AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Hei JEg så et program på tv for noen uker siden. Der tok de opp hvor skadelig det er med palmeolje,og at det skjuler seg i veldig mange matvarer,da står det som regel som vegetabilsk fett. SJekker du dette? Det finnes i myyye mat,jeg sjekker nå alt jeg kjøper. HAr ennå ikke funnet noen kjeks uten....og det finnes i mat man ikke skulle tro,som f.eks vita hjertego og margarin ( fast form)
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Bekymrer meg ikke en smule. Den har vært i kjente matvarer i masser av år og ingen har dødd av det hittil. Alt koker ned til det samme uansett hvilke krigstyper media bruker - alt med måte! Spent på hva neste livsfarligforhelshuttemegtugrønnsakellerlignende media "forsker" frem som farrrrlig. Ja for det er folkets helse media er opptatt av, eller? :-)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Jeg unngå palmeolje, ikke fordi jeg tror mettet fett er skadelig, men fordi palmeoljeproduksjon er den største trusselen mot regnskogen (hvor mesteparten av verdens arter befinner seg, og som er en ekstremt viktig ressurs å ta vare på.. vi får bl.a. mange medisiner derfra). 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Ja, jeg sjekker innhold for palmeolje, skrev ut palmeoljeinnholds-guide etter programmet som TS snakker om også. Er ikke noe nyhet slik sett, jeg har ikke brukt margarin eller spist kjeks på mange år grunnet nettopp palmeolje. Men fikk noen vekkere på palmeoljeguiden, som f.eks Nestle barnegrøt, sjokkerende hvor kynisk markedet er når de har så mye innhold av noe som er så skadelig i barnemat. Så mye at de ikke vil oppgi hvor mye. Skremmende. Palmeolje er en vegetabilsk olje (planteolje), i likhet med rapsolje, olivenolje og solsikkeolje. Forskjellen er bare at mens disse oljene består av umettet fett, og dermed er bra for helsen, inneholder palmeolje store mengder palmitinsyre. Dette er en mettet fettsyre som viser seg å ha en kraftig kolesteroløkende effekt. Palmeolje utvinnes av oljepalmetreet, og er en av de mest produserte planteoljer i verden. Oljepalmer plantes i store plantasjer, og er derfor en trussel for regnskogen fordi store mengder regnskog hogges for å lage palmeoljeplantasjer. Ødeleggelsene av regnskogen er størst i Asia, særlig Malaysia og Indonesia. Palmeolje brukes ikke bare i matvarer, men også i produksjon av kosmetikk og biodrivstoff. Norge importerer rundt 15 tusen tonn palmeolje i året, der en stor del blir brukt i matvarebransjen. Link til programmet og palmeoljeguiden Jeg er ikke noe helsefreak, men er bevisst hva jeg spiser og bryr meg også om miljøet, og i så måte er palmeolje fyfy. Jeg vil ikke ha blodpropp. 2
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Jeg unngå palmeolje, ikke fordi jeg tror mettet fett er skadelig, men fordi palmeoljeproduksjon er den største trusselen mot regnskogen (hvor mesteparten av verdens arter befinner seg, og som er en ekstremt viktig ressurs å ta vare på.. vi får bl.a. mange medisiner derfra). Dette er det einaste gyldige argumentet mot palmeolje. Folk som kastar barnegrauten fordi den inneheld 1,5 g palmeolje pr. porsjon graut, og brukar cocosa frå helsekostbutikken har ikkje forstått noko som helst. Ernæringsmessig er kokosolje på like fot med palmeolje. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har unngått palmeolje i mange år allerede, både av hensyn til helsa og miljø. Alt godt: Du har vel en kilde til påstanden din?
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Feittsyreinnhaldet i henholdsvis kokosolje og palmeolje står på wikipedia og andre stader. Eg kan gjerne linke dit viss det gjer deg glad. Begge typar olje vert utvunne av frukta på treet, skilnaden er at kokospalmane er langt meir etablerte i landskapet der dei veks, medan palmeoljetrea vert nyplanta i stort volum as I type. Det er sjølvsagt ikkje bra, men ernæringsmessig er dei fulle av metta feittsyrer begge oljetypane.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 http://www.nytimes.com/2011/03/02/dining/02Appe.html?pagewanted=all
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Mitt poeng er faktisk ikkje at kokosolje er farleg eller feil, mitt poeng er at palmeolje ikkje er farleg.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Mitt poeng er faktisk ikkje at kokosolje er farleg eller feil, mitt poeng er at palmeolje ikkje er farleg. Ernærings-yrkes grupper, og det offentlige helse-norge er uenig med deg der. P 2
mysan Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Alle herdete matoljer er helseskadelige, da de øker faren for hjerte- og karsykdommer. Også palmeolje. Og i margariner og andre ferdigting er vel oljen herdet, antar jeg. Ren, kaldpresset palmeolje er ikke farlig, men om du får det noe sted aner jeg ikke. En annen ting som er minst like viktig grunn til å styre unna produkter med palmeolje er at de raserer regnskogene for å produsere den. 2
Gjest G Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Vet jeg at produktet inneholder palmeolje kjøper jeg det ikke.
Gjest G Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Oj. Var ikke klar over at så mange produktet innhold så mye palmeolje.
Ethereal Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Nei, jeg sjekker ikke, men tror ikke jeg spiser så mye mat det finnes i, bortsett fra kanskje smør? Som sagt vet jeg jo ikke, men jeg spiser mye fisk, grønnsaker, ris, brød, ost og cottage cheese. Kan liksom ikke se for meg at det er så mye sånt der, men hvem vet. Tror ikke det er SÅ farlig sålenge man spiser sunt og variert.
Viljaa Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Jeg er ikke hysterisk, men jeg prøver å gjøre en mental note på hvilke varer som inneholder palmeolje og unngår disse. Av vane sjekker jeg alltid deklarasjonen, men palmeolje står jo sjeldent oppført som annet enn "vegetabilsk", så jeg får nok i meg litt likevel, men håper på å unngå de store mengdene ved å unngå de varene jeg vet inneholder de.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Nei, jeg sjekker ikke, men tror ikke jeg spiser så mye mat det finnes i, bortsett fra kanskje smør? Som sagt vet jeg jo ikke, men jeg spiser mye fisk, grønnsaker, ris, brød, ost og cottage cheese. Kan liksom ikke se for meg at det er så mye sånt der, men hvem vet. Tror ikke det er SÅ farlig sålenge man spiser sunt og variert. Enkelte oster og brød/bakevarer inneholder så mye palmeolje at de er på den røde listen
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Ernærings-yrkes grupper, og det offentlige helse-norge er uenig med deg der. P Men då kan dei vel ikkje vere noko meir for cocosa? Det er jo same kategori feittstoff med masse metta feittsyrer.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Men då kan dei vel ikkje vere noko meir for cocosa? Det er jo same kategori feittstoff med masse metta feittsyrer. Samme kategori fettstoff, men Cososa er kaldpresset. Den palmeoljen man finner i ferdigmat er ikke bare ikke kaldpresset, men også herdet.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #19 Skrevet 14. februar 2012 http://www.nytimes.com/2011/03/02/dining/02Appe.html?pagewanted=all According to Thomas Brenna, a professor of nutritional sciences at Cornell University who has extensively reviewed the literature on coconut oil, a considerable part of its stigma can be traced to one major factor. “Most of the studies involving coconut oil were done with partially hydrogenated coconut oil, which researchers used because they needed to raise the cholesterol levels of their rabbits in order to collect certain data,” Dr. Brenna said. “Virgin coconut oil, which has not been chemically treated, is a different thing in terms of a health risk perspective. And maybe it isn’t so bad for you after all.” Partial hydrogenation creates dreaded trans fats. It also destroys many of the good essential fatty acids, antioxidants and other positive components present in virgin coconut oil. And while it’s true that most of the fats in virgin coconut oil are saturated, opinions are changing on whether saturated fats are the arterial villains they were made out to be. “I think we in the nutrition field are beginning to say that saturated fats are not so bad, and the evidence that said they were is not so strong,” Dr. Brenna said. 2
Gjest navnelapp Skrevet 14. februar 2012 #20 Skrevet 14. februar 2012 Det stemmer, delvis hydrogenisert (herda) olje dannar transfeitt, uansett kva type feitt det er i utgangspunktet. Men vi kjem ikkje forbi det faktum at begge typar feitt vi diskuterer, palmeolje og kokosolje, er rike på metta feitt. Herda, ikkje herda eller delvis herda er ein annan diskusjon enn skiljet mellom ulike oljetypar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå