Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #1 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg er gravid og lurer på en del ting når det gjelder kosthold og spisevaner hos små barn. Min svigerinne gir sine små barn saft på flaske til alle døgnets tider, brus og godteboller, og jeg hører til stadighet om at maten må tilbredes slik og slik, ellers vil ikke minsten spise. Er det naivt av meg å tro at det går an å gi barnet vann mot tørsten, og heller brus og saft som "kos" en sjelden gang? Er jeg gal som tror at godterier hører KUN lørdagen til (og i begrensete mengder)? Er jeg en barnemishandler som heller vil at barnet går sultent fra bordet helt til det skjønner at "du får det du får", enn å lage flere middager hver eneste dag? Og hva er galt med vanlig pålegg og froskostblandinger, må alt på død og liv smake sjokolade? Jeg elsket leverpostei da jeg var liten, jeg (og gjør det enda...) Jeg veit det blir ramaskrik når svigerinne og svigermor får høre dette, men er det så naivt å prøve å få til et sunt kosthold? Lille naive meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 6. januar 2004 #2 Del Skrevet 6. januar 2004 Er det naivt av meg å tro at det går an å gi barnet vann mot tørsten, og heller brus og saft som "kos" en sjelden gang? Er jeg gal som tror at godterier hører KUN lørdagen til (og i begrensete mengder)? Er jeg en barnemishandler som heller vil at barnet går sultent fra bordet helt til det skjønner at "du får det du får", enn å lage flere middager hver eneste dag? Og hva er galt med vanlig pålegg og froskostblandinger, må alt på død og liv smake sjokolade? Jeg elsket leverpostei da jeg var liten, jeg (og gjør det enda...) Kunne ikke vært mer enig i tankegangen din! Kanskje er jeg også naiv, men jeg nekter å tro at det ikke går an å legge opp til et sunt og balansert kosthold, og få til barn som spiser det de får på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2004 #3 Del Skrevet 6. januar 2004 En jeg kjenner er så streng på sønnens kosthold, at han ikke hadde smakt sukker/snop/sjokolade før han var to år. Så det liker han ikke for han har jo ikke lært at det er godt. Det er du som bestemmer kostholdet til barna. Ikke er det ondskapsfullt heller å la barna vær litt sultne hvis de heller vil ha snop enn skiver,midt i uka. Jeg har i allefall overlevd helt fint med en slik mor. Og er henne takknemlig for gode kostvaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 6. januar 2004 #4 Del Skrevet 6. januar 2004 Du er absolutt ikke naiv!! Jeg synes det er flott at du tenker på denne maten. Og bare for å ha sagt det; saft på flaske er det verste man kan gi små barn med tanke på tennene. Min datter elsket vann og det gjør hun fortsatt. Unger lære seg å like det man får. Får man mye godteri lærer man seg å like det som er søtt. Får man mye frukt og grønnsaker lærer man seg å like det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #5 Del Skrevet 6. januar 2004 Helt enig med deg. Jeg skjønner ikke hvor mange av dagens mødre har lært kosthold fra, jeg trodde alle som var voksne nå hadde lært godt kosthold for barn fra sine foreldre? Men foreldre dukker opp hos tannlegen med sine småttiser hvor hele tanngarden er råtten. Det gjør jo ikke noe, det er jo bare melketenner tenker de idiotiske foreldrene. Jeg tror at det første året med vanlig mat er meget viktig for å legge et grunnlag. Da er barnet lite nok til å spise det det får - benytt sjansen og introduser mye sunt og godt innenfor barnets like-meny. Hvis de ikke spiser pizza hver dag, så vil de heller ikke kreve det. Når barnet da blir større, er det vant med faste rammer for mat. Nugatti er ikke daglig pålegg, og man putter ikke o'boy i melka hver dag. Noen foreldre gir aldri barnet slikt, de vil ikke gi dem uvaner. Jeg heller dit, jeg skjønner ikke at barnet oppnår et gode fordi det får lov å spise nugatti sent og tidlig. Det er misforstått godhet. Jeg synes virkelig godhet er å lage sunn og smakfull mat til barnet; gidde å lage smørbrød med ordenlig pålegg, kanskje fjonge etterhvert med salatblad, tomatskive osv. Gidde å lage ordentlige varierte middager med mye grønnsaker, ikke bare varme opp hurtigmat som er full av fett og sukker. Så får en heller ta kosemat på lørdagskvelden, lage pizza eller tacos og kanskje drikke brus til. Brus er ikke noe barn skal ha hver dag! Beklager, men din svigerinne er fryktelig dårlig på maten til barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 6. januar 2004 #6 Del Skrevet 6. januar 2004 Selv har jeg gitt vann i stede for saft. De drikker stort sett vann om vi tar en tur på MC-donalds også. Fordi de liker det godt og vil helst ha det. Samtidig har vi regel på godteri kun på lørdag. Klart, kommer noen innom med sjokolader på hverdag, så får de spise dem. Men vi kjøper ikke godteri på hverdager. Derfor slipper vi også maset om godt på butikken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #7 Del Skrevet 6. januar 2004 ...for å ikke snakke om alle de hyperaktive barna som er høye på sukker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå