Gå til innhold

Er eg alkoholikar?

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Heilt ærlig så har alle desse bastante svara frå dykk kome ganske bardus på meg. :tristbla:

Heilt ærleg så tenkte eg vel berre at "ja ja, nokon et 2 sjokoladar for å roe seg, mens eg tar meg nokre drinkar. No harm done".

beklagar skrivefeil men er no inne i Koskenkova nr 2.

Det eg har gjort no er å helle ut all spriten (minus den eg brukte til å lage meg den 3. drinken). Og har satt kvitvinen ut av kjøleskapet. For ikkje ein gong eg drikk vel varm kvitvin (håpar eg ).

Så tenkte eg at dersom eg klarar å ikkje drikke i morgon så kan eg sleppe å ringe til AA (eller den andre telefonen). Men viss eg drikk så MÅ eg ringe.

Høyres dette greit ut?

Eller er det ein misbrukar som snakkar her ? Ha ha ! Beklager, men det er slik at eg alltid har vore den sterke/reflekterte for andre. Så no veit eg ærleg tala ikkje heilt kva eg skal føle.

Når det er sagt så er eg SVÆRT takknemlig for at de gidd å svare! :yvonne:

(Sjølv om det ikkje altså er svaret eg helst ville ha... ) :sjenert:

Vet ikke om du gjør riktig, men mulig. Høres igrunn logisk ut å teste ut om du klarer deg uten eller om du får et voldsomt sug og liksom føler at du må ha. Hvis du føler sug syns jeg du bør ringe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

Kosemose,mod

Skrevet

Kjære deg, det er oppriktig talt en misbruker som snakker.

Du skal ikke "slippe" å ringe noe sted. Du skal ringe fordi du indser at du ikke klarer dette på egen hånd, og fordi du ønsker å kvitte deg med en adferd som du selv indser er destruktiv, og ikke fører noe godt med seg. Både rustelefonen og AA vil lade deg være anonym, så det er ikke skummelt. Du burde ta den telefonen med glede, fordi den kanskje vil hjelpe deg til å indse alvoret i dette. Igjen vil jeg si at det ikke er mengdene du konsumerer som bekymrer meg - men det at du helt åbenbart drikker med et eksplisitt mål om å blive beruset, og for å få ro og søvn. Når du i tillegg føler uro over ikke å ha alkohol i huset, da er det gått alt for langt.

Dersom du kan helde ud sprit, kan du gjøre det samme med hvidvin. At du tror du skal ligge unda fordi den er varm, er bare en latterlig undskyldning for at du vil ha en retrettmulighed. Sandsynligvis tar du på et tidspunkt et glass temperert vin, og setter kartongen ind i kjøleskabet igjen. Du lar alkoholistdelen av deg tro at du tar rasjonelle beslutninger. Det viser bare hvor alvorlig dette er.

Det vikrigste du kan erkjende nå, er at dette er gått for langt til at du kan klare det helt alene. Du SKAL ta kontakt med noen som kan hjelpe til med å skrelde vekk rettferdiggjørelsen og selvbedraget ditt. Og det må skje før det er for sent. Jeg ved veldig godt hva jeg snakker om, når jeg forteller deg at når det først raser udfor, går det VELDIG fort nedover. Du har chansen til å undgå det.

Jeg vil at du skal love meg at du ringer til AA eller blåkors inden det er gått 24 timer. Og kvitt deg med all alkoholen du har. Jeg tror det var lurt at du opprettet denne tråden.

• Liker 5
Skrevet

Uansett om trådstarter har et alkoholproblem eller ikke er det ikke hennes "feil" iallefall. Det har gjerne en genetisk, sosial eller miljømessig årsak, og det behøver ikke nødvendigvis være nødvendig med livslangt avholdenhet fra alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, det er oppriktig talt en misbruker som snakker.

Du skal ikke "slippe" å ringe noe sted. Du skal ringe fordi du indser at du ikke klarer dette på egen hånd, og fordi du ønsker å kvitte deg med en adferd som du selv indser er destruktiv, og ikke fører noe godt med seg. Både rustelefonen og AA vil lade deg være anonym, så det er ikke skummelt. Du burde ta den telefonen med glede, fordi den kanskje vil hjelpe deg til å indse alvoret i dette. Igjen vil jeg si at det ikke er mengdene du konsumerer som bekymrer meg - men det at du helt åbenbart drikker med et eksplisitt mål om å blive beruset, og for å få ro og søvn. Når du i tillegg føler uro over ikke å ha alkohol i huset, da er det gått alt for langt.

Dersom du kan helde ud sprit, kan du gjøre det samme med hvidvin. At du tror du skal ligge unda fordi den er varm, er bare en latterlig undskyldning for at du vil ha en retrettmulighed. Sandsynligvis tar du på et tidspunkt et glass temperert vin, og setter kartongen ind i kjøleskabet igjen. Du lar alkoholistdelen av deg tro at du tar rasjonelle beslutninger. Det viser bare hvor alvorlig dette er.

Det vikrigste du kan erkjende nå, er at dette er gått for langt til at du kan klare det helt alene. Du SKAL ta kontakt med noen som kan hjelpe til med å skrelde vekk rettferdiggjørelsen og selvbedraget ditt. Og det må skje før det er for sent. Jeg ved veldig godt hva jeg snakker om, når jeg forteller deg at når det først raser udfor, går det VELDIG fort nedover. Du har chansen til å undgå det.

Jeg vil at du skal love meg at du ringer til AA eller blåkors inden det er gått 24 timer. Og kvitt deg med all alkoholen du har. Jeg tror det var lurt at du opprettet denne tråden.

Takk for at du er så rett fram. Eg trur jo framleis at eg klarar å ikkje drikke den varmen kvitvinen, då!

No har eg akkurat prøvd å ringe til AA (mens hjarta banka så hardt at eg trudde eg skulle besvime :)). Men kom berre til "alle våre ekspedienter er opptatte. Vennligst vent".

Men eg vart så nervøs at eg måtte berre slenge på! Skal prøve litt seinare att!

• Liker 4
Skrevet

Takk for at du er så rett fram. Eg trur jo framleis at eg klarar å ikkje drikke den varmen kvitvinen, då!

No har eg akkurat prøvd å ringe til AA (mens hjarta banka så hardt at eg trudde eg skulle besvime :)). Men kom berre til "alle våre ekspedienter er opptatte. Vennligst vent".

Heia deg! Så fint at du ordner opp i dette nå! :klemmer:

Skrevet

Ja du MÅ ringe opp igjen. Du må ikke la være. For i morgen kommer det bare en ny unnskyldning. Får du beskjed om at alle er opptatt så holder du linjen og venter.

Skrevet

Heia deg! Så fint at du ordner opp i dette nå! :klemmer:

Takk for det. Men huff, må først tørre å ringe igjen! :sjenert:

Se hva som skjer! :popcorn:

Skrevet

Dra til legen din og snakk med han/hun om dette. Legen kan veilede deg videre, og samtidig gi deg noe mot søvnproblemene dine.

Jeg vil tro at det er lettere å leve et liv i edruelighet når du ikke sliter med søvnproblemer i tilegg.

Skrevet

:klemmer: Klem til deg trådstarter. Synes du er modig, som tør å ta tak i problemet ditt. Og håper du innser at det er viktig at du gjør noe nå, i dag.

Ut ifra det du skriver mener jeg, som flere her, at det er viktig at du tar tak og søker hjelp med en gang. Adferden din viser at du er avhengig, og selv om du ikke passer inn i bildet man har av en "typisk alkoholiker" er du på god vei (abstinenser, urolighet når du ikke har alkohol i hus). Som det nevnes over her så har du allerede tråkket over noen grenser, og det vil mest sannsynlig bli "nødvendig" for deg å bryte flere grenser etterhvert - for eksempel at du ikke kommer deg på jobb dagen etter at du drakk litt for mye.. Men oddsene er på din side hvis du tar tak i dette NÅ.

Masse lykke til, du må ringe AA flere ganger, til du får svar. Dette vil du bare vokse på!

Skrevet

Det tør du :) Ta ansvar for deg selv!

Skrevet

Å faen...

Takk for svært raske og kontante svar. Sjølv om det ikkje var heilt svaret eg var ute etter... :sjenert:

No har eg lese gjennom det eg sjølv og de har skrive, og for å seie det som det er så er det litt tårer her no.

Men kva skal eg gjere då? Kor skal eg gå? Kven skal eg snakke med?

Eg kan ikkje snakke med fastlegen min (har prøvd, men vart avfeid med at eg berre måtte "slutte å drikke".

Er det nokon eg kan snakke med anonymt? Eller ringe ein psykolog?

Dette med å berre "slutte å drikke" fungerte nemlig ikkje, som de sikkert skjønar.

:tristbla:

Ta kontakt med AA, og prøv fastlegen igjen. Vær bestemt på at du har prøvd å bare slutte, men at du må drikke for å få sove, og at du vil ha hjelp for å slippe dette. Han SKAL ta deg på alvor. Hvis ikke, bør du vurdere å bytte fastlege.

Det er ikke det faktum at du drikker hver dag som bekymrer meg, men det du beskriver rundt rastløshet hvis du ikke har tilgang på alkohol.

Jeg bøyer meg dobbelt i støvet for at du innser og tar tak. Det er et tegn på styrke, og det står respekt av det du gjør - og det skal du huske på i tiden fremover.

Det er absolutt ikke skummelt å ringe AA! Dette klarer du :)

Ønsker deg alt godt :klemmer:

Skrevet

Hei!

Har hatt litt av det samme problemet som deg, nokre glass vin hver dag. Tilslutt klarte eg å stoppe med dette. De første dagene var eg litt urolig men det går seg til.

Liker du te? Eg begynte å lage te istede for å lage det til et kveldsritual. Har gitt meg selv "lov" til å drikke 2-3 gl rødvin fredag og lørdag. Dette har fungert fint for meg:) Pass på å kjenn etter kor mye generell bedre form du blir i om dagene, jeg følte jeg klarte å tenke klårere.

Søk gjerne hjelp itilegg!

Lykke til:)

Skrevet

Ring igjen!

Jeg er glad for at du forsøkte - men du må også gjennomføre det.

Helt ærlig - hva i all verden skal du med den hvidvinen? Det er et risikomoment å ha den i hus. Jeg synes du skulde give den til noen, eller helde den ud. Jeg ser at det er flere som snakker om at man kan komme ud av en slik situasjon som din uden livsvarig avhold. Det kan godt være - men det er en tanke som kan støtte opp under destruktive tankemønstre der du er nå. Den vurderingen må komme senere, når du har fått oversikt over problemet ditt (for det er et problem), og begyndt å etablere mestringsstrategier.

Som flere har nevnt - det kan være et poeng å ta dette opp med legen din igjen. Da skal du si rett ud, at du har forsøkt å ikke drikke, men at du ikke har fått det til. Det kan være lurt å gjøre ham oppmerksom på omfanget av ditt problem. Vis ham gjerne denne tråden.

Men aller først synes jeg du skulde ta kontakt med AA. Og det skal ikke vente. Du har faktisk gandske dårlig tid.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ring Blåkors i stedet. Du kan ikke la deg stoppe av "alle våre linjer er opptatt".

Jeg heier på deg - du har innsett at en endring må til. Det krever både mot og styrke å endre på dette, og det ser ut som du har det. Fortsett - du har startet på en god vei.

Skrevet

Du er på dypt vann, men bra at du veit om detta.

Sjølv slutta eg å drikke for ca 1år sidan, det starta å bli litt mye fyll.

Men det var ikkje noe problem å slutte, tenker ikkje noe meir over det nå.

Men når eg først starta å drikke kunne eg ikkje slutta, men å ikkje starte er null stress.

Har ikkje bestemt meg for om eg skal bli avholds på livstid, men tørr ikkje drikke enda.

Rart.

Skrevet

Kjære TS:

Jeg minder om at du har en telefon du må ta!

Skrevet

Kjære alle!

Eg vil takke alle dykk som pusha meg til å ringe AA. Eg klarte å ringe i går kveld og er svært glad for det no!

Spesielt var det Giacamo_P sine linjer som satte kniven på strupen:

Eg trur også at det var lurt at eg oppretta denne tråden. Eg veit ikkje kva som vil skje med meg framover, men har uansett med meg dette. At eg turde å be om hjelp og råd når eg eg trengte det. Eg trudde det var berre dei svake som ber om hjelp. Men måtte jammen meg verkeleg kvinna meg opp for å ta den telefonen!

Igjen: tusen takk for at de orka å svare! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Kjære alle!

Eg vil takke alle dykk som pusha meg til å ringe AA. Eg klarte å ringe i går kveld og er svært glad for det no!

Spesielt var det Giacamo_P sine linjer som satte kniven på strupen:

Eg trur også at det var lurt at eg oppretta denne tråden. Eg veit ikkje kva som vil skje med meg framover, men har uansett med meg dette. At eg turde å be om hjelp og råd når eg eg trengte det. Eg trudde det var berre dei svake som ber om hjelp. Men måtte jammen meg verkeleg kvinna meg opp for å ta den telefonen!

Igjen: tusen takk for at de orka å svare! :klemmer:

Har du fått til noen slags avtale med de eller noe da?

Gjest badeand1
Skrevet

Så bra du fikk kontakt med dem!

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...