Gå til innhold

Hva slags krydder/urter liker du best/bruker du mest?


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jeg bruker pepper i nesten all mat, chilli går det også mye i. Og tobasco, hvis en kan kalle det for krydder. (men tobasco er jo egentlig pepper, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... det var vanskelig... Varierer litt hva som er favoritten, men jeg er også veldig glad i pepper - så er det hvitløk da (om det er et krydder) og for tiden har jeg litt dilla på kanel og prøver å bruke det i mye forskjelllig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Kanel bruker jeg stort sett bare i på grøten og i bakverk... Og som te. Har du noen tips til flere ting jeg kan bruke kanel i? Kanel skal visst være veldig sunt, fult av antioksidanter, også skal det visst stabilisere blodsukkeret... :) Så det kan jo være greit å vite om flere bruksområder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i "Allround-krydderet" og Dolly Dimples pizza-krydder! Dessuten bruker jeg endel chilli-krydder, kyllingkrydder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel bruker jeg stort sett bare i på grøten og i bakverk... Og som te. Har du noen tips til flere ting jeg kan bruke kanel i? Kanel skal visst være veldig sunt' date= fult av antioksidanter, også skal det visst stabilisere blodsukkeret... :) Så det kan jo være greit å vite om flere bruksområder!

Kanel er innmari godt i kaffen, i kakao, i tomatsauser av ymse slag og som ekstra spiss på ellers sterker retter - suverent i chilil f.eks.

Ellers er det selvfølgelig kjemegodt sammen med mye søte saker - i kaker av ulike slag og i hjemmelaget is ( :P )

Har også hørt at kanel er så bra derfor er jeg stadig ute etter nye ting å bruke kanelen til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitløk... og krydderdinger med pepper...

I tillegg til "Krydderdryss til Pizza/pasta"... i alle tomatsauser osv...

Hvor får du tak i Dolly Dimples Pizzakrydder? ... må du på restauranten???

(Husker de små posene med krydder vi pikk på Peppes i gamle dager .. de var gode de..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Kanel er innmari godt i kaffen, i kakao, i tomatsauser av ymse slag og som ekstra spiss på ellers sterker retter - suverent i chilil f.eks.

Ellers er det selvfølgelig kjemegodt sammen med mye søte saker - i kaker av ulike slag og i hjemmelaget is ( :P )

I tomatsaus!? Tuller du? Det høres jo ikke så veldig digg ut, men... Jeg prøver gjerne noe nytt. Hvor mye kanel pleier du å ha i en tomatsaus til to pers.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tomatsaus!? Tuller du? Det høres jo ikke så veldig digg ut' date= men... Jeg prøver gjerne noe nytt. Hvor mye kanel pleier du å ha i en tomatsaus til to pers.?

Jeg tuller ikke med mat :ler:

Det skal ikke så mye til - omtrent en teskje i en porsjon til to tenker jeg. Det fungerer som en liten søts "spiss" på tomatsausen og funker best sammen med pepper.

Forresten er det dødsgodt i lasagne og moussaka også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Varm melk med honning, en teskje kanel og en teskje vanilje nå om vinteren: mmmm!

Ellers er mine favoritturter/krydder:

basilikum

timian

pepper

chili

Liker ikke så godt disse blandingene, men jeg har alle krydder hver for seg og blander sjøl! Den eneste blandingen som er ok er Cajun-krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig begeistret for basilikum, og så klarer jeg meg ikke uten koriander til retter med kylling i. Pepper, hvitløk og chili går det også mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hot Beauty og Sitronpepper er de det går mest av her i hustet.

Sammen med salt, pepper, hvitt pepper, oregano og endel andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten bruke basilikum på alt jeg, eeelsker det simpelten!!

Og hvitløk.

Ellers er muskattnøtt godt til masse rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvitløk og pepper/chili MÅ jeg ha! Kanel er også godt :) Og gjerne basilikum, men den må være frisk og rett fra planten. Mmm mange gode krydder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også litt kanel i tomatsaus. Veldig godt (begynnte med det etter at jeg begynnte å lage mousakka)

Det jeg bruker mest er

Frisk basilikum

Salt

Pepper

Oregano

Hvitløk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også godt kanel, men mest lukten av den. Bruker den ikke så mye i mat.

Har en rosmarinbusk og en basilikumplante som begge blir mye høstet.

Ellers er mykvernet pepper høyt skattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Pepper buker jeg mye av - helt avhengig av pepper i maten

Seltin - så og si daglig

Oregano (bruker jeg til bl.a. kylling)

Dill (bruker jeg til fisk, skalldyr, pastasalat osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...