Gå til innhold

Ryanair

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og noen venninner har bestilt billetter med ryanair, og ingen av oss har brukt de før. Det som jeg har hørt er egentlig bare negative ting, bortsett fra prisen.

Jeg har bestilt at jeg skal ha med en bagasje frem og tilbake, og da kommer vel håndbagasje i tillegg. Men jeg har hørt at dette kan skape litt problemer ved innsjekk. Jeg har blitt forklart at jeg må sjekke inn bagasjen i samme skranke som ved vanlig innsjekk, og at jeg må sjekke inn bagasjen på forhånd på nett. Hvis ikke kan jeg risikere å få bot, og at resten av følget også får bot fordi alle går under ett.

Jeg skjønner ikke at det kan stemme. I tillegg så skjønner jeg ikke at jeg må sjekke inn bagasjen på forhånd? Den må jo uansett få lapper på seg på flyplassen.

Er det forresten noen som har erfaring med setene? Den ene venninnen våres er litt frodig, og hun sliter med at beltet på feks norwegian og sas er akkurat så det holder. Vi har jo hørt at ryanair er fryktelig trangt. Hun håper på å få sete ved nødutgang, men bekymrer seg for at hun blir flyttet ettersom man ikke skal være til hinder og at det blir en pinlig scene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får hva du betaler for med Ryanair. Jeg har brukt dem mange ganger, og de fungerer helt greit på korte flygninger.

Du må sjekke inn på nett på forhånd, og skrive ut boardingcardene hjemmefra. Så går du til innsjekkingsskranken og får lapp på baggasjen, og de blir sendt. Det er bare for å spare tid, og fungerer på samme måte som de flyselskapene som har fått egne innsjekkingsmaskiner på flyplassene. Egentlig veldig greit, da det fører til mye mindre køer og venting. Husk å sjekke inn for begge reisestrekninger.

Pass på at du måler håndbaggasjen og kofferten på forhånd. Det er blitt noen nye regler rundt tillatt baggasjestørrelse siden jeg brukte dem sist, men det kan du lese om på nettsidene deres. De er ihvertfall strenge på vekt og størrelse på både vanlig baggasje og håndbaggasje. Overvekt er dyrt!

Skrevet

Jeg skriver dette kun for å gjøre flere obs på noe shady business fra Ryanair sin side. Vil understreke at jeg ikke vil skremme deg bort fra denne reisen - jeg drar fremdeles med dem! Men jeg kommer ikke igjen til å reise med dem til ukurante destinasjoner eller i tider hvor det er mye oppbestilt.

Vi dro med dem til Madrid for noen få år siden i fellesferien. Alt gikk bra ned. På korte distanser synes jeg det er helt ok å sitte litt trangt. Men da vi skulle hjem igjen begynte problemene... Flighten vår ble utsatt, utsatt og utsatt - frem til noen minutter før tidsgrensen hvor det er påkrevd at dem dekker mat m.m for for lang ventetid. DA ble flighten kansellert.

Ingen informerte oss om hva som hadde sjedd eller ville skje før etter en god stund. De skyldte på tekniske problemer og at de hadde kansellert flyet av hensyn til vår sikkerhet. På spørsmål om når det satt opp nye fly til oss fikk vi beskjed om at vi kunne få plass på et fly om en uke!! (Ikke akkurat snakk om at de skulle dekke hotellopphold mens vi ventet)

På dette tidspunkt var hele flyplassen stengt, så det var umulig å få kontakt med noen andre selskap på stedet. Vi fikk heldigvis noen hjemme til å booke på nett for oss, en av de siste plassene igjen på fly til Oslo. Flere av våre medpassasjerer endte faktisk opp med å måtte ta tog til Paris og fly derfra. Slutten av fellesferien gjorde at de aller fleste fly var fylt til randen. Enden på visa var at vi måtte betale over 2000 per nye bilett + hotellopphold, og fikk ingenting dekket hverken av reiseforsikring eller Ryanair.

I ettertid har jeg hørt om flere som har hatt samme opplevelse. Det har blitt diskutert om det spekuleres i dette på flighter de ikke har tjent nok på e.l. Vet ikke nok om akkurat dette stemmer, men vær litt obs med dette selskapet.

DinDrømmereise Blogg

DinNewYorkreise.no

Skrevet (endret)

Ryanair er hva du betaler for, for meg er det i grunn synonymt med billig og dårlig, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg er såpass dum at jeg har reist med dem tre ganger (to ganger fikk jeg ikke velge det selv), og for å si det slik: vær ekstremt nøye med håndbagasjen, den MÅ du få plass til i den lille saken man skal plasere håndbagasjen i, ellers får du den ikke med deg på flyet. Får du overvekt så koster det deg veldig mye.

Jeg opplever ofte at man "nedover", f.eks til London eller Glasgow, er det ingen sjekk, men hjem igjen så var det alltid sjekk (virker som de gjør dette bevisst, uten at jeg skal spekulere mer i dette..). Med 15 kg (du må betale ekstra for å få 20 kg) så blir det for lite for min del, og derfor styrer jeg langt unna dem. De har også dårlige arbeidsvilkår for sine ansatte, de har gjentatte ganger brutt norsk lov ift markedsføring og de oppfører seg generelt arrogante. F.eks opplevde jeg at de foran meg i køen slapp gebyr på bagasje med overvekt, mens jeg måtte betale. Personalet er sure, setene er vonde, flyene er trange og det er førstemann-til-mølla-prinsippet for å komme seg på flyet, hvilket jeg synes er helt idiotisk.

Nei, jeg har ikke mye positivt å si om dem dessverre. Det som liksom begynner som en billig reise blir plutselig fryktelig dyr grunnet alskens gebyrer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Ryanair er helt greit synes jeg. Billig og enkelt.

Skrevet

Jeg har også reist med dem, det var helt greit.

Men blir jo litt skremt av den historien over, der de kansellerer et fly, setter opp et nytt et om 1 uke, og ikke refunderer. Det er vel ikke lov?

Skrevet

Er det forresten noen som har erfaring med setene? Den ene venninnen våres er litt frodig, og hun sliter med at beltet på feks norwegian og sas er akkurat så det holder. Vi har jo hørt at ryanair er fryktelig trangt. Hun håper på å få sete ved nødutgang, men bekymrer seg for at hun blir flyttet ettersom man ikke skal være til hinder og at det blir en pinlig scene.

Nå er kanskje dette for sent for dere hvis dere allerede har bestilt, men jeg har hørt at det går an å reservere nettopp setene ved nødutgangene. Det er visst noe nytt de har begynt med nå i 2012, men det koster vel skjorta. Hvordan setene ellers er vet jeg dessverre ikke, for jeg har aldri reist med RyanAir selv.

Skrevet

Pass på at du måler håndbaggasjen og kofferten på forhånd. Det er blitt noen nye regler rundt tillatt baggasjestørrelse siden jeg brukte dem sist, men det kan du lese om på nettsidene deres. De er ihvertfall strenge på vekt og størrelse på både vanlig baggasje og håndbaggasje. Overvekt er dyrt!

Ts her.

På billetten står det at håndbagasjen kan være 55x40x20cm, så da går jeg ut i fra disse målene.

Men det er vel ikke noen bestemte mål på den vanlige bagasjen? Bare at den må veie maks 15kg?

Et spørsmål til. Hvor lang tid før bør vi møte opp på flyplassen på vei tilbake? Vi tar bussen til rygge og den er der to timer før avgang. Holder dette i Frankrike? Har hørt at de ofte er lettere å komme fort igjennom fra Norge og ut, mens i utlandet så er de nøyere på spesielt håndbagasjemålene for eksempel.

Merker at jeg blir veldig nervøs for hvordan dette skal gå. Føles som om jeg står i køen hos the soup nazi, og kan forvente meg hva som helst fordi jeg ikke har forstått alt jeg tydeligvis må forstå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste med Ryanair til Barcelona i forfjor, og jeg kan ikke si jeg synes det var så veldig trangt? Litt stress å ikke ha setenr, men ellers helt ok.

Skrevet

det er ingen mål på bagasje som skal sjekkes inn. husk at du ikke tar med mer enn en sånn plastpose for flytende i håndbagasjen!

jeg har flytt utallige ganger med ryanair, og hvis man forholder seg til reglene er det ikke noe problem. historien om kanselleringen høres kjedelig ut, men jeg har som sagt aldri opplevd noe sånt (har det derimot med andre flyselskaper.. det skjer nok flere steder). en annen ting som er typisk ryanair er at de flyr til billige små flyplasser uti gokk. sjekk buss/tog til og fra på forhånd.. og ja, to timer skal holde.

Gjest juvelia
Skrevet

Viktig å printe ut papirene for biletten! Har du ikke papirene med deg kan de nekte deg å fly.

Skrevet

Jeg har reist en god del ganger innenlands i Storbritania med Ryanair. 2 ting som er viktig å huske på

1) ingen plassbiletter, så vil dere sitte samme still dere tidlig i kø.

2). Reiser du tur/retur trenger du 2 eksemplarer av biletten (papirark du MÅ ha printet ut), selvom begge reisene er på samme, fordi de river av en del av biletten og dermed kan den ikke brukes igjen.

Usikker på på om det samme gjelder i Norge. Men kan være greit å ha med seg uansett.

Skrevet

Jeg reiste med Ryanair to ganger til London. Setene og flyet ellers er helt greit. Opplevde ingen forsinkelser eller noe. Eneste som er irriterende er den førstemann til mølla-prinsippet, det må de gjøre noe med. Du er tillatt kun 1 håndbagasje, det betyr at man ikke kan ha vesken og slikt i tillegg. Vær stress første gangen, men andre gangen gikk helt fint. Personalet var helt greie. Jeg skal reise tur- retur igjen med dem nå på torsdag :)

Skrevet

For min del er det mest at jeg ikke vil støtte et selskap som behandler sine ansatte så dårlig. De har ekstremt dårlige rettigheter. De må betale for uniform, og de får kun betalt når de flyr. Hvilket medførte at under askeskyen måtte de ta inn på hotell der de ble sittende askefast, og noen ruinerte seg på det.

• Liker 1
Gjest Swipper
Skrevet

Jeg har flydd med Ryanair flere ganger, men kun til London som er en forholdsvis kort reise. Da fungerer det helt greit. Har aldri hatt noe trøbbel med bagasjen. Jeg pleier å sjekke den inn når jeg kommer på flyplassen som vanlig. Plassen er ikke veldig stor, men som sagt så fungerer de på korte reiser. Jeg kan godt sitte trangt i et par timer når jeg kun betaler 200 kr for en tur til London.

Skrevet

Jeg har bare flydd med de en gang. Da var jeg feit og gravid og kan ikke si jeg opplevde det som spesielt trangt.

Ang. sjekk i Norge kontra utenlands så har jeg iallfall opplevd at de alltid er strengere med bagasjesjekk i UK enn her i Norge, Ryanair eller ikke.

Skrevet
De må betale for uniform

Det må vi også, vi får 2 komplette uniformer pr år, men det trekkes av lønnen vår. (riktig nok langt under markedspris)

de får kun betalt når de flyr

Samme her.

Hvilket medførte at under askeskyen måtte de ta inn på hotell der de ble sittende askefast, og noen ruinerte seg på det.

Det har jeg vanskelig for å tro på. Kjenner flere ryanair piloter og har aldri hørt noe i nærheten av dette.

Skrevet

Liten kommentar om "plass" som det har vært spurt om. Ryanair flyr med 189 seter akkurat som Norwegian, så det er ikke noe trangere.

Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med Ryanair, men har selvfølgelig holdt meg til reglene og, siden de ikke viser noe skjønn har jeg hørt. Har sett flere som ikke har fått meg seg en pose med mindre de kan legge den i veska osv, men det står jo også ganske tydelig.

Lite plass ja, men så er vel de fleste Ryanair-turer ganske korte og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...