AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Jeg synes det har blitt så mye "jåleri" rundt oss i hverdagen! Skulle ta en kaffe med en bekjent, men ingen av stedene vi besøkte hadde visst den rette kaffen. Endelig, etter å ha gått mellom flere steder i sur og kald vind, fant hun den rette kaffen. Den tok rundt 7 minutter for betjeningen å lage, og jeg ble nærmest forlegen der køen vokste bak oss. (Kaffe er visst ikke kaffe lengre?) Jeg skulle ha grove rundtykker til frokost, og var innom et bakeri. De hadde dyre rundstykker med alskens fremmede ingredisenser, men da jeg sa jeg ville ha gode gammeldagse vanlige rundstykker, fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med det, for ingen kjøpte visst det lengre. (Åh?) I en prosjektgruppe hvor vi ble sittende litt utover, ble vi engie om å bestille litt mat. Det ble et voldsomt leven og tok mye tid, da alle skulle ha sin egen spesialmat med de og de ingrediensene, og attpåtil fra ulike plasser. (Hvor ble det av en pizza til alle på deling?) Dette er bare noen eksempler for å illustrere hva JEG mener er jåleri i hverdagen. Har du noen eksempler på hva du mener er liknende jåleri? 4
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Vi er deginitivt blitt matjålebukker! Bare se på all trendmaten vi har; cupcakes, raw food, lavkarb, dobbel chai latte med karamell, makroner.. 2
otilie Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 haha ja det tar alltid minst en halvtime å bestille pizza med andre!! også spør folk meg ørten ganger hva jeg vil ha... selv om jeg sier at det er akkurat det samme for meg (bortsett fra den peppes pizzaen med bernaise og pommes frites på da! *spy*) 1
Snøvott Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Selv om jeg er av dem som "ikke spiser noe" nekter jeg plent å være korken i matbestillingskøen på jobb og blant venner med mindre det er en god grunn. Ville til og med drukket nestenvarm trakterkaffe jeg, hvis den kaffekoppen betydde et møte med noen jeg er glad i. Endret 10. februar 2012 av Snøvott 1
kaprifolen Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 (endret) haha ja det tar alltid minst en halvtime å bestille pizza med andre!! også spør folk meg ørten ganger hva jeg vil ha... selv om jeg sier at det er akkurat det samme for meg (bortsett fra den peppes pizzaen med bernaise og pommes frites på da! *spy*) Peppes pizza med bernaise og pommes frites? Finnes det??? Endret 10. februar 2012 av kaprifolen 2
Gjest happy_me Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Hm, er folk virkelig så sære. Ingen er sånn her jeg bor. *skal holde seg langt unna stor byene kjenner jeg* For her jeg bor er fortsatt trakterkaffe det som blir servert når en kjøper kaffe (klart vi har tilbudene om alle de forskjellige typene kaffe mocca, latte, cappuchino etc), og et rundstykke har ost og skinke (og kanskje et salatblad), og en pizza er en pizza. 1
Pingting Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 For her jeg bor er fortsatt trakterkaffe det som blir servert når en kjøper kaffe (klart vi har tilbudene om alle de forskjellige typene kaffe mocca, latte, cappuchino etc), og et rundstykke har ost og skinke (og kanskje et salatblad), og en pizza er en pizza. Det høres bare trist og kjedelig ut, synes jeg. Misforstå meg rett: det er gjennomført feil når folk ikke kan kose seg med en kopp helt vanlig kaffe, men MÅ ha spesialimportert, biodynamisk ompalompakaffebønner fraktet over nepal av syngende munker og malt av en titankvern smidd i Morias miner. det er fjåsete, unødvendig og kunnskapsløst. Og kan være usosialt, som TS' eksempel viser. Samtidig så er jeg oppriktig ekstatisk over at det begynner å bli mer fokus på matkultur og matkvalitet. Og da tenker jeg ikke på trendy mat, men at hvermannsen blir stadig mer bevisst på smaksopplevelser, kreativitet, overraskelser og å lage ordentlig mat fra bunnen av. Og at masseprodusert, smakløs og kjedelig mat får mindre plass. Kaffe er ikke bare kaffe, det kan være alt fra pisslunken pulverkaffe til klissete og ekkel, men åh-så-syndig-og-deilig Starbuckskaffe, til svart kaffe laget på kaffebønner som har vokst i et helt annet jordsmonn enn vanlige bønner og dermed smaker overraskende annerledes, til vanlig trakterkaffe som likevel er den som smaker aller best fordi det er den du får av kjæresten når du sitter bøyd over studiene en sen søndags kveld. Det skal være plass til både "fancy" mat og vanlig mat, synes jeg. Problematisk blir det først når folk bare vil ha én av delene bare fordi de har bestemt seg for å ikke like den andre. 29
Kvist Skrevet 10. februar 2012 #8 Skrevet 10. februar 2012 Leste hovedinnlegget og tenkte jeg skulle skrive et ganske langt svar, men det svaret har Pingting allerede skrevet bedre. Heia Pingting! Jeg er så enig så enig. Og så glad jeg er for at jeg får nyte min biodynamiske ompalompakaffe i fred og ro, etter å ha tilberedt den på en kaffemaskin som kostet en hel månedslønn... det trenger jo ikke bety at jeg ikke ser gleden i å treffes over en kopp helt ordinær kaffe en annen gang. 4
Viljaa Skrevet 10. februar 2012 #9 Skrevet 10. februar 2012 Jeg synes det er helt ok at nordmenn begynner å få et litt stolthetsforhold til maten de inntar, om det så være å sette pris på en god tilberedt fiskerett fra bunnen av eller en americano. Det finnes jo ikke noe sted hvor rævva trakterkaffe er så tilgjengelig som i Norge. Ikke at alt trenger å være en chilimoccavanlijelatte heller, men rett og slett en vanlig americano. =) Men jeg ser absolutt ikke at en fancy-kaffe er noe å STYRE etter. Ang. hverdagsjåleri er jeg egentlig ikke så veldig i mot konseptet. Jeg liker selv å gjøre hver dag til en fest. Ikke en dyr en da, for jeg er student, men å gjøre litt ekstra for å få det litt finere, mer velsmakende osv er jeg gjerne med på. Men er absolutt ikke viktig for meg. Av hverdagsjåleri som forundrer meg finner man nok jenter med stiletthæler på universitetet. Alltid like gøy på en stille lesesal når en av de kommer inn: KLIKK KLAKK KLIKK KLAKK.
otilie Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 hehe ja det er masse god mat! og jeg pleier også å gjøre noe ekstra ut av middagen min:) gøy å lage ordentlig mat! Men når man er med andre folk, så blir det litt dumt å dra ut tiden bare fordi man er kresen Faren til kjæresten min måtte kjøre hele byen rundt en gang for å finne en type hamburgerkarbonader han skulle ha.... mens jeg var med, for vi skulle bare handle litt... neida... det ble en lang kjøretur innom de fleste butikker... sliten ja!
pinar Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Mmmm vanlig deilig trakte kaffe Jeg elsker at det er så tilgjengelig her, og blir alltid skuffet om jeg får maskin kaffe. Men jeg syns bare litt hverdagsjåleri er fint jeg. Hvorfor skal vi ikke unne oss det om vi kan? Tiden er alt for kort til at vi ikke skal kose oss litt med små hverdagsgleder, som for noen kanskje er en fancy kaffe drikk, (selv om jeg så klart syns det blir litt dumt å løpe fra sted til sted når man egentlig sitte rolig å prate). å det finnes masse gode grove rundstykker, prøv å smak så kanskje du får noen nye favoritter? Endret 11. februar 2012 av eplebit 1
Aricia Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 Jeg synes hverdagsjantelov er det som er ille, jeg. Og det har det sannelig alltid vært nok av på KG. "Kom ikke her og innbill oss at det finnes kaffe som liksom smaker bedre enn den folk flest, dvs VI, alltid har drukket og syntes er mer enn god nok. Alvorlig talt, altså - for et jåleri". Vel, trådstarter, folk er nøye med detaljer på ulike områder. Noen er kanskje rett og slett mer opptatte av og oppmerksomme på smaksnyanser enn det du er. Det betyr ikke dermed at de er overflatiske snobber som setter tullete materielle detaljer høyere enn relasjoner til medmenneskene sine, mens du er folkelig og jovial og ekte - med genuine relasjoner til folk rundt deg. Det betyr bare at folk prioriterer ulikt, og har ulike kunnskaper og standarder på forskjellige felt. 9
Glynis Skrevet 10. februar 2012 #13 Skrevet 10. februar 2012 Skulle ta en kaffe med en bekjent, men ingen av stedene vi besøkte hadde visst den rette kaffen. Endelig, etter å ha gått mellom flere steder i sur og kald vind, fant hun den rette kaffen. Den tok rundt 7 minutter for betjeningen å lage, og jeg ble nærmest forlegen der køen vokste bak oss. (Kaffe er visst ikke kaffe lengre?) Hvorfor blir du forlegen over at noen bestiller en kaffe som faktisk er på kaffebarens meny? De har da ingen kaffer til salgs de ikke har kapasitet for å lage. Jeg drikker sjelden fancy drikker på kaffebarer, men jeg irriterer meg da ikke hvis de foran meg i køen bestiller det, for de selger det tross alt. Jeg hadde blitt flau over deg, heller. 5
MalloryK Skrevet 10. februar 2012 #14 Skrevet 10. februar 2012 Og jeg som drikker Rema 1000 sin kaffe til 6 kr posen
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #15 Skrevet 11. februar 2012 Det kommer jo an på miljøet da. Kollegaene mine er typiske arbeiderklasse-folk. Det er ikke mye jåleri blandt snekkere, tømrere og grunnarbeidere. De fleste der handler maten sin i Sverige, og kjøper øl etter prosenten. Jeg har dog noen i familien som har studert på BI, og de lever i en helt annen verden med masse importert luksusmat, kaffe og det som er. De er sånn som rister på hodet om du drikker hvitvin til feil mat.
Gjest Spinell Skrevet 11. februar 2012 #16 Skrevet 11. februar 2012 Det største jåleriet synes jeg er de som "ikke liker" Euroshopper/First Price og andre billigmerker, uten tanke på at mange av disse produktene faktisk ikke sjelden kun er "overskuddsproduksjon" fra samme produsent som de merkevarene de heller kjøper. Jeg tenker særlig på lite bearbeidede/ikke bearbeidede produkter der tilsetningsstoffer etc ikke er aktuelt. Min erfaring er egentlig ikke slik som AB#15 beskriver (ang BI/arbeidere). I min bekjentskapskrets er snobberiet og antisnobberiet ganske jevnt fordelt uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Men jeg har selvsagt ikke gjort statistisk holdbare undersøkelser 1
Anna Svingtrapp Skrevet 11. februar 2012 #17 Skrevet 11. februar 2012 Nå skal jeg jammen trakte meg en kopp vanlig Coop filtermalt kaffe Jeg skal innrømme at jeg selv er litt vanskelig i matveien, men jeg prøver å tilpasse meg når jeg er sammen med andre. Kan heller være sær når jeg er alene eller bare sammen med kjæresten..
Athene Skrevet 11. februar 2012 #18 Skrevet 11. februar 2012 Jeg er glad jeg lever i en tid der jeg har valgmuligheter. Der kaffe ikke bare er kaffe, der polet byr på en rekke kvalitetsviner, der jeg kan velge typen tomat og styre langt unna tomater i løsvekt, der jeg kan lage maten fra grunnen av gode råvarer som man ikke visste hva var i Norge for noen år siden. Der jeg kan gå med høye hæler til hverdags, sminke meg på trening, og være opptatt av interiør. Hvem er det som definerer hva som er jåleri? Jeg synes det er sneversynt å ikke akseptere at det er forskjell på råvarer og kvalitet. Jeg synes det er tankeløst å se ned på de som pynter seg i hverdagen - hvor går grensen? Skal alle gå rundt på flate sko, i formløse klær, uten sminke? Men jeg dytter ikke mine meninger på andre. Jeg ytrer aldri ett ord om at kaffen hos vennene våre smaker surt, jeg forsyner meg av svigermors potetstappe fra pose, og jeg drikker den vinen jeg får servert til manen. Jeg ser verken ned på de som tar enklere valg, eller de som er enda mer nøye på det enn meg. Hvorfor kan man ikke bare få ta sine egne valg? Uten å være jålete, eller gammeldagse/enkle, i andres øyne. 7
Belle de Jour Skrevet 11. februar 2012 #19 Skrevet 11. februar 2012 Nå synes jeg selv at Moccamaster er et av verdens underverker, men jeg er likevel glad i å eksperimentere med kaffe, og synes espressoen til Tim Wendelboe er verdt den stive prisen. Jeg er også glad for at mange blir mer opptatt av god mat, spesielt det med å bruke ordentlige råvarer og lage mat fra bunnen av. Jeg er selv student, men har et overkommelig matbudsjett, og mat er en sann glede for meg. Men i sosiale sammenhenger prøver jeg å ikke gjøre meg så vrang. Vil resten av gjengen ha taco eller Tikka massala fra Toro, så er det helt greit for min del. Det viktigste er jo det gode selskapet. Men om jeg får gjennomslag for salmalaks blir jeg veldig fornøyd. Greit nok at det er irriterende når alle skal ha "sin egen" mat, men jeg synes ikke man skal bli uglesett bare fordi man kanskje vil ha noe annet enn pizza heller, eller at noen ønsker å bruke pengene sine på en gourmetrestaurant. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #20 Skrevet 11. februar 2012 Inspirert av en annen tråd så synes jeg det er hverdagsjåleri å ikke kunne gå med to like gensere på jobb to dager etter hverandre, fordi folk kan tro at det er samme genseren. Synes strengt tatt det er jåleri å ikke kunne gå med samme genseren også, men i det første tilfellet er det kun jåleri og ikke hygiene det er snakk om. Så synes jeg det er jåleri å ikke ville innrømme at man spiser grandiosa eller leser Se og Hør. Begge deler gjøres jo tydeligvis av langt flere enn de som vil innrømme det. :gjeiper: 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå