Gå til innhold

1. gangsgravid <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Ny seng er gull verdt!! Vi brukte også noen av gavekortene vi fikk til bryllupet + alle pengene + spyttet i litt selv for å få ny dobbelseng, og jeg elsker den! Ryggen min også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg vært her og sniket igjen ;)

Det er godt med ny seng ja, vi hadde først ei smijern seng, og bytta over til Svanemadrass seng,. Himmelrik! Den er også lett å legge sammen, siden vi hadde tenkt å flytte allerede året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 + 6 :hjerter_rundt:

I morgen er det uke 28 og jeg går inn i 3 trimester! :hoppendeglad:

Våknet altfor tidlig i dag for å komme meg avgårde til legekontoret. Glukosebelastings-test mellom uke 26 og 28 :) Bra jeg husket det forrige uke, ellers hadde det nok gått i glemmeboka :fnise:

Inne hos dem litt over 8.

Var hu sykepleieren som bommet slik med blodprøvene sist gang, og hun virket litt smånervøs.

Tror ikke hun egentlig ville stikke meg igjen og var redd for å bomme ;)

Sa at hun måtte bare stikke altså, jeg tåler nålene. Var bare at det ble så mange stikk sist gang...

Traff på 1 forsøk i venstre arma (hvor jeg har størst blodåre å finne)! Flink frøken :) Hun ble ganske lettet selv også :fnise:

Så var det å drikke sukkerlake. Hadde lest litt på nettet om testen på forhånd og var forbredt på forfærdelig smak og en hyperaktiv unge i magen pga sukkersjokket!

Smakte i grunn bare veldig, veldig, veldig søtt. Vi snakker en pakke med sukketter i et glass lunkent vann laugh.png Ikke godt, men det var fullstendig ok å få ned. Skjønner ikke folk som har vært så hysterisk på nettet og sagt at de kastet opp og var kjempekvalm etterpå? De om det :overrasket:

Det eneste som var kjedelig er at jeg måtte sitte helt i ro i 2 timer. Fikk ikke drikke vann, spise (logisk nok) og heller ikke opp å gå. Når man beveger seg så forbrenner man jo sukker og Kcal, og det blir en unøyaktig test.

Leste litt bok, noen blader og kjeda meg dønn i hjel :tog: jeg rett å slett HATER å vente!

Etter 2 timer (som kjentes som sikkert 10 timer) på tidenes vondeste og hardeste stoler på venterommet, ble det nye blodprøver igjen. Sykepleiern traff igjen på 1 forsøk, og hadde brukt en litt tynnere nål denne gangen :) Ble så hun fikk fylt opp kun 1 "beholder" før blodet sluttet å renne. Den var viktigst fordi den skulle til sykehuset.

Stakk et lite stikk i fingeren slik at de kunne ta en kontroll-sjekk hos seg også at ting var ca samme svar som sykehuset.

Fastende hadde jeg blodsukker på 4,5 og etter 2 timer hadde jeg på 7,3.

Tallene sa meg ingenting, men greit å huske de ;)

Googlet når jeg kom hjem nå og fant malen fra helsetilsynet om målingene. Dersom man er under 7.8 så er man innenfor normalen. Må starte på over 6-7 og ende opp på over 7,8 for å få påvist svangerskapsdiabetes!

Atter en gang, til tross for vekta, er jeg frisk som en fisk :smilorange:

Synes ikke minstemann i magen våknet noe særlig av sukkervannet heller jeg huh.png Han virket i grunn helt som seg selv uansett. Litt småsparking, men ikke noe mere enn normalt.

Igjen, kun folk som har skrevet på nettet om dette ;)

Men det er jo som "saft-testen" man kan ta, foruten at saft-testen skal være iskald?

Jeg synes ikke minien reagerer på saft eller sukker likevel jeg :)

Naboen måtte ligge unna Taco når hun var gravid. Når hun spiste tacokjøtt med masse krydder så ble magen helt vill!

Er litt glad for at jeg har en som tydeligvis ikke reagerer på noe....

Eller, hadd vært greit å hatt et "triggerpunkt" til han som jeg kunne påvirket da ;) For de dagene jeg blir usikker eller noe slikt........

Etter legebesøket kjørte jeg en tur opp til foreldrene mine sitt hus og hentet hyttenøkkelen. Vi håper på å få en tur til hytta i helga, såfremt det er meldt ok vær. Kjedelig å fiske i regnvær i grunn... Spesielt når regnklærene mine ikke passer like bra lengre unsure.png

Var også innom noen som skulle selge en BabyBjørn vippestol. Så veldig fin ut, så jeg kjøpte den brukt av dem istedenfor ny :) Penger spart der også! Jippi :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet på vekta i dag tidlig også, og har gått opp 1 kg på 4 uker. Det er i grunn ikke veldig mye, men nå er jeg på 10 kg totalt!

Og ikke minst, jeg har nå lagt på meg det jeg klarte å miste siden i fjor sommer :overrasket:

Må bare fortsette å prøve å overbevise meg selv om at det er ok, og må til. Jeg liker det IKKE!

Føler meg fantastisk tykk og ekkel for tiden!

Magemusklene fungerer dårlig og jeg føler meg ganske hjelpesløs opp og ut av sofa og seng.....

Da er det kjekt med en kar som kan gi en hjelpende hånd ;)

Er mest sofaen på tv-rommet som er kjedelig, fordi den er så dyp. Får liksom ikke til å kave meg ut av den like elegant som andre møbler :rolleyes:

Gubben er hjemme fra jobb i dag også pga ryggen.... Dumme ryggen! Han har så mange småskader i korsryggen etter at han syklet aktivt en del år siden, og de vil nok alltid være der. 3-4 uker leveringstid på nye senga også, så i mellomtiden får han ta det litt mere på ro på jobb, og hvile mere hjemme :)

Han fikk nytt fridykkingsutstyr i posten i går som var bestilt, og er ute å plasker en tur nå :)

Blir mye bedre i ryggen av å være i vann, så det er supert at han er ute 1 - 1 1/2 time hver dag og svømmer.

Ligger som en liten dupp midt ute i bukta nå, bare blåsa hans som vises og en liten rumpe i ny og ne ;) haha!

Får se om han får noe fisk med harpunen, kanskje det blir fisk til middag?

Jeg finner iallefall senga nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for å være frisk som en fisk!!

Jeg har en sånn som reagerer på sjokolade i visse mengder... Kjenner ikke bevegelse da, strengt talt, men merker at magen jobber noe innmari. Blir morsomt å se om det blir spark av det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 28 og 3 trimester! :hoppendeglad:

L (gubben) har vært en del urolig i natt og det har vel egentlig jeg også i grunn. Ligget å holdt hverandre delvis våken :closedeyes: Gleder oss til ny seng med seperate rammemadrasser og felles overmadrass. Da blir det mye mindre bevegelse som forstyrrer den andre :)

Merker at han er mye mere vàr på mine bevegelser nå enn tidligre, og kan til tider være lys våken midt på natta :)

Tror ikke det kun er min kropp som forbreder seg på gråt og lange netter ;) Greit det!

Sovnet igjen etter at han dro på jobb og fikk 2 timer deilig søvn igjen!

Herregud hvor mye rart jeg drømmer for tiden! Helt villt! :balltre:

Lå å spilte litt på tab`en en times tid før jeg stod opp. Nå er nettavisen lest, og frokosten skal inntaes :)

Frokost + tv høres fantastisk ut! :smilorange: NAM!

Tror det blir en tv-dag i dag gitt. Bekkenet er ømt og sikkert derfor jeg har vært urolig i natt...

Ei venninne som skulle komme på besøk i formiddag måtte avbestille, så dermed har jeg fri fram til middagen :)

Regner med at jeg drar til ei venninne i kveld for å hilse på, etter at jeg har gjort klar middag til L og meg :)

Har planer om en skikkelig god middag, så håper han gir beskjed en times tid før han kommer hjem ;)

ENN DET?!?!?!?!? Uke 28 allerede???

Herregud så fort tia går!

Og fødselsforbredende kurs neste uke..... Wææææhh.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 28 uker og 3. trimester!! :strix: Synes som sagt at dine uker går fortere enn mine ;) Må få høre om kurset når du har vært der!! Vi er ikke så sikre på om vi skal på kurs, så greit å høre andres erfaringer :jepp:

Apropos drømming! Godt å høre at det er flere, for herregud så mye rart jeg drømmer nå! Helt merkelig! Tror jeg har drømt at babyen har blitt født hver eneste dag denne uker! :fnise: Den er alltid født for tidlig (i og med at jeg også i drømmene er bare 25 uker på vei), men babyen er bestandig skikkelig stor :fnise: Kan holde hodet selv og greier.. Hehe. Tror jeg begynner å bli klar for å få denne babyen snart :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fødselsforbredende kurs noe jordmor og helsesenteret tilbyr alle gratis :)

Blir litt dumt å ikke ta det, for da vet jeg (vi) iallefall litt mere hva vi går til :)

Jeg har alltid drømt mye og masse rart, men etter at jeg ble gravid så har det virkelig bare tatt av!

Drømmer gjentatte ganger om snåsamannen og en gåtur i bymarka med løver, ulver og bjørn....

Merkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god tradisjon så legger jeg ut et bilde av denne uken også :fnise:

Synes ikke selv at magen har blitt mye større, ser den jo hver dag! Men jeg tittet over de forrige bildene, og joda, den har vokst laugh.png

2802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dagen i dag har gått med på noe så spennende som TV-titting laugh.png

Formen har ikke vært på topp, så jeg har ligget som en slakt på sofaen i hele dag.

Kaldsvetter, føler meg tung i kroppen og generelt bare ufin.

Rakk å lage en god middag til L kom hjem, og tilbake til tvn etter det igjen :fnise:

Har vel sett 4 episoder med Fringe nå, og har igjen bare noen få igjen av sesongen.

Så på IMDM at det skal være 5 sesonger av Fringe, så jeg hååååper vi finner de andre 2 sesongene også! unsure.png

Nå er L ute å fisker en tur og jeg skal hoppe i dusjen!

I morgen skal jeg møte ei som selger brukte barneklær for vinteren, og håper på å finne noen scoop der ;) Etter det blir det trolig tur til hytta ettersom det er meldt overskyet men ok vær.

Tror iallefall det... Formen får bestemme når jeg våkner :)

L tar iallefall ut en fridag i morgen, så da har vi masse tid til å gjøre det vi enn måtte ønske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke sesong 4 er ute på dvd ennå, sesong 5 skal de ta til filminga på nå tror jeg. Så vi må nok smøre oss med tålmodighet begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj...

Men da kommer sesong 4 snart ute på nett og vi kan laste de ned :)

Ja, jeg vet det ikke er helt ok og lovlig, men shitt au ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 + 1 :hjerter_rundt:

Fant i går et rødt og irritert strekkmerke på magen :cry:

Håpte jeg kanskje var en av de som slapp å få det, men det virker ikke slik nei....

Jaja, jeg blir vel som et lite verdenskart på magen etter hvert da :rolleyes:

Merker veldig godt at huden på magen er skikkelig strekt ut. Stramt og litt ubehagelig egentlig... Kjennes ut som om den skal revne på en måte huh.png

Er helt sikkert naturlig, men fryktelig uvant!

Ei god natts søvn nå, frokosten står i ovnen og varmes, og jeg skal på baby-klær shopping :)

Skal møte ei som selger barneklær og utstyr brukt, så håper på å finne noen kupp hos henne !

Planen er å dra til hytta etter lunsj, men vi får se hva som skjer ;)

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hu som solgte barneklærne var skikkelig koselig :)

Ble sittende å prate en halvtimes tid også. Sønnen hennes er nå 13 mnd og ble født 1 mnd for tidlig pga svangerskapsforgiftning. Trivelig liten kar hun hadde. Stod oppreist og hadde begynt å gå noen skritt. Var også EKSPERT i å rive ned ting fra bordene ;) haha!

Hun hadde sikkert en svartsekk med klær i str 50/56/62 som jeg gikk igjennom.

Fikk med sikkert omkring 30 plagg hjem og betalte kun 500 kr for hele sullamitten. 10 kr pr. plagg foruten 2 bamsedresser hun skulle ha 100 kr pr. stk for.

Kjekt å få handlet så billig og greit! Fint brukte klær uten noe særlig slitasje også :)

Det eneste som var litt dumt er at jeg var mest på utkikk etter ull-klær og hun hadde lite av det....

Så jeg får holde øyene åpne framover etter andre ull-klær til salgs unsure.png

Fikk også med meg noen gode tips i forhold til den første spedbarnstiden og slikt :)

Vel hjemme igjen så hadde L kommet hjem fra shopping med sin mor. Han fikk satt opp ramma til platten hennes som skal bygges nå, mens jeg klippet alt gresset. Uansett hvor fort jeg kjører og klipper så tar det 1 1/2 time å få tatt alt når jeg må ta svigermor sin i tillegg :)

Lunsjen er inntatt nå og vi setter snuten til hytta.

Det er meldt 100års-regn fra lørdag til søndag, så det kan bli litt både og ;) haha!

Nabogutten er bare SÅÅÅ søt for tiden :engel:

Vi var invitert på jordbær til svigermor i går, og lille nevøen vår (onkelungen til L) spurte pent om E. skulle komme å spise jordbær også :hjerter_rundt: Han har tydeligvis fått med seg at han skal få et søskenbarn som skal hete "E", og spør om han kommer hele tiden!

Tror ikke han helt skjønner sammenhengen, men han vet at han har et søskenbarn som heter E, og at jeg er har en baby i magen. Han kan komme bort å gi en klem mens han sier med store øyne "jeg har ikke baby i magen som du har!" :hjerter_rundt:

Han er bare såååå søt!

Men sammenhengen mellom søskenbarn og baby tror jeg ikke han kobler dog ;) ikke lett å være 3 år og verden er så stor og spennende! happy.png

Tror nok at de to kommer til å ha mange fine år med leking sammen! 3 år imellom har vel ikke noe mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi dersom minstemann kommer ut med rødt hår og overhode ikke ligner på en E?

Kjenner jeg angrer litt på at navnet har kommet ut (min egen feil), tilfelle vi ikke velger det navnet likevel....

Tror med 90% sikkert at det blir det navnet, men alt avhenger av hvordan minstemann ser ut :)

Tror forresten han har lagt seg på tvers det siste døgnet. Nå sparkes det ute i sidene?!?!?

På klokken 2-2.30 på en måte. Trodde ikke han skulle klare å sparke dit, men tydeligvis.

Kjente forsåvidt også at han sparket til ene puppen i dag :hoho:

Satt litt framoverlent og da blir jo mage og brystene godt klemt sammen, og dump, stort spark i puppen! haha! Trodde jeg skulle dø av latter etterpå! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, treffsikker E :)

Jeg har også foreslått et E-navn til gubben. Men han måtte tenke litt :) Nå har vi god tid ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi, det blir nok sannsynligvis en "E" her også ;) Men vi har en O og en Ø i tilfelle E ikke passer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg ordentlig nysgjerrig på navnet.. ;) men enig i at det kan være litt dumt at navnet er ute, vet jo aldri! Mange som spør om vi hat tenkt på navn, jeg svarer litt avvisende at vi ikke er enige om noe og at vi venter litt med det. Da vil de ha alternativer. Liker ikke helt å si hvilke navn jeg liker før det er bestemt! Blir litt følsom på enkelte ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 + 2 :hjerter_rundt:

Handlet litt mat på vei til hytta i går. Framme rundt 17/18tia.

Laget oss en deilig hjemmelaget pizza som ble spist før vi kjørte ned til brygga. Det er ca 20 minutter å gå ned til brygga og vannet fra hytta, nedover. Og bekkenet mitt var fryktelig vondt i gårkveld. Fikk tatt med oss batteriet til båten opp for å lades ettersom den var tom. Blir vel slik når det er så lenge mellom hver gang noen er på hytta ;)

Kvelden bestod av å spille spill (ELSKER et spill som heter Rummy Cube!) og var i seng til 20/21 faktisk :fnise:

Merkelig nok blir vi trøtte med en gang vi kommer ut her. Må være den friske lufta tror jeg.

I grunn litt rart ettersom vi bor 80 m fra havkanten hjemme, og lengre unna på hytta?!?

Er iallefall bedre luft her, langt borte ifra by og støv :)

Hjemme er vi bare 10 minutter unna midtbyen med bil, og har en av midtnorges mest brukte veier som passerer like ved. Ferjeleie er litt både og å ha som nærmeste nabo unsure.png

Våknet lyyyys våken rundt 4 i dag tidlig! haha!

Stod like gjerne opp og spilte litt kabal en times tid før L kom ruslende opp han også. Spilte noen runder med Rummy Cube før vi la oss igjen :)

Fått sove noen timer nå, og været er supert for fiske!

Vindstille, overskyet og lite bølger på vannet!

Gleder meg til å komme ut i båten og fiske litt :hoppendeglad:

Håper på å få noen store torsk så middagen er sikret ;)

Navn ja, vi var lenge usikre på navn. Hadde jo funnet det perfekte jentenavnet :hjerte:, men slitt med guttenavn. En dag så løstnet det og jeg kom på et navn litt som en spøk med hvor vi bor og slikt. Nevnte det til L og han likte det godt. Etter noen uker med å tygge på navnet så er vi i grunn enige om at det passer med våre navn og vår familie :)

Kan uttales på både norsk, fransk og engelsk, og dermed er det ganske bestemt ja ;) Praktisk at alle i familien kan uttale navnet i.o.m at modern ikke er norsk. Utlendinger altså :Nikke:

Har ingen backup-navn i grunn, men det finner vi fort ut om vi må lete etter eller om E passer godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige og deilige hytta vår :jepp:

Vi fikk fyrt opp båten tvert og puttret avgårde til "vår" lille fiskeplass. Det er en knøttliten bukt like ved et mekanisk verksted. Har aldri sett andre båter fiske der, men det er eneste plassen jeg og L får fisk!

Tror ikke det er noen andre som fisker der ettersom det er en del båter som passerer like ved, til og fra mek. verkstedet.

Jeg fikk dagens første fisk! JIPPI! Vant den konkurransen! :tommelopp:

Ble med den 1 fisken min, fikk en stor og kjempefin tarra-tosk (tare-torsk) som L klarte å miste av kroken på vei opp i båten! Det var den fineste gule og orange torsken jeg noen gang har tatt! Rundt 5-6 kg en plass! Nyyyydelig! Men fysj og æsj så forsvant den :cry:

L fikk opp 6 stk på rappen etterpå, så han vant konkurransen om å ha flest fisk, samt størst fisk. Fiskene teller kun om de er oppe i båten! Fornøyd gubbe med det ;) haha!

Kjørte oss så en tur til Hellandsjøen i fast tradisjon! De har en bitteliten butikk ved havna, og de har alltid rykende ferske kanelboller!

Intet unntak i dag, og de kom rett ut av ovnen når vi kom inn døra! :tommelopp: NAM!

Da var lunsjen sikret! Jippi!!

Prøvde å fiske litt på vei hjemover også, men båten var så treg at det tar så altfor lang tid å kjøre.

Gamlingene har ikke vært mye på hytta det siste året (er heller i Canada), så den er full av skjell og slikt under. Dermed klarer den ikke å kjøre like fort som den pleier eller skal gjøre.

Vi ble frakjørt av en liten putt-putt-båt med 9.9 Hk, og vår har 50 Hk, sier sitt om hvor treg den var ;) haha!

Bekkenet har trøblet litt igjen de siste dagene. I dag var intet unntak.....

Kom meg opp igjen til bilen og inn til hytta.

Vasket hendene og dumpet rett ned i senga!

L kom etter og vi fikk gode 2 1/2 timer søvn på øyet :) Da hadde vi vært ute å fisket i 4 timer i dag... Vanligvis klarer jeg en hel dag i båt, men jeg har ikke helt tålmodigheten gitt :fnise:

Vi fikk jo all fisken vi trengte, og mere til innen den første halvtimen!

L gjorde ren fisken grovt, og jeg filiterte resterende. Ble med bare 3 fisk opp til hytta. Den største fisken hans var syk med parasitter i gjellene, og da tar vi ikke sjansen på å spise den....

Fantastisk fiskevær i dag! Overskyet, vindstille og nesten ingen bølger på sjøen!

L var i ekstase over å prøve fridykking ute i bukta, for det var knallfin sikt og vindstille.

Han er nede å plasker litt nå, mens jeg rydder hytta og surfer nett :fnise:

Ikke minst, hører på musikk!!! Ahh! Elsker musikk!!

Lille magen har gitt små dunk i hele dag over hele magen i grunn, tror han snur seg mye der inne :)

Er generelt i dårlig form om dagene, så lurer på om jeg skal ta en tur til legen eller fødestua på sykehuset å få sjekket det ut. Er ikke dårlig slik at jeg er sengeliggende og brenner opp, men har en ekkel følelse hvor hele kroppen er utslitt og jeg svinger slik i tempratur. Er ikke likt meg å kaldsvette og ha feber.

Har jo vært en del slapp tidligre i svangerskapet, men ikke på denne måten...

Mulig det er en eller annen influensa på gang, håper det :) Vil mye heller ha influensa enn at kroppen min ødelegger for minstemann i magen gitt :)

Heldigvis så gir han lyd/spark fra seg slik at jeg tror i grunn han har det fint der inne.

Dersom svangerskapsforgiftning så kjenner man jo også bevegelse, så jeg vet at jeg må følge litt med :)

Ikke at jeg tror det vil skje, men det er for dumt å tenke at det "går seg til" når det gjelder han, istedenfor når det kun er meg og min egen kropp...

Gleder meg masse til time til fysioterapauten den 6 august. Begynner å bli små-desperat etter hjelp nå... 2 uker med selvpining synes jeg er nok i grunn :pisk: og enda er det 12 uker igjen......

Håper (og forventer) at ting skal bli bedre med 3 dager i basseng pr uke og oppfølging til fysio med øvelser......

Nå skal jeg lage fisk til middag, likevel om jeg ikke liker det noe særlig ;) haha!

Har konkludert med at jeg MÅ lære meg å spise fisk, iallefall dersom jeg skal forvente at minstemann skal gjøre det samme ;)

Så stekt fisk i panne med masse krydder og god tilbehør går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...