Gå til innhold

Ny regel ang. toll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det betyr at de ikke har lov å sende en forsending i flere deler for å unngå 200 kr regelen. Det er selve sluttsummen i EN handel som skal være tellende iforhold til fortolling.

Skatteetaten

Åja. Sånn å forstå. Jeg har alltid delt opp bestillingene mine selv jeg da. Bestilt i flere omganger og betalt frakt for hver pakke. Jeg forventer ikke at nettbutikken skal dele opp bestillingen min for å unngå toll og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel kanskje ikke så mye at frakten har økt, tror de fleste kunne ha godtatt dette, men det er måten de gjorde det på. Lage et brev med falske opplysninger som unnskyldning for økt fraktpris...

Det er nok heller det at folk har misforstått det som står i brevet. Shopping4net har forklart hvorfor de ikke kan dele opp store bestillinger i flere pakker for kundene sine lenger. og viser til det nye skattedirektivet.

De hevder ikke at de har økt fraktprisen eller prisen i butikken pga. dette direktivet. Brevet er litt klønete formulert så det er lett å misforstå. Men de har altså ikke hevdet at skattevesenet står bak prisøkningen deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har de rett til å øke prisene sine som de vil og er ikke pålagt å fortelle kundene sine om hvorfor de øker prisene.

Men jeg vil anta at det er fordi det ikke lønner seg med så lav frakt blant annet. Er dyrt for frakt i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har de rett til å øke prisene sine som de vil og er ikke pålagt å fortelle kundene sine om hvorfor de øker prisene.

Men jeg vil anta at det er fordi det ikke lønner seg med så lav frakt blant annet. Er dyrt for frakt i Skandinavia.

Å joda.

Jeg mailet til dem, FØR jeg mottok denne underlige massutsendte malen. Dette var svaret jeg fikk:

Hej!

Tack för ditt mail.

Vi følger Tollvesenets nye retningslinjer from 1. februar 2012.

Då får man inte längre lov att skicka paketen med 6:- frakt som vi gjorde innan tyvärr. Det är alltså regler som vi måste följa och därför måste vi höja frakten, tyvärr.

Vi önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Med venlige hilsner

Best regards

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda.

Jeg mailet til dem, FØR jeg mottok denne underlige massutsendte malen. Dette var svaret jeg fikk:

Sorry. Jeg siterte feil innlegg. Jeg mente å sitere denne:

Det er nok heller det at folk har misforstått det som står i brevet. Shopping4net har forklart hvorfor de ikke kan dele opp store bestillinger i flere pakker for kundene sine lenger. og viser til det nye skattedirektivet.

De hevder ikke at de har økt fraktprisen eller prisen i butikken pga. dette direktivet. Brevet er litt klønete formulert så det er lett å misforstå. Men de har altså ikke hevdet at skattevesenet står bak prisøkningen deres.

Altså, mailen jeg mottok viser at de bruker nye retningslinjer fra Tollvesenet/ Skattedirektoratet for å øke frakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Jeg siterte feil innlegg. Jeg mente å sitere denne:

Altså, mailen jeg mottok viser at de bruker nye retningslinjer fra Tollvesenet/ Skattedirektoratet for å øke frakten!

Leste du dette direktivet da for å finne ut om det stemte? Det er linket til lengre inn i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det jeg skjønte ved å lese dette direktivet så stod det noe om at utenlandske nettbutikker som retter seg mot norske kunder ved å ha norske priser og norsk tekst på sidene sine, men som har lager i utlandet, allikevel har plikt til å følge enkelte norske regler for varehandel. Som f.eks. angrerett.

Det er mye mulig at det er bestemte bestemmelser for frakt også. Det er vist til flere lovparagrafer i teksten som det kanskje står under om man leter i loven. Send en mail og hør med tollvesenet. Det er det lureste før man kaller det for svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønte ved å lese dette direktivet så stod det noe om at utenlandske nettbutikker som retter seg mot norske kunder ved å ha norske priser og norsk tekst på sidene sine, men som har lager i utlandet, allikevel har plikt til å følge enkelte norske regler for varehandel. Som f.eks. angrerett.

Det er mye mulig at det er bestemte bestemmelser for frakt også. Det er vist til flere lovparagrafer i teksten som det kanskje står under om man leter i loven. Send en mail og hør med tollvesenet. Det er det lureste før man kaller det for svindel.

Selvfølgelig er det svindel, eller dvs. løgnaktig forklaring. Både Siba og Elkjøp har kampanjer der de sender fraktfritt. Det ville være helt ulogisk om myndighetene skulle pålegge nettbutikker en minimumspris på frakt. (Like ulogisk som om de krevde at vi skulle betale separat for frakt når vi kjøper i fysisk butikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det svindel, eller dvs. løgnaktig forklaring. Både Siba og Elkjøp har kampanjer der de sender fraktfritt. Det ville være helt ulogisk om myndighetene skulle pålegge nettbutikker en minimumspris på frakt. (Like ulogisk som om de krevde at vi skulle betale separat for frakt når vi kjøper i fysisk butikk.)

De skriver at pga. de nye bestemmelsene til skatteetaten så kan de ikke sende varer for 6kr i frakt lenger. Det betyr ikke at de sier at skatteetaten har bestemt dette. Det kan rett og slett bety at pga. de nye reglene så er det ikke lønnsomt for dem å sende varer med så billig frakt lengre. Jeg kan ikke se at de har hevdet at de er blitt pålagt av skattevesenet å heve frakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver at pga. de nye bestemmelsene til skatteetaten så kan de ikke sende varer for 6kr i frakt lenger. Det betyr ikke at de sier at skatteetaten har bestemt dette. Det kan rett og slett bety at pga. de nye reglene så er det ikke lønnsomt for dem å sende varer med så billig frakt lengre. Jeg kan ikke se at de har hevdet at de er blitt pålagt av skattevesenet å heve frakten.

Brevet fra adm. dir. hevder strengt tatt ikke det, men det er formulert på en måte som tilsier at det nok er meningen at folk skal misforstå det slik. Som innlegg #24 viser tror selv noen av de ansatte at det er derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver at pga. de nye bestemmelsene til skatteetaten så kan de ikke sende varer for 6kr i frakt lenger. Det betyr ikke at de sier at skatteetaten har bestemt dette. Det kan rett og slett bety at pga. de nye reglene så er det ikke lønnsomt for dem å sende varer med så billig frakt lengre. Jeg kan ikke se at de har hevdet at de er blitt pålagt av skattevesenet å heve frakten.

Så hvorfor skulle disse retningslinjene (som jeg har forstått gjelder at kjøp over 200 kr ikke kan deles for å oppnå tollfrihet m.m.) medføre at prisen må økes på tollfrie bestillinger for under 200 kr?

Og forresten de sier jo at de ikke får lov:

"Då får man inte längre lov att skicka paketen med 6:- frakt som vi gjorde innan tyvärr"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på mailen fra dem som jeg postet over og sa at forklaringen var tull. De har ikke giddet å svare så det tolker jeg som at jeg har rett.

Jeg håper flere prioriterer å klage til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...