Gå til innhold

Desperat student trenger oppskrift :P

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er studnt, å det betyr jo et kjempeminimalt budsjett. etter at husleie og regninger er betalt står det ikke igjen så utrolig mye til mat så jeg prøver å spare der det går ann.

derfor lurer jeg på om noen har oppskrift på pannekaker uten egg og melk?? noe jeg kansje har i skapet fra før som jeg kansje kan bruke istedet?

hadde vært kjempefint om det finnes noe sånt. siden jeg fant vaffeloppskrift og boller uten det :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søker man på pannekake uten egg og mel så kommer jo det opp ;)

Men for å være ærlig, det skal jo koste mere å kjøpe melkerstatning enn å bruke melk. Melk koster jo ikke allverden.

• Liker 1
Skrevet

Bruk vaffelrøra bare at du steker den i panna? :-P

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg heller og gå til innkjøp av Havegryn. Da det kan lages med både vann og/eller melk. Og det metter lenge etterpå.

Ellers har du

Nudler.

Frokostblandinger

Hermetisk mat..

Gjest Rastl0s
Skrevet

Dropp pannekakene og lag ordentlig middag. Kjøp store kvanta av frukt og grønt og kjøp kjøtt på tilbud eller i sverige. Du sparer mye på det...

Pannekaker er ikke kost.

• Liker 1
Skrevet

Kutt halvfabrikat mat og kjøp råvarer og lag mat fra bunnen av, handle i utenlandsbutikker så sparer du mye og det er sunt :)

Skrevet

Dropp pannekakene og lag ordentlig middag. Kjøp store kvanta av frukt og grønt og kjøp kjøtt på tilbud eller i sverige. Du sparer mye på det...

Pannekaker er ikke kost.

Hvor lett er det å kjøpe store kvanta av noe som helst når man er student a?

• Liker 3
Skrevet

Her har du oppskrift på pannekaker uten egg og melk: http://veganerliv.com/2010/07/pannekaker/

Istedenfor å kjøpe soyamelk kan du f.eks lage kjempebillig havremelk selv av havregryn som er superbillig. Slik lager du havremelk: http://siljesreise.com/hjemmelaget-havremelk-italian-pancake/

Du trenger ikke å bruke nøttemelkpose, det bare gjør jobben litt enklere. Men du kan f.eks bruke et kaffefilter eller et kjøkkenhåndkle (men da må du bruke litt mer makt når du presser ut massen)

• Liker 1
Skrevet

egg og soya er ofte billigere i innvandrer butikker

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Et egg koster noe sånt som to kroner, og vil gjøre pannekakene mer mettende, samt at det vil gi protein. Hvorfor vil du velge det bort?

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har veldig dårlig råd ville jeg ikke spist pannekaker uten egg og melk. Egg er veldig billig ( Kjøp f.eks Firstprice), og gjør at pannekakene metter mer. Ellers vil jeg anbefale deg å handle mat kun en gang i uken, da sparer du penger på eventuelle spontankjøp. Billige matvarer som du kan lage mye godt på er; Egg, pasta, ris, kyllingkjøttdeig, havregryn osvosv. Kunsten er å se etter tilbud og handle inn firstprice eller euroshopper og slike ting..

Kjøp også grønnsakene og ris hos innvandrerbutikker. Er mye billigere:)

• Liker 1
Gjest Rastl0s
Skrevet

Hvor lett er det å kjøpe store kvanta av noe som helst når man er student a?

Leste du seriøst ikke hva jeg skrev?

Om du får en pakke kylling for 40 kr... 300 gram f.eks. så kjøper du jo gjerne 1 kg om det koster 90 kr... SELV OM det er "dyrt", men da sparer du i lengden.

Det er hele poenget med å kjøpe store kvanta :klaske:

Tenker ikke kvanta som 50-100 av hver, men på tilbud.. eller kjøpe det meste generelt i større mengder istedet for enkelthvis til enhver middag, sånn at du bare kan fryse ned.

Skrevet

Om du får en pakke kylling for 40 kr... 300 gram f.eks. så kjøper du jo gjerne 1 kg om det koster 90 kr... SELV OM det er "dyrt", men da sparer du i lengden.

Tenker ikke kvanta som 50-100 av hver, men på tilbud.. eller kjøpe det meste generelt i større mengder istedet for enkelthvis til enhver middag, sånn at du bare kan fryse ned.

Du skrev "kjøp store kvanta av frukt og grønt.."

Poenget er at for en student er de 90 kronene veldig stor utgift der og da. Man har kanskje bare 300 kr å leve for de neste 10 dagene før neste studielån. Derfor er det ikke så lett å investere i store kvanta når man har lite penger.

Skrevet

Du skrev "kjøp store kvanta av frukt og grønt.."

Poenget er at for en student er de 90 kronene veldig stor utgift der og da. Man har kanskje bare 300 kr å leve for de neste 10 dagene før neste studielån. Derfor er det ikke så lett å investere i store kvanta når man har lite penger.

En annen sak er at man som fattig student sjeldent har stor oppbevaringsplass i kjøleskap og fryser, og da vil det være mindre lønnsomt å kjøpe en kg med kylling enn en pakke med 2 fileter i.

On topic, støtter forslag om havregryn. Vann, havregryn, rosiner og salt er alt du trenger til et mettende og ganske velsmakende måltid. Da får du komplekse karbohydrater, noe protein (litt i havregryn) og masse fiber.

Skrevet

Et egg koster noe sånt som to kroner, og vil gjøre pannekakene mer mettende, samt at det vil gi protein. Hvorfor vil du velge det bort?

Hvorfor velge egg når man fint klarer seg uten? Egg gir oss masser av kolesterol og er i tillegg fryktelig uetisk ut fra et dyrevernsmessig perspektiv.

Skrevet

Hvorfor velge egg når man fint klarer seg uten? Egg gir oss masser av kolesterol og er i tillegg fryktelig uetisk ut fra et dyrevernsmessig perspektiv.

Fordi det er sunt. Hvis du er oppdatert på litt forskning rundt temaet hadde du visst dette. ett egg om dagen skader ikke, det er faktisk sunt.

Og: Hvorfor skaffer du deg ikke en ekstrajobb i stedenfor å slite med økonomien? Annenhver lørdag hjelper jo mye og går ikke utover studiene. Selv jobber jeg 2 ganger i uken. Går ikke utover karakerene mine, da jeg går siste år på bachelor og har A i snitt. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt ikke skal jobbe, men heller leve fattig i studietiden og ikke ha råd til noe som helst.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Fordi det er en av de billigste proteinkildene vi har. Kolesterolproblematikken er også avvist av en del nyere forskning.

Skrevet

Helt ærlig så har jeg egentlig aldri forstått hva studenter bruker penger på :klo: De er jo ALLTID fattige jo..

Selv er jeg student i Bergen, bor veldig sentralt, får ikke noe fra mamma og pappa. Nå er jeg jo i deltidsjobb, så situasjonen min er LITT annerledes enn den gjennomsnittlige student, men i forrige skoleår og halve semesteret i fjor hadde jeg verken mer eller mindre enn noen andre studenter.

Likevel hadde jeg råd til å kjøpe meg et nytt plagg i ny og ne, kunne ta meg bytur to-tre ganger i måneden, levde på all den mat jeg ønsker selv.. Og fortsatt satt jeg igjen med 2-300 kroner hver måned

Så ja, tilbake til spørsmålet mitt: Hva er det dere bruker penger på som jeg IKKE gjorde?! :klo:

Skrevet

Tja, husleie sluker en god del for mange. Vet ikke hva din ligger på. Og det er ganske vanlig å feste mer enn 2-3 ganger i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er en av de billigste proteinkildene vi har. Kolesterolproblematikken er også avvist av en del nyere forskning.

Mener du å si at kolestreol ikke er et problem? Ja nå har jeg hørt det også.

Ja egg er en billig kilde til protein men da støtter man samtidig grov dyremishandling. Så får man selv ta avgjørelsen om hvor egoistisk man skal være. Bønner, linser, kikerter osv er forøvrig også gode kilder til protein som er minst like billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...