AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Vårt barn har opplevd mobbing i flere år og nå har det toppet seg med vold. Vi har bedt om tiltak, men skolen gjør ingenting, og svarer knapt på våre henvendelser. De har laget vedtak, men disse følges ikke opp Har kontaktet fylkesmannen, men de er avventende. Hvem kontakter man for å få fortgang??? Rådmannen? Rektor? (har ikke hjulpet hitil) Barneombudet? Han trenger hjelp i morgen tidlig!!!!!
Ananas. Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Dersom du har tatt det opp med rektor og kontaktlærer tidligere uten hell, så ville jeg tatt kontakt med rådmannen. Spør hvor du skal henvende deg, og hva du skal gjøre. Vær gjerne litt "krass", så rådmannen forstår alvoret i situasjonen og at du kommer til å stå på til noe skjer. Lykke til! 4
Harmonics Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Vårt barn har opplevd mobbing i flere år og nå har det toppet seg med vold. Vi har bedt om tiltak, men skolen gjør ingenting, og svarer knapt på våre henvendelser. De har laget vedtak, men disse følges ikke opp Har kontaktet fylkesmannen, men de er avventende. Hvem kontakter man for å få fortgang??? Rådmannen? Rektor? (har ikke hjulpet hitil) Barneombudet? Han trenger hjelp i morgen tidlig!!!!! Besøk mobberne. Fortell dem at du forventer at de oppfører seg. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Ja, takk for innspill. Lillesøsteren så det hele på avstand i skolegården, og hun må også følges opp nå. Dette er en skikkelig familiekrise. Fatter ikke hvordan jeg vi skal klare å hjelpe ham, hvor skal man begynne.. havner her på KG... det hjalp hvertfall å klage til dere... TS
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Men er det ikke et barneombud du kan be om hjelp til hvor du skal ta kontakt? Vet det er for barna men?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 http://www.barneombudet.no/dinerettigheter/mobbing/
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Jeg blir mobbet Hva gjør du? Hvis du blir mobbet, er det viktig at du sier det til noen voksne. Både til foreldrene dine og en av lærerne. Det er ikke alltid sikkert at voksne vet at noen blir mobbet, og hvis de ikke vet, kan de heller ikke gjøre noe med det. Si fra, dersom du blir plaget med mobbing. Selv om du kanskje synes det er ubehagelig å si fra om dette, så er det viktig at du sier fra til en voksen. Det kan være en lærer, foreldre, familie eller kanskje helsesøster - en voksen du stoler på. De skal høre på deg, for du skal ikke gå rundt med problemene dine alene. Det finnes lover som beskytter deg mot mobbing, og blir du utsatt for overgrep kan du elelr de voskne melde fra til politiet eller barnevernet. Men dere kan også stille skolen til ansvar. Det kan du lese mer om på denne siden: Slik kan du klage på mobbing Hva hvis jeg ikke tør å snakke med en voksen om det? Hvis du ikke orker å snakke med dine foreldre eller noen av de voksne på skolen at du blir mobbet, bør du likevel prøve å finne en annen voksen å snakke med. Da kan du for eksempel ringe Røde kors-telefonen . Der kan du være anonym og få råd. Det er også gratis. (hentet fra barneombudet sin side. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 http://mobbingiskolen.no/ Håper virkelig dere får hjelp
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 sakset fra mobbing i skolen.no Strakstiltak mot mobbing Posted in For skoleansatte 1.Informer om mobbingen: Den som oppdager eller får informasjon om at mobbing foregår må straks ta kontakt med det utsatte barnets klassestyrer. Skolens ledelse bør også informeres på et tidlig tidspunkt. 2.Snakk med mobberen(e): Klassestyrer og/eller skolens ledelse må raskt ta en samtale med den eller de som står bak mobbingen. Er det flere skal det først snakkes med de hver for seg. 3.Snakk med det utsatte barnet: Klassestyrer og/eller skolens ledelse må raskt få til en dialog med det utsatte barnet. Mange kan vegre seg av frykt for represalier og mange ønsker ikke å fremstå som et offer. Det er viktig at denne samtalen håndteres på en trygg og profesjonell måte. Barnet bør for eksempel inviteres til møte på en slik måte at det ikke oppleves ubehagelig eller skaper oppmerksomhet i klassen. Det er også viktig at man ikke kvier seg for å ta den viktige samtalen med det utsatte barnet, dialog er viktig for å få slutt på mobbingen og er også verdifullt for det utsatte barnet. 4.Kontakt foreldrene: Klassestyrer og/eller skolens ledelse må kontakte foreldrene til både de som mobber og den/de som er utsatt. Foreldre kan i mange tilfelle være viktige samarbeidspartnere i arbeidet med å stoppe mobbingen. 5.Kontakt skolens hjelpeapparat: Skolens ledelse må kontakte skolehelsetjenesten og evt. PPD hvis det er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Ring politiet. Vold mot andre skal alltid anmeldes, og politiet kan ta inn mobberene til samtale. 15
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Huff og huff. Håper virkelig dere får hjelp. I mellomtiden synes jeg du skal holde barna hjemme noen dager!! Evt vurdere å få de over på en annen skole?? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Litt rart, jeg tenker da at tid for folk i nabolaget kan være en time eller to på dagen?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Litt rart, jeg tenker da at tid for folk i nabolaget kan være en time eller to på dagen? Hva? har du skrevet på feil tråd? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 La barnet/barna være hjemme i morgen hvis det er helt krise å gå på skolen, og bruk morgendagen til å finne ut hva dere skal gjøre. Ikke la skolen slippe unna, dette skal og må de bare ta grep om. Gå så høyt dere må! Skolebytte kan nok være en god idé, siden det høres ut som dere har prøvd mye. Veldig lykke til til dere!! 5
ainna Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Tropp opp på skolen og forlang handling! Ikke gi dere før dere føler dere trygge på at de følger opp. Dere har retten på deres side.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 1. La barna være hjemme i morgen. 2. Anmeld saken til politiet 3. Oppsøk rektor og be om at mobberne utvises fra skolen slik at dine barn kan være på skolen uten å føle seg truet. 4. Kontakt foreldre til mobberne. 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 La barnet/barna være hjemme i morgen hvis det er helt krise å gå på skolen, og bruk morgendagen til å finne ut hva dere skal gjøre. Ikke la skolen slippe unna, dette skal og må de bare ta grep om. Gå så høyt dere må! Skolebytte kan nok være en god idé, siden det høres ut som dere har prøvd mye. Veldig lykke til til dere!! Ikke faen at TS's barn skal bytte skole! Hell i uhell: nå som det er vold med i bildet så kan og bør TS anmelde saken til politet, samt stå på sitt slik at rektor får mobberne til å bytte skole. TS: Hvis ikke rektor gjør noe så går du høyere. 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #18 Skrevet 14. februar 2012 TS, hvordan går det? Har du bestemt deg for å gjøre noe - og hva? Blir så lei meg, og sint, når jeg leser om slike historier. Og skoleledelsen som ikke tar det på alvor. Jeg tror jeg ville ringt til rektor og klassestyrer, og sagt ifra at nå holder jeg ungene hjemme i dag, og venter på tiltak. Hvis ikke skolen tar kontakt med mobberens foreldre, vil jeg selv "true" med å gjøre det. Hva med en samtale med alle involverte foreldre på rektors kontor, der også klassestyrer var til stede? Har hørt at av og til må mobberne bli fotfulgt av sine foreldre eller andre voksne i friminuttene og til og fra skolen i en periode. Det jeg aller mest hadde hatt lyst til, var å ringe min sterke fetter og få han til å komme til skolen og skremme vannet av mobberen. Men det er kanskje ikke helt politisk korrekt.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #19 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har vært hjemme i dag og tatt meg av ham, og mannen min har vært og sagt ifra til skolen. Har også kontaktet familierådgivingskontoret. Takk for støtten, nå skal vi ta tak. Dette har gått altfor langt. TS 4
Gjest Annaires Skrevet 14. februar 2012 #20 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har vært hjemme i dag og tatt meg av ham, og mannen min har vært og sagt ifra til skolen. Har også kontaktet familierådgivingskontoret. Takk for støtten, nå skal vi ta tak. Dette har gått altfor langt. TS Håper dere også har anmeldt volden? Håper dere får hjelp til å løse dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå