Gå til innhold

Tooji representerer Norge i Baku

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere? Jeg liker sangen og opptredenen hans på scenen, men begynte å lure litt på hvor gammel denne gutten kan være? Synes han oppførte seg litt.. kleint liksom. Gråt veeldig tidlig i poeng-utdelingen, og virket så banslig da han kom opp på scenen til slutt.

Liker dog sangen veldig godt, og opptredenen hans på scenen, mulig han gjør det veldig bra i ESC. Men i år som i fjor er jeg litt skuffet over at vinnerbidraget er så innmari "u-norskt". I fjor var det Haba Haba og i år er det arabiske rytmer. Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg skulle ønske det var noe mer norskt over bidraget vårt. Om ikke folkedans og sang, iallefall noe som ikke er typisk for andre land og kulturer.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er faktisk 24 år, og ja han oppfører seg utrolig barnslig.

Jeg liker ikke sangen i hele tatt, jeg syns heller ikke den er spesielt fengende. I mitt hode går ikke det den slags sanger under kategorien "musikk". Dette er typiske døgnfluer som aldri blir klassikere, slik som de vi hadde før.

Jeg synes nesten det er litt flaut å stille med det der. Både fordi sangen er rett og slett dårlig, og fordi det ikke har noe med norsk tradisjon/kultur å gjøre. Og, NEI, det har ingenting å gjøre med at han ikke er norsk. Se på Rybak, han er heller ikke helt norsk, men han var uansett en god representant for den norske kulturen.

• Liker 11
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvis det å vise oppriktig glede er barnslig, så håper jeg at jeg forblir barnslig hele veien til grava

• Liker 20
Skrevet

Litt svensk og gammeldags (2005-ish?), kanskje. Omtrent i min gate, det.

Skrevet

Han er faktisk 24 år, og ja han oppfører seg utrolig barnslig.

Jeg liker ikke sangen i hele tatt, jeg syns heller ikke den er spesielt fengende. I mitt hode går ikke det den slags sanger under kategorien "musikk". Dette er typiske døgnfluer som aldri blir klassikere, slik som de vi hadde før.

Jeg synes nesten det er litt flaut å stille med det der. Både fordi sangen er rett og slett dårlig, og fordi det ikke har noe med norsk tradisjon/kultur å gjøre. Og, NEI, det har ingenting å gjøre med at han ikke er norsk. Se på Rybak, han er heller ikke helt norsk, men han var uansett en god representant for den norske kulturen.

Enig med deg. At jeg missliker dette som bidrag har ingenting med at han ikke er/ser norsk ut å gjøre. Rybak var en ypperlig representant fra Norge, selvom han ikke var opprinnelig norsk. Det grunnet sangen og opptredenen hans.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det å vise oppriktig glede er barnslig, så håper jeg at jeg forblir barnslig hele veien til grava

Oppriktig glede er herlig, og jeg så jo at han var veldig glad! Det skal han være! :) Jeg bare reagerte litt på at han tørket tårer og reiste seg opp fra stolen allerede halvveis i poengutdelingen, og takket helt til programleder måtte avbryte han for å gi ros til låtskriveren også, da de sto på scenen. Vil ikke være ekkel, bare slik jeg følte det :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på når en norsk skal representere Norge jeg... Er noen år siden nå.

• Liker 10
Skrevet

Enig med deg. At jeg missliker dette som bidrag har ingenting med at han ikke er/ser norsk ut å gjøre. Rybak var en ypperlig representant fra Norge, selvom han ikke var opprinnelig norsk. Det grunnet sangen og opptredenen hans.

Enig! Men mange velger det å tolke det at vi ikke likte bidraget fordi det ikke var "norskt" med at vi er rasister. Så jeg måtte bare konstatere det med et eksempel :P

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Du får skrive et brev til NRK der du ber om at kun etnisk norske med norske foreldre skal få lov til å delta i MGP. Blir sikkert godt mottatt det.

• Liker 10
Skrevet

Leste jeg ikke at MGP var hans første opptreden på en scene? Spektrum og massiv NRK-satsing er vel nok til å gjøre selv vante artister litt tussete.

Så ikke på, men hørte sangen på youtube i dag tidlig. Jeg er mer rock+metal i smaken min selv, men er oppegående nok til å innse at dette er Eurosong-materiale. Til de som sier det er unorskt, så vil jeg bare peke på hvor grundig vi ler av andre lands bidrag når de stiller med folkemusikk og folkedrakter. Ting som sikkert varmer hjertene til nasjonene det gjelder, men som neppe vekker større følelser enn litt lattermildhet utenfor grensene.

Men jeg skulle virkelig ønske at kritikken jeg ser i kommentarfelt i avisene i dag var begrenset til nettopp hans oppførsel, fremføring og sangens kvalitet, i stedet for alle disse kommentarene som spiller på at han ikke er født i Norge og heter Ola Nordmann. Og bruker lusekofte. Går fint an å være overmåtes stolt av Norge uten å være blond og blåøyd.

Når jeg fabler om stolthet for egen nasjon til venner i andre land, så går det gjerne på samfunn, væremåter, skolesystem, politikk, nydelig landskap og rik og mangfoldig historie - det går sjelden på gode kristne og ariske gener. Nei, det går faktisk aldri på gode kristne og ariske gener. Skulle ønske folk kunne bedre skille etnisitet og nasjonalitet.

Mvh ikke-helt-etnisk-norsk Tirkes, som bobler over av stolthet av både Fanitullen og Ja, vi elsker.

• Liker 10
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Oppriktig glede er herlig, og jeg så jo at han var veldig glad! Det skal han være! :) Jeg bare reagerte litt på at han tørket tårer og reiste seg opp fra stolen allerede halvveis i poengutdelingen, og takket helt til programleder måtte avbryte han for å gi ros til låtskriveren også, da de sto på scenen. Vil ikke være ekkel, bare slik jeg følte det :)

Jeg tror ikke man helt klarer å tenke klart når noe så stort skjer. Hvis du spør han i dag om hva han tenkte, så vil han mest sannsynlig ikke huske det :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ønske vi hadde muligheten til å gi minuspoeng her inne.

• Liker 14
Skrevet

Enig! Men mange velger det å tolke det at vi ikke likte bidraget fordi det ikke var "norskt" med at vi er rasister. Så jeg måtte bare konstatere det med et eksempel :P

Det går an fint an å kritisere at bidraget ikke høres traust og norskt ut, eller ikke bærer med seg norsk kultur. Skal ikke kimse av det.

Men:

Det er disse kommentarene som ødelegger for de med konstruktiv kritikk rundt bidraget. Han er norsk statsborger. Hva er kravene for å være "norsk" i øynene til Personlig12 og de som kommer med lignende kommentarer i andre fora? Blondt hår, blå øyne? Tendens til fregner om sommeren?

Besteforeldre som er døpt og konfirmert i en kirke på Toten? Må alle 8 oldeforeldre være norske, eller kan en av de åtte være svensk for at det blir godkjent?

• Liker 8
Skrevet

Kan vi adopterte delta eller ? For dere som absolutt på ha noen etnisk norske ?

• Liker 10
Skrevet

Synes sangen suger. Vi kommer til å få kanskje 5 poeng totalt, bare vent å se.

• Liker 5
Skrevet

Jeg stemte alt jeg kunne på ham. Jeg syns sangen er ganske bra, og som artist, er han ganske kul. Mye av grunnen til at jeg stemte på ham var at jeg for all del ønsket å unngå at Plumbo eller Bobby Bare skulle vinne. Tooji kan gjøre det bra i Baku. Plumbo og Bobby Bare hadde neppe klart å kvalifisere seg for Baku en gang.

Jeg syns han var sympatisk som fremstod som sårbar.

• Liker 5
Gjest UngKalven
Skrevet

Av de låtene som var i finalen var nok dette den beste mtp. poeng. Likte sangen til Plumbo, men den ville jo ikke fått så mye poeng akkurat.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mer rock+metal i smaken min selv, men er oppegående nok til å innse at dette er Eurosong-materiale. Til de som sier det er unorskt, så vil jeg bare peke på hvor grundig vi ler av andre lands bidrag når de stiller med folkemusikk og folkedrakter. Ting som sikkert varmer hjertene til nasjonene det gjelder, men som neppe vekker større følelser enn litt lattermildhet utenfor grensene.

Eurosong materiale er det definitivt! Vil bare påpeke igjen at når jeg sier unorskt, mener jeg de arabiske rytmene i sangen, ikke at det IKKE er tradisjonell norsk folkemusikk :) Det behøver det absolutt ikke være! Selvom jeg er en av de som synes det er litt fint å se/høre en bit av kultur og tradisjon fra hvert av landene i konkurransen, da. Jeg ler ikke :)

De fleste andre land har en type musikk, sang og dansestil som er typisk for dem. Om feks. Tyrkia skulle stille opp med norsk folkemusikk. Det er like rart for meg, som at Norge stiller opp med arabiske rytmer (eller afrikanske, som i fjor for den saks skyld). Det henger liksom ikke på grep :klo:

Men for all del, sangen er fin, gutten er fin og det er godt mulig han gjør det bra.

Min mening :)

• Liker 6
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du mener med "noen år", men Didrik Solli Tangen som representerte Norge for to år siden er vel norsk?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke man helt klarer å tenke klart når noe så stort skjer. Hvis du spør han i dag om hva han tenkte, så vil han mest sannsynlig ikke huske det :)

Du har helt sikkert rett :) Har full forståelse for at dette var stort, og nytt, for han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...