waco Skrevet 22. mai 2002 Forfatter #21 Del Skrevet 22. mai 2002 Ragnhild, nå er du helt på trynet igjen. Tråden min handlet om hvilket signal gir det unge jenter at dem lærer å tjene hundretusener på litt sex. Jeg mener at unge piker under seksten har det samme ansvaret som gutter under seksten. Forskjellen er at gutter blir sendt på barnehjem hvis dem oppmuntrer til straffbare handlinger mens jenter alltid er offre. Jeg er veldig uenig i den tankegangen, for jeg Waco har selv møtt jenter som har LØYET PÅ ALDEREN SIN! Vel var det noen år siden, men det er like sant for det. Så jeg vil ha meg frabredt ethvert småfrøkenlureri som kan gi usikkelige rampejenter CASH! Desverre så er det noen mennesker som ikke forstår slike enkle ting. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 22. mai 2002 #22 Del Skrevet 22. mai 2002 Jeg er helt enig med Waco -særlig i de to første innleggene hans (og, nei -jeg tuller IKKE). Det er helt sinnsykt at en jente på 13 år skal få pengeerstatning for å ha hatt frivillig sex med en person over den sexuelle lavalder. Det er på HØY TID at samfunnet slutter å sy puter under armene på folk. Folk MÅ rett og slett lære seg å ta litt ansvar selv også, så også denne jenta. For ikke å snakke om hvilke signaler dette gir til andre barn/ungdom. Hvilke holdninger det vil skape -ønsker vi å "lære" barn og unge at de bare kan ture frem som de vil og fraskrive seg ethvert ansvar for de handlinger de gjør? For noen tiår siden var man voksen da man ble konfirmert. Man ble betraktet som fullverdig voksen av både andre mennesker og samfunnet som helhet. Man måtte stå til ansvar for sine handlinger -og ta ansvar for sitt eget liv. Ja -det er annerledes i dag, men på godt eller vondt? Se på 18-20 åringer i dag i forhold til for noen tiår siden -de er myndige, ja -men hvor voksne er de egentlig? Hva vet de om å ta ansvar? I svært mange tilfeller vil svaret bli: veldig lite. Desverre. Og dette er, etter min mening, hverken til fordel for de selv eller samfunnet forøvrig. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. mai 2002 Forfatter #23 Del Skrevet 22. mai 2002 Helt enig, for bare to generasjoner ble fjortenåringer gutter sendt som dekksgutt på sjøen. For ikke snakke om andelen attenåringer som ble sendt inn i annen verdenskrig. Tretten år gamle jenter vet GODT forskjellen på hva som er rett og galt. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. mai 2002 #24 Del Skrevet 23. mai 2002 Hele saken dreier seg om veldig mye egentlig, mange aspektre som kan trekkes inn i vurderingen her. Uansett hvordan man vrir og vender på det; jeg synes det blir feil at den 21 år gamle mannen skal fraskrives ansvar. Ok, han har fått sin dom, men han har sluppet å betale erstatning til jenten; fordi hun har tatt frivillig del i den seksuelle omgangen. Deler av ansvaret som voksen person er han faktisk blitt fraskrevet! Om rette løsningen er, siden denne saken består av flere deler, å gi en "belønning" til jenten, er jeg enig i at blir feilaktig. Men likevel - den voksne mannen har sluppet unna å betale en masse penger. Frivillighet eller ei; han er VOKSEN og ANSVARLIG. Jenten blir fortalt av en samlet rett at hun må lære å ta ansvar for sine handlinger; derfor tilkjennes hun ikke erstatning. Mannen på 21 voksne år slipper dermed unna! Greit, det finnes skjerpende omstendigheter rundt dette med brudd på loven om den seksuelle lavalder. Retten mener mannen er straffet tilstrekkelig. For hvert eneste år som undergår 16-års grensen, skjerpes reaksjonen. Reaksjonen burde i dette tilfellet likevel vært enda strengere, mener flere. Ellers er det lite vi her på KG kjenner til bakgrunn og sak i det hele, utover det vi får servert i media. Prinsipper er en ting, men at hver sak blir individuell - det er ihvertfall sikkert. Jeg tror det er mange som gjerne vil "tjene sin sak" på en rettsak som denne; media, advokater, de innblandede og synsere rundt.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. mai 2002 #25 Del Skrevet 23. mai 2002 Mange vil nok tjene sin sak på slike saker som dette, ja -men "kvinnesaken" tjener definitvt ikke på å skrike opp om pengeerstatning i dette tilfellet!! Og hvem sier at mannen ikke må stå til ansvar for det han har vært med på? Han har fått en dom, har han ikke? En annen ting: Det virker jo som om enkelte mener at et menneske ikke stilles til ansvar dersom det ikke er penger inne i bildet! Det blir etter min mening HELT feil. Ønsker vi virkelig at penger skal styre oss så til de grader at vi tenker at bare vi får en pengeerstatning, eller blir dømt til å gi en, så er alt greit? Dette dreier seg da vitterlig ikke om penger! Waco sier: Før ble 14-åringer deksgutt. Ja, det ble de. Jeg jobber sammen med en 55 åring som for litt siden fortalte meg om noe av det han opplevde da han reiste til sjøs som 16-åring. Tenk å sende en 16-åring til sjøs i dag, det er jo så man bare LER ved tanken. (Sorry youngsters -ikke vondt ment, men dette er et faktum, og det er ikke nødvendigvis deres feil heller) Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. mai 2002 #26 Del Skrevet 23. mai 2002 Nelle Du har et poeng; gjerne ikke rette hesten dette her for likestillingsombudet å satse på. Mannen har fått sin dom og godt er det. Hva han og andre innblandede ellers må leve med, er kanskje straff nok i seg selv. Du er enig i at en bot på 100.000 kr svir, eller hva? Kanskje en "lettvint" måte å utmåle straff for noen, kanskje ikke riktig i alle tilfeller, den ønskede straff og preventive virkning uteblir gjerne i mange tilfeller. Men verden er en pengemaskin for mange. At 100.000 skal tilfalle jenten her, er jeg enig i at blir feil. Hvilke signaler det gir overfor mannen, som slipper unna betalingen, synes jeg likevel det er verdt å tenke litt over. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. mai 2002 #27 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg undrer meg bare over at det ikke er flere reaksjoner på dette fra dere som har barn. En 13-åring er jo et barn. Til og med et ganske ungt barn, selv om vedkommende kan ha kommet i puberteten. At enkelte av dere til og med er enige med Wacko om at 13-åringen selv skal ta en del av skylden syns jeg er hårreisende. En 20-åring vet bedre. En 13-årig jente kan sikkert ha frivillig sex i bytte mot en walkman. Er det dermed lov? En 13-årig jente er i gang med å utforske sin seksualitet. Er det lov for voksne menn/gutter å dra fordel av dette? En 13-årig jente har millioner av hormoner som spruter i blodet. Kan hvem som helst utnytte dette? Jeg mener nei. De skal ikke trenge å tenke på dette. Når det er sagt har mannen fått sin dom, han skal fengsles. Jeg mener økonomisk oppreisning for jenta ikke er nødvendig. Men nå er jo dommen anket, så får vi se hva resultatet blir. Uansett kan jeg ikke se at dette er en sak for Yssen, det må være en sak for barnevernet heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. mai 2002 #28 Del Skrevet 23. mai 2002 Enig med Sissan her. Barneombudet kritiserte i går dommen, da han mener at denne ansvarliggjør jenta på lik linje med en voksen. Jenta var 13 år, gutten 20 (eller 21?). Alle 20 åringer vet at sex med en 13 åring er ulovlig. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #29 Del Skrevet 23. mai 2002 Dere trenger ikke dra lenger enn her til KG, hvor vi har 15-åringer som klager på at typen "ikke er god i senga". Jeg tror at en 13-14 årig jente vet hva hun gjør. Visst er det forskjell på dem, noen har knapt lagt fra seg Barbie-dukken, men de vet hva de gjør. Klart at en 20-åring vet at han ikke skal ha sex med en 13-åring, og straff ham, men ikke belønn jenta for det! Selvsagt kan hun ha hatt en traumatisk opplevelse, eller ikke. Uansett, er du 13, er du gammel nok til å ta ansvar selv også. Jeg var ikke et spesielt fremmelig barn seksuelt, men jeg visste da hva som foregikk, og hadde tafset på gutta - og latt meg tafse på da jeg var 14. Full hadde jeg vært også. Siri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. mai 2002 #30 Del Skrevet 23. mai 2002 Hva om jenta hadde vært 9 år i stede for 13, hadde saken vært en annen da?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #31 Del Skrevet 23. mai 2002 Ja, i mine øyne i hvert fall! En niåring er et barn, det kan i og for seg en 13-åring være også, men ikke nødvendigvis. 4 år er en stor forskjell, Ragnhild. For meg ser det ut som om det foregår en seriøs undervurdering av tenåringer. Kanskje fordi man synes så inderlig at de fortjener å være barn litt til...? Man blir fort nok voksen. Og misforstå meg rett, jeg synes IKKE det er riktig at 13-åringer har sex. Men det hjelper ikke, de har det likevel, og de vet hva de gjør. Siri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. mai 2002 #32 Del Skrevet 23. mai 2002 Så da ER spørsmålet om hvor grensa mellom barn og voksen går (sexuell lavalder), ikke om det er straffbart å ha sex med en som er under den? Eller skal vi ha en juridisk grense (16) og en annen i hodet vårt som er den egentlige grensa?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. mai 2002 #33 Del Skrevet 23. mai 2002 Ragnhild. Betimelig spørsmål. Norsk lov sier 16 år som seksuell lavalder. Jo yngre barnet blir, jo mer skjerpende blir omstendighetene. Dette er vanlig norsk rettspraksis. Det burde få folk som anser 13-åringer som voksne og modne nok til å frivillig gå til sengs med en 21-åring til å tenke. Tenke litt over hva loven sier, og hva som er individuelt. Samt tenke over hva det innebærer å blir voksen. Seksuelt - over 16 år. Ellers for loven - over 18 år. Mannen var 21 år og har selv barn. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. mai 2002 #34 Del Skrevet 23. mai 2002 Gjerningen fra guttens side var helt klart feil med stor F! Men det er vel heller ingen i tvil om? Men overbryteren har jo fått sin dom han!?Han har fått fengselsstraff!! To år? var det ikke? ok, han kommer ikke til å sitte inne hele to år, noe han vel godt hadde fortjent, men som Sissan nevnte tidligere; Mannen har fått fengselsstraff! Han kommer godt mulig til å miste sin samboer og daglig omgang med sine to(?) barn også etter sonet straff, han har kanskje allerede mistet sin jobb pga dette, og kommer til å ha en dom for overgrep på en mindreårig i sitt rulleblad, noe som kan stoppe ham eller gi ham problemer i livet videre. Jeg personlig ville ihvertfall syntes DEN straffen var en værre straff en å måtte punge ut med 100.000,-! Og opptil flere av mine tidligere venninder var "seksuelt aktive" allerede fra 13-14årsalderen, og visste meget godt hva samleie var og hvordan man kom dit! De VALGTE faktisk selv å gjøre dette! Det var faktisk ganske uforståelig for endel 13-15åringer hvordan jeg kunne overleve uten å ha hatt sex!!! "Det hadde da alle..." Og tror dere de hadde tatt hensyn til at gutta var over og de selv under den seksuelle lavalder? Neppe! Hadde det vært en de var "forelsket" i, så hadde ikke det spilt noen rolle. Kanskje bare i kuuul forstand, fordi de da hadde hatt sex med en som var sååå stor. Det er vel ingen tvil om at gutten har utført en ulovlig handling, og han har fått og tatt sin dom/straff for det han har gjort! Men å gi jenta 100.000,- som "erstatning"? DET er jeg nok ganske så imot jeg! Jeg ser helt klart hva Waco sier der, det kan fort (det ser jeg fra mitt "gamle" miljø i aktuell alder) endre seg til "en helt grei måte" å skaffe seg masse penger på! Sex har de jo lell, om han er kjekk og over lavalderen skader jo ikke! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #35 Del Skrevet 23. mai 2002 Det er vel et sentralt begrep i rettspraksis som er blitt tatt i bruk her; nemlig SKJØNN. Det er jo helt klart at mannen burde straffes for å ha et seksuellt forhold til et barn - noe han også ble. Likevel er det ganske klart at jenta var relativt bevisst og frivillig var med på handlingen. Slik jeg ser det utviste dommeren skjønn ved å forutse en måte rettssystemet kan utnyttes. Det finnes umoralske mennesker som kan tenkes å utnytte systemet - også blant 13 år gamle jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. mai 2002 #36 Del Skrevet 23. mai 2002 Det er stor forskjell på det at 13-14 åringer "tafser" på hverandre, og det at en 20-åring har samleie med en 13-åring. STOR forskjell. Jeg kjenner også noen som var seksuelt aktive som 13-14-åringer. Jeg kan ikke se hvordan dette forsvarer overgrep. Voksne menn må motstå "Lolitaenes" forsøk på tilnærminger. Det er en del av ansvaret som voksen!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2002 Forfatter #37 Del Skrevet 23. mai 2002 Sissan, mannen har fått sin fengselsstraff. Men det blir feil å gi hundretusenen til alle småjenter som lurer til seg sex. Det finnes jenter under seksten som er modne, smarte, trikse og sleipe nok til å utnytte dette smuttehullet. Derfor er domavsigelsen, helt korrekt! Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. mai 2002 #38 Del Skrevet 23. mai 2002 I henhold til straffeloven er det forskjell på å ha sex med en som er under 14 og en som er under 16 år. Strafferammen for å ha sex med en under 14 år er større. I begge bestemmelsene kan man fritas for straff dersom det er sex mellom to som er jevnbyrdige i utvikling og alder. Derfor kan en gutt på 15 år ha sex med en jente på 13 uten å straffes. En 21 åring kan være jevnbyrdig i utvikling, men ikke i alder. Waco; du var vel tilstede under behandlingen i retten siden du kategorisk kan slå fast at dommen er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. mai 2002 Forfatter #39 Del Skrevet 23. mai 2002 Guri, hva mener du er feil med avsigelsen da? Eller er du av den oppfattning at ungjenter skal stimuleres til prositusjon ganske tidlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. mai 2002 #40 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg har ikke lest dommen og ikke vært tilstede i rettssalen og kan derfor ikke si kategorisk at dommen er korrekt. Skulle gjerne ha lest dommen for å se hva dommeren har lagt vekt på i sin vurdering, og også en fremstilling av fakta i saken. Synes selvfølgelig ikke at unge jenter skal oppfordres til prostitusjon. Den problemstillingen er etter min mening ikke særlig relevant for vurderingen av om denne 13-åringen hadde rett til oppreisning. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå