La Luna Skrevet 8. februar 2012 #21 Skrevet 8. februar 2012 At både svigers og svoger skriver det ned i kalenderen for under to mnd siden. Er ikke det å konkret avtale? Det her syns jeg er dårlig gjort. En avtale er en avtale. Nei, det er en løs avtale med to parter. Ikke en konkret avtale. Hadde jeg ikke hørt noe mer før tre dager før, hadde jeg vel mer eller mindre gått ut fra at dere hadde gjort avtale med en av de andre partene som sa seg villige til å passe. Man kan ikke holde av flere aktuelle barnevakter en helg, for så å kunne "velge og vrake" tre dager før, det er bare dårlig gjort rett og slett. 2
Gjest Annaires Skrevet 8. februar 2012 #22 Skrevet 8. februar 2012 Nei, det er en løs avtale med to parter. Ikke en konkret avtale. Hadde jeg ikke hørt noe mer før tre dager før, hadde jeg vel mer eller mindre gått ut fra at dere hadde gjort avtale med en av de andre partene som sa seg villige til å passe. Man kan ikke holde av flere aktuelle barnevakter en helg, for så å kunne "velge og vrake" tre dager før, det er bare dårlig gjort rett og slett. Men da går det vel Ann å spørre vedkommende? " du er det fortsatt slik at vi skal passe xxx den helgen?". Ikke vanskelig i det hele tatt. Og koster sånn ca et minutt og to kcal. Nå har jeg avtalt med mamma at hun skal passe datteren vår første helgen i sept. Jeg kommer da ikke til å nevne det hver uke frem til september. For en avtale er i mine øyne en avtale.
Rosalie Skrevet 8. februar 2012 #23 Skrevet 8. februar 2012 Men da går det vel Ann å spørre vedkommende? " du er det fortsatt slik at vi skal passe xxx den helgen?". Ikke vanskelig i det hele tatt. Og koster sånn ca et minutt og to kcal. Nå har jeg avtalt med mamma at hun skal passe datteren vår første helgen i sept. Jeg kommer da ikke til å nevne det hver uke frem til september. For en avtale er i mine øyne en avtale. Forskjellen er jo at du har en fast avtale med din mor, mens trådstarter hadde en løs avtale med flere parter. Om vi blir spurt om vi kanskje kan passe barn en spesifikk helg, vet det er flere alternativer og ikke har hørt noe mer et par uker før begivenheten, antar vi at de ha valgt et av de andre alternativene, og legger dermed andre planer i stedet. Å passe andres barn en hel helg er tross alt ikke særlig artig, samme hvordan man vrir og vender på det... 1
Bachata Skrevet 8. februar 2012 #24 Skrevet 8. februar 2012 Men da går det vel Ann å spørre vedkommende? " du er det fortsatt slik at vi skal passe xxx den helgen?". Ikke vanskelig i det hele tatt. Og koster sånn ca et minutt og to kcal. Nå har jeg avtalt med mamma at hun skal passe datteren vår første helgen i sept. Jeg kommer da ikke til å nevne det hver uke frem til september. For en avtale er i mine øyne en avtale. Klart det går an, men det burde jo være i foreldrens eget ønske å være den som passer opp at en konkret avtale blir gjort, ikke den muligen barnevakten! Det tar ikke TS noe lenger tid eller noen flere kcal å spørre en av de som har sagt at de kan "Du, er du fortsatt ledig den helgen vi snakket om? Kan vi avtale litt nærmere når og hvordan vi gjør det hvis du fremdeles kan?". DA hadde avtalen vært konkret, med ett menneske. Og den/de andre som hadde sagt at det skulle løse seg, burde ikke måtte ringe å sjekke for ts. Selvsagt er det dumt at ingen av de har holdt av datoen så nært, men det ER faktisk den som søker barnevakt som er hovedinitiativtaker når det gjelder å sette en konkret avtale med noen. Og det bør gjøres i bedre tid en 3 dager før. 4
La Luna Skrevet 8. februar 2012 #25 Skrevet 8. februar 2012 Men da går det vel Ann å spørre vedkommende? " du er det fortsatt slik at vi skal passe xxx den helgen?". Ikke vanskelig i det hele tatt. Og koster sånn ca et minutt og to kcal. Nå har jeg avtalt med mamma at hun skal passe datteren vår første helgen i sept. Jeg kommer da ikke til å nevne det hver uke frem til september. For en avtale er i mine øyne en avtale. Bachata og Rosalie svarer for meg over her. Du kan da virkelig ikke mene at det er mer den potensielle barnevaktens ansvar å spørre enn foreldrenes ansvar å si i fra? 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #26 Skrevet 8. februar 2012 Men da går det vel Ann å spørre vedkommende? " du er det fortsatt slik at vi skal passe xxx den helgen?". Ikke vanskelig i det hele tatt. Og koster sånn ca et minutt og to kcal. Nå har jeg avtalt med mamma at hun skal passe datteren vår første helgen i sept. Jeg kommer da ikke til å nevne det hver uke frem til september. For en avtale er i mine øyne en avtale. Du mener det kanskje ikke sånn, men dette blir litt "vedder på at hun glemmer det, så kan jeg sitte på min forurettede høye hest og være fornærmet igjen". Det er jo i din interesse at det huskes, så hvorfor ikke minne henne på det innimellom? Jeg tror du bør kjenne etter om du vil ha barnevakt eller vil ha rett 4
Gjest Annaires Skrevet 8. februar 2012 #27 Skrevet 8. februar 2012 Du mener det kanskje ikke sånn, men dette blir litt "vedder på at hun glemmer det, så kan jeg sitte på min forurettede høye hest og være fornærmet igjen". Det er jo i din interesse at det huskes, så hvorfor ikke minne henne på det innimellom? Jeg tror du bør kjenne etter om du vil ha barnevakt eller vil ha rett Nei, jeg vet jo at hun husker det. For vi har en avtale. Ogvi min familie holder vi de avtalene vi lager. Akkurat som TS hadde med sine svigerforeldre.
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2012 #28 Skrevet 8. februar 2012 Må bare få ut litt frustrasjon ett sted. Atter en gang har min mann og jeg måtte avlyse planer pga mangel på barnevakt - denne gang en "takk for god innsats" hotelweekend fra jobben hans. Denne helga ble fastsatt allerede i august, og da vi nevnte det for familie sa alle seg villige til å kunne ha de to barna våre (3 og 6 år) - det skulle jo selvfølgelig ikke være noe problem. Nå 3 dager før avreise kan ingen.. Det er hytteturer/vennemiddager og hodepine, etc, etc, etc I løpet av det siste året har vi måttet takke nei til 2 bryllup, 1 komf, 3 30års dager, og vi begge måtte gå alene på julebordene våre fordi ingen ville hjelpe til med å ha barna. Foreldremøter i barnehagen må vi også velge hvem av barna vi skal prioritere, en forelder kan ikke være på begge avdelingene samtidig. Jeg elsker barna mine, og ja - vi har selv valgt å få barn, men av og til skulle jeg ønsket besteforeldre og tanter/onkler kunne strekke ut en liten hånd. Alle er fullt oppegående, og prater alltid om hvor snille og rolige barna våre er, men likevel så er ingen villige til å se etter dem når vi trenger det. Mine svigerinner "byttlåner" barn konstant, men våre to er det aldri plass til.. Det er ikke trist bare for vår del, men også for barna som ikke får oppleve gleden med å overnatte hos besteforeldre og tanter/onkler. HUff, ble ett rotete innlegg, men måtte bare skrive ned frustrasjonen ett sted før jeg tar kveld... Jeg syns det er temmelig dårlig gjort når dere informerer om at dere skal noe lang tid i forveien og de lover at de skal sitte barnevakt for så å backe ut i siste liten. Har man lovet noe holder men det og lager ikke plutselig andre planer like før. Skjønner veldig godt frustrasjonen din. Må da kunne gå an å være litt behjelpelig.
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2012 #29 Skrevet 8. februar 2012 TS her. Takk for mange svar. Vi inviterer ofte våre nieser og nevøer på overnatting i helgene og på besøk etter skole og barnehage, fordi vi synes der er koselig med besøk, og vi ønsker at de og våre barn skal få ett nært forhold. Vi har ingen utenom familie vi kan spør, har hengt opp lapp på nærbutikken tidligere og spurt kollegaer o.l om de vet om noen som vil tjene litt ekstra penger, men uten hell. Det eldste barnet har 2 venner i bhg som kunne vært aktuelle, men minstemann er så liten enda (nettopp blitt 3) at han ikke har den type forhold til noen i bhg enda.. Ang. venner av oss, så er det ingen av de som har slått seg til ro og fått barn enda, så har liksom ingen der heller... Så føler vi er ganske låste.. Men har du noengang spurt de barnløse vennene dine? De kan jo sitte barnevakt selv om de ikke har barn selv? 1
Gjest yuuy Skrevet 8. februar 2012 #30 Skrevet 8. februar 2012 Hei TS, Jeg har ikke barn ennå, men har sittet barnevakt for mine veninner. Hvorfor spør du ikke en god veninne da?
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2012 #31 Skrevet 8. februar 2012 At både svigers og svoger skriver det ned i kalenderen for under to mnd siden. Er ikke det å konkret avtale? Det her syns jeg er dårlig gjort. En avtale er en avtale. Jojo men du må jo velge en av de, enten svigers eller tante,onkel. og lage en avtale med EN av de 1
Gjest Annaires Skrevet 8. februar 2012 #32 Skrevet 8. februar 2012 Jojo men du må jo velge en av de, enten svigers eller tante,onkel. og lage en avtale med EN av de Jeg er ikke TS...
loffen Skrevet 8. februar 2012 #33 Skrevet 8. februar 2012 (endret) .. Endret 8. februar 2012 av loffen
Xanadus Skrevet 8. februar 2012 #34 Skrevet 8. februar 2012 Må bare få ut litt frustrasjon ett sted. Atter en gang har min mann og jeg måtte avlyse planer pga mangel på barnevakt - denne gang en "takk for god innsats" hotelweekend fra jobben hans. Denne helga ble fastsatt allerede i august, og da vi nevnte det for familie sa alle seg villige til å kunne ha de to barna våre (3 og 6 år) - det skulle jo selvfølgelig ikke være noe problem. Nå 3 dager før avreise kan ingen.. Det er hytteturer/vennemiddager og hodepine, etc, etc, etc I løpet av det siste året har vi måttet takke nei til 2 bryllup, 1 komf, 3 30års dager, og vi begge måtte gå alene på julebordene våre fordi ingen ville hjelpe til med å ha barna. Foreldremøter i barnehagen må vi også velge hvem av barna vi skal prioritere, en forelder kan ikke være på begge avdelingene samtidig. Jeg elsker barna mine, og ja - vi har selv valgt å få barn, men av og til skulle jeg ønsket besteforeldre og tanter/onkler kunne strekke ut en liten hånd. Alle er fullt oppegående, og prater alltid om hvor snille og rolige barna våre er, men likevel så er ingen villige til å se etter dem når vi trenger det. Mine svigerinner "byttlåner" barn konstant, men våre to er det aldri plass til.. Det er ikke trist bare for vår del, men også for barna som ikke får oppleve gleden med å overnatte hos besteforeldre og tanter/onkler. HUff, ble ett rotete innlegg, men måtte bare skrive ned frustrasjonen ett sted før jeg tar kveld... Dere må nok se dere om etter barnevakter annet steds. Averter i avisa f.eks, spør venner, bekjente, foreldre til barnas barnehagevenner. Når ikke familien kan eller vil hjelpe så må man bare prøve å knytte andre bånd.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #35 Skrevet 8. februar 2012 Kjedelig knipe Men må si meg enig i det de fleste sier : avtalene må være mye mer konkret! Om dere nevner at Guri og Steinar gifter seg 15.april, er det noen av dere som har anledning til å være barnevakt da? Og alle sier jada, dette ordner vi, vi tar det når det nærmer seg. Det er DA dere skal si -vil helst ha en konkret avtale blir lettere for dere og for oss. Vi ønkse jo ikke at alle dere skal holde av denne dagen for oss! Vi trenger jo bare èn barnevakt? Jeg tenker også på barna oppi dette - synes de bør bli forberedt på hvor de skal være den helgen mamma og pappa er borte. Dere husker mamma og pappa skal reise med fly snart? Ja! Da skal vi overnatte hos tante Nina og onkel Sigurd! Men når det er sagt, så synes jeg faktisk at familiene deres godt kunne kasta seg litt rundt nå og hjulpet dere i denne situasjonen. Hodepine? Om det er grunnen, hvordan kan vedkommende vite at hun har hodepine om 3 dager også? Jaja, en eller annen løsning tror jeg ville latt seg ordne . Med litt velvilje så går det meste. Jeg hadde en singel venninne med 2 barn for en del år siden. Dette var før jeg selv fikk barn. Hun var ikke det minste redd for å spørre meg om å være barnevakt. Litt for mye.. Annenhver helg ca. Barnløse (huff, det høres så negativt ut:)) kan selvsagt være barnevakt, kanskje de til og med synes det er kjekt innimellom? Om familiene deres stiller så lite opp ville jeg prøvd å etablere noen barnevakter på en eller annen måte - noe ala det noen over her skrev om i Oslo? Håper det ordner seg! 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #36 Skrevet 8. februar 2012 Jeg ville som de andre her ha antatt at dere hadde ordnet dere om jeg ikke hørte noe før 3 dager før. Selv har jeg to tantebarn som jeg elsker å være sammen med, og gjerne passer, selv om jeg ikke har barn selv. Dessverre er ikke min søster så flink til å planlegge, så hun spør meg alltid kort tid før de trenger barnevakt, og da kan jeg skjelden. Synd for begge parter, for jeg vil gjerne være sammen med tantebarna mine, så jeg liker ikke å si nei. Men jeg har såpass mye i livet mitt at jeg somregel må planlegge for å innnpasse det i timplanen. Det kan jo hende at det er litt slik med de i slekten din og eller? 1
Tweak Skrevet 9. februar 2012 #37 Skrevet 9. februar 2012 Forstår jeg det rett at dere spurte mange i familien allerede i august og så har dere ikke nevnt det igjen før nå, noen få dager før? Dere må da avtale skikkelig, ikke spør alle, spør en enkelt person og avtal nøyaktig dato så snart det er mulig å avklare! Jeg kunne også lett ha sagt at joooda jeg kan sikkert være barnevakt om det gjaldt et halvt år frem i tid, men andres unger er ikke fremst i hodet mitt resten av det halve året så jeg hadde GARANTERT glemt det og planlagt noe annet. Jeg tror dere må se litt mer på måten dere avtaler barnevakt på jeg. Spør en måned i forveien, så avtal nærmere 14 dager før og uka før så avtaler en nøyaktig når en skal levere og hente eller når personen skal komme til dere for å passe. Hadde noen kommet til meg og sagt at jeg sa jeg skulle være barnevakt men at det var et halvt år siden og at det skulle være nå til helga, ja da hadde jeg steilet. Hadde personen blitt sint på meg så hadde jeg blitt forbanna! Hvem som skal passe ungene dine er såpass viktig at man ikke venter til 3 dager før med å avklare! 3
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #38 Skrevet 9. februar 2012 Må bare få ut litt frustrasjon ett sted. Atter en gang har min mann og jeg måtte avlyse planer pga mangel på barnevakt - denne gang en "takk for god innsats" hotelweekend fra jobben hans. Denne helga ble fastsatt allerede i august, og da vi nevnte det for familie sa alle seg villige til å kunne ha de to barna våre (3 og 6 år) - det skulle jo selvfølgelig ikke være noe problem. Nå 3 dager før avreise kan ingen.. Det er hytteturer/vennemiddager og hodepine, etc, etc, etc I løpet av det siste året har vi måttet takke nei til 2 bryllup, 1 komf, 3 30års dager, og vi begge måtte gå alene på julebordene våre fordi ingen ville hjelpe til med å ha barna. Foreldremøter i barnehagen må vi også velge hvem av barna vi skal prioritere, en forelder kan ikke være på begge avdelingene samtidig. Jeg elsker barna mine, og ja - vi har selv valgt å få barn, men av og til skulle jeg ønsket besteforeldre og tanter/onkler kunne strekke ut en liten hånd. Alle er fullt oppegående, og prater alltid om hvor snille og rolige barna våre er, men likevel så er ingen villige til å se etter dem når vi trenger det. Mine svigerinner "byttlåner" barn konstant, men våre to er det aldri plass til.. Det er ikke trist bare for vår del, men også for barna som ikke får oppleve gleden med å overnatte hos besteforeldre og tanter/onkler. HUff, ble ett rotete innlegg, men måtte bare skrive ned frustrasjonen ett sted før jeg tar kveld... Synes da dette er sutrete. Hav skal jeg si som ikke har noen familie rundt meg som kan være barnevakt noen gang. Ukjente blir det ikke snakk om uansett. Har ikke deltatt på noens "sosiale happeninger" på mange år. Alt går og dere har valg å fa barn sammen så hver lykkelig obver dette. Dere er faktisk to som bor sammen og kan bytte på å dra. Selv om dere ikke for dradd sammen kan det være hyggelig for det. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #39 Skrevet 9. februar 2012 Skjønner frustrasjonen, og man forventer jo at besteforeldre og tanter/onkler kan hjelpe til med sånt, ihvertfall en og annen gang. Men når det ikke er slik hos dere så må dere ganske enkelt ordne dere på andre måter. Hva med å skaffe dere en barnepike som kan stille opp i slike anledninger? Jeg har også hørt om familier, som gjerne har barn på samme alder, som avlaster hverandre f.eks. en helg i mnd. Den ene mnd. har de deres unger og sine egne, neste mnd. bytter dere, slik får begge parene litt tid for seg selv, samtidig som ungene får gjøre noe som de synes er gøy. Og den helga dere har alle ungene, så trenger det faktisk ikke bli så mye stress heller, for når ungene er opptatt og har selskap med andre, så blir det gjerne kjekkere formor og far også. Dette trenger ikke være noen dere kjenner fra før, dette går det nærmest an å annonsere etter. Men dere må selvsagt bli kjent og se at dere liker den andre familien og kan stole på dem.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #40 Skrevet 9. februar 2012 Forstår jeg det rett at dere spurte mange i familien allerede i august og så har dere ikke nevnt det igjen før nå, noen få dager før? De hadde også snakket om det i julen, og da hadde svigers skrevet det inn i kalenderen sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå