Gå til innhold

Bilbatteri + vinterkulde = tomt =(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med "bakke" mistenker jeg vedkommende mener "la stå på tomgang". Det høres mest logisk ut i alle fall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og PS. HVIS du lar bilen stå på mye tomgang husk på å gi på noen runder en gang innimellom. Trenger ikke gjøre det så ofte, men en gang annen hver-hver tredje uke. La den stå til motoren er god og varm. Gi litt gass noen runder til du når en 3-4 tusen omdreininger. Dette er for å blåse ute all sot og dritt som samler seg i motoren. Bra om du gir på litt til sommeren også, i mens bilen er i gir.

Skrevet

VIKTIG at motoren er varm hvis du gir på. Hvis ikke kan det bli dyrt... Olje er kald og får ikke kommet til å smøre alt over alt. Viktig at du kun gjør det når motoren er varm.

Skrevet

Og PS. HVIS du lar bilen stå på mye tomgang husk på å gi på noen runder en gang innimellom. Trenger ikke gjøre det så ofte, men en gang annen hver-hver tredje uke. La den stå til motoren er god og varm. Gi litt gass noen runder til du når en 3-4 tusen omdreininger. Dette er for å blåse ute all sot og dritt som samler seg i motoren. Bra om du gir på litt til sommeren også, i mens bilen er i gir.

Vi har en splitter ny dieselbil og har fått samme råd om den, så det kjenner jeg til :) Takk for rådet.

Skrevet

Det er greit nok at batteriet er sjekket, men hva med å sjekke polene på batteriet? Har du god kontakt? Er de nylig "skrelt"? Og, er jording/ladespenning ok? Det er enkle ting å fikse, og kan utgjøre veldig mye forskjell.

Skrevet

Det er greit nok at batteriet er sjekket, men hva med å sjekke polene på batteriet? Har du god kontakt? Er de nylig "skrelt"? Og, er jording/ladespenning ok? Det er enkle ting å fikse, og kan utgjøre veldig mye forskjell.

Du må forklare det nøyere tror jeg.. Er lei meg for at jeg ikke har bedre peiling på bil :(

Skrevet

Skrelling er rett og slett å skjære bort irrdannelse fra innsiden av polklemmene, pluss polene på selve batteriet. Det skal være 100% ren flate mot flate fra pol til klemme, dette forringes i løpet av bilens levetid i vårt herlige klima her i Norge. Bare ta med bilen til et verksted og be dem sjekke ladespenning samt sjekke polene. Intet verre. Kjapt gjort, tar dem bare ti minutter.

Skrevet

Jeg ville heller ha kjøpt en slik, koster mindre, er ikke verdt å bruke så alt for mange penger på en gammel bil. Batteriet fungerer sånn noenlunde igjen når det blir 0 grader og mer.

Det aldri bortkastet å kjøpe et godt batteri. Det koster bare noen tusenlapper, og man kan ha det med over til neste bil man kjøper. Bor man et sted det blir kaldt om vinteren er det gull verdt.

Skrevet

Det aldri bortkastet å kjøpe et godt batteri. Det koster bare noen tusenlapper, og man kan ha det med over til neste bil man kjøper. Bor man et sted det blir kaldt om vinteren er det gull verdt.

Kunne ikke sagt det bedre. Det betyr ingenting hvor gammel bilen er, det er noen vesentlige ting man aldri sparer penger på. Batteri, dekk og bremser - de absolutt viktigste tingene på bilen din som kan bety forskjell fra en jævlig kjip dag kontra problemfritt bruk.

Skrevet

Ser noen skriver at du ikke skal ha vifte og slikt på max når du starter bilen, men det er faktisk lurt å ikke ha det på max i det hele tatt om du sliter med batteriet. Dessuten er det greit å kutte ut varme i setene og på bakruta. Du TRENGER det jo ikke så lenge det ikke dugger igjen.

Kjør gjerne omveier slik at du først kjører et stykker når du starter bilen.

Skrevet

Test av bilbatterier

Min bil står ute vinterstid og her er det godt med minusgrader. Jeg driver en del med småkjøring. Har ytterst sjeldent startproblemer. Gammel bil. Jeg sørger for full tank, tar en langtur på 1 time sånn dann og vann for å lade opp batteriet. Jeg ville ha kjøpt meg batterilader dersom du har muligheter for å bruke det hjemme hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...