Gå til innhold

Bør Norge betale erstatning til Libya?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husk at det var ikke folket i Libya som ba om hjelp. Det var opprørsgrupper i Libya som ba om hjelp for å vinne en borgerkrig. Det var de som valgte ut mål som NATO skulle bombe. De som ble bombet ba ikke om at NATO skulle bombe dem. Det libyske folk generelt ønsket ikke at NATO skulle ødelegge landet deres. Det er disse menneskene som bør få erstatning.

Det var riktignok en FN-resolusjon som ga NATO fullmakt til å beskytte sivile. Men NATO gikk langt utover sitt mandat, og gikk istedet til krig mot den ene parten i borgerkrigen. Noe som førte til at svært mange mennesker ble drept, og Libyske byer ble bombet til ruiner. Det er merkelig at det ikke har blitt lagt mer press på NATO i tiden etter denne krigen. Mange land reagerte på NATOS bombing i Libya. Jeg vil tro det kommer flere reaksjoner og krav etterhvert. Historien vil dømme oss for denne krigen.

Historien kan dømme meg så mye den vil , europa er uansett infisert med så mye uberettiget skam at det tar livet av henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nato ga ikke hjelp, de bombet kun for å kunne kontrollere oljereservene i landet bedre enn de kunne under det gamle styret. Teknisk sett lot de seg be, men den egentlige hensikten var å få makt og innflytelse i landet som de ikke hadde fra før. Tviler på at Nato hadde brydd som om det ikke var for oljereservene i landet.

Jeg tror ikke det dreier seg om olje. Jeg tror målet er å knekke sekulære regimer slik at sunnimuslimske islamister kan overta makten.

Skrevet

Jeg tror ikke det dreier seg om olje. Jeg tror målet er å knekke sekulære regimer slik at sunnimuslimske islamister kan overta makten.

Sunni eller shia , samma det . Det blir jo like jævlig for folk uansett.

Skrevet

Husk at det var ikke folket i Libya som ba om hjelp. Det var opprørsgrupper i Libya som ba om hjelp for å vinne en borgerkrig. Det var de som valgte ut mål som NATO skulle bombe. De som ble bombet ba ikke om at NATO skulle bombe dem. Det libyske folk generelt ønsket ikke at NATO skulle ødelegge landet deres. Det er disse menneskene som bør få erstatning.

Det var riktignok en FN-resolusjon som ga NATO fullmakt til å beskytte sivile. Men NATO gikk langt utover sitt mandat, og gikk istedet til krig mot den ene parten i borgerkrigen. Noe som førte til at svært mange mennesker ble drept, og Libyske byer ble bombet til ruiner. Det er merkelig at det ikke har blitt lagt mer press på NATO i tiden etter denne krigen. Mange land reagerte på NATOS bombing i Libya. Jeg vil tro det kommer flere reaksjoner og krav etterhvert. Historien vil dømme oss for denne krigen.

Hadde vi ikke gjort noe, så banner jeg på at du hate hatet NATO for de også.

Skrevet

Hadde vi ikke gjort noe, så banner jeg på at du hate hatet NATO for de også.

Jeg hater ikke NATO.

NATO er en viktig forsvarsallianse. Men NATOs bombing i Libya er svært kritikkverdig.

Skrevet

Se på denne videoen. Er dette noe å være stolte av?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=O3e3g-8hHAw

De som støttet NATOs bombing i Libya burde se denne videoen. Start på 03:25. Advarer mot sterke bilder av barn som er alvorlig skadet og drept. Jeg fikk vondt inni meg av å se denne filmen, men den er viktig, og disse barnas lidelser kan kanskje hindre at andre barn opplever det samme en annen gang et annet sted.

Skrevet

De som støttet NATOs bombing i Libya burde se denne videoen. Start på 03:25. Advarer mot sterke bilder av barn som er alvorlig skadet og drept. Jeg fikk vondt inni meg av å se denne filmen, men den er viktig, og disse barnas lidelser kan kanskje hindre at andre barn opplever det samme en annen gang et annet sted.

Får disse barna erstatning? Hvem betaler erstatning til dem? Hvis ikke nato gjør det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...