Gå til innhold

Boliglån


blomsterhav

Anbefalte innlegg

Hvor stor prosentandel av nettolønna bruker dere på boliglån i måneden?

Jeg forandret boliglånet mitt, banken misforsto og jeg ender derfor opp med å betale ned lånet fortere enn planlagt. Det er jo lurt, men lurer på om det blir litt for stramt økonomisk. Har inntekt netto på 25-30 000 i mnd, og det "nye boliglånet" er på 13 500 kr. Det blir jo til at omtrent 50% av inntekten går til boliglånet. Er det normalt, mye eller lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1/4-del. Jeg har utbetalt ca 20 000 netto per måned og betaler ca 5 000 i renter og avdrag på lånet på leiligheten per måned. Jeg har lyst å betale mer, men jeg eier en borettsandel, så da går ikke det uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 42% av netto inntekt på lånet.

Det resterende beløpet går til oppussing og havregryn (faktisk!)

Det blir vel hardt for deg, men det kommer helt an på hva slags utgifter du har utenom lån.

Prøv i en periode og se hvordan det går, hvis det blir for trangt for deg så kontakter du banken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt 24 125 og betaler 5.525, alså 22,9%

MEN jeg har da andre utgifter, så totale utgifter pr mnd er på 58% av inntekt. skulle jeg brukt 50% kun på boliglån, så ville jeg ikke hatt råd til:

Billån pr mnd 2.496

Forsikring bolig/innbo 349 pr mnd

Forsikring bil 311 pr mnd

Tv/Internett 787pr mnd

Bompenger pr mnd 350,00

Kommunale avgifter 300 pr mnd

NRK lisens 206 pr mnd

Gammelt refinansiering lån 2.244 prmnd

Strøm og telefon ca 1 500,00 pr mnd

..og mat/bensin

Man skal jo leve også, ikke kun betale ned boliglån :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av 38000 går 5700 til huslån, altså 15%. Vi har til sammen 34000 i faste utgifter (inkl bsu, mat og bensin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt 23000, og setter av 12000 hver mnd på en egen konto til bokostnader. Fra denne kontoen trekkes huslånet, tv-lisens, kabelabonnement, strøm og kommunale avgifter, og andre faste småregninger knyttet til husholdet, som avisabonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser at det blir høyere enn andre ja! Det høres jo stramt ut. Jeg får se det litt an et par måneder, se hvordan det går. Jeg har ikke bil, så har ikke den utgiften + at jeg noen måneder tjener mer.. Hører gjerne fra flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har utbetalt ca. 27 000. Av dette setter jeg av 15000 til alle regninger, inklusiv huslån på 5200, husleie 3200, studielån 1100. Betaler nesten dobbelt så mye på huslånet pr. mnd for å betale det ned på ca. 8 år.

Har ca. 12000 igjen til mat, bensin, sparing, klær osv. Dette er ikke mer enn det bør være, men jeg forsørger også ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 25000 utbetalt i måneden til sammen (jeg er fortsatt student). Av det går ca 15000 til til bolig, altså (lån, husleie, strøm, og forsikring). Så da har vi 10 000 igjen til alt annet (for to stykker), som er helt kurrant for oss. Vi har ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser at det blir høyere enn andre ja! Det høres jo stramt ut. Jeg får se det litt an et par måneder, se hvordan det går. Jeg har ikke bil, så har ikke den utgiften + at jeg noen måneder tjener mer.. Hører gjerne fra flere!

Du må se på de samla utgiftene dine, ikke bare på boliglånet.

Vi bruker som sagt bare 15 % av inntekten vår til boliglån. Samtidig går det masse penger til forsikringer, billån, to studielån og 3 barn. Prøv det en periode, og se om det går. Evt kan du be dem om å justere trekket slik du vil ha det, og heller betal inn ekstra de mnd du har mulighet. Pass også på å legg av penger til bufferkonto osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen og jeg har utbetalt ca 45000 (tilsammen), og betaler rundt 25 000 på lånet. Vi betaler ned så mye som mulig for å få større egenkapital til neste boligkjøp. Jeg hadde aldri våget å ha dette som fast utgift.

Du har vel selv en viss oversikt over hvor romslig økonomien din er. Jeg ville kontaktet banken med en gang hvis jeg var redd for at det skulle bli for stramt. Ellers kan du jo bare teste ut, slik mange foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Totalt inntekt: ca. 24000 (student og 70% stilling)

Totalt utgifter: ca. 12000

Igjen har vi ca. 12000 til mat, klær, bensin osv osv osv. Helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningene mine varierer da jeg kun jobber 50 % fast, så inntekten min avhenger hvor mye ekstravakter jeg får. Men tjener vel i snitt 19-20.000 kr.

Av dette bruker jeg 6 300 kr til nedbetaling på lånet (totalen er 12 600, men vi betaler 50/50). Og med kjapp hoderegning blir vel det like under 30 % :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...