Gå til innhold

Sykmeldt fra andre arbeidsdag, får jeg penger?

Grooo

Anbefalte innlegg

Startet i ny jobb etter nyttår, og var kun på jobb en dag (i går) før jeg i dag måtte til legen pga hals/øre/nese/bihuler og annen dritt.. Der fikk jeg sykmelding ut uken..

Kommer jeg til å få penger nå, eller gjør jeg ikke det fordi jeg ikke har fått startet skikkelig ennå? Jobber i Oslo kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carmelita

Du har ikke krav på egenmelding før etter 3 mnd (tror jeg det er), men så lenge du har sykemelding får du betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i staten tidligere, og der hadde man mulighet til å lever egenmelding når man hadde jobbet i to måneder..

Nå har jeg som sagt startet i kommunen, og kun jobbet en dag.. Fikk jo sykemelding, men legen sa: "Jeg vet ikke helt om du kommer til å få noe lønn, men her har du i alle fall bevis på at du må være hjemme noen dager..." Derfor lurte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri jobbet i kommunen jeg, bare privat.

Men jeg mener å ha hørt noe om at man må være ansatt en viss tid før man kan ta ut sykemelding/altså få betalt for sykemeldingen.

men er usikker, hør med din nærmeste overordnede eller lønningsavdelingen der du jobber.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener å ha hørt noe om at man må være ansatt en viss tid før man kan ta ut sykemelding/altså få betalt for sykemeldingen.  

Det er noe med "hvor lenge ansatt", men jeg husker desverre ikke hvor lenge (har ikke oppslagsverk her hjemme heller).

Anbefaler deg å kontakte lønningskontoret/personalkontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hmmm... Hvis arbeidsgiver ikke betaler sykepenger (ved sykemelding), skal ikke trygdekontoret gjøre det da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folketrygdloven sier dette klart: 14 dager i jobb ellers ingen sykepenger.

www.lovdata.no

D*ven, reglene er endret 1.1.2004!

8-2. Opptjeningstid  

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.  

Likestilt med forutgående arbeid er tidsrom da medlemmet har mottatt en ytelse til livsopphold etter kapittel 4, 8, 9 eller 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye jeg får gjort fra eller til, syk er jeg samme hva.. Og hjemme blir jeg til jeg blir frisk. Bare lurte på hvordan dette var jeg... Finner nok ut av det når jeg kommer på jobb igjen, eller når jeg får første lønningsslip...

Ble ansatt 1.1.2004 der jeg er nå, før det hadde jeg ett engasjemang som varte til 19.12.2003 et helt annet sted, men det teller vel sikkert ikke på noe vis uansett... Jaja, nå har jeg i alle fall fått medisin av legen i dag, så kanskje jeg blir frisk etter hvert også. Det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...