Gå til innhold

Salg av hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg solgte hesten min i desember, og kjøper kunne bare betale deler av beløpet først. Jeg gikk med på det, og hun betalte 12 000 kr av 15 000 kr når hun hentet hesten, og skulle ha betalt 3000 kr 1 februar 2012. Jeg skrev i kontrakten at hvis hun ikke betalte resterende beløp før 1 februar 2012 så hadde jeg min fulle rett til å hente hesten, og hun har tapt 12 000 kr. Hun betalte ikke 1. februar, da hun ikke har råd - og jeg har gitt frist til 15 februar. Jeg håper hun betaler da, selv om det kanskje ser mørkt ut. Hvis det viser seg at hun ikke betaler 15 februar, kan jeg da bare dra å hente hesten? SElv om det bare mangler 3000 kr....? Hesten står fortsatt i mitt navn og forsikring er mitt ansvar, men jeg skulle helst ha sett at hesten ikke står i mitt navn lengre siden jeg egentlig ikke er eier lenger.. Jeg kommer til å true med å hente hjem hesten hvis penger ikke kommer inn på konto innen 15 februar, og får håpe hun tar det seriøst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det står i kontrakten har du vel all rett til å hente hesten igjen. Men det er jo skremmende at hun ikke har betalt et såpass lavt beløp, når bare stalleie må være mye dyrere. Hvordan skal hun ha råd til å ha hesten hvis hun ikke har råd til et engangsbeløp på 3000?

• Liker 14
Skrevet

Når det står i kontrakten har du vel all rett til å hente hesten igjen. Men det er jo skremmende at hun ikke har betalt et såpass lavt beløp, når bare stalleie må være mye dyrere. Hvordan skal hun ha råd til å ha hesten hvis hun ikke har råd til et engangsbeløp på 3000?

Fordi hun har brukt flere tusen kroner på whitaker dekken og andre dyre merkedekken. Noe hun forsåvidt gjør enda og, så jeg tror hun ikke vil prioritere å betale meg 3000 kr i stedenfor å bruke tusenlapper på dyrt utstyr...

Skrevet

Jeg tror du må ta kontakt med politiet først, før du henter hesten. Du må kunne vise at hesten står i ditt navn og at hun har brutt kontrakten. Jeg tror ikke du bare kan dra og hente hesten, ihvertfall ikke uten å ha tatt kontakt med de først.

• Liker 2
Skrevet

Fordi hun har brukt flere tusen kroner på whitaker dekken og andre dyre merkedekken. Noe hun forsåvidt gjør enda og, så jeg tror hun ikke vil prioritere å betale meg 3000 kr i stedenfor å bruke tusenlapper på dyrt utstyr...

I alle dager! Så merkedekken er bedre enn å sørge for at hesten faktisk er hennes i praksis?! Så utrolig merkelig. Hvordan skal hun ha råd til veterinær, hovslager og andre ting hvis hun blakker seg på "statusutstyr"?

• Liker 2
Skrevet

Jeg sendte med alt av nødvendig utstyr, blant annet mange dekken. Men det var vel ikke det riktige merket, og det er lagt ut for salg.

Jeg er ganske irritert og skuffet over dette salget. Dagen etter hun kjøpte hesten så var hesten allerede barbert og nyklipt. Greit nok at hesten ble barbert, men kanskje litt for tidlig? Hesten er ganske redd for nye ting, og blir ganske farlig når hun blir redd. Hesten hadde klikket helt, og det var vondt å høre. Få dager etter hun ble barbert ble hun skikkelig dårlig, og hun har gjennom 7 år aldri vært syk. Så det var uten tvil pga barberinga, hun har heller aldri vært barbert. Kjøper skaffet heller ikke dyrlege før hesten hadde vært dårlig i en mnd, og hesten ble satt på penicillinkur. Dette er noe som irriterer meg helt sinnsykt, da mitt hestehold er helt anneledes og jeg trodde jeg solgte hesten til noen som hadde ganske like meninger som meg, da dette var noe jeg også ville. Denne hesten betydde veldig mye for meg.

Jeg aner ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg er bare så oppgitt. Synd at merkeutstyr skal være mye viktigere enn andre nødvendige utgifter. Små bagateller som dette irriterer meg så sinnsykt.

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg henta hesten tvert! Han/hun betyr jo masse for deg, og du må jo få ro og vite at han/hun har fått et godt hjem!!

Veldig rart å barbere nå i februar!! Særlig når hesten aldri har opplevd det før. Også bry seg så lite at hun lar hun/ham være syk i en måned!!! Når hesten min er syk ringer jeg samme kveld!!

• Liker 3
Skrevet

Håper du har tatt vare på meldingene du har sendt vedrørende purring?

Ta kontakt med en jurist før du henter hesten. Selvtekt blir dessverre straffet mer enn kriminalitet har jeg lagt merke til.. eventuelt forhør deg med forbruker rådet, politet eller noe, så du har det juridiske riktig.

Siden det en såpass liten del av beløpet som mangler, better safe than sorry :-)

• Liker 3
Skrevet

http://www.sendregning.no/

En veninne på jobben hadde problemer med en husvert som nektet å betale tilbake depositum da hun flyttet ut. hun fakturerte han, og sak gikk til inkasso og så langt som til forliksrådet. Hvor hun fant.

Vet ikke om det kansje hadde vært noe. Fakturere resterende beløp rett og slett. Fungerer som en vanlig faktura, går på kreditten løs hvis kjøper ikke betaler.

Men på en annen siden forstår jeg godt hvis du gjør alt du kan for å få hesten tilbake. utrolig at hun har latt ett dyr gå syk i en måned.

Skrevet

Ja, jeg har tatt vare på meldingene. Først så sier hun at jeg skal få resterende når jeg kommer på besøk, og jeg tenkte at det var jo liksågreit, men jeg fant fort ut at jeg ikke hadde tid å komme før januar var over og informerte om det og minnet henne på betalingsfristen. Og nå i går begynte hun igjen å bable om at jeg skulle få pengene når jeg kom på besøk, og jeg kjører ikke bil i 4 timer en vei for å få resterende...

Jeg synes jeg har vært veldig snill, for egentlig ville jeg ha alle pengene dagen hesten ble solgt. Og jeg hadde mange interesserte som ville kjøpe og kunne betale hele beløpet med en gang. Hun maste og maste om at jeg måtte velge henne, og jeg valgte til slutt henne selv om hun ikke kunne betale hele beløpet. Det føltes faktisk rett der og da. I ettertid har jeg vært ganske usikker på om dette var riktig faktisk... Hun lovte at hun skulle betale resterende så fort hun hadde de 3000kr. I stedenfor har hun heller kjøpt seg mange dekken til flere tusen kroner. Jeg skjønner det bare ikke....

Greit, det er bare 3000 kr. Men det er en prinsippsak mener jeg..

Skrevet

Hent hjem hesten din og selg den til noen andre.

• Liker 6
Skrevet

Om du har en kontrakt som sier at de resterende pengene skal være inne før 1 februar 2012, er du i din fulle rett til å hente hesten.

Så om jeg var deg, og du er urolig for hesten, ville jeg hentet hesten uten noe forvarsel den 16 februar om pengene ikke sto på konto den 15.

Da står du fritt til å selge hesten til en annen.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Da har kjøper overtført resterende etter en lang diskusjon om det. Det førte til at hun ikke vil ha kontakt, og jeg kan bare gi f... i å ta kontakt med henne for å høre hvordan det går med hesten. Veldig trivelig..

Skrevet

Oj! Da hadde jeg virkelig vurdert å få refundert kjøpet! For dine følelser er det vel essensielt å får vite hvordan hun har det!!

• Liker 1
Skrevet

Da har kjøper overtført resterende etter en lang diskusjon om det. Det førte til at hun ikke vil ha kontakt, og jeg kan bare gi f... i å ta kontakt med henne for å høre hvordan det går med hesten. Veldig trivelig..

I følge kontrakten skulle pengene kommet inn før den 1 februar.

Om hun ikke har en skriftlig bekreftelse på at du har endret vilkårende i kontrakten, betal tilbake de tre tusen og hent hesten.

Da kan du finne en ny eier som ønsker å holde deg orientert om hvordan hesten har det.

• Liker 6
Skrevet

For et mehe! Og hva begrunnet hun dette med? Du har jo allerede vært grei og gitt henne utsettelse av betalingen??

Skrevet

Du har full rett på å hente tilbake hesten uten innvirkning fra politi eller lignende dersom det står skrevet i KONTRAKTEN som begge parten har lik av. Hun virker jo helt fjern ut og kjøper dyrt merkeutstyr til hesten og lar det være prioritet nummer 1 virker det som før selve hesten. Hesten er fortsatt din dersom den står på ditt navn i registeret og hun ikke har betalt hele summen. Jeg hadde hentet tilbake hesten og prøvd å selge den til noen som virkelig tar seg av den.

• Liker 3
Skrevet
Da har kjøper overtført resterende etter en lang diskusjon om det. Det førte til at hun ikke vil ha kontakt, og jeg kan bare gi f... i å ta kontakt med henne for å høre hvordan det går med hesten.

En lang diskusjon om det? Her burde du ha gitt henne en advarsel og deretter hentet hesten tilbake, uten noe diskusjon.

Dersom hun har betalt hesten og dere ble enige er det ingenting du kan gjøre lengre.

• Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet

useriøse kjøpere er ofte de som maser har jeg merket. ha det i bakhodet dere som selger :)

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg hente hjem hesten om pengene ikke er inne på konto innen morgendagen er over? Og hvis de kommer inn først på torsdag eller fredag så gir jeg bare tilbake 3000 kr og tar med meg hesten hjem?

Jeg lurer også på hvordan angrerett i forhold til kjøp og salg er? Har jeg noen rett til å kjøpe hesten tilbake, slik at jeg angrer meg? Ble hesten erklært solgt da hun hentet henne i desember, eller blir hun erklært solgt når penger er på konto?

Jeg gjør mye for å få hesten hjem igjen.. Jeg synes det var utrolig vanskelig å selge den hesten, og bruke flere måneder på å finne riktig eier. Jeg var sikker på at jeg valgte riktig eier, men nå har hun vist en side av seg selv som er å bli kvalm av... Det at det ble en diskusjon om dette var utrolig unødvendig, men det klikket helt for henne når jeg informerte henne om at vi kom å hentet hesten på torsdag om hun ikke betalte. Hun sklei ut av samtalen hele tiden, og sa ting som ikke hadde noen som helst mening.. Så nå har hun tatt hesten helt bort fra meg, og jeg kommer aldri til å få vite mer om hesten. Og jeg skrev i kontrakten at jeg har forkjøpsrett, men hun bryter vel den delen av kontrakten når den tid kommer og tenker jeg.

Jeg er så skuffa og frustrert, jeg hadde så mye tillit til henne :-( Å ikke minst er jeg sur og skuffet over meg selv, jeg skulle tenkt lengre før jeg solgte henne til noen som ikke kunne betale for alt med en gang... Jeg har lært til neste gang, aldri ha for mye tillit til en du ikke kjenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...