Gå til innhold

Hund som biter fremmede

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden er 2 år.. Skal den lide fordi at eier ikke tar ansvar...eier må ta ansvar, ikke skyve bort problemet på andre. Hvis hunden blir avlivet håper jeg eier har vett i skaillen å aldri skaffer seg ny

En død hund lider ikke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En død hund lider ikke.

Nei, men en hund lider når den blir revet bort fra sine omgivelser og dumpet hos en ny familie..

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Takk til dere som har kommet med gode svar på det jeg spurte om :takke:

Dere andre som tar diskusjonen over i en annen retning kunne vel bare laget dere en egen tråd?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja

Men kan man stole ett hundre prosent på at den ikke biter igjen? Hunden er jo et rovdyr.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Men kan man stole ett hundre prosent på at den ikke biter igjen? Hunden er jo et rovdyr.

Man kan ikke stole 100% på at noen hund ikke vil bite i en eller annen situasjon.

• Liker 4
Gjest Consensio
Skrevet

Kommet an på årsaken til bitingen etc Mye kan faktisk fikses med riktig trening eller behandling

Men egentlig kan man aldri stole på et dyr...nettopp fordi de er dyr.

• Liker 3
Skrevet

Biter er jo så mangt. Mener du å snappe etter fremmede? Mener du som i å bite hardt til blodet spruter og bein knaser? (kremt, satt litt på spissen ja).

Det første er jo å finne årsaken til adferden. Dette er jo også avgjørende for om oplassering er mulig, da det bestemmer hva som må gjøres for å endre oppførselen.

Jeg forstår ikke helt hva du mener når du skriver at han ikke har ressursforsvar for deg, men for andre? Betyr det at andre har tatt fra han ting? Stoler han bare på deg? Hvordan oppfører fremmede seg mot han? Er hunden blitt fysisk korrigert?

Gjest happy_me
Skrevet

Jeg kan kun snakke for meg selv. Og JEG ville aldri tatt til meg en hund som jeg vet biter fremmede. For en belastning det må være bare å rusle en tur i bånd da? Håper for deres skyld at det er en forholdsvis liten hund, som er lett å holde igjen i båndet.

Men jeg lurer også på hva som menes med biting? Snapping eller skikkelig jafsing?

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med en adferdsterapaut. :)

• Liker 2
Skrevet

Han er da ikke veloppdragen når han biter etter fremmede?

Han kan da være veloppdragen selvom han er nervøs?

Vanligvis er hunder som snapper etter mennesker kun nervøse, svake mentalt. Selvfølgelig eier sitt ansvar å ikke utsette hunden for situasjoner den ikke takler, hvor den føler at den må snappe/bite.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om noen vet om det finnes folk som overtar problemhunder? Jeg har god tro på at han kan forbedre seg dersom det er noen som er dyktige med hund.

Biter hunden eller glefser den? Det er stor forskjell.

Om folk tar til seg 'problemhunder'? Ja, det er det, men det er veldig langt mellom de.

Ideell ny eier har erfaring med problemhunder og vil utelukkende ta seg av hunden for å gi den et 'bedre' liv. Noen hundemennesker tar til seg omplasseringshunder med bagasje av den grunn at de liker å jobbe med de og gi de et trygt og godt liv.

Hvis du vurderer omplassering må du selvfølgelig være veldig nøye med hvem du omplasserer til og erfaring med problemhunder må være et kriterie. Det kan nok ta lang tid å finne rette eier.

Charlottes omplassering omplasserer en god del 'problemhunder' og er ærlige om problemene hundene har. Det må du også være om du vil finne den rette eier.

Ellers håper jeg at du ikke tenker omplassering for å 'sende problemene videre'. Det beste er å la han bli i sitt trygge hjem og heller legge opp trygge rammer så han slepper å forsvare seg mot ukjente.

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vet så lite om hunder. Går det an å lære hunden til å slutte med det?

Spørs jo hvorfor den biter og om den biter i det hele tatt eller bare glefser for å søke avstand - ikke det samme.

Et bitt skader, veldig.

• Liker 1
Skrevet

Han er nok nervøs - men samtidig er han forferdelig "tøff" om noen skjønner?

Han knurrer og glefser etter de unge i familien dersom de kommer nær han når han har stjelt noe, mens jeg kan ta det fra han.

Han har bitt to personer slik at det ble hull i huden, men stort sett er det snakk om snapping.

Har vært hos en atferdsspesialist som lærte oss å sette tydeligere grenser. Det er et halvt år siden, og han har nå klare grenser og vet hva vi krever av han i de ulike situasjoner. Problemet er når folk vil hilse på han, da biter han.

Vi har i dag et slikt hundehold at han ikke får møte fremmede. Når vi har besøk er han i bur og ute i byen bruker han munnkurv. Det går greit, men er litt stressende og noen mener vi bør avlive hunden. Jeg er usikker på hva som er riktig. For meg er han svært dyrebar, men vi har en stor familie og det er stressende å alltid måtte passe på.

Han er en svært aktiv og lettlært hund - og hundefolk mener han hadde vært perfekt til konkurranser som f.eks agility. Det jeg tenker er at dersom noen med mer kunnskap og kapasitet enn meg hadde overtatt han ville han muligens fått utnyttet sine evner, blitt mer sosialisert og harmonisk.

Skrevet

Han er nok nervøs - men samtidig er han forferdelig "tøff" om noen skjønner?

Han knurrer og glefser etter de unge i familien dersom de kommer nær han når han har stjelt noe, mens jeg kan ta det fra han.

Vil tippe fryktaggresjon og ressursjforsvar. Stakkar :(

Han har bitt to personer slik at det ble hull i huden, men stort sett er det snakk om snapping.

vil tro det er snakk om glefsing om det bare har blitt punktert hud. Et bitt er veldig alvorlig. Glefsing er et avstandssøkende signal og kommer som regel av at hunden er nervøs i situasjonen/føler seg truet.

Problemet er når folk vil hilse på han, da biter han.

Han er tydelig redd, ikke la folk hilse på ham. Overhodet.

Ikke utsett han for ting han ikke takler.

Sa atferdsspesialisten noe om hvordan dere kan trene på dette? Altså å bli trygg på fremmede?

Vi har i dag et slikt hundehold at han ikke får møte fremmede. Når vi har besøk er han i bur og ute i byen bruker han munnkurv. Det går greit, men er litt stressende og noen mener vi bør avlive hunden. Jeg er usikker på hva som er riktig. For meg er han svært dyrebar, men vi har en stor familie og det er stressende å alltid måtte passe på.

Veldig bra at dere tar forhåndsregler. Syns han selv det er stressende å gå i byen? Om dere ikke bor i byen kan dere kanskje gå andre steder?

Jeg ville ikke avlivet med mindre dere ikke har ressurser nok til å gi hunden hva den trenger av fysisk og psykisk stimuli når det er begrenset hvor dere kan gå og hva dere kan gjøre, og med mindre han selv ikke har et verdig liv. Er han nervøs til vanlig eller bare rundt fremmede?

Han er en svært aktiv og lettlært hund - og hundefolk mener han hadde vært perfekt til konkurranser som f.eks agility. Det jeg tenker er at dersom noen med mer kunnskap og kapasitet enn meg hadde overtatt han ville han muligens fått utnyttet sine evner, blitt mer sosialisert og harmonisk.

Du har helt klart et poeng der, og som nevnt tidligere er det noen få der ute som er villige til å ta imot en krevende hund, som vet hvordan de jobber med de og koser seg med fremskritt som blir gjort. Det man ikke vil er at en slik hund som du har blir kasteball og tilslutt avlivet.

Men ja, han fortjener å leve så lenge han ikke er nervøs hele tiden/angst, har et godt liv generelt, får brukt seg fysisk og mentalt, og kan få slippe å forholde seg til fremmede. Det spørs jo hvor mye det går utover hunden at den er redd for fremmede/har ressursforsvar. Om du har fremmede inn og ut av huset hver dag ppga jobb e.l er det ikke beleilig f.eks.

Om han kan være i bur et par timer i uka når dere har besøk, er det jo greit. Kommer også ann på hvordan dere bor. Om du MÅ gå alle turene midt i byen hver dag er det kanskje ikke optimalt for akkurat denne hunden.

Masse lykke til uansett hva dere bestemmer dere for.

Skrevet

Vil tippe fryktaggresjon og ressursjforsvar. Stakkar :(

vil tro det er snakk om glefsing om det bare har blitt punktert hud. Et bitt er veldig alvorlig. Glefsing er et avstandssøkende signal og kommer som regel av at hunden er nervøs i situasjonen/føler seg truet.

Han er tydelig redd, ikke la folk hilse på ham. Overhodet.

Ikke utsett han for ting han ikke takler.

Sa atferdsspesialisten noe om hvordan dere kan trene på dette? Altså å bli trygg på fremmede?

Veldig bra at dere tar forhåndsregler. Syns han selv det er stressende å gå i byen? Om dere ikke bor i byen kan dere kanskje gå andre steder?

Jeg ville ikke avlivet med mindre dere ikke har ressurser nok til å gi hunden hva den trenger av fysisk og psykisk stimuli når det er begrenset hvor dere kan gå og hva dere kan gjøre, og med mindre han selv ikke har et verdig liv. Er han nervøs til vanlig eller bare rundt fremmede?

Du har helt klart et poeng der, og som nevnt tidligere er det noen få der ute som er villige til å ta imot en krevende hund, som vet hvordan de jobber med de og koser seg med fremskritt som blir gjort. Det man ikke vil er at en slik hund som du har blir kasteball og tilslutt avlivet.

Men ja, han fortjener å leve så lenge han ikke er nervøs hele tiden/angst, har et godt liv generelt, får brukt seg fysisk og mentalt, og kan få slippe å forholde seg til fremmede. Det spørs jo hvor mye det går utover hunden at den er redd for fremmede/har ressursforsvar. Om du har fremmede inn og ut av huset hver dag ppga jobb e.l er det ikke beleilig f.eks.

Om han kan være i bur et par timer i uka når dere har besøk, er det jo greit. Kommer også ann på hvordan dere bor. Om du MÅ gå alle turene midt i byen hver dag er det kanskje ikke optimalt for akkurat denne hunden.

Masse lykke til uansett hva dere bestemmer dere for.

Tusen takk for et veldig godt svar!

Han er ikke veldig preget av nervøsitet i hverdagen, så jeg tror hans livskvalitet er god. Likevel tror jeg den kunne bli bedre hos noen med bedre kvalifikasjoner enn oss.

Vi ønsker egentlig ikke å omplassere hunden, men ønsker selvsagt et best mulig liv for alle parter.

Dette er ikke noe vi tar lett på, og er heller ikke noe som blir avgjort med det første.

Skrevet

Hadde vært fint å høre fra deg når dere har tenkt og kommet frem til endelig svar på hva dere gjør. Dere har min fulle støtte uansett - det er utrolig tøft å innse at hunden kan ha det bedre i et annet hjem. Det vet dere best.

Det er også slitsomt om man ikke er i stand til (av ulike grunner) å ta alle disse forhåndsreglene som må tas når man har en hund litt utenom hva folk flest anser som normalen.

Det finnes hunder der ute med større problemer enn 'nervøs og kan glefse etter fremmede'. Så lenge forhåndregler blir tatt så hunden aldri trenger å gå det steget, kan den ha et langt og lykkelig hundeliv på alle andre måter. Ingen hunder har et behov for å hilse på fremmede :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for et veldig godt svar!

Han er ikke veldig preget av nervøsitet i hverdagen, så jeg tror hans livskvalitet er god. Likevel tror jeg den kunne bli bedre hos noen med bedre kvalifikasjoner enn oss.

Vi ønsker egentlig ikke å omplassere hunden, men ønsker selvsagt et best mulig liv for alle parter.

Dette er ikke noe vi tar lett på, og er heller ikke noe som blir avgjort med det første.

Ditt valg ditt ansvar. Har du valgt og ha hund må du som eier (og menneske) ta ansvar. Hvis du omplasserer hunden, den kommer til nye eiere og den da biter en unge i ansiktet, er det da ditt ansvar? Etter min oppfatning er det det. Spesielt om du var klar over problemet.

Har hatt 5 store rasehunder og 25-30 huskyer. Den dagen en av hundene mine biter et menneske uansett årsak. Siste vaffel og takk for samarbeidet. Slipper unødige tanker rundt temaet på den måten, samtidig som jeg vet at hundene mine ikke biter.

Har hatt to omplasseringhunder av typen du beskriver. Den første hadde jeg til hun ble 12 år og døde av alderdom. Den andre ga jeg opp i to års alder. De kunne aldri settes ubevoktet ute, måtte alltid passe på når små barn var til stede eller lekte nær hunden. Lite trolig at du finner et dedikert hundemenneske som ønsker din hund. Mest trolig finner du noen som kanskje tror de kan takle denne adferden. Men etter min oppfatning slutter ikke ansvaret ditt ved omplassering. Alternativt kan du kjøpe boken "ikke skyt hunden" er masse der om adferd og muligheter for påvirkning, men omplassering av en problemhund er jeg sterkt motstander av.

• Liker 1
Skrevet (endret)
De kunne aldri settes ubevoktet ute, måtte alltid passe på når små barn var til stede eller lekte nær hunden.

Ingen hunder burde settes ubevoktet ute.

Alle hunder burde passes på nær barn.

Det er ikke spesielt for 'problemhunder'. Det er common sense.

Hunder er dyr. Også barnefamiliens golden retriever.

Hvis du omplasserer hunden, den kommer til nye eiere og den da biter en unge i ansiktet, er det da ditt ansvar? Etter min oppfatning er det det. Spesielt om du var klar over problemet.

Selvfølgelig er ikke det TS sitt ansvar om hunden er omplassert og nye eiere er klar over problemet. Om dette hadde skjedd etter omplassering har dessverre TS funnet feil hjem til hunden og nye eiere har ikke tatt hunden på alvor.

Så lenge denne hunden ikke utsettes for situasjoner den ikke takler, har den jo det fint og er avbalansert - med mindre det er noe TS ikke har fortalt enda. Såvidt jeg forstår er det kun rundt fremmede denne hunden er ustabil, om man kan bruke det ordet.

Det blir opp til TS å avgjøre om h*n kan skjerme hunden for disse situasjonene eller ikke.

edit: Må legge til at jeg er enig i 'en død hund lider ikke', men etter hva jeg har fått ut av TS så langt så er ikke dette en hund som lider av generell angst, men en som er usikker på fremmede. Utenom dette ene problemet er hunden frisk, rask og snill.

Det er TS og kun TS sin feil at hunden har glefset mot fremmede, og da går man i seg selv og sørger for at det ikke skjer igjen. Igjen - skjerming av hund.

Endret av mysticmoo
  • Liker 2
Skrevet

Ingen hunder burde settes ubevoktet ute.

Alle hunder burde passes på nær barn.

Det er ikke spesielt for 'problemhunder'. Det er common sense.

Hunder er dyr. Også barnefamiliens golden retriever.

Selvfølgelig er ikke det TS sitt ansvar om hunden er omplassert og nye eiere er klar over problemet. Om dette hadde skjedd etter omplassering har dessverre TS funnet feil hjem til hunden og nye eiere har ikke tatt hunden på alvor.

Så lenge denne hunden ikke utsettes for situasjoner den ikke takler, har den jo det fint og er avbalansert - med mindre det er noe TS ikke har fortalt enda. Såvidt jeg forstår er det kun rundt fremmede denne hunden er ustabil, om man kan bruke det ordet.

Det blir opp til TS å avgjøre om h*n kan skjerme hunden for disse situasjonene eller ikke.

edit: Må legge til at jeg er enig i 'en død hund lider ikke', men etter hva jeg har fått ut av TS så langt så er ikke dette en hund som lider av generell angst, men en som er usikker på fremmede. Utenom dette ene problemet er hunden frisk, rask og snill.

Det er TS og kun TS sin feil at hunden har glefset mot fremmede, og da går man i seg selv og sørger for at det ikke skjer igjen. Igjen - skjerming av hund.

Har nok to forskjellige innfallsvinkler her du og jeg. I og med at jeg har barn og hunder, barna er vokst opp med hunder, så må jeg ha en hvis tillit til hundene mine. De som bryter denne tilliten eller jeg er usikker på ønsker jeg ikke og ha. Jeg ønsker heller ikke og selge / eller overføre dette problemet til andre. Når jeg med min erfaring med hunder ikke kan hanskes med problemet er det da naturlig og tenke, det fikser disse menneskene sikkert bedre? Om jeg selger / omplasserer en hund er de av andre årsaker enn gemytt. Om alle tenkte på denne måten ville vi nok unngått en del angstbitere. Jeg definerer hunden som beskrives over som det. Annen forklaring er etter min oppfatning menneskeliggjøring av hunden og bortforklaring. Etter min oppfatning har jeg aldri muligheten til og kontrollere hundens adferd alltid. En to år gammel hund er ikke en usikker valp på 10 uker som tester grenser, men en hund som har en allerede satt adferd. Denne adferden bygger 50-70% på genetikk resterende på miljøpåvirkninger.

Skrevet

Ts her.

RoH: jeg må si at jeg i utgangspunktet er helt enig i dine tanker til å ha hund. En hund skal man stole på, og det gjør jeg ikke med min dessverre, med god grunn.

Jeg har hatt hunder før som alltid har vært snille. Derfor har jeg også sagt at dersom en hund biter bør den avlives. Men, jeg må ærlig innrømme at jeg er så utrolig glad i hunden og synes det er en forferdelig tanke at jeg skal "dømme over liv og død" på den måten.

Hva mener du forresten med menneskeliggjøring av hunden og bortforklaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...