Gjest drikke? Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg sliter med depresjon og angst. Har aldri drukket før. Men skal på fest så vil drikke og kanskje full. Men er det smart hvis man tenker på døden og sånt? Jeg har hørt man har større risiko for selvmord hvis man sliter psykisk, er det sant?
Giacomo_P Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Du bør helt enkelt være forsiktig med alkohol. Det kan forsterke depressive tilstander, selv om det på kort sikt kan virke positivt. I tillegg til den akutte faren ved nedsatt dømmekraft under akutt ruspåvirkning, vil "den andre enden" av beruselsen svært ofte forsterke nedstemthed og depresjon. Jeg vil råde deg til å være meget forsiktig med alkohol i din situasjon - særlig siden du har liden eller ingen erfaring med å drikke.
Gjest Okusan Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 I tillegg til at det kan være direkte farlig for deg (i den forstand at du handler impulsivt i fylla), står du også i fare for å drite deg fullstendig ut foran alle på festen. Sippe, grine og miste alle hemninger. Jepp, jeg har sett det på fest selv, og det finnes lite som er så totalt usjarmerende som de som begynner å sutre over livet i fylla og snørre på sidemannens genser. Jeg tror vel du innerst inne vet hvordan du bør forholde deg til alkohol når du har det som du har det. Hvis du aldri har drukekt før, så vent med det første glasset til du har det rimelig bra med deg selv, og gjerne i en litt roligere setting enn full fest. 1
Gjest drikke? Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Du bør helt enkelt være forsiktig med alkohol. Det kan forsterke depressive tilstander, selv om det på kort sikt kan virke positivt. I tillegg til den akutte faren ved nedsatt dømmekraft under akutt ruspåvirkning, vil "den andre enden" av beruselsen svært ofte forsterke nedstemthed og depresjon. Jeg vil råde deg til å være meget forsiktig med alkohol i din situasjon - særlig siden du har liden eller ingen erfaring med å drikke. Åja, ja da var det som jeg trodde. Men hva er forsiktig da? For jeg har vært på fest før men ikke drukket men vennene mine har masse drikke leker osv og de blir kjempe fulle. En øl? er det lite? eller to øl? har ikke peiling på dette. Noen tar også sprit og blander med cola er det mye alkohol i det?
Gjest driikke? Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 I tillegg til at det kan være direkte farlig for deg (i den forstand at du handler impulsivt i fylla), står du også i fare for å drite deg fullstendig ut foran alle på festen. Sippe, grine og miste alle hemninger. Jepp, jeg har sett det på fest selv, og det finnes lite som er så totalt usjarmerende som de som begynner å sutre over livet i fylla og snørre på sidemannens genser. Jeg tror vel du innerst inne vet hvordan du bør forholde deg til alkohol når du har det som du har det. Hvis du aldri har drukekt før, så vent med det første glasset til du har det rimelig bra med deg selv, og gjerne i en litt roligere setting enn full fest. :O å nei det må ikke skje. Bra du advarte, sånn vil jeg ikke skal skje. Det som er bra med å være edru er iallfall at jeg husker ting.
Giacomo_P Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg vil egentlig råde deg til ikke å drikke i det hele tatt. Hvis du av en eller anden grund ikke kan la være, vil jeg anbefale at du holder deg til øl. Du ved ikke hvorledes du reagerer, eller hvor mye du tåler. Husk at virkningen kommer relativt langsomt, og det er dumt å drikke for fort. Sprit vil jeg faktisk si at du absoludt ikke bør drikke. Det er lett å miste kontrollen de første gangene man drikker. Jeg vilde ha lattt det være, hvis jeg var deg. Du risikerer både å miste kontroll og gjøre dumme ting, eller bryde sammen under akuttfasen, mens du sandsynligvis vil føle deg mere deprimert dagen efter. Det er ingen automatikk i noe av dette, men sandsynligheden er stor. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Selve rusen kan gå greit, det er verre med fylleangsten som kan komme etterpå. Jeg har også litt angst til vanlig (er på bedringens vei), og den forsvinner fullstendig når jeg er full. MEN den kommer tilbake med full kraft når alkoholen forsvinner fra kroppen, noen ganger har jeg holdt på å bli gal av fylleangsten, som kan vare opptil tre dager. Nå har jeg aldri vært der at jeg har tenkt på døden og sånne ting derfor "overlever" jeg jo noen dager med denne angsten, men tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg drakk hadde jeg vært deg. Noen blir jo også mer deppa i fylla, det er også noe du bør tenke på.
Moscato Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Og drikkeleikar er definitivt ikkje å anbefale. 1
Gjest drikke? Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Jeg vil egentlig råde deg til ikke å drikke i det hele tatt. Hvis du av en eller anden grund ikke kan la være, vil jeg anbefale at du holder deg til øl. Du ved ikke hvorledes du reagerer, eller hvor mye du tåler. Husk at virkningen kommer relativt langsomt, og det er dumt å drikke for fort. Sprit vil jeg faktisk si at du absoludt ikke bør drikke. Det er lett å miste kontrollen de første gangene man drikker. Jeg vilde ha lattt det være, hvis jeg var deg. Du risikerer både å miste kontroll og gjøre dumme ting, eller bryde sammen under akuttfasen, mens du sandsynligvis vil føle deg mere deprimert dagen efter. Det er ingen automatikk i noe av dette, men sandsynligheden er stor. Ja..jeg får se hva jeg gjør. burde kanskje være forsiktig vet jo ikke hvordan det føles å være beruset. Men hadde vært gøy å se hvordan det er og er ikke vær dag jeg har muligheten.. det er problemet vil jo ikke føle meg utenfor men skal være forsiktig vil ikke drite meg ut heller
Sofie_22 Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Alkohol og depresjon er ingen god kombinasjon, tro meg! Har selv opplevd at alkohol har gjort meg mer deprimert,har mistet hemninger og begynt å gråte helt uten videre(kun en gang heldigvis, lærte av det). Så nei, vil ikke anbefale deg å drikke hvis du sliter med depresjon med mindre du holder deg til et glass vin.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Hvor gammel er du? Virker ikke som du vet nok om alkohol til å begi deg utpå det. Å drikke seg full når en er deprimert er virkelig IKKE å anbefale. Jeg har slitt masse med depresjon og har enda opp med å prøvd å tatt livet av meg to ganger i fylla, samt å knekke totalt sammen og grine foran alle festdeltagerne utallige ganger. For en som ikke har drukket før, så ville jeg holdt meg til maks 3 øl. Plutselig kan det tippe over og alt går i dass. 1
Gjest drikke? Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Alkohol og depresjon er ingen god kombinasjon, tro meg! Har selv opplevd at alkohol har gjort meg mer deprimert,har mistet hemninger og begynt å gråte helt uten videre(kun en gang heldigvis, lærte av det). Så nei, vil ikke anbefale deg å drikke hvis du sliter med depresjon med mindre du holder deg til et glass vin. Da tror jeg at jeg skal være forsiktig det verste jeg vet er om noe sånt skjer.
Gjest drikke? Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Hvor gammel er du? Virker ikke som du vet nok om alkohol til å begi deg utpå det. Å drikke seg full når en er deprimert er virkelig IKKE å anbefale. Jeg har slitt masse med depresjon og har enda opp med å prøvd å tatt livet av meg to ganger i fylla, samt å knekke totalt sammen og grine foran alle festdeltagerne utallige ganger. For en som ikke har drukket før, så ville jeg holdt meg til maks 3 øl. Plutselig kan det tippe over og alt går i dass. Jeg er 16 blir 17 i april. tror ikke jeg skal gjøre det, men kommer til å drikke litt. Etter din historie og mange andres i tråden velger jeg å være forsiktig..
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Jeg vil anbefale deg å holde deg unna alkohol. Jeg opplevde at spesielt angsten min ble ekstremt ille når jeg var påvirket av alkohol, og etter noen ekstreme panikkanfall i fylla sluttet jeg helt å drikke.
Gjest Rastl0s Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Har vært deprimert og slitt innad i familien siden jeg kan huske, men alkohol har aldri vært en løsning, bare en midlertidig avlastning for å kunne ha det litt gøy i helger. Hold deg unna alkohol mest mulig og tren. Det er medisinen sin, det.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Anbefaler deg å i det minste ta det veldig rolig Min angst blir ihvertfall ekstremt forsterket når jeg er full(ikke når jeg er brisen, men når jeg blir skikkelig full så ender jeg som regel med å blacke ut og stikke av fordi jeg ikke tør å være rundt folk lenger). Og både angsten og depresjonen blir som regel veldig forsterket i mange dager etter at jeg har vært full. Derfor så drikker jeg svært lite og veldig sjeldent nå, selv om jeg er student og gjerne skulle drukket mer.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 vet ikke.. jeg har en venninne som har vært innlagt pga lidelser som bl.annet har ført til depersjon... men hun har drukket eg full mange ganger og har ikke blitt enda mer deprimert av den grunn... men du kan jo ta med deg en venn du stoler på og be han/hun passe på deg om du skulle begynne å oppføre deg dumt. Du kan jo ta med deg noen øl, eller vin eller hva du evt. har tenkt å drikke... og ta det rolig. Drikk sakte og drikk noen glass vann innimellom. Reis deg opp og gå litt rundt innimellom og. Mange som drikker for første gang heller bare alt i seg med en gang og skjønner ikke hvorfor de ikke blir fulle... Så reiser de seg opp etter en stund, og DA går alt rundt Så stopper du når du blir brisen og lar kanskje det være nok for den kvelden. Så har du hvertfall kjent litt på det:)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Og skal du absolutt drikke, så hold deg for all del til ting med lav prosent. Hvis du ikke liker øl, så drikk cider eller rusbrus. IKKE sprit. Når du ikke har drukket før er det lett å tenke at man ikke merker noe særlig, drikke altfor fort og så er man plutselig kjempefull. Og det skjer mye lettere med vodka enn med cider! En grei regel er også hvordan du føler deg før du begynner å drikke. Er du lei deg når du tar første slurk vil du vanligvis føle deg MYE verre med en del alkohol innabords.
Snøvott Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Å selvmedisinere stemningslidelser og angst med alkohol, piller eller verre er en usedvanlig dårlig ide, som jeg kan fortelle deg alt om. Uansett hva du velger å gjøre, er det kanskje en ide å be om henvisning til psykolog?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 Det er i tillegg ganske vanlig å ha sammenbrudd (og/eller rett og slett drite seg fullstendig ut) hvis man drikker seg full når man er deprimert. Tenk deg godt om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå