Rainbow Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 Jeg vil tro du har angrerett uansett hva som står i kontrakten. Ta kontakt med forbrukerrårdet!! Og når hun har skrevet under på at hun skal betale OG at du har forkjøpsrett kan hun ikke bare bestemme seg for noe annet enn det du har underskrift på at hun er enig i. Huff, skjønner godt du er urolig nå. Når hesten betyr mye for deg må du jo være sikker på at hun har et godt hjem, ellers klarer du jo ikke å slappe av.
Chelmon Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Selger har vel ikke angrerett? Uansett kan du hente hesten om pengene ikke går inn rimelig raskt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #24 Skrevet 14. februar 2012 Spørsmålet mitt nå er om jeg kan hente hjem hesten om ikke pengene er på konto innen morgendagen er over. Hun sier hun overførte pengene idag. Så jeg lurer på om jeg fortsatt har rett til å hente hjem hesten om pengene ikke er kommet inn i morgen, selv om hun har betalt siste rest.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #25 Skrevet 14. februar 2012 Tror du skal gi henne to dager, for enkelte banker bruker et par dager på å overføre. Har de ikke kommet på din konto om to dager, mener jeg du kan hente hesten. Kan hun bevise at hun ahr betalt siste rest og at det bare tar tid med banken, kan du nok ikke hente hesten.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #26 Skrevet 14. februar 2012 Det kan du spørre politiet eller advokat om, sa jeg!
Chelmon Skrevet 14. februar 2012 #27 Skrevet 14. februar 2012 Det kan du spørre politiet eller advokat om, sa jeg! Så klart kan hun det, men hun spør oss her på forumet. Dersom hun kan bevise at pengene ble overført som avtalt nå sist, kan du ikke hente hesten. Dersom hun bløffer og pengene ikke ble overført kan du hente den, men det kan være vanskelig for deg å bevise siden du ikke har noe utskrift av at hun overførte pengene etc. Vanlig bankoverføring tar som regel aldri mer enn 2 virkedager. Så om pengene ble overført på en fredag ettermiddag kan det hende de ikke kommer inn før på tirsdag. 1
Trigger Skrevet 15. februar 2012 #28 Skrevet 15. februar 2012 Om du kan hente hesten i dag, avhenger av hvordan du har ordlagt deg til kjøper. Har du sagt pengene skal være inne før den 15, kan du hente henne i dag om pengene ikke er på konto. Har du derimot sagt at hun skal bet senest den 15, må du vente til i morgen før du henter henne. Håper virkelig for din del at du IKKE får pengene inn løpet av dagen, sånn at du kan reise å hente hesten. Lykke til 1
Dragonfly84 Skrevet 15. februar 2012 #29 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Uff, så trist å høre Skrev du i kontrakta at du vil ha førsterett på kjøp dersom hesten skal selges igjen? Det kan godt hende at hun snart vil selge når hun ikke kan håndtere hesten (du skrev at hesten klikka fordi hun ble redd pga kjøpers oppførsel osv). Jeg solgte en hest som betydde hele verden for meg. Hun som kjøpte henne var ikke så erfaren, men sa hun skulle få hjelp med hesten, og det var ikke mange som ville ha en såpass gammel hest. Jeg solgte henne, selv om magefølelsen var dårlig. Hun sa jo hun skulle få hjelp, sa jeg til meg selv igjen og igjen. Og jeg var yngre enn henne da jeg fikk samme hest. Det går nok bra. Det tok ikke lang tid før moren hennes ringte og spurte om jeg ville kjøpe igjen hesten, for hun var jo "helt gal" og hadde kastet av jenta. Jeg sa ja, vi kasta oss i bilen og kjørte flere timer til der hun var. Da vi kom fram lå hesten min ute i en bitteliten grusinnhegning, ca så stor som tre vanlige hestebokser, og så ut som hun hadde gitt opp håpet. Hun lå ALDRI om dagen. Da hun så oss komme ut av bilen reiste hun seg opp og vrinsket og begynte å gå rastløst rundt i innhegninga. Jeg fikk se boksen der hun hadde stått. Den var vel mer passende for geiter. Samme med en slags hjemmesnekret høykrybbe som vel var mest egnet til å skade seg på. Jeg fikk høre at jenta ikke hadde fått noe hjelp med hesten, og jeg kan bare tenke meg hvor lite mosjon hun fikk og hvor mye innestengt energi hun fikk av å ha så lite plass, både inne og ute. Vi fikk henne på hengeren, og aldri har den hesten løpt på hengeren på den måten før. Vel inne begynte hun å skrape med beinet, som for å si "få meg vekk herfra!!". Men da tok eierne det med ro, gitt. Så mye peil hadde de på hest, at da hesten stod inne i den trange hengeren var det greit å begynne å lete (!) etter kontrakt og papirer. Det ene barnet deres gikk rundt og spiste ostepop midt på dagen, og de sa det var umulig å få henne til å spise middag (kanskje fordi hun spiste ostepop hele dagen). Så de hadde jo ikke styr på barna sine en gang. Etter en lang stund fikk vi endelig dratt, og så fikk vi henne til en stall der vi hadde fått hasteplass. Endelig var hun glad igjen, og det var så godt å se. Det var så dumt av meg å selge, men man tror jo at alle vil det beste for hesten de kjøper. Neste gang jeg fikk kjøper til henne hadde jeg henne ute på prøve først, og besøkte henne ofte. Det viste seg at denne kjøperen ikke syntes det var så nøye å fore hestene sine. Så da henta jeg henne før hun ble solgt. Men tredje gangen fikk hun endelig et godt hjem hos en dame som hadde hatt hester før, og som virkelig brydde seg om en slitt, gammel traver. Hun fikk det godt, og jeg kunne endelig slappe av. For et par år siden døde hun, og jeg får fortsatt tårer i øynene av å skrive om det, selv om jeg ikke har sett henne på mange, mange år. Herlige førstehesten min. Hestesalg er ikke lett, nei. Spesielt ikke siden de skjønne hjerteknuserne aldri slipper helt taket i tankene våre. Håper alt ordner seg for jenta di, enten at den nye eieren kjapt lærer seg mer om hest eller at du får kjøpt henne tilbake. Jeg vet hvor vondt det er å gi fra seg en hest man elsker, spesielt når man må se på at hesten ikke har det bra. Endret 15. februar 2012 av Dragonfly84 2
Måndagsbarn Skrevet 15. februar 2012 #30 Skrevet 15. februar 2012 Uff, så trist å høre Skrev du i kontrakta at du vil ha førsterett på kjøp dersom hesten skal selges igjen? Det kan godt hende at hun snart vil selge når hun ikke kan håndtere hesten (du skrev at hesten klikka fordi hun ble redd pga kjøpers oppførsel osv). Jeg solgte en hest som betydde hele verden for meg. Hun som kjøpte henne var ikke så erfaren, men sa hun skulle få hjelp med hesten, og det var ikke mange som ville ha en såpass gammel hest. Jeg solgte henne, selv om magefølelsen var dårlig. Hun sa jo hun skulle få hjelp, sa jeg til meg selv igjen og igjen. Og jeg var yngre enn henne da jeg fikk samme hest. Det går nok bra. Det tok ikke lang tid før moren hennes ringte og spurte om jeg ville kjøpe igjen hesten, for hun var jo "helt gal" og hadde kastet av jenta. Jeg sa ja, vi kasta oss i bilen og kjørte flere timer til der hun var. Da vi kom fram lå hesten min ute i en bitteliten grusinnhegning, ca så stor som tre vanlige hestebokser, og så ut som hun hadde gitt opp håpet. Hun lå ALDRI om dagen. Da hun så oss komme ut av bilen reiste hun seg opp og vrinsket og begynte å gå rastløst rundt i innhegninga. Jeg fikk se boksen der hun hadde stått. Den var vel mer passende for geiter. Samme med en slags hjemmesnekret høykrybbe som vel var mest egnet til å skade seg på. Jeg fikk høre at jenta ikke hadde fått noe hjelp med hesten, og jeg kan bare tenke meg hvor lite mosjon hun fikk og hvor mye innestengt energi hun fikk av å ha så lite plass, både inne og ute. Vi fikk henne på hengeren, og aldri har den hesten løpt på hengeren på den måten før. Vel inne begynte hun å skrape med beinet, som for å si "få meg vekk herfra!!". Men da tok eierne det med ro, gitt. Så mye peil hadde de på hest, at da hesten stod inne i den trange hengeren var det greit å begynne å lete (!) etter kontrakt og papirer. Det ene barnet deres gikk rundt og spiste ostepop midt på dagen, og de sa det var umulig å få henne til å spise middag (kanskje fordi hun spiste ostepop hele dagen). Så de hadde jo ikke styr på barna sine en gang. Etter en lang stund fikk vi endelig dratt, og så fikk vi henne til en stall der vi hadde fått hasteplass. Endelig var hun glad igjen, og det var så godt å se. Det var så dumt av meg å selge, men man tror jo at alle vil det beste for hesten de kjøper. Neste gang jeg fikk kjøper til henne hadde jeg henne ute på prøve først, og besøkte henne ofte. Det viste seg at denne kjøperen ikke syntes det var så nøye å fore hestene sine. Så da henta jeg henne før hun ble solgt. Men tredje gangen fikk hun endelig et godt hjem hos en dame som hadde hatt hester før, og som virkelig brydde seg om en slitt, gammel traver. Hun fikk det godt, og jeg kunne endelig slappe av. For et par år siden døde hun, og jeg får fortsatt tårer i øynene av å skrive om det, selv om jeg ikke har sett henne på mange, mange år. Herlige førstehesten min. Hestesalg er ikke lett, nei. Spesielt ikke siden de skjønne hjerteknuserne aldri slipper helt taket i tankene våre. Håper alt ordner seg for jenta di, enten at den nye eieren kjapt lærer seg mer om hest eller at du får kjøpt henne tilbake. Jeg vet hvor vondt det er å gi fra seg en hest man elsker, spesielt når man må se på at hesten ikke har det bra. Uff, når jeg leser slike historier om hvor ofte det går galt og alle de "rare" historiene jeg selv har hørt om hestehold rundt om, synes jeg det er helt fjernt av hvem som helst bare kan kjøpe seg en hest. Det burde søren meg være visse krav til hestehold, både de som vil eie/kjøpe hest og til de som vil drive/ha stall. Det er tragisk at folk som skal selge hestene sine må gjennom flere kjøpere og ta tilbake dyra etc fordi det er så mye ignorante mennesker som vil ha noe å herje med. Skulle ønske man lærte mer om hestens behov og helse på rideskolen f.eks, for mitt inntrykk er at mange av de uvitende førstegangskjøperne har humpet rundt på en godt vant rideskolehest en gang i uken i et par år, for så å tro de er "hestevant" og nå skal takle alt det andre også. Ridningen alene er jo bare en brøkdel av et hesteliv! 1
MissKissis Skrevet 15. februar 2012 #31 Skrevet 15. februar 2012 Hvordan gikk det med deg trådstarter?
Dragonfly84 Skrevet 15. februar 2012 #32 Skrevet 15. februar 2012 Skulle ønske man lærte mer om hestens behov og helse på rideskolen f.eks, for mitt inntrykk er at mange av de uvitende førstegangskjøperne har humpet rundt på en godt vant rideskolehest en gang i uken i et par år, for så å tro de er "hestevant" og nå skal takle alt det andre også. Ridningen alene er jo bare en brøkdel av et hesteliv! Ja, og mange rideskoler er jo heller ikke så bra. Da jeg var lita trodde jeg jo det skulle være sånn, men da jeg ble voksen og prøvde å finne et ordentlig sted å begynne å ri igjen fant jeg ikke noe sted jeg orka å begynne. Overalt var det stressa, triste og sure hester som stod inne mesteparten av dagen i for trange bokser for så å bli ridd rundt og rundt tre timer om dagen Hestesalg er virkelig vanskelig. Synd det er så mange useriøse folk der ute som ikke vet hva for slags ansvar de tar på seg. Samtidig skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å bruke hodet litt og passe på at hesten har det bra. Hesten er et fluktdyr som liker at alt er som det pleier, er det lurt å barbere henne med en gang hun har flytta fra alt hun kjenner da? Nei. Og når hun blir syk, er det lurt å ringe dyrlege? Kanskje det, du.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #33 Skrevet 15. februar 2012 Pengene kom inn idag. Det var virkelig mye om og men dette.. Jeg fikk virkelig høre det når jeg kom med en slik trussel, for jeg kunne visst ha spart meg for det... Men trusselen hjalp, og jeg fikk pengene mine. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle slutte å late som om at jeg brydde meg, for jeg har i følge henne ikke virket interessert i å holde meg oppdatert på hvordan det går. Jeg har ikke hatt store behov for å få oppdateringer hver eneste dag, en dag i uka holder for meg. Hun har vært flink å oppdatert meg så å si hver dag, og jeg har fulgt med på bloggen hennes som jeg har sjekket hver dag siden hesten ble solgt. Så jeg vil ikke si at jeg er lite interessert i å bli oppdatert... Nå har jeg fått beskjed om at jeg kan slippe å tenke mer på hesten, for hun skal IKKE ha kontakt. Det er veldig sårende og skuffende, da jeg er så utrolig glad i denne hesten - og jeg føler at jeg må følge med på hvordan det går, men nå ser det mørkt ut. Jeg sendte henne en mail der jeg unnskyldte oppførslen min, og at jeg burde tenkt lengre enn som så osv., og håpet hun kunne ta imot min unnskyldning... For jeg vil absolutt ikke være uvenn, og jeg vil mer enn gjerne ha kontakt med henne. Fikk ingen svar, så hun har vel gjort seg opp en mening tenker jeg. Jeg håper hun med tiden innser hvor idiotisk dette er, og tar kontakt igjen. Hun er vel mest sur fordi at jeg sa hva jeg mente om barberingen så tidlig og at hesten måtte gå en mnd før hun fikk medisin, så kan se for meg at hun ble ganske sint pga det. Men det føltes GODT å endelig si meningen min ang. det, da det er noe som har plaget meg lenge nå. Skulle aldri ha blitt noen diskusjon om dette, og skulle ønske det aldri oppsto en diskusjon. Jeg er så forbannet på meg selv, om jeg bare kunne holdt kjeft og ikke svart på noen av de sure og kjeftede meldingene hennes. Jeg føler jeg har sunket så LAVT! Jeg har mista verdens beste hest helt nå, og det er så sinnsykt sårende :-(
Chelmon Skrevet 15. februar 2012 #34 Skrevet 15. februar 2012 Du kan iallefall følge med på bloggen hennes, og om det ikke er en privatstall kan du vel stikke innom likevel og hilse på hesten når hun ikke er der? Håper det ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #35 Skrevet 15. februar 2012 Du kan iallefall følge med på bloggen hennes, og om det ikke er en privatstall kan du vel stikke innom likevel og hilse på hesten når hun ikke er der? Håper det ordner seg! Ja, men hun oppdaterer svært sjeldent fortiden - så det er vel ikke mye oppdateringer å hente der akkurat nå.. Hun har hesten hjemme til faren sin, og jeg har fått klar beskjed om at jeg ikke er ønsket velkommen der. Alt dette styret fordi at hun ikke klarte å betale resterende innen fristen... Jeg har solgt hester 2 ganger, og det blir aldri en 3 gang. Så fort hesten er betalt så kan de liksom gjøre og si som de vil. Opplevde at jeg ikke fikk kontakt med kjøperen til hesten jeg solgte for mange år siden og.
Gjest Nuppdupp Skrevet 16. februar 2012 #36 Skrevet 16. februar 2012 så trist. håper hun kommer til fornuft 1
haven Skrevet 20. februar 2012 #37 Skrevet 20. februar 2012 Til trådstarter. Har ikke lest gjennom de andre svarene her, men vil så gjerne minne deg på at de fleste som kjøper hest, gjør det av hjertet og ikke for å lure andre. 3000,- er veldig mye penger for noen å skaffe, og kan også være mye penger for noen å vente på, men det er ikke du som går i minus ved å vente, du slipper trosalt för og stallutgifter på den selv nå - og har også skaffet hesten din et nytt hjem. Alle kan havne i en vanskelig pengeknipe, og siden det ikke dreier seg om større beløp enn 3000,- syntes jeg du skal vise de forståelse og vente! Eventuelt kan du jo tilby de nedbetaling slik at du ihvertfall får inn "noe" litt etter litt. De blir nok veldig takknemmelige for at du ikke kommer å tar tilbake hesten og knuser hjertet, samvittighet og stoltheten dems. Hilsen en som har vært i samme situasjon selv, med langt større beløp, og forstått viktigheten av to-veis-forståelse i situasjonen!
Dragonfly84 Skrevet 20. februar 2012 #38 Skrevet 20. februar 2012 Alle kan havne i en vanskelig pengeknipe, og siden det ikke dreier seg om større beløp enn 3000,- syntes jeg du skal vise de forståelse og vente! Problemet her var vel a) at den nye eieren heller prioriterte dyre dekken osv av riktig merke, selv om hun fikk med alt hun trengte av TS, og b) at hun ikke virket som hun hadde særlig forståelse for at eierbytte er en stor omveltning i en hests liv, og heller ikke brydde seg nevneverdig da hesten ble syk. Da håpet vel TS at hun kunne få brukt det manglende beløpet som god nok grunn til å ta tilbake hesten og få solgt den til noen som brydde seg mer. Hvordan går det, TS, har du fått vite noe mer om hvordan hesten har det nå? 1
Lavendela Skrevet 20. februar 2012 #39 Skrevet 20. februar 2012 Jeg sendte med alt av nødvendig utstyr, blant annet mange dekken. Men det var vel ikke det riktige merket, og det er lagt ut for salg. Jeg er ganske irritert og skuffet over dette salget. Dagen etter hun kjøpte hesten så var hesten allerede barbert og nyklipt. Greit nok at hesten ble barbert, men kanskje litt for tidlig? Hesten er ganske redd for nye ting, og blir ganske farlig når hun blir redd. Hesten hadde klikket helt, og det var vondt å høre. Få dager etter hun ble barbert ble hun skikkelig dårlig, og hun har gjennom 7 år aldri vært syk. Så det var uten tvil pga barberinga, hun har heller aldri vært barbert. Kjøper skaffet heller ikke dyrlege før hesten hadde vært dårlig i en mnd, og hesten ble satt på penicillinkur. Dette er noe som irriterer meg helt sinnsykt, da mitt hestehold er helt anneledes og jeg trodde jeg solgte hesten til noen som hadde ganske like meninger som meg, da dette var noe jeg også ville. Denne hesten betydde veldig mye for meg. Jeg aner ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg er bare så oppgitt. Synd at merkeutstyr skal være mye viktigere enn andre nødvendige utgifter. Små bagateller som dette irriterer meg så sinnsykt. Jo,du kan hente hesten! Det samme hendte meg, Da utestod det bare 1000 kr. Hesten hadde ikke fått tilstrekkelig hovstell, vetrinærtilsyn og var i tillegg sulteforet!! Men utstyr hadde den!Flere saler, dyre dekken, sikkert 100 hodelag osv... Fin ett nytt hjem til den. Min taklet ikke den fysiske påkjenningen og måtte få slippe, selv om vi prøvde alt!
Lavendela Skrevet 20. februar 2012 #40 Skrevet 20. februar 2012 Til trådstarter. Har ikke lest gjennom de andre svarene her, men vil så gjerne minne deg på at de fleste som kjøper hest, gjør det av hjertet og ikke for å lure andre. 3000,- er veldig mye penger for noen å skaffe, og kan også være mye penger for noen å vente på, men det er ikke du som går i minus ved å vente, du slipper trosalt för og stallutgifter på den selv nå - og har også skaffet hesten din et nytt hjem. Alle kan havne i en vanskelig pengeknipe, og siden det ikke dreier seg om større beløp enn 3000,- syntes jeg du skal vise de forståelse og vente! Eventuelt kan du jo tilby de nedbetaling slik at du ihvertfall får inn "noe" litt etter litt. De blir nok veldig takknemmelige for at du ikke kommer å tar tilbake hesten og knuser hjertet, samvittighet og stoltheten dems. Hilsen en som har vært i samme situasjon selv, med langt større beløp, og forstått viktigheten av to-veis-forståelse i situasjonen! Altså, når en går henn og kjøper seg hest, skal en være sikker på at en kan klare det økonomisk. Hva om hesten blir syk? Vertinærutgifter kommer lett opp i 3000 osv.. Jeg selger ALDRI mer hest på avbetaling, og jeg krever referanser, for å forsikre meg om at hesten får det godt! Jeg forstår heller ikke at folk skaffer seg hest når en må snu og vende på hver krone.. Da er det andre dyr som egner seg bedre. Hamster feks... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå