Gå til innhold

Takler ikke å få lønn, blir tomt tvert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ganske enkelt egentlig.

Bare la noen annen styre økonomien din og gir deg lommepenger. Problem løst.

Hehe.. Få mamma til å styre økonomien til sin 24år gamle datter ja :sjenert: Da hadde det vel blitt orden i sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det var ikke så dumt egentlig, men det som er problemet er at det aller meste handles på nett og da blir det litt verre å holde styr på det..

Da er jo problemet løst. Hvis du tar ut alt i kontanter som en foreslo kan du ikke handle på nett!

Men du TRENGER ikke mer klær, du HAR LYST PÅ flere klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det var ikke så dumt egentlig, men det som er problemet er at det aller meste handles på nett og da blir det litt verre å holde styr på det..

Det som ER problemet, er at DU ikke har lyst til å slutte å kaste bort pengene dine på nettshopping. Hvis du ikke har viljestyrke, er det ingenting vi kan gjøre for å hjelpe deg.

Shoppingavhengighet er også en avhengighet. Skjerp deg, og kom deg ut av mønsteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ER problemet, er at DU ikke har lyst til å slutte å kaste bort pengene dine på nettshopping. Hvis du ikke har viljestyrke, er det ingenting vi kan gjøre for å hjelpe deg.

Shoppingavhengighet er også en avhengighet. Skjerp deg, og kom deg ut av mønsteret.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre viljestyrken min da?

Jeg kaster ikke bort pengene mine, jeg vil bare lære hvordan jeg skal klare å FORDELE de utover hele måneden:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Få mamma til å styre økonomien til sin 24år gamle datter ja :sjenert: Da hadde det vel blitt orden i sakene!

Sikkert det. Fram til datteren lærer å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre viljestyrken min da?

Jeg kaster ikke bort pengene mine, jeg vil bare lære hvordan jeg skal klare å FORDELE de utover hele måneden:/

Herlighet, det er jo mange som har kommet med masse løsninger til dette allerede. Og jo, du kaster bort pengene dine når du bruker dem på shopping slik at du får problemer med å få endene til å møtes på slutten av måneden.

Sett opp et enkelt budsjett. Før opp inntekten din øverst på arket. Skriv så ned hvor mye du har råd til å bruke på forskjellige poster nedover arket. Da får du ikke lov til å bruke mer enn de pengene som står under "shopping"-posten til shopping. Skriv opp alt du bruker penger på. Så enkelt er det.

Viljestyrke kan ingen gi deg, men at du er her inne og innser at du har et problem, er i hvert fall en start.

Du kommer til å føle stor glede når du lærer å bruke budsjettet og regnskapet ordentlig, og forhåpentligvis en aha-opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, det er jo mange som har kommet med masse løsninger til dette allerede. Og jo, du kaster bort pengene dine når du bruker dem på shopping slik at du får problemer med å få endene til å møtes på slutten av måneden.

Sett opp et enkelt budsjett. Før opp inntekten din øverst på arket. Skriv så ned hvor mye du har råd til å bruke på forskjellige poster nedover arket. Da får du ikke lov til å bruke mer enn de pengene som står under "shopping"-posten til shopping. Skriv opp alt du bruker penger på. Så enkelt er det.

Viljestyrke kan ingen gi deg, men at du er her inne og innser at du har et problem, er i hvert fall en start.

Du kommer til å føle stor glede når du lærer å bruke budsjettet og regnskapet ordentlig, og forhåpentligvis en aha-opplevelse.

Men jeg har veldig varierende inntekt nå for tiden, så da går det ikke å lage budsjett heller:s Det kan være 5-6000 i forskjell på forskjellige lønninger liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som referer til innlegget mitt som godt, takk :)

Kjære ts, jeg leser gjennom svarene dine, og du finner hele tiden nye argumenter for ikke å spare, det er det ene eller det andre. Du kan ikke ta ut kontanter, for da får du ikke nettshoppet. Men kjære ts, poenget er jo at du skal hindre deg selv fra å shoppe. Du sparer ikke penger om du gjør det lett for deg selv å bruke de. Det siste er nå at du ikke kan sette opp budsjett fordi lønnen din varierer? Den går ikke hjem hos meg. Du ser hva du bruker på de viktige tingene i hverdagen, som jeg tidligere nevnte, er ikke dette nye materielle ting som klær og sko. Du er nødt til å begrense deg, sette foten ned, og si at nok er nok. Ingen av oss kan direkte hjelpe deg, vi kan komme med gode råd, men du må slutte å motarbeide oss. Du tenkte kanskje at vi skulle si ting som at det er OK å shoppe litt av og til, og bruke penger og sånn? Ja, det er OK, hvis det er AV og TIL, ikke med en gang u får lønn, hver måned. Du må sette av en post til som er like viktig som bensin på bil og medisin, SPARING. Hvis du har 4000kr til overs en måned, etter at ALT nødvendig er betalt, setter du 2000kr inn på sparekonto. Du kan gå i banken din og få sperret sparekontoen, slik at den er utilgjengelig i nettbanken. Da må du dukke opp personlig i banken for å få den åpnet igjen, og det forhindrer i allefall impulskjøp på nettet sent på kvelden eller ettermiddag :)

Du MÅ ville dette selv, vi kan bare rådgi deg.

Lise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har veldig varierende inntekt nå for tiden, så da går det ikke å lage budsjett heller:s Det kan være 5-6000 i forskjell på forskjellige lønninger liksom..

Slutt å tulle!! Jeg blir helt himmelfallen av holdningen din. I stedet for å takke for konstruktiv hjelp fortsetter du å syte. Du oppfører deg som om du er 14, ikke 24.

Du VET at du må bruke x antall tusen på:

-husleie

-telefon/internett

-bensin/transport

-mat

-strøm

-andre nødvendige utgifter.

1. Gå gjennom nettbanken din de siste tre månedene, og finn ut hvor mye du bruker på disse postene gjennomsnittlig hver måned.

2. Skriv det ned

3. Dette er de pengene du får lov til å bruke neste måned

4. Shopping er ikke lov/ må reduseres til den laveste mulig inntekt du kan få

Det er ikke verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Men jeg har veldig varierende inntekt nå for tiden, så da går det ikke å lage budsjett heller:s Det kan være 5-6000 i forskjell på forskjellige lønninger liksom..

Og min lønn kan variere med så mye som 10-15 000 (kanskje mer) fra måned til måned. Tror du jeg overlever de månedene jeg har 15000 mindre hvis jeg ikke faktisk har et budsjett jeg kan følge og holde meg til?

Du har en viss del som skal dekkes uansett hver måned. Og når du sier du ikke har pengre til mat på slutten av måneden, da prioriterer du ganske enkelt feil så lenge du egentlig har nok penger til å leve for.

Du kan finne på så mange unnskyldninger du vil, det har jeg også gjort. Men du vet egentlig hva som er problemet, og det er bare du som kan endre det. Eller du får leve med tingene slik de er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre viljestyrken min da?

Jeg kaster ikke bort pengene mine, jeg vil bare lære hvordan jeg skal klare å FORDELE de utover hele måneden:/

Det burde ikke være noe problem. Når du får lønn, setter du av penger til regninger og sparing. Av det som er igjen bestemmer du hvor mye du skal bruke på mat og shopping. Den summen deler du på fire, og vet dermed hvor mye du kan bruke pr uke. Deretter fører du regnskap for hver eneste ting du kjøper. Når ukens budsjett er brukt opp må du vente til neste uke før du shopper mer. Løsningen er ganske enkelt budsjett og regnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...