AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Må bare få ut litt frustrasjon ett sted. Atter en gang har min mann og jeg måtte avlyse planer pga mangel på barnevakt - denne gang en "takk for god innsats" hotelweekend fra jobben hans. Denne helga ble fastsatt allerede i august, og da vi nevnte det for familie sa alle seg villige til å kunne ha de to barna våre (3 og 6 år) - det skulle jo selvfølgelig ikke være noe problem. Nå 3 dager før avreise kan ingen.. Det er hytteturer/vennemiddager og hodepine, etc, etc, etc I løpet av det siste året har vi måttet takke nei til 2 bryllup, 1 komf, 3 30års dager, og vi begge måtte gå alene på julebordene våre fordi ingen ville hjelpe til med å ha barna. Foreldremøter i barnehagen må vi også velge hvem av barna vi skal prioritere, en forelder kan ikke være på begge avdelingene samtidig. Jeg elsker barna mine, og ja - vi har selv valgt å få barn, men av og til skulle jeg ønsket besteforeldre og tanter/onkler kunne strekke ut en liten hånd. Alle er fullt oppegående, og prater alltid om hvor snille og rolige barna våre er, men likevel så er ingen villige til å se etter dem når vi trenger det. Mine svigerinner "byttlåner" barn konstant, men våre to er det aldri plass til.. Det er ikke trist bare for vår del, men også for barna som ikke får oppleve gleden med å overnatte hos besteforeldre og tanter/onkler. HUff, ble ett rotete innlegg, men måtte bare skrive ned frustrasjonen ett sted før jeg tar kveld...
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 det er lov å være lei seg, dere blir jo fryst ut.. 11
Maestro Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Sykt dårlig da, av familien din. Haha, dere skulle hatt meg i familien! Jeg sitter barnevakt nå, siden søs er på jobb, svigerbror er på legevakta. Skal passe niesen min i morgen noen timer før jobb, å i tillegg sitte barnevakt på lørdag. 2
Gjest MorAase Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Da har du det TS som meg, mine barn hadde barnevakt tre, eller var det fire, ganger. Alle hadde det plutselig veldig travelt hver eneste gang en kunne tenke seg å ha barnevakt. Mens slekten sine barn ble passet på i mitt hjem minst en gang i måneden. Heldigvis er barn og andre nå så gamle at en slipper å ha så mye med egen slekt å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Må bare spørre, og mener ikke å være frekk, men hender det at dere tilbyr dere å være barnevakt eller gjøre noe for de andre i familien? For hvis ikke kan det hende at dere kan spørre om dere skal gjøre byttehandel - de passer deres barn også passer dere deres barn. Når det gjelder helgeturer så skjønner jeg at det må være familie som er barnevakt. Men for foreldremøter og lignende kan man faktisk betale noen for å sitte barnevakt. Og om et par år kan dere ordne med barnas venner hvis dere skal på helgetur, mot at dere passer de andres barn en annen helg, selvsagt 4
Gjest navnelapp Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 TS sa ganske tydeleg at svigerinnene "byttelånar" barn, men at hennar familie er halden utanfor. Eg forstår godt at du føler deg utanfor, Ts. Men går det an at barna overnattar hos vennar? Det gjorde mine barn ofte, no er dei så store at det er dei som sit barnevakt. 1
Gjest Ruccola Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Dere hadde mange som sa de ville sier du, men avtalte dere med en av dem? Altså fikk det fastlåst? Altså viss hele familien min f.eks var samlet i august og snakket om at i februar skal søsteren min på hotellweekend og hun ønsker barnevakt....så hadde jeg lett glemt det om ikke JEG hadde sagt ja til jobben der og da og spikret det i kalenderen. Kunne fint jattet med og sagt at "joda, klart vi skal få til det, det skal dere jo reise på" men hadde ikke husket det om ikke datoen ble spikret enten da, eller ved en samtale med dem etterpå. Rotete formulert, men håper en forstår hva jeg mener 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 TS her. Takk for mange svar. Vi inviterer ofte våre nieser og nevøer på overnatting i helgene og på besøk etter skole og barnehage, fordi vi synes der er koselig med besøk, og vi ønsker at de og våre barn skal få ett nært forhold. Vi har ingen utenom familie vi kan spør, har hengt opp lapp på nærbutikken tidligere og spurt kollegaer o.l om de vet om noen som vil tjene litt ekstra penger, men uten hell. Det eldste barnet har 2 venner i bhg som kunne vært aktuelle, men minstemann er så liten enda (nettopp blitt 3) at han ikke har den type forhold til noen i bhg enda.. Ang. venner av oss, så er det ingen av de som har slått seg til ro og fått barn enda, så har liksom ingen der heller... Så føler vi er ganske låste..
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Dere hadde mange som sa de ville sier du, men avtalte dere med en av dem? Altså fikk det fastlåst? Altså viss hele familien min f.eks var samlet i august og snakket om at i februar skal søsteren min på hotellweekend og hun ønsker barnevakt....så hadde jeg lett glemt det om ikke JEG hadde sagt ja til jobben der og da og spikret det i kalenderen. Kunne fint jattet med og sagt at "joda, klart vi skal få til det, det skal dere jo reise på" men hadde ikke husket det om ikke datoen ble spikret enten da, eller ved en samtale med dem etterpå. Rotete formulert, men håper en forstår hva jeg mener De skrev det i kalenderen både svigers og svigerinner/svoger, for det skulle jo selvfølgelig ikke bli noe problem. Vi pratet sist om det i jula når alle var samlet - de sa det skulle bli godt for oss å komme oss bort litt - for alle hadde sjangs å ha barna den helga. Men nå er plutselig alle opptatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 har heller ingen som kan passe barna. jeg er alene med 3. har ingen familie som stiller opp og min mor er død. Jeg tenker ikke så mye på det lenger,får prioritere barna rettogslett. men jeg har en fordel og det er at jeg fikk barn seint og har opplevd det meste så har ikke så stort behov for å reise på julebord lenger liksom. men tenker at jeg i allefall skal stille opp for evt barnebarn.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 Mulig at jeg tolker litt feil her, men da får du ha meg unnskyldt for det. Inntrykket jeg sitter med er at dere har snakket med familien om det, men ingenting KONKRET ble avtalt. 3 dager før avreise er det "plutselig" ingen som kan. Hvis du ikke har avtalt noe med noen av dem til nå, ville i alle fall jeg i deres sted gått ut i fra at det hadde ordnet seg. Hvis du ikke hadde avtale med en av dem, så må du nesten bare takke deg selv for at du ikke har barnevakt. Du kan ikke forvente at de skal "krangle" om hvem som skal sitte barnevakt og at alle tanter/onkler og besteforeldre skal la være å planlegge noe fordi du trenger barnevakt, men ikke avtalte hvem av de som skulle ha dem. 10
caaraa Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Mulig at jeg tolker litt feil her, men da får du ha meg unnskyldt for det.
Bachata Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Dere hadde mange som sa de ville sier du, men avtalte dere med en av dem? Altså fikk det fastlåst? Altså viss hele familien min f.eks var samlet i august og snakket om at i februar skal søsteren min på hotellweekend og hun ønsker barnevakt....så hadde jeg lett glemt det om ikke JEG hadde sagt ja til jobben der og da og spikret det i kalenderen. Kunne fint jattet med og sagt at "joda, klart vi skal få til det, det skal dere jo reise på" men hadde ikke husket det om ikke datoen ble spikret enten da, eller ved en samtale med dem etterpå. Rotete formulert, men håper en forstår hva jeg mener Jeg tenker også dette, at både i august og i jula kan kan man fint "snakke om det" og alle mener det skal ordne seg. Men jeg mener dere må ta tak i det og få ett sett mennesker, altså enten besteforeldrene eller tante/onkel, til å gjøre en konkret avtale i god tid før 3 dager før avreise. Og akkurat det ansvaret ligger i hovedsak på dere som foreldre. Jeg kunne nok også sagt at det løste seg, men hvis ingenting mer kom opp, og jeg ikke hørte noe mer om det, så ville jeg nok trodd at du hadde ordnet det med noen av de andre, siden jeg ikke hørte mer. Og da, 3 dager før avreise, ville jeg nok muligens hatt planer for annet ja. Tips til neste gang, hvis opptil flere sier de selvfølgelig kan, ta tak konkret en måned før avtalen, spør ett par direkte og lag en avtale med dem. Det skal vel antagelig litt mer til for å gå tilbake på en konkret avtale en person har gjort direkte med dere, en det er for flere å plutselig ikke kunne 3 dager før, når flere forskjellige har løst sagt "dette løser seg" flere månedre før. men skjønner det føles veldig sårt. 3
La Luna Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Veldig enig med de som sier at dere må lage en mer konkret avtale med noen mer enn 3 dager før. 3
Jens Skrevet 8. februar 2012 #15 Skrevet 8. februar 2012 Vet jo ikke helt hvor dere bor da, men i Oslo kjenner jeg ihvertfall mange som bruker Oslo barnevaktformidling. Tror det er tryggere enn å henge opp lapp på butikken. http://www.barnevaktformidling.no/ 1
Gjest Annaires Skrevet 8. februar 2012 #16 Skrevet 8. februar 2012 Veldig enig med de som sier at dere må lage en mer konkret avtale med noen mer enn 3 dager før. At både svigers og svoger skriver det ned i kalenderen for under to mnd siden. Er ikke det å konkret avtale? Det her syns jeg er dårlig gjort. En avtale er en avtale.
Bachata Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 At både svigers og svoger skriver det ned i kalenderen for under to mnd siden. Er ikke det å konkret avtale? Det her syns jeg er dårlig gjort. En avtale er en avtale. at flere skrev det ned og ingen så hørte noe mer, før 3 dager før happeningen, er ikke konkret for min del. Hvis både mamma og jeg hadde skrevet det ned er jo greit, men mener du da at begge disse hjemmene skal sette helga på hold frem til den dagen da? Og vente og se hvem barna blir kjørt til? Å snakke videre med noen tidligere en 3 dager før kan ihvertfall gjøre at det er lettere å få barnevakt neste gang. 4
Cinderella_ Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Har dere gjort en ordentlig avtale? Her høres det mer ut som at dere har nevnt datoer, uten å avtale konkret at xx skal passe dem. Isåfall synes jeg du bør booke inn noen mer forpliktende neste gang. Avtal praktiske ting som når de skal komme etc., da er det vanskeligere å avlyse. Enig med den over som sier at dette ikke er konkret nok. Når jeg gjør avtaler, vil jeg spikre detaljer så snart som mulig. Mange ting renner ut i sanden, og hvis jeg ikke hadde hørt mer før 3 dager før, hadde jeg nok tenkt at dere hadde funnet noen andre. Det er vel vanlig å avtale mer enn 3 dager i forveien, når det er snakk om å sette av en hel helg? Endret 8. februar 2012 av Cinderella_ 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Vi er også et par som gir avkall på mye pga at vi ikke har barnevakt hver gang vi kunne ønske oss det. Men for oss har det blitt så vanlig at bare en av oss går på vennemiddag, vi går på julebord på jobben alene, etc. Vi bytter på å gå ut og kose oss når det er helg. Jeg tenker ikke engang over at dette er litt kjipt, er jo så mye med mannen min hjemme, at da får jeg bedre tid til å prate med venninnene når jeg er ute/på vennemiddager. Kanskje ikke helt heldig for par-romantikken i det lange løp, men... Vi har besteforeldre innen kjøreavstand som vi spør når det er noe viktig (bryllup i nær vennekrets, f.eks). Men vi passer på å ikke overforbruke dem, de har det alltid så travelt, og har et aktivt sosialt liv med mye reising etc. De er forresten også raske til å si "ja, vi kan godt være barnevakt den helga" - og så har de plutselig lagt andre planer uten å si fra til oss, når jeg trodde vi hadde en avtale på barnepassen. Så jeg pleier å sende melding noen uker i forkant og dobbeltsjekke at de fremdeles husker avtalen. Bare for å forsikre meg...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #20 Skrevet 8. februar 2012 Ja, enig med flere over her. Her har dere voksne sviktet, siden dere ikke har gjort en klar avtale med en av familieenhetene. Lærdom til neste gang. Og sånn ellers: At bare en kan delta på foreldremøter og slikt er da helt vanlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå