Vibi Skrevet 14. februar 2012 #21 Skrevet 14. februar 2012 Ts her. På billetten står det at håndbagasjen kan være 55x40x20cm, så da går jeg ut i fra disse målene. Men det er vel ikke noen bestemte mål på den vanlige bagasjen? Bare at den må veie maks 15kg? Et spørsmål til. Hvor lang tid før bør vi møte opp på flyplassen på vei tilbake? Vi tar bussen til rygge og den er der to timer før avgang. Holder dette i Frankrike? Har hørt at de ofte er lettere å komme fort igjennom fra Norge og ut, mens i utlandet så er de nøyere på spesielt håndbagasjemålene for eksempel. Merker at jeg blir veldig nervøs for hvordan dette skal gå. Føles som om jeg står i køen hos the soup nazi, og kan forvente meg hva som helst fordi jeg ikke har forstått alt jeg tydeligvis må forstå. Jeg trodde jeg hadde hørt noe om at det skulle bli en spesiell størrelse på den kofferten du sjekket inn også, men hvis det ikke står noe om det i vilkårene har jeg sikkert hørt feil. 2 timer holder masse. Ryanair flyr jo til de mindre flyplassene, og her bruker du ikke like lang tid på å komme deg rundt som du ville gjort på feks Charles de Gaulle (og selv her har jeg sjelden beregner mer enn to timer). På Rygge er 2 timer et hav av tid. Dette er ikke noe å være nervøs for! Bare pass på baggasjen, og vekten. Overvekt er som sagt dyrt! Flere butikker selger en sånn liten baggasjevekt, som er kjekk å ha når man skal på shoppingtur. Du får den feks på "et enklere liv". Jeg har heller ingen dårlige erfaringer med Ryanair. Det er ikke fly jeg hadde orket å sitte på i mange timer, men det er hovedsakelig fordi setene ikke kan legges bakover, ikke fordi det er dårlig plass. For en time eller to (kanskje tre) er det helt greit.
Gjest Daenerys Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 Jeg merket, som Yvonne sa, at på vei hjem fra London var det full håndbagasjesjekk, men ikke fra Rygge. Ellers var det også forsinkelser til London, hvor piloten kompenserte med den merkeligste flymetoden jeg har vært borti: Speede opp (så vi steg), for deretter å vende nesa nedover så vi sank igjen. Dette holdt på hele turen, og var ikke behagelig i det hele tatt!
Burn Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har fløyet en del opp gjennom årene, spesielt mye med Ryanair. Har ikke hatt noen spesielt ubehagelige situasjoner, men må understreke at dersom du vil ha komfort, god service, behagelige seter, og grei benplass er ikke dette noe for deg. Korte flyturer med dette selskapet går greit såfremt du ikke har fysiske plager. Som de fleste allerede har nevnt er det svært viktig å sjekke vekt på bakagsjen på forhånd da det er dyrt å betale for overvekt. En liten portabel bagasjevekt er et must dersom du skal reise med Ryanair frem og tilbake og har tenkt å shoppe i utlandet. Ikke pakk for mye, ikke shopp for mye, print boarding pass på forhånd, and you're good to go!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #24 Skrevet 14. februar 2012 Det må vi også, vi får 2 komplette uniformer pr år, men det trekkes av lønnen vår. (riktig nok langt under markedspris) Samme her. Det har jeg vanskelig for å tro på. Kjenner flere ryanair piloter og har aldri hørt noe i nærheten av dette. Det var kjæresten min (som også er flyger) som fortalte det. Så vi har valgt å boikotte dem. http://ipad.dagbladet.no/2010/10/25/kultur/debatt/kronikk/fagbevegelse/ryanair/13994389/ http://www.f-b.no/nyheter/ryanair-piloter-det-er-farlig-a-fly-med-oss-1.6757339 Så hva ville skjedd med deg ved et vulkanutbrudd hvor du endte med å sitte stuck et sted? Siden du bare får betalt når du flyr? Kjipt å plutselig ikke få lønn på en måned.. Er det greit at flybransjen har blitt så råtten? Jeg synes i alle fall ikke det, samme om det er snakk om flyselskaper eller andre bedrifter. Gidder ikke å støtte de som behandler de ansatte så dårlig at de ikke har noen rettigheter. 2
Gjest Linaria Skrevet 15. februar 2012 #25 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har reist med dem sikkert ti ganger. Har reist helt alene, kun hat med håndbagasje. Sitter alltid på bakerste rad, ytterst hvis det er ledig. Småsover under hele reisen og er den første ute av flyplassen når vi lander. Har aldri vært noe problem for meg. Har alltid med min faste håndbagasje, som akkurat passer i størrelsen. Pakker med meg ganske lite. Kan godt være bort ei to uker på en sånn liten håndbagasje, så det er ikke noe problem. Har aldri opplevd store forsinkelser eller annet styr. Det er billig, og selvfølgelig er det ikke ekstra luksus, men hvis man ikke forventer mye så er det helt greit. Alle jeg kjenner hater Ryanair, men det bryr ikke meg noe. Jeg ønsker å fly med Ryanair fordi det er billig. Hvis andre vil fly med noe dyrere får de bare gjøre det.
effy Skrevet 16. februar 2012 #26 Skrevet 16. februar 2012 Du får hva du betaler for sier jeg bare....
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #27 Skrevet 16. februar 2012 Ellers var det også forsinkelser til London, hvor piloten kompenserte med den merkeligste flymetoden jeg har vært borti: Speede opp (så vi steg), for deretter å vende nesa nedover så vi sank igjen. Dette holdt på hele turen, og var ikke behagelig i det hele tatt! Sikker på at dette var kompensering for tapt tid, da? Kan jo like gjerne har vært flyvning etter værforhold...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #28 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har et spørsmål jeg alltid har lurt på: Det er vel lov å legge jakken sin i hattehylla sammen med håndbagasjen? Eller må den også stappes i kofferten som ekstra poser, vesker osv? Tenker spesielt på nå om vinteren hvor det er mange med boblejakker osv. De kan vel ikke kreve at man må sitte med jakken på?
Leanne Skrevet 16. februar 2012 #29 Skrevet 16. februar 2012 Har reist med Ryanair noen ganger, og det har vært helt greit. Som flere sier, man får hva man betaler for.. Men jeg velger å heller bruker mer penger på hotellet enn på selve flyturen.. (det er jo tross alt snakk om noen timer bare..) En ting som jeg har opplevd flere ganger er at når alle pasasjerene har sjekket inn, så begynner de plutselig å boarde flyet 20 min før tiden... Det er vel derfor de alltid lander før tiden også. Det kan være litt stress når man reiser med barn som skal på do, innom taxfree etc før flyavgang... PS. på Rygge er det lov å kjøpe mat på cafeene som "take out" og ta med på flyet.. Mye bedre mat en det man får kjøpt ombord
Viernes Skrevet 16. februar 2012 #30 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har et spørsmål jeg alltid har lurt på: Det er vel lov å legge jakken sin i hattehylla sammen med håndbagasjen? Eller må den også stappes i kofferten som ekstra poser, vesker osv? Tenker spesielt på nå om vinteren hvor det er mange med boblejakker osv. De kan vel ikke kreve at man må sitte med jakken på? Det er nok ikke nødvendig å legge jakka i kofferten når du kommer inn på flyet. Da er det bare å legge den i hylla evt ha den på fanget/under setet foran deg. (Ta med pose å legge den i hvis du ikke vil ha den rett på gulvet.) Tror uansett jeg ville valgt å ha den på meg under flyturen, det er jo ikke så varmt, akkurat..
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #31 Skrevet 17. februar 2012 Det kommer jo an på om det er plass i hattehyllene etter at alle har fått satt fra seg håndbagasjen det?
mia83 Skrevet 17. februar 2012 #32 Skrevet 17. februar 2012 Helt sikkert et dumt spørsmål.. men det vil vel ikke bli noe problem om jeg f.eks har med meg en ryggsekk og så putter veska mi i den når vi går ombord på flyet? Så har jeg litt mer plass til å få med meg håndbagasje?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #33 Skrevet 17. februar 2012 Jeg flyr ofte med RA, fordi jeg må. Synes det er ok nå som jeg kjenner reglene og vet akkurat hva jeg må gjøre for ikke å ende opp med å betale ekstra. Jeg synes selve bestillingsprosessen er noe av det verste, at man må klikke nei på at man vil kjøpe av koffert og sånn for å få gå videre i bestillingen, og at man må betale gebyr både for å betale og for å sjekke inn på nettet. Prisen ender opp det dobbelte eller mer enn den opprinnelige prisen. Og skal man ha med barn, må man betale fullpris for spedbarn på fanget, noe som er latterlig. Jeg synes RA driver med noe som nærmer seg lureri. Men flyr som sagt med dem likevel. De er sjelden forsinket og det er helt greit på korte flyturer. Jeg flyr ikke med RA når jeg har med barn, bare alene og helst bare med håndbagasje.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #34 Skrevet 17. februar 2012 Helt sikkert et dumt spørsmål.. men det vil vel ikke bli noe problem om jeg f.eks har med meg en ryggsekk og så putter veska mi i den når vi går ombord på flyet? Så har jeg litt mer plass til å få med meg håndbagasje? Ikke så lenge det totale volumet av det ene kolliet du ender opp med (altså ryggsekken) ikke overskrider grensen for håndbagasje-størrelse. Jeg ble engang bedt om å stappe en liten håndveske ned i laptop-sekken på Heathrow. Jeg måtte stappe og presse mye for å få den inn, men det gikk. Ellers måtte jeg gått ut av køen igjen og sjekket inn veska eller sekken ... og betalt sikkert en halv million for det ...
mia83 Skrevet 17. februar 2012 #35 Skrevet 17. februar 2012 OK. Det er en 30 liters Bergans-sekk det er snakk som, men jeg skal ta mål av den for sikkerhets skyld.
Gjest Linaria Skrevet 18. februar 2012 #36 Skrevet 18. februar 2012 Helt sikkert et dumt spørsmål.. men det vil vel ikke bli noe problem om jeg f.eks har med meg en ryggsekk og så putter veska mi i den når vi går ombord på flyet? Så har jeg litt mer plass til å få med meg håndbagasje? Jeg pleier ofte å pakke veska mi ned i håndbagasjen for så å ta den ut så fort jeg har kommet på flyet. Aldri vært noe problem.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #38 Skrevet 18. februar 2012 Jeg har reist med Ryanair 20-30 ganger og det går helt fint:) Både fordi jeg har gjort det så mange ganger at jeg "kan" det og fordi jeg har nilest og finstudert betingelsene og all den lille skriften, så så fremt det ikke skjer noe uforutsett (bytte av fly, forsinkelser osv.) går det "smooth" Jeg har skjønt at jeg inngår en avtale om at de gir meg en billig flyreise mot at jeg ikke får NOE ekstra (velge sete, lene setet tilbake, ha med bagasje, gratis mat, sentral flyplass). Juster forventningene dine, så går det fint.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #39 Skrevet 18. februar 2012 Flytur på under/rundt 3 timer: Ryanair Flytur på over 3-4 timer: Velger et annet flyselskap.
-Susanne- Skrevet 19. februar 2012 #40 Skrevet 19. februar 2012 Det var kjæresten min (som også er flyger) som fortalte det. Så vi har valgt å boikotte dem. http://ipad.dagbladet.no/2010/10/25/kultur/debatt/kronikk/fagbevegelse/ryanair/13994389/ http://www.f-b.no/nyheter/ryanair-piloter-det-er-farlig-a-fly-med-oss-1.6757339 Så hva ville skjedd med deg ved et vulkanutbrudd hvor du endte med å sitte stuck et sted? Siden du bare får betalt når du flyr? Kjipt å plutselig ikke få lønn på en måned.. Er det greit at flybransjen har blitt så råtten? Jeg synes i alle fall ikke det, samme om det er snakk om flyselskaper eller andre bedrifter. Gidder ikke å støtte de som behandler de ansatte så dårlig at de ikke har noen rettigheter. Har vel ikke formulert meg bra. Vi har betalt for fremmøte og vakter, det være seg hjemmevakter eller på flyplassen. Det som imidlertid utgjør hovedparten av lønnen vår er fra vi løsner parkeringsbremsen til den blir tilkoblet igjen. Altså tiden vi beveger oss for egen maskin. Dette blir sendt til selskapet via et system som kalles ACARS, fullstendig automatisk. I tilfelle av uforutsette hendelser så som et vulkanutbrudd garanterer selskapet vårt for hotell og eventuell hjemreise. Har ikke fått bekreftet det du sier fra pålitelige kilder, men dersom det er tilfelle er det for meg sjokkerende å jobbe under slike forhold. Er for tiden ansatt i et lavprisselskap, synes jeg har helt greie arbeidsforhold og grei lønn. Har noe å sammenligne med da min far er senior kaptein i et av de store selskapene i USA. Forholdene har blitt verre for ansatte i kabin og cockpit med årene, og hvis man sammenligner seg med SAS i sine glansdager kommer man svært dårlig ut uansett hvor man er ansatt. Jobben min består i å fly en maskin med maks antall lovlige deffekter fra a til b og jeg gjør det med vissheten at vi opererer lovlig og sikkert. I likehet med mine kolleger er jeg ingen kamikaze pilot, men har det som jeg vil definere som en trygg og sikker jobb. Så langt man kan si det om noen jobb i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå