Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest tantenipsy
Skrevet

Har alltid hatt inntrykk av at folk med samiske gener (men som ikke lever det harde livet som reindriftssame) eldes saktere enn andre..

I min familie har vi mye samisk blod, og i en alder av 38 blir jeg fortsatt spurt etter leg på polet. Og det er ikke noe spesielt med det i vår familie, for å si det sånn:-)

Selv om jeg ser at jeg har eldes siden 18-års alderen, så kan jeg jo se at jeg har veldig lite rynker i forhold til andre på min alder:-)

Når det gjelder alkohol så har jeg også inntrykk av at samiske gener=dårligere toleranse for alkohol. Mange alkoholikere her oppe, og mange som tåler sprit dårlig. Selv tåler jeg ikke sprit i det hele tatt, blir kjempefull og skikkelig dårlig dagen derpå. Holder meg til et glass vin eller èn øl i ny og ne.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, sier man eskimo nå så er man jo rasist. Herregud for et sykt samfunn! Men helt formelt så mener jeg altså dette:

inuit fra Grønland, Canada og Alaska

aleut fra nordøst-Sibir

yupik eller yup'iit fra sørvest-Alaska

inupiat fra nordvest-Alaska

Hvorfor gjøre det enkelt.

Ja, hvorfor gjøre det enkelt når man heller kan støte folk.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvorfor gjøre det enkelt når man heller kan støte folk.

Jeg jobba sammen med en same for en del år tilbake. Og har ingenting galt å si om han.

Forøvrig fant jeg ut i sta at navnet Eskimo opprinnelig var et kallenavn, muligens avledet av algonkin-ordet eskipot, som betyr «den som spiser rått kjøtt».

Tror du mange vet dette? Eller går rundt å tenker på det?

Skrevet

Tja, det kan jo være en grunn.

Det jeg har hørt er at indianere har en genetisk predisposisjon som gjør at de lettere blir avhengige av alkohol enn andre folkegrupper.

Men sier man det høyt så er man selvfølgelig også rasist. Særlig!

Tja, nå er ikke jeg noe biolog, men jeg vil vel tro at dårligere sosiale kår er mer mer sansynlige årsaker. Dårligere kost, vaksinering, medisinsk assistanse fører vel gjerne med seg dårligere skjellet- og muskelvekst, nedsatt forbrenning, oksygenopptak, leverfunksjon og sikkert mye mer, som igjen gjør det lettere for alkoholen å overta kroppen. But what do i know...

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobba sammen med en same for en del år tilbake. Og har ingenting galt å si om han.

Forøvrig fant jeg ut i sta at navnet Eskimo opprinnelig var et kallenavn, muligens avledet av algonkin-ordet eskipot, som betyr «den som spiser rått kjøtt».

Tror du mange vet dette? Eller går rundt å tenker på det?

Jeg tror mange vet hva ordet eskimo betyr, men kan jo så klart være at jeg tar feil.

Det er helt greit å bruke feil begrep, eller å ikke vite at det kan oppfattes støtende. Poenget mitt er bare at jeg synes det er merkelig å insistere på å bruke et begrep man vet kan støte folk. Hva er poenget med det?

Skrevet

Jeg tror mange vet hva ordet eskimo betyr, men kan jo så klart være at jeg tar feil.

Det er helt greit å bruke feil begrep, eller å ikke vite at det kan oppfattes støtende. Poenget mitt er bare at jeg synes det er merkelig å insistere på å bruke et begrep man vet kan støte folk. Hva er poenget med det?

Jeg var faktisk ikke klar over det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en jente fra nord som aldri har sett på meg som same, men mange sørfra spesielt spør om jeg er same; fordi jeg ser ut som en. Er det negativt? Ingen har eller syntes jeg er stygg, om det har noe å si :fnise:

Og hvordan definerer man "se ut som en same"? Nesen? Øynene? Kinnbena? Munnen? Hjeeelp :P

(Jeg har forsket kjapt på genene, og joda fant litt blandet oppi oldemor-generasjonen. Så kan bekrefte at jeg er litt samisk, finsk og norsk. Men bare aldri tenkt på det før jeg ble spurt av noen sørfra :fnise: )

Skrevet

Jeg var faktisk ikke klar over det.

Men da er jo det greit da :)

Skrevet

Jeg er en jente fra nord som aldri har sett på meg som same, men mange sørfra spesielt spør om jeg er same; fordi jeg ser ut som en. Er det negativt? Ingen har eller syntes jeg er stygg, om det har noe å si :fnise:

Og hvordan definerer man "se ut som en same"? Nesen? Øynene? Kinnbena? Munnen? Hjeeelp :P

(Jeg har forsket kjapt på genene, og joda fant litt blandet oppi oldemor-generasjonen. Så kan bekrefte at jeg er litt samisk, finsk og norsk. Men bare aldri tenkt på det før jeg ble spurt av noen sørfra :fnise: )

det jeg ser på som mest tydelig er øynene, kinnbeina og hvordan underhusfettet legger seg i ansiktet, nydelig, vakkert, tiltrekkende :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var yngre (og da prater vi vel 6.eller 7.klasse flyttet jeg fra nordland (altså maaaange mil fra finnmark)) og folk spurte om jeg var samisk. Jeg husker jeg humret litt for meg selv, for de samme menneskene spurte jo om jeg pratet nynorsk og at det faget MÅTTE jeg jo få 6 i..?

Men dette var ikke bare elever, også voksne mennesker (foreldre og lærere). Følger ikke folk med? Lærer man ingenting om samer(og geografi og nynorsk?)?

Jeg har ett sett oldreforeldre som er samiske og har alltid tenkt at jeg lærte for lite om samisk kultur på skolen. De siste årene har jeg lært meg litt sånn basis-setninger på samisk, men skulle ønske jeg kunne mer.. Jeg synes samer er skjønne og jeg respekterer dem på helt lik linje som alle andre i Norge!

Og hvis vi skal "generalisere" utifra utseende vil jeg si det fineste er øynene og de høye kinnbena.

Skrevet

Eneste samisk jeg kan er at samene hilser på hverandre ved å nevne "Boris, Boris".

Skrevet

Breiere kinnebein og ofte fine blåe øyner er det jeg assosiere med samer. Og det er ikke stygt å bli spurt om man er same, bare det at folk kommer til meg og spør forsiktig og unnskylder seg at dem spør om jeg er same. Jeg har samisk gener i meg og bor i Sør Norge og jeg blir stolt hver gang folk spør meg:)

• Liker 1
Skrevet

Urbefolkningene stammer vel fra Asia sånn helt opprinnelig? Kanskje dette er en forklaring?

Skrevet

Jeg ble mobbet som barn fordi "jeg var same." Jeg har samme bakgrunn, samer oppi oldeforeldre-generasjonen, men utenom det er jeg veldig etnisk norsk. Men jeg skjønte aldri hvorfor jeg ble plaget sånn, ettersom jeg kan ikke samisk, aldri levd som en gammeldags same osv osv. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det å være same er så kult- jeg forbinder det bare med vonde minner og får vondt i meg hver gang folk spør.

Beklager avsporingen..

Skrevet

Jeg ble mobbet som barn fordi "jeg var same." Jeg har samme bakgrunn, samer oppi oldeforeldre-generasjonen, men utenom det er jeg veldig etnisk norsk. Men jeg skjønte aldri hvorfor jeg ble plaget sånn, ettersom jeg kan ikke samisk, aldri levd som en gammeldags same osv osv. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det å være same er så kult- jeg forbinder det bare med vonde minner og får vondt i meg hver gang folk spør.

Beklager avsporingen..

Mobbing er noe dritt. Feige folk som holder på med sånt.

At du ble mobbet for ditt samiske utseende var bare en uheldig tilfeldighet. Du traff rett og slett på feil mennesker på feil tidspunkt i livet.

Jeg antar at det å mobbe er en måte for noen å hevde seg selv på. Og de tar alltid de som er svakere enn seg selv selvfølgelig.

• Liker 2
Skrevet

Beklager avsporingen..

Som Steinar skriver, og har rett i, folk gjør det for å hevde seg. De gjør det for å "kjøpe venner", ikke med penger, men ved å tråkke på andre så de blir likt selv.

Barn kan være fæle. Det har ingenting med om du var samisk eller ei å gjøre at du ble mobbet, det har å gjøre med at de fant noe de kunne mobbe deg med. I dag brukes gjerne foreldrenes økonomiske situasjon som mobbegrunnlag, ikke etnisitet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler meg så mye bedre, dette har jeg aldri tatt opp med noen i det virkelige liv (om mobbingen), så tusen takk.

Og dere har så absolutt rett, det ser jeg nå. Alle fra hjembygda var igrunn veldig like også, så jeg skilte meg litt ut på den ene tingen ser jeg. Takk

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...