Gå til innhold

Bilbatteri + vinterkulde = tomt =(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag at det har vært noen minusgrader på ferde i natt, morsomt. Etter en ringeringe klarte jeg å få noen i bygda til å komme med startkabler, ellers hadde jeg ikke kommet meg noen plass i dag. Overlykkelig for hjelp. Min første bil, første vinter, og hater det allerede. Hva er deres beste tips for at batteriet ikke skal gå til helvete i vinterkulda? Er bare redd jeg ikke ikke får start fremover.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at vifter, varme og alt det andre av electronisk i bilen ikke er på max når du skal starte bilen hvertfall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, god ide, skal huske det. Skal ut og kjøre bil etterpå for å være sikker på at batteriet har ladet seg litt mer opp.. Paranoid haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år med vinterkulde og ingen garasje, har jeg endelig lært meg noen små triks.-

Generelt: fyll alltid full tank og ha på kondensfjerner, det er første bud. Pluss frostvæske, sjølsagt.

Pass på å kjøre en tur med bilen hver dag.

Om kvelden pakker jeg inn bilen, legger en avis over der som batteriet står, pluss pledd over panseret og tophat.

Har ikke hatt problemer med start denne vinteren. Før måtte jeg ringe Viking hver vinter, så jeg må ha gjort noe riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starthjelp er ikke dumt, om batteriet begynner å bli dårlig. Sjekk at det er nok vann på batteriet, og fyll på, om nivået er lavt (med batterivann, ikke fra krana). Er det ett såkalt vedlikeholdsfritt batteri, er du generelt føkka, om det begynner å "tørke opp". Da må du bytte det.

Veldig lurt også å anskaffe seg en batterilader, spesielt om du kjører bilen lite på vinteren.

Det å pakke inn bilen tror jeg har lite for seg, og man ikke har noen varmekilde inni/under bilen. "Kjørevarmen" fra sist tur forsvinner rimelig fort uansett.

Naf har noen gode tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er for svak for personbil, bilfyren på biltema sa at de hadde fått ganske mange klager fra folk som hadde koblet den til personbil, og ikke hadde hatt nok strøm. Denne er den en personbil skal ha :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-med-kompressor-37900/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starthjelp er ikke dumt, om batteriet begynner å bli dårlig. Sjekk at det er nok vann på batteriet, og fyll på, om nivået er lavt (med batterivann, ikke fra krana). Er det ett såkalt vedlikeholdsfritt batteri, er du generelt føkka, om det begynner å "tørke opp". Da må du bytte det.

Veldig lurt også å anskaffe seg en batterilader, spesielt om du kjører bilen lite på vinteren.

Det å pakke inn bilen tror jeg har lite for seg, og man ikke har noen varmekilde inni/under bilen. "Kjørevarmen" fra sist tur forsvinner rimelig fort uansett.

Naf har noen gode tips her.

Hvor finner jeg batterivann, og hvor på batteriet er vannet? :sjenert:

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er for svak for personbil, bilfyren på biltema sa at de hadde fått ganske mange klager fra folk som hadde koblet den til personbil, og ikke hadde hatt nok strøm. Denne er den en personbil skal ha :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-med-kompressor-37900/

Den har jeg! Og den har reddet meg denne vinteren. Står bilen noen dager så blir batteriet for svagt til å starte bilen på egen hånd. Men med starthjelp som har stått inne i varmen så starter den helt fint med en gang. Lett er det å koble til og starte bilen også. Det gir også en ekstra trygghet å ha med i bilen i fall man blir lenge noe sted og bilen ikke vil starte etterpå (har ikke opplevd at det er skjedd, men det er likevel en ekstra trygghetsfølelse å ha den i bilen da).

Husk bare på å ta den inn når du ikke er ute og kjører. Blir den kald blir den også svak. Når den er varm er den sterk som fy.

Og så er det kjekt, for den har kompressor som du kan bruke til å sjekke lufttrykket når du legger om til sommerdekk senere i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er for svak for personbil, bilfyren på biltema sa at de hadde fått ganske mange klager fra folk som hadde koblet den til personbil, og ikke hadde hatt nok strøm. Denne er den en personbil skal ha :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-med-kompressor-37900/

Eller denne saken på jula. Begge disse er på ca 17Ah.

Hvor finner jeg batterivann,

Bensinstasjoner, eller for eksempel biltema.

og hvor på batteriet er vannet? :sjenert:

NB: Mange biler har vedlikeholdsfrie batterier idag (det han karen i videoen kaller "sealed battery"). Da er du som sagt føkka, om det begynner å gå tørt. Da er det bare å kjøpe ett nytt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med starthjelp som har stått inne i varmen så starter den helt fint med en gang.

Bare husk å lade den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville fått en kikk på batteriet av kyndige, og eventuelt fått det skiftet ut med et godt kuldevennlig batteri. Er dette en nyere bil, så har den ikke godt av stadige startkabel-episoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville fått en kikk på batteriet av kyndige, og eventuelt fått det skiftet ut med et godt kuldevennlig batteri. Er dette en nyere bil, så har den ikke godt av stadige startkabel-episoder.

Innstemmer! Det er helt riktig som WildThing sier her, nyere biler er veldig, faktisk helt ekstremt, følsomme for starthjelp. I verste fall kan det bli en dyr verkstedsregning, hvis det er en ny bil som ikke tåler starthjelp. Alt for mye elektronikk i nyere biler...

For den dobbelte prisen av starthjelp får du kjøpt nytt batteri. Og da er du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slutt med småkjøring. Dette tapper batteriet.

2. Dersom batteriet begynner å bli noen år, vurder å bytte batteri.

3. Kjøp den en batterilader eller liknende. Da har du ihvertfall mulighet til å få ladet opp batteriet igjen dersom det skulle bli flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen er eldgammal, og batteriet en 4-6 år.

Ja, ild er gammelt det. Da gjør det ikke noe. :)

Da er det billigere med en starthjelp og heller bruke det. Lettere å lade opp. Du vet den fungerer, selv om det er -20 eller kjøligere. Jeg ville heller ha kjøpt en slik, koster mindre, er ikke verdt å bruke så alt for mange penger på en gammel bil. Batteriet fungerer sånn noenlunde igjen når det blir 0 grader og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper jeg den starteren, for batteriet ble sjekket på sånn naf/eu/greie test i sommer da jeg fikk bilen, og batteriet funket sånn helt ok, det gjorde det mente de. Men i det siste har det vært RÅKALDT, og ikke så rart batteriet røk da... Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Batteriet trengs ikke skiftes før det er ødelagt, sjeldent det må skiftes etter noen få år. Om du ikke vet om det er ødelagt, kan du få noen på verkstedet ditt å¨måle det.

- Ved småturer er det lurt å la den bakke litt i tillegg. Er det veldig kaldt ute og du ikke har motorvarmer, kan det være smart å bakke den en stund før du starter. Da det ikke er bra å kjøre med en iskald motor..

- Lurt å ha batteriladder hjemme, startkabler i bilen.

- Motorvarmer er veldig fint å ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...