AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #21 Skrevet 14. februar 2012 Hvis han har blitt mobbet over flere år forstår jeg virkelig ikke hvorfor dere ikke har latt han bytte skole for lenge siden!! Det er bare tull at mobbeoffer ikke skal bytte skole, det er ikke alltid det er bedre å jobbe med problemene på den skolen man går på, i alle fall når det har vart lenge og dere ikke har grepet fatt i det før. Anmeld mobberne og la gutten få gå på skole et annet sted. Fikk en jente i klassen på barneskolen som byttet til vår skole pga mobbing, og hun fikk et helt nytt liv. Hadde noen å være med i friminuttene, fikk venner utenom skolen, ble innvitert med på fritidsaktiviteter o.l. Foreldrene nevnte senere at det beste de hadde gjort var å krangle henne inn på en annen skolen, selv om hun fikk lengre vei. Mange gjør nok den feilen å tro at bare mobbingen slutter blir barnet innkludert og får det bra, og det stemmer ikke. 4
*Sinnataggen* Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 Vårt barn har opplevd mobbing i flere år og nå har det toppet seg med vold. Vi har bedt om tiltak, men skolen gjør ingenting, og svarer knapt på våre henvendelser. De har laget vedtak, men disse følges ikke opp Har kontaktet fylkesmannen, men de er avventende. Hvem kontakter man for å få fortgang??? Rådmannen? Rektor? (har ikke hjulpet hitil) Barneombudet? Han trenger hjelp i morgen tidlig!!!!! Dra på besøk til foreldre i kveld. Fortell situasjonen, vis at du ikke gir deg før dette med mobbing og vold er over. Si du setter advokat på dette. Eller flytt og håp ungen din finner noen likesinnede der.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Er heller mobberne som bør bytte skole. 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #24 Skrevet 14. februar 2012 Om denne skolen tar like lett på mobbing som skolen min gjorde så er det som å snakke til veggen. Det enkleste er som oftest å snakke med mobberne selv, eventuelt foreldrene deres. De er vanligvis uvitende om hva barna deres gjør på skolen og fritiden når de ikke er hjemme. Jeg ble selv mobbet fra 2.klasse, noe jeg fortsatt blir av og til. Jeg er nå 25 år. Både jeg og foreldrene mine prøvde alt! Snakket med lærere, rektorer og politiet, men det ble aldri gjort noe. De hadde ikke sett det selv, derfor hadde det heller ikke skjedd. Jeg utviklet sosial angst og måtte begynne med undervisning utenfor klassen. Men jeg hadde fortsatt vanlige friminutt, så mobbingen ble ikke bedre. Det endte med at jeg tiltet og slo ned mobberne en etter en! Nok var nok! Problemet var at jeg ble innkalt til rektor der jeg ble den stygge ulven. Mobberne var uskyldige. Jeg sliter fortsatt med angst og deperasjoner, bare pga all mobbingen. Så jeg håper inderlig at du får satt på plass mobberne så de innser hva de gjør. Kjenner jeg blir irritert, fatter ikke grunnen til at noen skal drive å mobbe sånn! Det "morsomme" er at nå har de fleste mobberne sagt unnskyld til meg på en eller annen måte nå i ettertid og skjønner fortsatt ikke hvorfor de mobbet meg.. 1
Gjest Max Skrevet 14. februar 2012 #25 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er enig i at man må alliere seg med skolen og hjelpeapparatet, men man bør også gå mer håndfast til verks. Jeg vil foreslå at du melder gutten inn på kampsport (karate, boksing eller kick-boksing), og samtidig lar du ham begynne å trene vekter. I tillegg burde dere forsøke å skaffe ham allierte, dvs. andre gutter på skolen som kan hjelpe ham. En sterk gutt som kan bokse, og som i tillegg har kamerater rundt seg, vil alltid få være i fred. Ingen liker å få knekt nese. Hvis jeg var faren til gutten, ville jeg forøvrig reist hjem til mobberne og truet dem med kraftig juling. Selv om det ikke er politisk korrekt. Men når det gjelder ens egne barn, må man få lov til å gå litt over streken for å markere at nå er det alvor ! 2
Gjest NozMonster Skrevet 14. februar 2012 #26 Skrevet 14. februar 2012 fy søren så dålig av skolen! i følge opplæringsloven skal SKAL skolen sørge for å gjøre noe med mobbingen! Elever har RETT på et sunt og trygt læringsmiljø- står det i opplæringsloven! du har all grunn til å virkelig stå på dine krav ts, ta og sørg for at rektoren på skolen tar tak i saken med det samme! 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #27 Skrevet 14. februar 2012 TS: DU MÅ ANMELDE DETTE TIL POLITIET. Når det har gått så lang som til vold, så bør du virkelig få ræva i gir og være den mammaen barnet ditt trenger. ANMELD slik at skolen og foreldre til mobberne ikke har noe annet valg enn å ta konsekvensene. 2
Redbull Skrevet 14. februar 2012 #28 Skrevet 14. februar 2012 Jeg ville gjerne hatt deg på døra mi om det var mitt barn som mobbet ditt. Jeg hadde satt meg ned meg deg og snakket ordentidlig med deg, sammen hadde vi funnet en løsning på det. Hadde også tatt med barnet mitt til politiet for å fortalt hva som skjedde, og hadde håpt de hadde gitt barnet mitt en real støkk!! 5
Gjest grapefrukt Skrevet 14. februar 2012 #29 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Jeg er enig i at man må alliere seg med skolen og hjelpeapparatet, men man bør også gå mer håndfast til verks. Jeg vil foreslå at du melder gutten inn på kampsport (karate, boksing eller kick-boksing), og samtidig lar du ham begynne å trene vekter. I tillegg burde dere forsøke å skaffe ham allierte, dvs. andre gutter på skolen som kan hjelpe ham. En sterk gutt som kan bokse, og som i tillegg har kamerater rundt seg, vil alltid få være i fred. Ingen liker å få knekt nese. Hvis jeg var faren til gutten, ville jeg forøvrig reist hjem til mobberne og truet dem med kraftig juling. Selv om det ikke er politisk korrekt. Men når det gjelder ens egne barn, må man få lov til å gå litt over streken for å markere at nå er det alvor ! Regner med at du ikke har barn selv, men det at man er foreldre gir ikke rett til å true med vold. Hvis da foreldrene til mobberne anmelder far for dette så vil saken få et helt annet fokus enn det som trengs for å få ordnet opp i situasjonen. Ts, du bør anmelde dette til politiet, samt kontakte mobbernes foreldre for å gjøre dem klar over situasjonen. Kontakt rektor, men om dette har vært gjort før uten bedring så bør du gå høyere opp i systemet slik at det faktisk skjer noe. Jeg er helt imot at din sønn bytter skole, for det første fordi det er mobberne som må kjenne konsekvensen av sine handlinger, og for det andre fordi det overhode ikke er gitt at din sønn vil få det bedre på en ny skole - spesielt ikke fordi han da bare vil "rømme" fra mobberen sine. Det er ikke din sønn som skal måtte tilpasse seg i denne situasjonen, det er mobberne som skal ta konsekvensene av dette. (I tillegg til at hvis dere bare bytter skole, så kan mobbernehelt fint bare forflytte seg til et nytt offer.) Endret 14. februar 2012 av grapefrukt 1
Harmonics Skrevet 14. februar 2012 #30 Skrevet 14. februar 2012 Regner med at du ikke har barn selv, men det at man er foreldre gir ikke rett til å true med vold. Hvis da foreldrene til mobberne anmelder far for dette så vil saken få et helt annet fokus enn det som trengs for å få ordnet opp i situasjonen. La oss si at det resulterer i bot på 6000 for trusler. Så betaler man 6000 EKSTRA, og klapser til gutten sånn bare for å markere at dette med mobbing er overhodet ikke greit og man driter i hva det koster å få stoppet det. Støtter forøvrig dette med kampsport-trening og vekter. Ta også å slåss litt med gutten selv, slik at han blir vandt til å gå folk i møte i voldelige situasjoner. 1
Gjest grapefrukt Skrevet 14. februar 2012 #31 Skrevet 14. februar 2012 La oss si at det resulterer i bot på 6000 for trusler. Så betaler man 6000 EKSTRA, og klapser til gutten sånn bare for å markere at dette med mobbing er overhodet ikke greit og man driter i hva det koster å få stoppet det. Støtter forøvrig dette med kampsport-trening og vekter. Ta også å slåss litt med gutten selv, slik at han blir vandt til å gå folk i møte i voldelige situasjoner. Poenget mitt var ikke hva slags straff far får, men at fokuset her bør ligge på hva som skal endres for å få slutt på mobbingen. Hvis far eventuelt skulle true mobberne som er barn, med bank, så vil faktisk fokuset til både mobbernes foreldre, politiet og skolen bli på fars trusler, og ikke mobbingen. Det er både dumt, tafatt og idiotisk, og vil ikke gjøre situasjonen bedre. I tillegg til å definitvt ødelegge samarbeidet mellom mobberoffers- og mobbernes foreldre. 1
Harmonics Skrevet 14. februar 2012 #32 Skrevet 14. februar 2012 I tillegg til å definitvt ødelegge samarbeidet mellom mobberoffers- og mobbernes foreldre. Jepp, prøve med konstruktivitet først, vold etterpå. Vold er bra. Virker ofte motiverende og konfliktløsende. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #33 Skrevet 14. februar 2012 fy søren så dålig av skolen!i følge opplæringsloven skal SKAL skolen sørge for å gjøre noe med mobbingen! Elever har RETT på et sunt og trygt læringsmiljø- står det i opplæringsloven!du har all grunn til å virkelig stå på dine krav ts, ta og sørg for at rektoren på skolen tar tak i saken med det samme! Jeg er enig i at det virker som om skolen i dette tilfellet ikke har reagert sterkt nok, men dessverre er det begrenset hva skolen har makt til å gjøre. Hva foreslår du at skolen bør gjøre?
Papilio Skrevet 14. februar 2012 #34 Skrevet 14. februar 2012 Da jeg opplevde mobbing på skolen engasjerte min far seg sterkt. I det jeg innrømmet for foreldrene mine hva som foregikk så tok han straks kontakt med skoleledelsen. Jeg har i etterkant hørt at han hadde problemer med å få de til å ta afære, men det løste seg ved at han stod på sitt og krevde at noe skulle bli gjort. Det hele resulterte i at han selv dukket opp i klasserommet mitt og snakket med oss om mobbing. Han nevnte ikke navn og hengte ikke ut noen, men har oppførte seg meget saklig og autoritær og gjorde det fullstendig klart at mobbing absolutt ikke over hode var akseptert. Jeg var da i en alder hvor jeg kunne ha ansett det som verdens undergang at min far dukket opp i klasserommet og gjorde dette, men jeg husker at det eneste jeg følte var at det var utrolig deilig at han tok tak og virkelig ordnet opp. Etter det ordnet seg for meg =) 2
Gjest lærer Skrevet 14. februar 2012 #35 Skrevet 14. februar 2012 Hei Dersom deres barn blir mobbet så har dere krav på at det blir laget en tiltaksplan som skal følges opp. Deres barn har også dett til en sosial læreplan. Dersom ikke planen blir fulgt opp,send en klage til rektor. Dokumenter alt. Dere kan sende en klage til skolesjefen i kommunen. Blir dere ikke hørt så kan dere klage til fylkesmannen. Men- dere kan også melde rektor til politiet. Mobbing er en av de sakene der rektor står direkte ansvarlig og kan anmeldes dersom hun/han ikke kan vise til tiltak som settes i gang. Synd dersom dere må gå til slike drastiske tiltak. Prøv i første omgang å gå i dialog med skolen. Dere skal ikke akseptere at deres barn blir utsatt for fysisk vold uten at noen griper inn. Dersom det er samme personer som står bak bør dere kreve at disse barna har stadig tilsyn på seg i pauser og blir fulgt til/fra skole av foresatte eller noen fra skolen. Deres barn skal ikke behøve å møte på disse personene. Dere bør også kreve at skolen kontakter hjemmene til disse barna og at det lages en tiltaksplan for disse, men tydelige konsekvenser dersom mobbingen fortsetter. Dersom deres barn er med på å utløse noen av konfliktene v. foreksempel selv å være fysisk eller verbal, så har hun/han likevel rett til en trygg skolehverdag og at tiltak settes i gang. Saksgangen kan kanskje bli noe ulik. Kanskje deres barn i så fall bør få han en voksen med seg i friminutt. Er mobbingen et klasseproblem synes jeg at dere skal be om at kontaktlærer inkaller til foreldremøte og at dere er åpne m. problemet deret møter, og hører m. foreldregjegen hva dere sammen kan gjøre av tiltak ift. dette. Både direkte tiltak, og forebyggende. F.eks gi klassen gode sosiale opplevelser sammen, samtaler, foresatte som er tilstede i skoletiden i en periode m.m. Ta også kontakt med helsesøster og legen deres. Dokumenter at dere har tatt kontakt. Hør m. familevernkontoret om de kan veilede klassen/skolen ift. hvordan de skal ta tak i dette. Har skolen en sosiallærer ta kontakt m. han/henne. Jeg synes heller ikke TS sitt barn skal behøve flytte. Men dersom han/hun ikke trives og har få venner, så kan det være godt å få starte på nytt et sted. Men da må eleven ønske det selv. Jeg synes ikke det er slik at TS sitt barn er problemet og ille dersom de skal behøve gjøre dette. Likevel- er det som gjør at barnet kan få det best mulig. Gjør det for deres barn skyld. Det er viktigere enn å "vinne". Har hatt elever som har kommet flyttende til min skole pga likendne problematikk. De har angret at de ikke gjorde det lenge før. Men vær åpen om problemet til den skolen de kommer til, slik at skolen kan sette igang tiltak for å inkludere barnet. Sjekk også opp hvilken skole dere skal flytte til, slik at dere kommer til et sted m. godt sosialt miljø og flinke lærere.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #36 Skrevet 14. februar 2012 Jeg blir så provosert av å lese om at vi i 2012 fortsatt har snørrunger på skolene, og UDUGELIGE lærere og rektor som "ikke ser det". Hva i alle dager er det som går galt? Jeg studerer selv for å bli lærer nå, og jeg skal love deg NULLTOLERANSE på min kommende skole.Jeg skal ha øyne på hele kroppen, og snappe opp et hvert tegn på uakseptabel oppførsel. Jeg blir så sint........ Jeg ville dratt til mobberne og deres foresatte. Hvis foreldrene ikke gjør noe, skulle de aldri sluttet å bruke prevensjon. Print ut et par eksempler av denne linken, og de har lesestoff til de dør av dårlig samvittighet: http://dt.no/nyheter/lesernes-sterke-mobbehistorier-1.6754761 Jeg ønsker dere alt godt!!!!!! Jeg tviler ikke på at dere ikke gjør det, men må nevne det likevel. Det gjelder alle foresatte som opplever at barna blir utsatt for mobbin: -STØTT DEM -Fortell dem ofte at det ikke er de som er problemet -Pass på å komme med komplimenter i hverdagen deres Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #37 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er helt imot at din sønn bytter skole, for det første fordi det er mobberne som må kjenne konsekvensen av sine handlinger, og for det andre fordi det overhode ikke er gitt at din sønn vil få det bedre på en ny skole - spesielt ikke fordi han da bare vil "rømme" fra mobberen sine. Det er ikke din sønn som skal måtte tilpasse seg i denne situasjonen, det er mobberne som skal ta konsekvensene av dette. (I tillegg til at hvis dere bare bytter skole, så kan mobbernehelt fint bare forflytte seg til et nytt offer.) Det er viktigere å ha rett enn å ha det bra? Jeg synes det er skummelt med de som pukker på retten til å få ting ordnet på nåværende skole, med de kostnader det kan innebære for mobbeofferet. Denne skolen virker lite handlingsdyktig, så hvorfor tviholde på at det er mobberne som skal bort når det er et barn som lider? Du bør skille snørr og barter her, og forstå hvilke kamper man bør kjempe og når man bare bør fjerne seg fra situasjonen. 6
Gjest grapefrukt Skrevet 14. februar 2012 #38 Skrevet 14. februar 2012 Det er viktigere å ha rett enn å ha det bra? Jeg synes det er skummelt med de som pukker på retten til å få ting ordnet på nåværende skole, med de kostnader det kan innebære for mobbeofferet. Denne skolen virker lite handlingsdyktig, så hvorfor tviholde på at det er mobberne som skal bort når det er et barn som lider? Du bør skille snørr og barter her, og forstå hvilke kamper man bør kjempe og når man bare bør fjerne seg fra situasjonen. Det er ikke gitt at gutten vil få det bra på ny skole, og med tanke på at det har gått så langt at mobbingen har gått over til vold, så er det tydelig at skolebytte burde vært gjort for lenge siden. Men det har ikke skjedd, og det er ikke noe poeng å bytte skole når det har gått så langt - da bør det heller bevises ovenfor gutten at dette overhode ikke er greit - og at det er mobberne som skal ta konsekvensen av det. Og om så gutten byttet skole, tror du virkelig det ville gjort alt bra? Han vil jo likevel vite at mobberne er der, og de ikke sluttet å mobbe fordi de måtte, men at han bare "flyktet" fra problemet. Hva skjer hvis gutten møter mobberne på fritiden? Tror du at de automatisk vil la være å mobbe han fordi han har byttet skole? 2
Gjest gjest Skrevet 14. februar 2012 #39 Skrevet 14. februar 2012 Offeret skal ikke bytte skole,den som mobber og slår skal,ring på der mobberen bor og si nok er nok.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2012 #40 Skrevet 14. februar 2012 Offeret skal ikke bytte skole,den som mobber og slår skal,ring på der mobberen bor og si nok er nok. Lettere sagt enn gjort, tenk hvor fortvilende det må være for disse foreldrene, tenk så fælt om man begynner å gråte på døra hos fremmede?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå