Gå til innhold

Mobbekrise!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nordmenn har en overdreven tro på at STATEN skal løse alle problemer, også de mellom-menneskelige.

Gutter må lære seg å bli menn. Slå tilbake, vær voldelig hvis det er nødvendig, skaff allierte, stå opp for deg selv.

Og selvfølgelig skal fedre kaste seg inn i kampen for sine egne unger med dødsforakt, alvorlig talt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mitt barn ble utsatt for vold hadde jeg gått rett til politiet uten å nøle.

Skrevet

Ring til foreldrene til de guttene som banket sønnen din, og gjør det nå!

Hold sønnen din hjemme imorgen og fortell lærer og rektor grunnen.

Det virker ikke som om skolen ser alvoret i situasjonen, så vær streng og møt opp på skolen. Vær fortvilet og si at du vil ha møte NÅ!

Jeg hadde vært så forbanna hadde jeg vært deg, og det hadde blitt måenlyst. Jeg hadde ikke gått før noen gjorde noe, og innkalte til møte med de guttene og foreldrene deres.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det virker som om skolen i dette tilfellet ikke har reagert sterkt nok, men dessverre er det begrenset hva skolen har makt til å gjøre. Hva foreslår du at skolen bør gjøre?

jeg er litt usikker, jeg studerer for å bli barne og ungdomsarbeider, og driver å lærer om mobbing og tiltaksplaner nå, men på skolen SKAL de være oplærte til å takle slike situasjoner og lag tiltaksplaner for å stoppe det.

men jeg ville nok først har pratet med offeret alene og så med mobberen alene, og fått dem til å fortelle alt, fra deres ståsted. da tror jeg det er viktig at de får god tid på seg og at den voksne påpeker at ingen er ute etter en syndebukk- men en felles og varig løsning. en mobber mobber ofte av ulike åraker- mange har vanskelige hjemmesituasjoner og mobber for å oppnå respekt og høy status- for å heve seg selv. jeg ville foreslått at den voksne prøver å finne ut av hvordan mobberen egentlig har det med seg selv og på hjemmefronten, samt om mobberen vet hvorfor han tror han mobber. ( og hjulpet han med det etter behov)

så ville jeg ha foreslått at den voksne prater med mobber og offer sammen, og prøvd å få dem- i fellesskap- og finne en løsning sammen. om begge parter finner ut en løsning sammen ( offer og mobber altså), så er sansynligheten for at det blir en varig løsning større, enn om voksne skal finne løsninger for dem. den voksne må veilede,korrigere og forslå etter behov da.

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet

hadde møtt opp på skolen, forlangt å få holde et foredrag om mobbing, og dratt med mobberne foran ved kateteret og stilt dem et par spørsmål.... de bør lære at sånt får konsekvenser...

• Liker 3
Skrevet

Lillebroren min ble utsatt for mobbing i en kort periode på ungdomsskolen. Det hele løste seg når han knakk hånden på hovedplageånden.

• Liker 3
Skrevet

Ble selv mobbet fra 3-4 klasse til 10ne, på ei bygd jeg bor i. Vi gjorde ALT ALT ALT, innkalte rektor, foreldre(som ikke møtte opp fordi "vår jente gjør da ikke slik.. :sjenert: " Selvom hu flytta pga nytt fosterhjem, så fortsatte mobbingen dag inn og dag ut. :sjenert:

Men, har noen av dere tenkt over at visst mobberen flytter skole, så kan vedkommende fortsette og mobbe der? Hadde ei i paralellklassen på ungdomskolen så hadde bytta skole 4-5 ganger pga HU mobbet andre elever! Møkkaunge :kjefte:

Jeg hadde om mobbing i sosialkunnskap, en heldagsprøve. Og jeg tok opp det at det er ikke alltid at lærerne og foreldre dessverre kan gjøre noen ting. Elever er preget av hverandre, å jeg tok opp et eksempel der andre elever i klassen kan få stoppet på mobbing. De elevene som er populære, som står med den positive makten i en klasse, kan fint bruke sitt utbytte av det å gi beskjed til mobberne. Enkle ting som å be dem slutte o.l Da finner mobbern ut at det ikke er så kult å mobbe likevel. Sier ikke at dette er sånn, eller vil hjelpe men forslag finnes jo.. :sjenert:

Skrevet

hadde møtt opp på skolen, forlangt å få holde et foredrag om mobbing, og dratt med mobberne foran ved kateteret og stilt dem et par spørsmål.... de bør lære at sånt får konsekvenser...

Den kunne jeg ha gått for.

Har satt meg litt inn i barnets rettigheter, og det står overalt at skolen skal se til at barnet har et godt læringsmiljø. Men for det første virker de hanslingslammet, og for det andre virker det som om de ikke tror at hans opplevelse er reel. I tillegg opplever vi at de legger årsakene til mobbingen i hans personlighetstrekk, og dette føler jeg er såå urettferdig! Han må jo få hjelp i stedet for kritikk!!

Har begynnt å få til en viss dialog med skolen, men klarer ikke helt å tro at det skal hjelpe. Det innkalles til foreldremøte snart.

TS

Skrevet

jeg er litt usikker, jeg studerer for å bli barne og ungdomsarbeider, og driver å lærer om mobbing og tiltaksplaner nå, men på skolen SKAL de være oplærte til å takle slike situasjoner og lag tiltaksplaner for å stoppe det.

men jeg ville nok først har pratet med offeret alene og så med mobberen alene, og fått dem til å fortelle alt, fra deres ståsted. da tror jeg det er viktig at de får god tid på seg og at den voksne påpeker at ingen er ute etter en syndebukk- men en felles og varig løsning. en mobber mobber ofte av ulike åraker- mange har vanskelige hjemmesituasjoner og mobber for å oppnå respekt og høy status- for å heve seg selv. jeg ville foreslått at den voksne prøver å finne ut av hvordan mobberen egentlig har det med seg selv og på hjemmefronten, samt om mobberen vet hvorfor han tror han mobber. ( og hjulpet han med det etter behov)

så ville jeg ha foreslått at den voksne prater med mobber og offer sammen, og prøvd å få dem- i fellesskap- og finne en løsning sammen. om begge parter finner ut en løsning sammen ( offer og mobber altså), så er sansynligheten for at det blir en varig løsning større, enn om voksne skal finne løsninger for dem. den voksne må veilede,korrigere og forslå etter behov da.

TAKK :jepp:

TS

Gjest NozMonster
Skrevet

Den kunne jeg ha gått for.

Har satt meg litt inn i barnets rettigheter, og det står overalt at skolen skal se til at barnet har et godt læringsmiljø. Men for det første virker de hanslingslammet, og for det andre virker det som om de ikke tror at hans opplevelse er reel. I tillegg opplever vi at de legger årsakene til mobbingen i hans personlighetstrekk, og dette føler jeg er såå urettferdig! Han må jo få hjelp i stedet for kritikk!!

Har begynnt å få til en viss dialog med skolen, men klarer ikke helt å tro at det skal hjelpe. Det innkalles til foreldremøte snart.

TS

det første jeg uthevet var sterkt skrevet og godt tenkt av deg :)

det andre jeg skrev er veldig godt å høre!- jeg håper virkelig det løser seg for deg og ungen din!

TAKK :jepp:

TS

bare hyggelig!

fikk du noen ideer av det jeg skrev?

Gjest lærer og mor
Skrevet

Hei

Alle barn har rett til en skolehverdag som er trygg. De har rett til å bli akseptert og til et godt sosialt miljø. Dette uansett hvordan de er som person og hva de strever med.

Men- det er viktig å lytte dersom skolen sier fra at kanskje ditt barn har ting som hun/han strever med også. Noe som dere kan jobbe med eller ev. søke om hjelp til, slik at ting kan bli bedre for han/henne.

Jeg sier ikke at det er en unnskyldning til å mobbe. Skolen kan heller ikke bortforklare mangelen på tiltak med at ditt barn har uønsket adferd eller problem m. sosial kompetanse. Alle barn, uansett, har krav på en trygg skolehverdag.

Men - noen barn trenger hjelp til å trene på den sosiale kompetansen. Pass på at søker hjelp og lytter til skolen, dersom de mener at det er ting deres barn også har som utfordring/strever med.

Har jobbet lenge i skolen, og det er klart, dersom et barn roper ukvemsord eller "ypper til konflikt", stadig blander seg i andres konflikter, tåler veldig lite o.l så er jo barnet i risikosonen for at noen tar igjen, eller til og med kan begynne å plage han/henne. Det er ikke greit og et barn som gjør slikt trenger jo hjelp. Men en kan ikke bare jobbe med de som plager, en må også hjelpe mobbeofferet med å lære de sosiale kodene m.m. Det er også mobbeoffer som selv blir mobbere ovenfor andre barn. Likevel- ingen, absolutt ingen, skal rikikere vold i skoletiden.

Til deg som skrev for en del innlegg siden at du skal bli lærer. Flott at du vil gjøre alt du kan for å arbeide mot mobbing! Likevel- dersom du faktisk slår til foresatte og elever, tror ikke du blir i din jobb lenge. Tror heller ikke du løser noen problemer...

Skrevet

Nei fysj og fy. Har slete en del med skolen gjennom hele oppveksten, noe som første til at jeg droppa ut fordi jeg rett og slett ikke klarte mer. Skolene må virkelig ta seg sammen...

Skrevet

Jeg skal ikke gå inn i detaljer her... mange har sagt mye bra.

Jeg vil anbefale pressen. Skoler har en tendens til å skjerpe seg hvis det er bilde av dem i avisa. Skriv til alle store aviser og alle små i nærområdet og be dem skrive om din situasjon.

• Liker 2
Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg skal ikke gå inn i detaljer her... mange har sagt mye bra.

Jeg vil anbefale pressen. Skoler har en tendens til å skjerpe seg hvis det er bilde av dem i avisa. Skriv til alle store aviser og alle små i nærområdet og be dem skrive om din situasjon.

hadde jeg vært mobbeoffer og min mor hadde gjort det, så hadde jeg daue av flauhet :flau:

jeg hadde virkelig følt meg uthengt, og det tror jeg nesten at jeg kan si på vegne av skolebarn flest...

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det går bare aldri fremover, føler at det bare blir værre. Har anmeldt volden, men det som skal skje på papiret og i virkeligheten er to forskjellige ting. Mobbingen tar bare nye former.

Skolen fremstår som handlingslammet....

AnonymBruker
Skrevet

Det går bare aldri fremover, føler at det bare blir værre. Har anmeldt volden, men det som skal skje på papiret og i virkeligheten er to forskjellige ting. Mobbingen tar bare nye former.

Skolen fremstår som handlingslammet....

Hva med å kontakte foreldrene til mobberene? Dra hjem til dem og snakk med dem om det forferdelige de gjør mot sønnen din.

Jeg personlig ville betalt noen for å true mobberene.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å kontakte foreldrene til mobberene? Dra hjem til dem og snakk med dem om det forferdelige de gjør mot sønnen din.

Jeg personlig ville betalt noen for å true mobberene.

hvor får man tak i de som gjør slikt mot betaling?

Ikke TS men mor til en annen som blir mobbet hvor skolen er handlingslammet. Foreldre til mobberen tror ikke på at ungdommen deres mobber.

Skrevet

Hold barnet ditt hjemme til skolen gidder og gjøre noe. Forklar ganske enkelt hva dere forventer at skolen gjør for å få en slutt på dette. Når skolen ikke gidder og gjøre noe, så må man sitte hardt mot hardt, også om det innebærer og holde barnet hjemme fra skolen. Enklere blir det ikke.

Skrevet

Hvis ikke skolen viser skikkelig handlingskraft ville jeg holdt barnet hjemme og informert skole og systemet oppover om at inntil de kan tilby det lovpålagte, trygge opplæringsmiljøet som barnet har krav på så holder jeg det hjemme. Deretter ville jeg kontaktet advokat.

Voksne som mobbes på arbeidsplassen kan bytte jobb / sykemeldt seg / gå til sak. Hvorfor barn skal måtte tåle mer enn voksne er for meg helt ubegripelig.

AnonymBruker
Skrevet

hvor får man tak i de som gjør slikt mot betaling?

Ikke TS men mor til en annen som blir mobbet hvor skolen er handlingslammet. Foreldre til mobberen tror ikke på at ungdommen deres mobber.

Vet du ikke om noen tøffinger? Jeg hadde forhørt meg rundt, evt tatt kontakt med nærmeste motorsykkelklubb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...