Gå til innhold

Ringe barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke sikkert, enkelte i BV er blinde og nekter å se sannheten, dermed kan du risikere og løse ut et helvete for den stakkars familien.

Så hva som skjedde med venninnen min la oss kalle henne Maja og hennes søster etter en ubetenksom nabokjerring som meldte familien til BV, de var uskyldige men BV fant ut at de rotet for mye og at moren var lett hjerneskadet etter en bilulykke og diktet i hop ting, jeg kjente hele familien , de var varme snille og gode mennesker.

Maja ble sendt på institusjon og utsatt for overgrep og andre ting,tilslutt døde faren av slag og moren tok sitt liv, pga dette .

Nå reker søstrene rundt i rusmiljø, mens jeg og storebroren deres som er kameraten min ikke kan gjøre noe!

Alt sammen pga en nabokjerring som var ubetenksom!

Slike historier regner jeg for svartmaling fra mennesker som er fratatt omsorgen av barnevernet, men som ikke klarer å se selv det gale de har gjort. I slike historier er som regel barnevernet den store, stygge ulven som tar barna fra foreldrene som overhodet ikke har gjort noe galt. Mens man aldri får høre barnevernets versjon av saken, de har nemlig taushetsplikt.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike historier regner jeg for svartmaling fra mennesker som er fratatt omsorgen av barnevernet, men som ikke klarer å se selv det gale de har gjort. I slike historier er som regel barnevernet den store, stygge ulven som tar barna fra foreldrene som overhodet ikke har gjort noe galt. Mens man aldri får høre barnevernets versjon av saken, de har nemlig taushetsplikt.

Og dermed er barnevernet selvsagt fritatt fra all kritikk?

• Liker 2
Skrevet

Det minner meg om Kvænangen-saken.

Skrevet

Hvis barnevernet undersøker denne saken, og finner ut at ingenting er galt, ja så vil det jo bli med det. Barnevernet henlegger saken om det ikke er noe. Om jeg er bekymret for et barn, så burde jeg vel få lov til å melde fra om det? Det skal vel ikke avhenge om jeg er ny i gata eller ikke????

det er sant det at saken blir henlagt om det ikke er noe, men allikevel må det være utrolig krenkende og sårende å få den mistanken på seg. og rykter kan begynne å spinne.

dog syntes jeg det er utrolig dumt at faren deler seng med datteren sin, ikke pga pedofilimistanke, men fordi jeg syntes det er en dum løsning å 'kaste' far i sengen til datteren fordi han snorker. jenta er såpass stor at hun bør kunne ha litt privatliv, og ikke minst får hverken far eller datter god søvn av å dele en seng (spesielt datter som må høre på snorkingen).

• Liker 3
Skrevet

her manglet det deler av inlegget gitt..

Hvis barnevernet undersøker denne saken, og finner ut at ingenting er galt, ja så vil det jo bli med det. Barnevernet henlegger saken om det ikke er noe. Om jeg er bekymret for et barn, så burde jeg vel få lov til å melde fra om det? Det skal vel ikke avhenge om jeg er ny i gata eller ikke????

det er sant det at saken blir henlagt om det ikke er noe, men allikevel må det være utrolig krenkende og sårende å få den mistanken på seg. og rykter kan begynne å spinne.

dog syntes jeg det er utrolig dumt at faren deler seng med datteren sin, ikke pga pedofilimistanke, men fordi jeg syntes det er en dum løsning å 'kaste' far i sengen til datteren fordi han snorker. jenta er såpass stor at hun snart bør kunne ha litt privatliv, og ikke minst får hverken far eller datter god søvn av å dele en seng (spesielt datter som må høre på snorkingen). mor og far bør finne en annen løsning på dette. mors uforstyrrede søvn er ikke viktigere enn datterens.

• Liker 1
Skrevet

Min familie har blitt undersøkt av BV, fordi min yngste bror tegnet rare tegninger på skolen (!) og var "over gjennomsnittlig" opptatt av det andre kjønn og sex. Han er ikke av den sjenerte typen og var en sånn morogutt som kledde seg i søsterens kjoler som 3-åring for å få oppmerksomhet, men har aldri vært hverken voldelig mot andre eller blitt mishandlet hjemme. Søsteren min er ekstremt sjenert derimot og har få venner, henger bare med mamma og er mest i stallen. Hun har en talefeil som hun ikke blir kvitt, nå er hun i tenårene, og er en spesiell og sart jente som hadde vanskelig for å få venner på barneskolen. Ingen av HENNES lærere har noengang tatt tak i dette eller forsøkt å hjelpe, for hun holdt jo stort sett kjeft.

Broren min derimot, som var frempå og skaffet seg lett jentevenner og guttevenner, var det altså noe galt med fordi skolen ikke greide å styre ham slik de ønsket. Moren min var til flere samtaler med skolen og tilbød seg å være tilstede i undervisningen dersom han var til problem for andre, noe skolen ikke ønsket. Klasselærer sendte heller inn en bekymringsmelding til BV da det oppsto konflikt med foreldrene på grunnlag av at hun hadde vanskelig for å kontrollere flere av guttene i klassen det gjaldt.

Normale oppegående mennesker ville her gått i seg selv og innsett at klasseforstander har et problem eller at klassen er usedvanlig lei å hanskes med og trenger hjelp. En lærer uten selvinnsikt ber altså sine kolleger om hjelp til å sende inn flere (!) bekymringsmeldinger på de 2-4 guttene det gjelder mest.

Da saken ble satt igang var det utrolig vanskelig for søsteren min, hun spurte flere ganger om det var henne det var noe galt med o.l. og følte det var hennes feil at BV var hos oss. Hun ble selvfølgelig forsikret om at dette ikke var tilfelle, men av alle var det vel henne det gikk mest utover. Jeg var selv allerede utflyttet fra hjemmet, men ble ALDRI i løpet av prosessen oppringt eller tilspurt av BV om min oppvekst eller tanker rundt prosessen som hele min familie ble satt i. Hadde de spurt ville jeg heller fortalt dem om skolen jeg OGSÅ gikk på som var særdeles dårlig på å håndtere konflikter og hvor det ikke ble tatt tak i barn med virkelige problemer (narkomane foreldre, omsorgssvikt etc) men hvor det ble meldt fra om barn som hadde foreldre med meninger om skolen.

Det burde i utgangspunktet være helt normalt og VANLIG at BV er inne og snakker med familier om hvordan de har det i hjemmet, men når det nå slettes ikke er vanlig, er det en belastning for mange unge barn at de er "utvalgt" og får høre om dette på skolen og av andre på forskjellige måter. Familien deres blir stemplet som unormal uansett utfall, og den som melder går fri uten konsekvenser.

I dette tilfellet ble det altså konstatert at det ikke er noe galt med hverken broren min eller familien i øvrig, læreren fant til slutt ut at hun ikke ville ha klassen lenger (!) men får altså fortsette å holde på med en annen klasse. Skolen kommer aldri til å bli undersøkt selv om det kanskje er de som trenger det mest, og moralen min er altså at man bør kanskje vite hva man snakker om før man setter i sving en slik prosess som gjør mye skade for en uskyldig unge. Om du VET, OPPLEVER, SER, barnet FORTELLER om noe som foregår som er feil, DA skal du ta affære.

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om det skjer noe "muffins" i dette huset du snakker om TS men.... Her har ungene fortalt om ting de har opplevd, ja.. som barn ikke skal oppleve.. Dette resulterte i at ungene ikke ville og ikke fikk tilbud om "morgenkos" i sengen min, altså ligge under dyna og fnise og slappe av. Dette gjorde jeg her en kveld med 3 store unger. Jeg har aldri kost meg så godt noen gang og ungene sa at det var den beste kvelden de noen sinne hadde hatt. Tenk hvor mye kos både de og jeg har gått glipp av. Men vi koser i sofa og gir oppmerksomhet resten av døgnet det er ikke det;) Men her hadde det jo skjedd noe da..

• Liker 1
Skrevet

Oj, vi har stadig barna i vår seng eller igår feks, la jeg meg ved siden av datteren i hennes seng da jeg skulle sove. Bare fordi samboeren ikke var hjemme og det så så godt ut å ligge der tett inntil henne. Hun er seks år da, men eldste som også stadig ligger inne hos oss blir ni i år.

Også kan det jo faktisk være sånn at jenta ikke vil være med på konserter og turneringer fordi det blir for stort press.

• Liker 3
Skrevet

Tenk deg litt om nå. Ville du hatt samme innstilling om det var mor som sov inne hos sønnen på 9 år?

Vanskelig å fatte at fedre alltid skal måtte forsvare seg når de tar vare på barna. Trodde vi hadde kommet lengre enn det :sukk:

• Liker 3
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Herregud.. Vi har en ekstra voksenseng stående inne på rommet til toråingen, slik at det er lett om en må ligge der med ho. Mannen min ligger der til tider når ho er veldig forkjølt, og det gjør jeg og. er dette da tegn på at vi "plukker" på ho?

Få hodet ditt opp av kloakken.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Enig. Det eneste jeg kan tenke meg er verre enn å bli beskyldt/mistenkt for pedofili er å faktisk være skyldig i det. Og jeg vil anta at dersom man sender bekymringsmelding vedr. dette til bv vil det forandre faren for resten av hans liv, og også hans forhold til datteren. Ett utrolig trist utfall... Om du er oppriktig bekymret ts, ville jeg observert jentas atferdsmønster litt over tid, uten å overanalysere. Jeg ble selv misbrukt som barn, og om noen hadde brydd seg nok hadde de kunnet se signalene. Jeg var over normalen sexfiksert for min unge alder, og tok på meg en klovnerolle som søkte mye oppmerksomhet i negativ forstand. I ettertid har jeg fått høre at slektninger og familie reagerte på enkelte ting ang. min tidligere stefar og meg, uten at de gjorde annet enn å diskutere det seg imellom. Det var en fatal feil.

Jeg ser den at man reagere raskere når det er snakk om en mann, da menn er overrepresentert når det kommer til seksuelle misbruk. Men det blir feil å tro slikt med en gang en far har ett godt og kjærlig forhold til sine barn. Denne holdningen ødelegger det gode mellom fedre og barn, da fedre blir redde for å vise kjærlighet i frykt for å bli mistenkt for overgrep. Utifra det du skriver tror jeg ikke det ligger noe grunn til bekymring. Enkelte mennesker liker også å ha fri fra plikter i helgene, og konsentrere seg om kvalitetstid fremfor kjøring fra det ene til det andre. Voksne og barn trenger litt hvile mellom slagene, ikke alle passer inn i den norske kjernefamilien.

Skrevet

Barn sier mye rart som kan tolkes feil av voksne, det kan være hun mente at han lå på hennes rom, på sovesofa eller hva som helst. Og om han lå i sengen hennes og tok på henne ville nok ikke dette barnet snakket om at faren snorket og måtte sove der på grunn av det. Ellers hørtes jo familien helt normal ut. Om du er så nyskjerrig på dem kan du jo be din datter finne ut om de har ekstra soverom, eller be foreldrene på middag og foreslå at de gjør det samme og se om du oppdager noe mer suspekt. Ikke ring barnevernet utifra en teori du selv har laget.

Skrevet

Jeg krabba inn til pappa helt til jeg var 11 år.

Det er ikke noe rart.

Jeg synes dette er så far out å bekymre seg for at jeg mistenker at du troller oss.

Skrevet

Jeg vil ikke spekulere i om det er mistenkelig eller ikke at faren sover i datterens seng.

Det jeg synes er merkelig dog, og som en annen var inne på, er at faren legger seg i datterens seng fordi han snorker så mye at hans kone ikke får sove.

Om det er et stort problem for konen vil det vel også være det for datteren.

Han bør legge seg på sofaen i stuen så han ikke ødelegger nattesøvnen for resten av familien.

• Liker 4
Skrevet

Send bekymringsmeldig. Mest sannsynlig skjer ingenting men det er ikke din oppgave å avgjøre dette, det er barnevernets. Er folk her klar over hvor sjeldent barnevernet setter i gang undersøkelser angående bekymringsmeldinger? Hvis mot formodning de skulle sette i gang undersøkelser vil de ikke gjøre noe som helst med mindre de er helt sikre og fortsatt så pleier de alltid å sette i gang tiltak i hjemmet da de mener barn burde være med familie. Alt dette er jo bra for de som opplever å havne i barnevernets søkelys ufortjent men kan dessverre gå ganske ille hvis barnet blir misbrukt fordi barnevernet prøver for mye å ordne ting uten å ta over omsorgen.

Og selv om det ikke er noe galt at en forelder sover med barna sine og det nesten er litt morsomt hvor mange som mener det er det samme som pedofili, hvis du har en dårlig magefølelse meld fra. Ingenting kommer til å skje hvis det ikke er grunn til det og er det virkelig riktig at et barn kanskje lever i sitt eget private helvete men ingen gidder å melde fra?

Skrevet

Helt seriøst så er dette generelt ikke "farlig".

Å ha ei lita jente sovende i samme seng, og til og med i en sånn omfavnelses-situasjon, er ikke ensbetydende med at alarmen går og pikken absolutt må opp og overgrep inntreffer.

På generelt grunnlag så vil jeg si at det å sove sammen går greit i de aller fleste tilfeller.

Om det derimot er andre grunner til bekymring, så hadde jeg sagt at man bør vurdere grensesetting på et grunnlag hvor man ikke risikerer at folk "tenner".

Skrevet

Barnevernet gjør mye bra - men de kan også være en belastning for mange. De har ødelagt mye som ikke har stemt.

Jeg syns du skal tenke nøye igjennom hva du gjør FØRST etterpå er det forsent.

Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om det skjer noe "muffins" i dette huset du snakker om TS men....

Dette var litt søtt. "Muffens" heter det i dette uttrykket. Forhåpentligvis er det masse muffins! :)

• Liker 1
Skrevet

gutten vår kommer stadig inn og kryper mellom foreldrene hvis dyna er sklidd av, eller han har drømt stygt... Ring gjerne barnevernet da sier jeg, så får de ta en sjekk under dyna vår!!!

Skrevet

Åtteåringen, gutt, vår sover gjerne tett intil både mor og far om han har drømt stygt. Titt og ofte. Ingenting skittent over det, man har jo undertøy på, og normale grenser for kroppen sin....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...