Gå til innhold

Kva er gale med meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg er 19 år, og det føles som heile livet mitt står på vent for no å rakne...

Eg har vore MYKJE og LENGE sjuk, og legen finn ikkje ut av det. Som den pliktoppfyllande jenta med eit alvorleg tilfelle av flink pike-syndromet, har eg alltid vore perfeksjonist og jobba knallhardt. Til slutt vart det litt mykje. For 1 1/2 år sidan gjekk eg på veggen, vart sjuk, klarte ikkje bevege meg då eg våkna. Dette kom seg, men i sommer begynte helsa å skrante igjen på andre vis.

I løpet av sommaren i fjor hadde eg halsbetennelse, virus, halsbetennelse, meir virus og det føltes som om eg hadde ein penicillinkur i månaden. I haust fortsatte gildet med kikhoste der eg blant anna hosta til eg knakk nokre ribbein. Flaksen min fortsatte, og sidan begynnelsen av desember har eg hatt ein kroppstemperatur på mellom 37,8 og 38,3 nesten kvar einaste kveld. Eg har også vore forkjøla innimellom. Den siste forkjølelsen var voldsom, og då var feberen vekke ei veke. Immunforsvaret fann vel noko anna å putle med då?

Legen har testa alt han kom på av stoffskifte, jernlager, andre lager og nivå, revmatiske sjukdommar og leverprøver osv.. Leverprøven var litt høg då vi testa den, men dei to siste gongane vi har testa den, har det vist at den er på veg ned igjen. Dette kan tyde på eit virus, f.eks. kyssesjuka, men den hadde eg antistoffar mot allereie i 2009.

Symptomene mine er:

• Låg feber
  • Fryser stort sett alltid, men enkelte hetebyger
  • Dårlegare hukommelse. Har alltid hatt ein lynskarp hukommelse, men no skjer det oftare og oftare at eg ikkje kjem på ord når eg snakkar. Har eigentleg klisterhjerne for sangtekstar, men no slit eg med å lære meg ein enkel. Kjærasten min må alltid passe på at eg har hugsa telefon, lommebok og nøklar. Viss ikkje går eg frå ein av delene - minst.
  • Leddsmerter
  • Konstant trøtt og sliten. Kunne sovna over alt. Uansett kor mykje eg sover, så føler eg meg ikkje meir opplagt. Veit at ein kan bli trøtt av å sove for mykje, men merkar ingen forskjell om eg går for mykje eller lite søvn
  • Hodepine. Har aldri slitt med hodepine tidlegare. No får eg det ofte
  • Svekka immunforsvar

Arbeidsgivaren min sa rett ut at ho ikkje har lov til å sparke meg for å vere sjuk (eg har hatt sjukemelding kvar gong eg har vore borte), så ho vil eg skal si opp.

Legen min har henvist meg til ekspert på indremedisin og revmatiske sjukdommar, og eg skal dit om ei veke. Men eg har vore sjuk så lenge no, og all legehjelpen eg har fått har så langt tatt altfor lang tid og uten å finne svar. Har dere på KG nokre forslag til kva det kan vere? Eg treng sårt hjelp! Eg er så lei av å vere sjuk. Føler meg så makteslaus.

Takk på forhånd! <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Symptomene på fibromyalgi kan være mange.

Har du vanligvis vært et overskuddsmenneske, for så å oppleve at du klarer mindre og har vondt flere steder i kroppen? Da kan det hende du har fibromyalgi uten å vite det.

Noen av de vanligste symptomene:

- Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende

- Stivhet: ofte verst om morgenen

- Barometri: forverring ved værskifte

- Indre frost

- Hodepine

- Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter

- Synsforstyrrelser

- Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm

- Forverring ved uvant fysisk aktivitet

- Forverring ved fysisk og psykisk stress

- Tretthet, utmattelse og overfølsomhet

- Søvnproblemer, oppstykket søvn

- Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen

- Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord

- Øresus, munntørrhet

- Svimmelhet, kvalme

- Hyppig vannlating

http://www.fibromyalgi.no/Funksjonshemmingen/Symptomer

• Liker 1
Skrevet

Hvilke stoffskifteprøver har legen tatt? TSH er ikke tilstrekkelig!

• Liker 2
Skrevet

Svimmelhet ja! Det var dette med den sviktande hukommelsen min. Eg har hatt fleire ekle episodar der eg svimlar, er ustø, ikkje klarar å stå oppreist, og alt går rundt. Desse har ikkje kommen av at eg reiser meg for fort.

Anser meg sjølv som deprimert no, og grin nesten kvar dag. Kan ha det kjempekjekt saman med kjærasten min, og knekk saman med ein gong eg kjem i bilen. Eg er så trøtt og lei av dette.

Og når det kjem til kva prøvar legen min har tatt, så har eg mista litt oversikten. :sukk: Eg føler eg er blitt like fast inventar på legekontoret som stolane på venterommet.

Eg setter så utruleg stor pris på svar, spørsmål og idéar! :klemmer:

Skrevet

Få legen til å ta nye blodprøver: utvidet stoffskiftetest - se stoffskiftetråden, b12, d-vitamin...

Skrevet

Skal be om utvida stoffskiftetest. B12 og vitaminane har vi testa fleire gonger, men ein gong til for sikkerhetsskyld skader ikkje! :jepp:

Skrevet

Vil bare slenge inn en ting,selv om jeg ikke har noen råd ang helsen din.

Ikke si opp jobben. Det skal du ikke trenge du er syk. Sjefen bør heller ikke be deg om det.

• Liker 5
Skrevet

To ting som umiddelbart slår meg her er at du har hatt kyssesyken, og/eller at du har kyssesyken. Mange tror man er immun dersom man har hatt det en gang, men det er fullt mulig (om enn sjelden) å bli smittet på nytt. Det kan selvsagt være noe helt annet som feiler deg, men symptomene minner såpass mye om mine egne at jeg i alle fall vil gjøre deg obs på det.

Jeg hadde selv mononukleose i 2006, og da var immunforsvaret så på bunn at jeg fikk alt samtidig. Kyssesyken, streptokokker, bihulebetennelse og øyekatarr. Den første uken var jeg så syk at jeg ikke engang kom meg til legehuset (som ligger ett minutts gange unna). Når jeg endelig fikk karret meg dit, mente legen at jeg neppe kunne ha kyssesyken, for jeg så alt for frisk ut til det - selv om jeg aldri hadde følt meg verre i hele mitt liv :skratte: Jeg måtte mase meg til å få tatt prøven, og der var det fullt utslag, gitt.

Jeg hadde ganske høy feber den første uken, men etter det verste var over, hadde jeg lav feber nesten hver dag. Jeg hadde leddsmerter, frøs mye, dårlig hukommelse, slet mye med svimmelhet, hovne lymfekjertler - spesielt rett under ørene... Og jeg var, som deg, konstant trøtt og sliten. Jeg sov 22 timer om dagen i starten. Fikk heldigvis streng beskjed av legen om at jeg måtte ta det helt med ro. Sove så mye jeg hadde behov for, ikke drikke alkohol, ikke løfte på ting, og ikke på noen som helst måte presse meg selv. Man kan ikke trene seg frisk fra kyssesyken, her er det kun ro og hvile som gjelder. Anstrengelse vil faktisk bare bidra til å gjøre deg sykere/at sykdomsperioden varer lengre, med mindre man har skikkelig flaks.

Dette var som sagt i 2006, men jeg følte meg ikke noe særlig bedre nesten 2 år senere (søvnbehovet var vel gått ned til rundt 16 timer per dag). Vi tok testen på nytt, og jeg var ifølge legen fortsatt syk. Den dag i dag henger det fortsatt i, men søvnbehovet er bare et par timer over normalen, og jeg har til og med energi til å gjøre ting - om enn ikke så mye som jeg engang hadde. Det går i alle fall rette veien nå.

Kyssesyke er ingen spøk når man blir rammet i voksen alder. Noen er heldige, men man blir som regel langt hardere angrepet enn barn, og man er som oftest syk mye lengre. Jeg anbefaler deg å ta dette opp med legen din. Mas deg til tester om du må. Du bør også sjekkes for dette: http://nhi.no/blod/lymfekreft/hodgkins-lymfom-1068.html , så det kan utelukkes, om ikke annet :)

• Liker 1
Skrevet

Eg har lurt litt på ME også. Kva er forskjellen på Fibromyalgi og ME?

Skrevet

Ikke si opp jobben. Det skal du ikke trenge du er syk. Sjefen bør heller ikke be deg om det.

Eg veit... :tristbla: Sjefen veit ho ikkje har lov til å gi meg sparken, men ho var frekk nok til å be meg si opp. Eg storkosa meg i den jobben. Gleda meg til å gå på jobb! Gjekk også på jobb sjølv når helsa var på trynet fordi eg fekk så dårleg samvittighet for å vere sjuk. Det er ein liten butikk i ein stooor kjede, og eg veit det blir kjipt å jobbe der framover når eg veit dei ikkje vil ha meg der. Har ikkje superlyst til å gjøre det så enkelt for dei heller. Hjelpe dei å bryte loven..? Eg fekk spørsmålet på torsdag, og no ventar sjefen på svar... :sukk: Eg er ikkje sikker på kva eg skal gjere. Om eg sier opp jobben blir det trange kår framover iallefall. Eg er jo sjuk og slapp. Veit ikkje kor eg skal finne kreftene til å ta opp kampen med dei heller.. Og viss eg fortsetter der, så mister eg alle vaktene mine bortsett fra ei vakt anna kvar veke... What to do?

To ting som umiddelbart slår meg her er at du har hatt kyssesyken, og/eller at du har kyssesyken. Mange tror man er immun dersom man har hatt det en gang, men det er fullt mulig (om enn sjelden) å bli smittet på nytt. Det kan selvsagt være noe helt annet som feiler deg, men symptomene minner såpass mye om mine egne at jeg i alle fall vil gjøre deg obs på det.

(...)

Kyssesyke er ingen spøk når man blir rammet i voksen alder. Noen er heldige, men man blir som regel langt hardere angrepet enn barn, og man er som oftest syk mye lengre. Jeg anbefaler deg å ta dette opp med legen din. Mas deg til tester om du må. Du bør også sjekkes for dette: http://nhi.no/blod/lymfekreft/hodgkins-lymfom-1068.html , så det kan utelukkes, om ikke annet :)

Tusen takk for svar! Sjølv om eg ikkje unner nokon andre å ha det slik, så er det ein trøst i at nokon forstår og at eg ikkje er aleine.

Eg skal absolutt ta det opp med legen! Eg er jo ikkje så flink til å ta det 100% med ro, sjølv når legen ber meg om det. Eg prøver, men blir så rastlaus. Pleide å bli det i alle fall. No orkar eg stort sett ikkje så mykje sprell lenger. Tynte vel kroppen litt for lenge.

No er eg veldig glad for at kjæresten min maste på meg om at eg måtte spørre KG om råd! :jepp: Alt dette er til større hjelp enn dere aner!

Skrevet

Kan skrive under på det med kyssesyken...jeg var heldigvis ikke så hardt rammet da jeg faktisk var syk, men immunforsvaret var elendig i årevis etterpå...

Skrevet

Kan skrive under på det med kyssesyken...jeg var heldigvis ikke så hardt rammet da jeg faktisk var syk, men immunforsvaret var elendig i årevis etterpå...

Huff! Ja. Det er, av mangel på bedre ord, jævlig kjipt. Men du er bedre no? :jepp:

Skrevet

Huff! Ja. Det er, av mangel på bedre ord, jævlig kjipt. Men du er bedre no? :jepp:

Jepp, har ikke vært syk på et halvt år sikkert :D Håper det går den veien med deg også!

Skrevet

Tror det kan være lurt å få sjekket på ny om det kan være noen av de sykdommene som har blitt nevnt over her...og insistere på grundige prøver! Søstera mi hadde kyssesyken for noen år siden (antagelig smittet av meg), men ikke før et par år etter at symptomene begynte fikk hun beskjed fra legen om at det var dette hun hadde hatt. De hadde visstnok bare tatt en eller annen overfladisk prøve og ikke den mest omfattende av de som finnes...

Ellers, IKKE gi etter for sjefen din og si opp jobben!! Dersom du kun er ekstravakt antar jeg hun med loven i hånd kan kutte vaktene dine så godt det lar seg gjøre, men om du har en fast stillingsprosent tror jeg ikke hun har lov til å sette deg ned til en lavere en FORDI du er syk...

Skrevet

Kyssesyken + så dårlig etterpå... da lurer jeg på ME?

Skrevet

For all del, ikke si opp jobben! Du får et rent helvete med NAV ol om du ender opp med å gjøre det.

• Liker 2
Skrevet

Ikke si opp jobben din TS!

Om du lurer, snakk med nav allerede no og fortell hva sjefen din nevnte, og spør om råd. Har desverre ingen råd til deg, men tenkte kansje at du har hatt virus på balansenerven om du har vært veldig svimmel? Har du mugg i huset der du bor?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har dessverre ingen sykdomsråd til deg, men kan jo nevne at jeg har en venninne som fikk ME etter en runde med kyssesyken (pluss litt enkle psykiske problemer) i sene tenårene.. Hun ble rett og slett utslitt/utmattet og var veldig syk, men er frisk nå på andre året, etter en runde med LP - (the lightning process)..

Men vær så snill, IKKE si opp jobben din. Din sjef har ingenting med å spørre om slikt. Hvis du har overskudd til det, eller har noen som kan hjelpe deg, ville jeg ringt arbeidstilsynet og hørt arbeidsgiveren faktisk har lov til å stille deg et slikt spørsmål! Du har all rett til å få de samme rettighetene som alle andre som er syke i dette landet - hvis du sier opp selv vil du få karantene på dagpenger, og et kjempeproblem med eventuelle andre tilrettelegginger fra NAV som du kan søke om etter langvarig sykefravær. Ta kontakt med NAV for å høre også.

Arbeidstilsynet

Endret av gullhjerte
  • Liker 1
Skrevet

Ikke si opp jobben din, det tror jeg er utrolig viktig at du ikke gjør. Helsen din blir ikke bedre hvis du slutter å jobbe, og når sjefen din ber deg om å slutte må du ikke gjøre det, uansett.

Hvis legen din ikke finner ut hva du feiler kan det kanskje være lurt å gå til privatlege, kanskje de finner ut hva det kan være? God bedring i alle fall!

Skrevet

Jeg syns det høres ut som ME. Det utløses jo ofte av å fortsette å "stå på" etter en infeksjon. Men det er mange andre utløsende faktorer også. Jeg har en venninne som har hatt ME i 20 år, og i hennes familie er det arvelig.

Tenkte først på utbrenthet, men det har du jo hatt, og det burde ikke utløse alle de fysiske symptomene du ramser opp. På Ullevål sykehus har de et ME-senter. Kanskje du kan søke deg til undersøkelse der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...