alt er ok mens jeg hinker omkring :tommelsmil:

Rart at så fort jeg har fått utløp for frustrasjonen så får jeg litt dårlig samvittighet over å gå å tenke slike tanker.

Jeg ønsker jo minstemann mere enn noe som helst og gleder meg utrolig mye til vi blir en liten familie.

Vanskelig å vite om gleden vil overskygge det lille helvette det har vært det siste halvåret eller om alt forsvinner i ammetåka?

Dersom det blir flere barn, så vet jeg iallefall bedre hva jeg skal og ikke skal gjøre.

Og jeg SKAL være i bedre form før vi begynner å prøve...

Synes det er litt trist for barn å vokse opp alene, så jeg skal ikke legge bort alle tankene om en til etter hvert....

Men akkurat nå, så tenker jeg nok at nei takk ;)

Så får tiden vise om det endrer seg......

Skrevet

31 + 5 :hjerter_rundt:

Har faktisk fått sove litt i natt igjen :hoppendeglad: Oppe for å tisse de regelmessige 2 rundene, men utenom det så har jeg sovet noen timer i strekk.

Merker så godt minstemann i magen for tiden :) Han er blitt så sterk og når han sparker og vrir seg så blir hele magen litt ugjenkjennelig :smilorange:

Han har i tillegg begynt å få hikke X antall ganger om dagen :fnise:

Får som regel hikke på kvelden før jeg legger meg, men i natt våknet jeg av at han hikket igjen i noen minutter før det ble stille. Når jeg våknet i dag tidlig så hadde han neimen ikke hikke igjen!

Er helt merkelig følelse. Som om man har en puls som regelmessig dunker på en av sidene i magen :gjeiper:

Veldig koselig i grunn. Hadde hikke selv i går en liten periode og det er ganske mindre morro å ha hikke selv enn å kjenne småen i magen hikke ;)

Hikke er djevelens verk! Jeg er overbevist!

Hater å ha hikke.

Det har hendt seg noen ganger at jeg har fått skikkelig hikke på jobb og kundene ler så de nærmest gråter i telefonen :fnise:

Grei ice-breaker da ;) haha!

Skal kjøre gubben til legen en tur i dag tidlig før jeg skal til fysio kl 10.

Ei venninne som skal komme på lunsj i dag, så det blir koselig :)

Finfin start på dagen og ikke altfor mye smerter i grunn. Blir vel øm og sår etter fysio, men det må nok til for å endre et trasig mønster.

Merker at jeg ikke klarer å rette ut svaien i ryggen uten at det går på bekostning av spenninger i baken. Håper hun finner en mellomting til meg i dag og vi får pratet litt omkring dette.

Skjønner at jeg må endre holdningen i ryggen og strekke ut mere på høftebøyerne, men tror kanskje at det må vente til etter fødselen. Kan bli litt mye på en gang ? :closedeyes:

Skrevet

Da går vel denne dagen også til ende :)

Både spennende og merkelig time til fysio i dag.

Hun lurte på hvordan det gikk etter forrige time og hvor stiv jeg var blitt.

Jeg ble ikke veldig stiv i grunn. Eneste jeg har kjent på er at jeg spenner meg mere i baken når jeg skal prøve å "droppe" halebeinet og gå som en "gorilla" :fnise:

Var øm ved berøring framme ved hoftebøyerne etter at hun masserte/trykket en del der, men den ømheten roet seg først ned i går i grunn.

Trodde iallefall at jeg ikke var veldig øm der igjen i dag, men kjente godt når hun jobbet med det igjen i dag.

Jobbet først litt med hoftebøyerne. Etter det la jeg meg over på høyre side. Fikk massasje og "punkt-massasje" på venstre skinke og hofte, samt halve ryggen.

Så over på venstre side og samme behandling der.

Lå i grunn å ventet på at det skulle være vondt og ømt, men i dag så var det ikke like ille som sist.

Jeg tenkte at hun var bare ekstra forsiktig med meg.

Men etterpå forklarte hun at hun kom mye dypere ned i vevet enn sist. Så noe av spenningene har tydeligvis sluppet taket når hun kunne være mere hardhendt og jeg kjente mindre smerte :hoppendeglad:

Lå i ca 1 time hos henne tilsammen. 40 minutter med massasje/behandling, 5 minutter prating og 5 minutter hvor jeg skulle ligge å slappe av etter at hun var ferdig :)

Når jeg spurte når hun ønsket å ha meg tilbake igjen så dro hun litt på det.

Kunne jo ta en til time neste uke, men virket i grunn ikke som om det var noe hun egentlig hadde tenkt på eller ønsket.

Litt usikker om hun tenkte kun å veilede meg noen få ganger og at jeg skal klare all oppfølgingen selv framover...?

Fikk en ny time neste torsdag :)

Får høre med henne da, for jeg ønsker helst å komme iallefall 1 dag i uken til jeg har født, og samtidig ha noen oppfølgingstimer i ettertid av fødselen....

Vel hjemme så fikk jeg pratet litt med L etter at han hadde vært til legen :)

De hadde sendt en oppfølging til nevrologisk avdeling på sykehuset om en oppfølgingstime til øyelegen. Håper det ikke tar fryktelig lang ventetid, likevel om jeg i grunn egentlig forventer det huh.png

Norsk helsevesen er ikke akkurat lynkjapp :gjeiper:

Ei venninne kom til lunsj. Hun reiser tilbake til studier i Danmark på fredagen, så det var godt å få møtes en gang til før hun drar :)

Koselig å prate noen timer i grunn.

Fikk også 2 hjemmestrikkede jakker med matchende lue og sokker :) Bestemødrene hennes hadde strikket 1 sett hver. Nydelige jakker! En i blå og en i grønn!

Er så glad i hjemmestrikket klær :hoppendeglad:

De var i str 9 og 12 mnd år tror jeg så det blir til litt senere :) Kjekt at ikke alt er i knøttesmått!

Fikk også vasket mesteparten av ullklærne til småen. Helt surrealistisk å vaske SÅ SMÅ klær :overrasket:

ENN at en person faktisk er SÅ liten da?

Og i grunn, enn at noe så stort skal komme ut av magen min snart? :overrasket:

Så både kjempestor og bitteliten på en gang :fnise:

Skrevet

Ser at det er mange som har kommet lengre enn meg før de begynner å vaske klærne til de små. Jeg er vel bare ivrig og vil ha det unnagjort :fnise: Tror ikke det blir noe lettere å komme seg ned til vaskemaskin-høyde jo større magen blir, så greit med alt som er gjort :)

Når vi var å handlet på lørdagen så kjøpte vi med en del håndduker også.

3 store, 3 mellomstore og 5 små i knæsj (KNÆSJ!!!) grønn!

Det blir småen sine håndduker ;)

L malte et til strøk på barnerommet i går også :hoppendeglad:

Jeg synes at det ble superfint, men tror kanskje han ønsker et lag til på veggene.

Regner med at det blir en liten handletur i morgen. Da skal vi innom ikea for å kjøpe noen kommoder og slikt :)

Tenkte jo i grunn å bruke en kommode som jeg hadde når jeg var lita. Den er i beiset tre og brun.

Det vil ta oss mere tid for å pusse ned den og male enn budsjettet strammes av å kjøpe en fra ikea.

I tillegg så kjenner vi godt at vi ikke ønsker mere arbeid enn hva vi må i grunn happy.png

Må fortsatt få ferdig gyngestolen og ene hylla som skal opp på veggen.

Jeg må uansett kjøpe meg et nattbord, så da låner vi en henger på Ikea og henter i samme slengen madrassen som vi skal ha i enkeltsenga på det rommet.

Dersom jeg holder L våken om natten så kan iallefall en av oss sove på barnerommet og slipper å sove på sofaen :)

Så ferdig sesong 2 av The Mentalist i dag også :) Var litt opplagt slutten på den, men jeg har heldigvis sesong 3 og se igjen ;)

Gudene vet hvilken serie jeg skal se etter dette..... Finner vel på noe :closedeyes:

Skrevet

31 + 6 :hjerter_rundt:

Sovet urolig i natt. Begynte å bli øm rundt middagstider i går og det eskalerte en del utover kvelden og natten. Ømt når musklene har fått gjennomgå såpass hos fysioen :)

Måtte ty til 2 paracept i natt for å få sove. Da fikk jeg noen timer søvn på øyet ;)

Skal en tur for å ordne nye negler nå, og håper på å få til noen farger og morro negler :)

Liker jo som regel rene og fransk manikyr, men føler for en forandring nå ;)

Både gruer og gleder meg til shopping i dag med L. Skal få handlet en del småting/større ting som blir godt å få unna :)

Skrevet

Juhu!!! Nye negler ;)

337873_10152039562140436_1487960807_o.jpg

Skrevet

Fysj... En liten nedtur i dag ang. barnerommet unsure.png

L skulle ta av maskeringstapen og det viser seg at tapeten under driver å løstner.

Trodde og håpte at den ville klare en runde til med maling, men nope. Den har blitt løs i alle skjøter og i tillegg har noen lister blitt "ødelagte" under all malingen og slikt huh.png

Skikkelig teit!

Så da er valgene om vi skal rive tapeten, spakle alt og grunne, så male 2-3 nye strøk eller kjøpe ferdigplater å sette opp.

Det vil ta ALTFOR lang tid å rive tapet og slikt, så det blir nok ferdigplater.... Og nye lister...

unsure.png

Altså enda 2-3 uker før barnerommet er "klar for innflytting".

Kjempeskuffa, men slikt kan skje. Kan ikke glemme at huset er fra 1978 og har fått sin dose med overhalinger oppigjennom årene :)

Vurderer om jeg skal ha glatte plater eller med spor... Glatte er best for de sjablongene jeg tenkte å henge opp, mens det er mere arbeid med sparkling og maling....

Får se når vi skal ut på en handletur senere :)

L litt oppgitt også. Hadde ingen større planer om at hele rommet måtte renovreres.... Mere arbeid enn vi egentlig ønsker :)

Mangler jo fortsatt noe elektrisk arbeid og slikt i de andre rommene.

Så det blir mer enn nok for han å gjøre framover.... huh.png

Skulle ønske at jeg var like handy som han, så hadde jeg kunne gjort så mye mere også for å avlaste han litt...

Fysj!

Så malingen til moderen var dessverre forjeves. Vi vil aldri vite om det var denne runden maling som drepte tapeten, eller om det ville skjedd ved neste runde uansett..... :overrasket:

Skrevet

Maling er noe dritt! Hehe. Jeg malte soverommet vårt her i sommer, og det er lett å se at det ikke er en proff maler som har utført jobben :fnise: Flaks at dere ikke trenger barnerommet de neste 2-3 ukene, da :-) Selv om det nærmer seg VELDIG!! 32 uker i morgen du da!! :strix:

Hvordan er formen?

Skrevet

Maling er noe dritt! Hehe. Jeg malte soverommet vårt her i sommer, og det er lett å se at det ikke er en proff maler som har utført jobben :fnise: Flaks at dere ikke trenger barnerommet de neste 2-3 ukene, da :-) Selv om det nærmer seg VELDIG!! 32 uker i morgen du da!! :strix:

Hvordan er formen?

Ja herregud. Enn det? 32 uker i morgen!!! :hoppendeglad:

Synes vi nettopp jubla over å være 8 uker gravid jeg.... :overrasket:

Formen er bob bob i grunn.

Fryktelig øm i hele kroppen etter timen hos fysio i går :)

Det går seg vel til innen noen dager med hvile og ro.

Merker godt at jeg prøver å svinge mere i hofta når jeg går samt strekke ut ryggen riktig.

Så jeg har faktisk klart å gå litt i dag uten krykker, men stivnet helt til i bilen når vi skulle handle :overrasket:

Småen spreller og leker der inne, så det er jo supermorro :)

Han bryr seg filla om hvordan mora har det tror jeg, han tar den plassen han trenger og sparker og slår dit han vil :fnise:

Begynner å glede meg masse til å få holde på rakkern! :)

Bedre ute enn inne ;)

Hvordan går det med deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...